Gå til innhold

Skattekontroll, grovt skattesvik og ekstrainntekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvert år i april varsler media hva Skatteetaten i særlig stor grad er på utkikk etter i det aktuelle årets skattemeldinger/selvangivelser. 

Jeg vet det er litt tidlig å spørre, men er det noen som vet hva som er øverst på futens agenda akkurat i år? 

Grunnen til at jeg spør er at en venn av meg har tjent noen kroner ekstra på OnlyFans. Banken hennes (som er norsk) vet om dette, for hun har skrevet et detaljert brev til dem ifb med at AML-avdelingen i banken spurte henne. Banken har altså fullt innsyn i ekstrainntekten. 

Men Skatteetaten vet det tydeligvis ikke ennå, for skattemeldingen var ikke forhåndsutfylt med disse tallene. 

Hvor mye innsyn har egentlig Skatteetaten i privatpersoners bankkonti? Og hvor mye informasjon oppgir banken til Skatteetaten? 

Hvor store beløp kan eventuelt unndras før det regnes som grovt skattesvik, og før fengselsstraff er en aktuell sanksjon fra myndighetenes side? 

Jeg spør bare rent hypotetisk, på vegne av venninnen min. Hun har naturligvis kjennskap til de pågående sakene som er omtalt i media, og kjenner til sanksjonen straffeskatt på opptil seksti prosent. 

Anonymkode: 93836...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det pågår vel en rettsak akkurat nå om dette? Da får vi fasit. 

Anonymkode: 7259a...5df

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men la oss nå hypotetisk tenke oss at OnlyFans egentlig ikke er temaet for tråden, men heller ekstrainntekter som sådan. 

Scenariet ellers er det samme: Pengene står på en konto i en norsk bank, og banken har fått hele historien, i detalj, om hvor pengene stammer fra. Altså en skriftlig og detaljert redegjørelse. 

Scenariet ellers er likt, bortsett fra at det ikke handler om OnlyFans, men om ekstrainntekter fra en annen aktivitet (som forøvrig også er helt lovlig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men la oss nå hypotetisk tenke oss at OnlyFans egentlig ikke er temaet for tråden, men heller ekstrainntekter som sådan. 

Scenariet ellers er det samme: Pengene står på en konto i en norsk bank, og banken har fått hele historien, i detalj, om hvor pengene stammer fra. Altså en skriftlig og detaljert redegjørelse. 

Scenariet ellers er likt, bortsett fra at det ikke handler om OnlyFans, men om ekstrainntekter fra en annen aktivitet (som forøvrig også er helt lovlig). 

Det samme gjelder da, reglene er til for å følges.

Anonymkode: 7259a...5df

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har dessverre ikke kompetanse til å svare på spørsmålet ditt, men...hvis hun kontakter Skatteetaten med spørsmål angående hvordan hun skal forholde seg for at skattemeldingen skal bli korrekt, har hun da noe å frykte?🤔

Anonymkode: d8628...2e2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er meningen at man skal justere på skattemeldingen. At det ikke er forhåndsmeldt inn betyr ikke at man slipper skatt. Gjelder det inntekt fra 2024 er det bare å melde inn på angivelsen som kommer nå. Om det gjelder tidligere år, så kan man etterjustere, ta kontakt med skatteetaten først som sist for å unngå straff. 

Anonymkode: 1c793...53f

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har dessverre ikke kompetanse til å svare på spørsmålet ditt, men...hvis hun kontakter Skatteetaten med spørsmål angående hvordan hun skal forholde seg for at skattemeldingen skal bli korrekt, har hun da noe å frykte?🤔

Anonymkode: d8628...2e2

Hun har noe å frykte om hun ikke oppgir alle inntektene. Oppgir hun alle inntektene kan hun sove godt 🙂 

Anonymkode: 4e883...030

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvert år i april varsler media hva Skatteetaten i særlig stor grad er på utkikk etter i det aktuelle årets skattemeldinger/selvangivelser. 

Jeg vet det er litt tidlig å spørre, men er det noen som vet hva som er øverst på futens agenda akkurat i år? 

Grunnen til at jeg spør er at en venn av meg har tjent noen kroner ekstra på OnlyFans. Banken hennes (som er norsk) vet om dette, for hun har skrevet et detaljert brev til dem ifb med at AML-avdelingen i banken spurte henne. Banken har altså fullt innsyn i ekstrainntekten. 

Men Skatteetaten vet det tydeligvis ikke ennå, for skattemeldingen var ikke forhåndsutfylt med disse tallene. 

Hvor mye innsyn har egentlig Skatteetaten i privatpersoners bankkonti? Og hvor mye informasjon oppgir banken til Skatteetaten? 

Hvor store beløp kan eventuelt unndras før det regnes som grovt skattesvik, og før fengselsstraff er en aktuell sanksjon fra myndighetenes side? 

Jeg spør bare rent hypotetisk, på vegne av venninnen min. Hun har naturligvis kjennskap til de pågående sakene som er omtalt i media, og kjenner til sanksjonen straffeskatt på opptil seksti prosent. 

Grunnen til at det ikke er forhåndsutfylt på skattemeldingen er at OF ikke rapporterer til Skatteetaten. 

Det er flere kilder til innkommende informasjon til Skatteetaten. De har egen etterretning, bankene sender MT-melding, tips fra publikum, tips fra andre offentlige etater osv. 

Skatteetaten har varslet økt fokus mot nye inntektsstrømmer, som f.eks. OF, snap, Airbnb osv.

Hvis man rapporterer inn alle inntekter man har, så har man ingenting å frykte. Hvis du ikke vet hvordan du skal rapportere det så ta kontakt med skatteetaten, regnskapsfører eller en person du stoler på som har litt kunnskap om skatt. 

Anonymkode: ef130...723

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kan oppdages langt tilbake i tid, ifm andre ting. Banken ser jo at summen som går til skatteetaten ikke stemmer overens med inntekt. Er jo bare kjempedumt å ikke rapportere det inn! 

Start enkeltpersonforetak så kan man skrive av f.eks. deler av husleie, klær, teknologi/telefob/internett etc på skatten, riktige fradrag gjør den skattepliktige inntekten lavere. (Dvs man må bokføre utgifter med originalbilag etc)

Anonymkode: 63b04...eda

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skatteetaten skriver at de har oversikt over all inntekt fra OnlyFans-plattformen til Norge.

M.a.o idioti å ikke rapportere inn faktisk inntekt. Blir straffet med skyhøy tilleggsskatt. 

Endret av missLynch
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som flere her sier, skattemeldinger er aldri forhåndsutfylt med inntekter fra utenlandske selskaper - de skal man fylle i selv.

Så ingenting galt er gjort av din venninne ennå, og hun kan trygt fylle de i og har da gjort som hun skal.

Fyller hun ikke i, har hun begått noe ulovlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
missLynch skrev (2 minutter siden):

Skatteetaten skriver at de har oversikt over all inntekt fra OnlyFans-plattformen til Norge.

😁

Det var jammen på tide! Her er det mange sim bør korrigere skattemeldingen sin for noen år tilbake tror jeg! 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Banken oppgir formue og renter. De oppgir ikke hvor pengene kommer fra, det er hennes ansvar å gjøre det.

Anonymkode: 91255...253

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er krypto, onlyfans eller hva som helst. Skatteetaten er ikke idioter, og de har gode verktøy.

Gå nå for all del ikke i fella og tro at du kan lure deg unna, konsekvensene er så store. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...