Gå til innhold

Barnevogn i begravelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal ha babyen vår med i begravelse, men er usikker på hva som er beste måten å løse det på. Er det innafor med barnevogn? Eller bør vi gå for noe annet, typ sleep carrier (Voksi)? Føler det letteste absolutt hadde vært å kunne trille han. Vil helst ikke ha han i bilstol så lenge, og føler fortsatt at han er litt liten for bæresjal men det er jo evt en mulighet også. 

Noen som har erfaringer?

Anonymkode: b2f88...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barnevogn må da være helt ok, forstår ikke at dette skal bli tatt ille opp/komplisere ting

Anonymkode: d8e5f...507

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnevogn er da ikke noe problem

Anonymkode: 8c676...c41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal ha babyen vår med i begravelse, men er usikker på hva som er beste måten å løse det på. Er det innafor med barnevogn? Eller bør vi gå for noe annet, typ sleep carrier (Voksi)? Føler det letteste absolutt hadde vært å kunne trille han. Vil helst ikke ha han i bilstol så lenge, og føler fortsatt at han er litt liten for bæresjal men det er jo evt en mulighet også. 

Noen som har erfaringer?

Anonymkode: b2f88...8de

Du kan da ikke ta med vogn inn i kirken, det sier seg selv. Og hvis du i det hele tatt skal ta med en baby inn en kirke under en begravelse, bør du av hensyn til de andre sette deg helt bakerst, slik at du kan gå raskt ut, hvis barnet begynner å gråte. Men er barnet så lite som det høres ut at det bør ligge mest mulig, bør nok én av dere droppe kirken og vente med babyen på stedet for gravølet eller gå en tur med barnevogn utenfor kirken. 

Endret av Grüner
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde man kunne bruke bæresjal fra de er bittesmå jeg? 

Som i nyfødt nesten? 

Anonymkode: 028e4...e98

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde barnevogn med i pappa sin begravelse. Mine svigerforeldre var også med og kunne gå ut hvis det trengtes. Ikke noe problem å ha med barnevogn, for min del var det godt at noen andre kunne ta barnet mitt akkurat i kirken. Hvis det er litt mer perifere kunne jeg gått ut underveis med eget barn hvis det trengtes. 

Anonymkode: 8523f...9cd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var voldsomt til overtenking.

Det går helt greit med barnevogn i kirka.

Hilsen ei som arrangerte begravelse, og tre nære måtte ha med seg babyene sine og derav barnevogner.

Det går fint. Kjedelig, men det går fint.

Anonymkode: 43945...cad

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (3 minutter siden):

Du kan da ikke ta med vogn inn i kirken, det sier seg selv. Og hvis du i det hele tatt skal ta med en baby inn en kirke under en begravelse, bør du av hensyn til de andre sette deg helt bakerst, slik at du kan gå raskt ut, hvis barnet begynner å gråte!

Har selv hatt med vogn i to ulike kirker i dåp og konfirmasjon, og vært i begravelse der andre har med vogn. Litt etter hvordan kirkerommet er, anbefaler jeg at du setter deg litt bak eller langs veggen, slik at du enkelt kan rugge vogna. Amming går også fint i kirker og fører til rolige og fornøyde babyer. 

Anonymkode: dec55...5f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barnevogn må da være helt ok, forstår ikke at dette skal bli tatt ille opp/komplisere ting

Anonymkode: d8e5f...507

Trille opp og ned «aislen»med en gråtende baby er lite respektfullt overfor avdøde og sørgende. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

0 stress med barnevogn. Eller bilstol. Sleepcarrier ville jeg personlig ha droppa, siden den krever en del plass på gulvet , og jeg ville ikke lagt ungen i midtgangen om man ikke blir sittende på første rekke.  Her var det 15 barn fra 0-10 år i oldefar sin begravelse, noen av de minste lå i bilstol, noen i bæresjal, noen ble ammet osv. Det enkleste hadde nok vært bæresjal/sele ift om man skal følge ut etterpå til graven, hvis det kan være litt vanskelig terreng ift vognen. Også krever jo vognen en del plass da.. 

Anonymkode: 92eae...856

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (7 minutter siden):

Du kan da ikke ta med vogn inn i kirken, det sier seg selv. Og hvis du i det hele tatt skal ta med en baby inn en kirke under en begravelse, bør du av hensyn til de andre sette deg helt bakerst, slik at du kan gå raskt ut, hvis barnet begynner å gråte. Men er barnet så lite som det høres ut at det bør ligge mest mulig, bør nok én av dere droppe kirken og vente med babyen på stedet for gravølet eller gå en tur med barnevogn utenfor kirken. 

De aller fleste kirker går det helt fint. Men man setter seg gjerne bakerst eller setter vogna bakerst og tar baby på fanget.

Vi var i begravelse med vår baby. Jeg satt foran men mannen satt bak med baby (og vogn) og når hun ble urolig og begynte å gråte så gikk han ut en tur. Vi gjorde det samme i konfirmasjon også bare at da satt jeg bak og gikk ut når hun ble urolig.

Anonymkode: b3149...c77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker (som hyppig kirkegjenger) at det går fint å ta med barnevogn i kirken, men at man ikke tar den med inn i kirkerommet. 

Anonymkode: a11da...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (2 minutter siden):

Trille opp og ned «aislen»med en gråtende baby er lite respektfullt overfor avdøde og sørgende. 

At man har med en vogn inn i kirken betyr jo ikke at man skal trille rundt i kirken i begravelsen.. En vogn kan stå stille, med eller uten baby oppi. Gjerne bakerst eller på sidene. Og så kan man gå ut og trille om det trengs.

Anonymkode: b3149...c77

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grüner skrev (2 minutter siden):

Det er vel neppe det som var meningen heller. Babyer sover i vogn.. 

Jeg har hatt vogn i kirke, null problem det. Selv vugging går greit i foajeen

Anonymkode: 59948...e72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig med barnevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Trodde man kunne bruke bæresjal fra de er bittesmå jeg? 

Som i nyfødt nesten? 

Anonymkode: 028e4...e98

Ja, det kan man. Kommer kanskje litt an på hvilken type sjal man har, mener jeg å huske fra min egen bæretid. Noen er brede og tykke, og dermed bedre egnet til litt større babyer, evt smårollinger. Elastisk sjal er supert til de minste, spesielt siden du kan knytte dem på deg på forhånd og smette babyen oppi og ut av, alt ettersom. De gir derimot for lite større til tyngre babyer/barn pga nettopp elastikken. Og så kommer det jo an på hva bæreren har tilgjengelig av sjal, og/eller er komfortabel med å bruke.

Og til HI, her har både vogn og bæresjal gått fint. Ofte går en av foreldrene(evt en annen voksenperson som foreldrene stoler på) ut hvis babyen begynner å gråte/bli urolig, så da plasserer de seg jo slik at de raskt kan gå ut uten å forstyrre resten av menigheten. (Altså ikke midt i/på en stolrekke/benk, men ytterst eller bakerst, litt avhengig av kirkerommets utforming mtp seter/benker etc.)

Anonymkode: 06283...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bare ta med vogna ja. Jeg har stått mange ganger og passa på hvis barnet sover. Ellers så er det bare å ta den med inn. Jeg svarer bestandig at jeg synes det er fint med barn i en begravelse. Nettopp for å vise hva livet handler om. Fra start til slutt. Noen kirker er veldig små at man ikke får den med seg så langt inni kirken da. Men man prøver å hjelpe til så godt man kan med det. 

Anonymkode: 3e9c3...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i begravelse, hadde baby i vogn og satt bakerst så jeg lett kunne gå ut ☺️ Var ei annen med vogn der også. Alle som deltok smilte når de så babyene, noe jeg syns var en fin ting oppi alt det triste - det «nye livet» på en måte. Vi er på babysang i samme kirke, har med vogn inn da også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med baby og barnevogn i bisettelse. Det var helt uproblematisk. Jeg satt bakerst i tilfelle jeg måtte gå ut med urolig baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde med større baby i begravelse. Han sov i vogna utenfor kirken, siden det var sovetid. Pappaen hadde babycall og sjekket ofte. 

Vi måtte kjøre til gravplassen, så under jordpåkastelsen var baby våken. Da bar pappaen baby, og ville lett kunne gå bort ved behov. Det ville også gått bra med vogn.

Anonymkode: b0aca...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...