Gå til innhold

Utmattelse og symptomer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er mest sannsynlig utbrent med utmattelse, siden legen ikke finner noe annet galt. Blodprøver er fine og ok. 
Skal få tatt nye ved neste time for å dobbeltsjekke, men før jul var b12 på over 300. Jern er lavt 

Noen dager godtar og forstår jeg at det er utbrenthet, andre dager er jeg "helt sikker" på at det er noe annet. Høres kanskje kjent ut....? 

Jeg jobber halvt, og det går stort sett ok med korte dager. Etter jobb er det svært begrenset, jeg må ta meg sammen for å lage middag, på butikken etc. dusjing blir det ikke om jeg må gjøre andre ting. 

En ting jeg lurer på; er det flere enn meg som føler de får en akutt sulthetsfølelse i kroppen? Som om kroppen er helt på randen av å kollapse av for lite mat?  Jeg får det veldig ofte, og har da i grunn ikke spist for lite, og det er ikke magen som sier i fra, men resten av kroppen med svimmelhet, fatigue mm. Det kan bli bedre etter mat noen ganger, men kun om det er middag ( typisk vanlig middag) 

Ellers lurer jeg på hvor lite aktivitet dere som har vært igjennom dette startet på? Jeg har kjøpt meg walking pad og tanken er å få brukt den litt hver dag. 10 min- ish. 
Hadde en grei uke sist uke, og på lørdag gikk jeg i 25 minutter. Sjeleglad og kry!!!

- men det var nok noe av årsaken til at formen plutselig igår ble skikkelig dårlig igjen( svimmel, fryser/ kokvarm, slitne ekstremt tunge bein, ustø etc) I dag har jeg bare tatt det med ro for å prøve å være i bedre form i morra. 

Er det vanlig at det går sånn opp og ned? Hadde håpet at jeg var litt på vei oppover igjen nå......

litt langt, takk for svar 😉

Anonymkode: 41183...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

B12 på 300 er ikke spesielt bra, du kan faktisk ha en funksjonell mangel på dette nivået.
Du kan også ha fått lavere nivåer etter 4 mnd. 

Lavt jern i seg selv gir jo utmattelse som symptom. Å få vertigo som du forklarer, er også et symptom på jernmangel. Syns det er rart at legen din ikke har forklart deg dette? 

Spørsmålet er hvorfor du har jernmangel? Spiser du ikke riktig? Bruk noen måneder på å gjøre endringer i kosthold og ta jerntilskudd, jeg ville også tatt b12 og folat siden du ikke har særlig gode nivåer av b12. Det tar tid å fikse mangler i kroppen, så vær tålmodig. 

Anonymkode: 3ba90...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

B12 på 300 er ikke spesielt bra, du kan faktisk ha en funksjonell mangel på dette nivået.
Du kan også ha fått lavere nivåer etter 4 mnd. 

Lavt jern i seg selv gir jo utmattelse som symptom. Å få vertigo som du forklarer, er også et symptom på jernmangel. Syns det er rart at legen din ikke har forklart deg dette? 

Spørsmålet er hvorfor du har jernmangel? Spiser du ikke riktig? Bruk noen måneder på å gjøre endringer i kosthold og ta jerntilskudd, jeg ville også tatt b12 og folat siden du ikke har særlig gode nivåer av b12. Det tar tid å fikse mangler i kroppen, så vær tålmodig. 

Takk for svar! 
Jeg tar tilskudd av begge deler, og har gjort det i lang tid. Ferritinnivået vil ikke noe særlig opp ( vært lavt i flere år) og jerninfusjon ble avvist på sykehuset pga at jeg ikke har noen åpenbar grunn til å ha jernmangel. 20% av alle kvinner har jernmangel. 
Prøver nå med 200g jern i en måned sammen med c vitamin. Funker ikke det heller søker legen på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*milligram der altså.... 😆

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! 
Jeg tar tilskudd av begge deler, og har gjort det i lang tid. Ferritinnivået vil ikke noe særlig opp ( vært lavt i flere år) og jerninfusjon ble avvist på sykehuset pga at jeg ikke har noen åpenbar grunn til å ha jernmangel. 20% av alle kvinner har jernmangel. 
Prøver nå med 200g jern i en måned sammen med c vitamin. Funker ikke det heller søker legen på nytt. 

Vurder injeksjoner for b12, mye mer effektivt. I forhold jern syns jeg det er rart de ikke vurderer det samme her mtp mangel i årevis og såpass symptomer. 

Spiser du rødt kjøtt og lever regelmessig? Grønnsaker rikt jern i tillegg? Er du utredet for cøliaki? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å følge Dr.Ingri på Face eller Insta. 

Hun er fastlegen som selv ble utbrent, og sier/skriver mye viktig og riktig om dette temaet. 

Feks er det ikke sikkert at trim/trening er det du trenger akkurat nå ❤️‍🩹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vurder injeksjoner for b12, mye mer effektivt. I forhold jern syns jeg det er rart de ikke vurderer det samme her mtp mangel i årevis og såpass symptomer. 

Spiser du rødt kjøtt og lever regelmessig? Grønnsaker rikt jern i tillegg? Er du utredet for cøliaki? 

Har tatt blodprøve for cøliaki og andre allergier. Ikke noe som slår ut. Sliter heller ikke med magen til vanlig, men gjør jo det nå med disse tilskuddene 🙈

Spiser også vanlig sunt, mye brokkoli👍Men med mangler holder det ikke med det man får i seg med maten uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er mest sannsynlig utbrent med utmattelse, siden legen ikke finner noe annet galt. Blodprøver er fine og ok. 
Skal få tatt nye ved neste time for å dobbeltsjekke, men før jul var b12 på over 300. Jern er lavt 

Noen dager godtar og forstår jeg at det er utbrenthet, andre dager er jeg "helt sikker" på at det er noe annet. Høres kanskje kjent ut....? 

Jeg jobber halvt, og det går stort sett ok med korte dager. Etter jobb er det svært begrenset, jeg må ta meg sammen for å lage middag, på butikken etc. dusjing blir det ikke om jeg må gjøre andre ting. 

En ting jeg lurer på; er det flere enn meg som føler de får en akutt sulthetsfølelse i kroppen? Som om kroppen er helt på randen av å kollapse av for lite mat?  Jeg får det veldig ofte, og har da i grunn ikke spist for lite, og det er ikke magen som sier i fra, men resten av kroppen med svimmelhet, fatigue mm. Det kan bli bedre etter mat noen ganger, men kun om det er middag ( typisk vanlig middag) 

Ellers lurer jeg på hvor lite aktivitet dere som har vært igjennom dette startet på? Jeg har kjøpt meg walking pad og tanken er å få brukt den litt hver dag. 10 min- ish. 
Hadde en grei uke sist uke, og på lørdag gikk jeg i 25 minutter. Sjeleglad og kry!!!

- men det var nok noe av årsaken til at formen plutselig igår ble skikkelig dårlig igjen( svimmel, fryser/ kokvarm, slitne ekstremt tunge bein, ustø etc) I dag har jeg bare tatt det med ro for å prøve å være i bedre form i morra. 

Er det vanlig at det går sånn opp og ned? Hadde håpet at jeg var litt på vei oppover igjen nå......

litt langt, takk for svar 😉

Jeg hadde en periode der jeg spiste døgnet rundt nesten. Tok varme dusjer. Var jeg sulten midt på natta så spiste jeg. Sov på dagen og sov gjennom natta likevel. Jeg var totalt utmattet. 

Anonymkode: 0363a...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har tatt blodprøve for cøliaki og andre allergier. Ikke noe som slår ut. Sliter heller ikke med magen til vanlig, men gjør jo det nå med disse tilskuddene 🙈

Spiser også vanlig sunt, mye brokkoli👍Men med mangler holder det ikke med det man får i seg med maten uansett

Blodprøver, du må ta gastroskopi. Man kan ha skjulte symptomer med cøliaki, så at du ikke har magetrøbbel er ingen garanti for at du ikke har det. 

Brokkoli er en grei tilleggskilde til jern, men plantejern taes ikke opp på samme måte som hem-jern fra rødt kjøtt. Det er rødt kjøtt  og særlg lever som er din beste venn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ruskesara1973 skrev (1 minutt siden):

Jeg anbefaler å følge Dr.Ingri på Face eller Insta. 

Hun er fastlegen som selv ble utbrent, og sier/skriver mye viktig og riktig om dette temaet. 

Feks er det ikke sikkert at trim/trening er det du trenger akkurat nå ❤️‍🩹

Nei det er mye mulig du har rett, men føler det er så innmari fokus på fysisk aktivitet når man er utbrent. Har vært på kurs med RPH og de viet den ene kursdagen kun til det. For meg var det helt uaktuelt på det tidspunktet - pulsen var jo oppe i 130 bare jeg skulle inn på kjøkkenet. 

Dr. Ingri følger jeg faktisk. Synes også hun sier mye bra, men alt er så gjennomsyra med reklame for kurset hennes nå, at jeg har faktisk fått litt avsmak.  Jeg var på et gratis seminar hvor alt var veldig overflatisk og med en enorm komogkjøpmentalitet! Og dyrt er det også 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde en periode der jeg spiste døgnet rundt nesten. Tok varme dusjer. Var jeg sulten midt på natta så spiste jeg. Sov på dagen og sov gjennom natta likevel. Jeg var totalt utmattet. 

Anonymkode: 0363a...334

Kanskje det er en greie det da? Kroppen trenger kanskje ekstra energi? eller at den er helt på tur og tror den tenger så mye? 
Jeg også må liksom ha i meg en skive i tide og utide 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du høres ut som meg da jeg hadde høyt stoffskifte, spesielt det med sult, høy puls og utmattethet.,Sjekket dette? 

Anonymkode: 6ad0d...2dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det er en greie det da? Kroppen trenger kanskje ekstra energi? eller at den er helt på tur og tror den tenger så mye? 
Jeg også må liksom ha i meg en skive i tide og utide 

Langvarig jernmangel, altså, dette er oppskriften på utmattelse TS. Ja du må hvile mer så klart, men det er jo mangelen du må fikse for å få bukt med utmattelsen. Å skulle måtte ta 200 mg jern daglig for å få opp nivået er jo helt vanvittig. 

Drikker du kaffe/te? I såfall slutt med det, det hemmer opptak av jern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei det er mye mulig du har rett, men føler det er så innmari fokus på fysisk aktivitet når man er utbrent. Har vært på kurs med RPH og de viet den ene kursdagen kun til det. For meg var det helt uaktuelt på det tidspunktet - pulsen var jo oppe i 130 bare jeg skulle inn på kjøkkenet. 

Dr. Ingri følger jeg faktisk. Synes også hun sier mye bra, men alt er så gjennomsyra med reklame for kurset hennes nå, at jeg har faktisk fått litt avsmak.  Jeg var på et gratis seminar hvor alt var veldig overflatisk og med en enorm komogkjøpmentalitet! Og dyrt er det også 😆

Så du hadde også problemer med pulsen? Jeg har også store problemer med det rask skyhøy puls. Er slank og spiser helt normalt. Var tidligere flink til å trene. Ikke trent siste halve året, er totalt utslitt. Ingenting feil på mine blodprøver heller. Får kanskje komme meg til legen igjen

Anonymkode: 8a994...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Langvarig jernmangel, altså, dette er oppskriften på utmattelse TS. Ja du må hvile mer så klart, men det er jo mangelen du må fikse for å få bukt med utmattelsen. Å skulle måtte ta 200 mg jern daglig for å få opp nivået er jo helt vanvittig. 

Drikker du kaffe/te? I såfall slutt med det, det hemmer opptak av jern. 

Jeg ville overlatt dette til legen din, TS. Personen over er veldig påståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville overlatt dette til legen din, TS. Personen over er veldig påståelig. 

Ærlig talt. Er jeg påståelig som påpeker at jernmangel gir utmattelse? Er jeg påståelig når jeg sier at rødt kjøtt og lever er den viktigste matkilden, eller kanskje at gastrokospi også er viktig for å utelukke cøliaki?
Foreslår at du lar være å prosjisere din egen mangelfulle kunnskap over på at jeg er "påståelig". 

"Noen kan ha cøliaki selv om blodprøven er negativ, og bør henvises til gastroskopi hvis man har symptomer som tyder på cøliaki." Hilsen Cøliakiforeningen

https://ncf.no/coliaki/ofte-stilte-sporsmal/1.-jeg-lurer-pa-om-jeg-har-coliaki_-hvordan-gar-jeg-fram-#:~:text=Noen kan ha cøliaki selv,kan få bedøvelse i svelget.

Cøliaki er en viktig årsak til jernmangel:

https://ncf.no/glutenfri-mat/kosthold-og-ernering/vitaminer-og-mineraler/copy_of_jern-vi-klarer-oss-ikke-uten-#:~:text=Cøliaki og jernmangel&text=Flere ulike studier viser at,jern enn den øvrige befolkningen.

Jernmangel gir utmattelse:

https://www.aleris.no/overvektsklinikken/ernaringsfysiolog/jernmangel/

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...