AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Del Skrevet 25. mars Hei, I kommunen jeg jobber i er det mye snakk og fokus på sparing og dårlig økonomi. Det har blitt sagt at ingen blir oppsagt enda i 2025. Likevel vil jeg være forberedt dersom dette vil skje, f.eks nedskjæring pga økonomi. Ser på ledige stillinger i tilfelle noe skjer. Har hørt at har man fast stilling skal man være ganske trygg, men tydeligvis ikke? Hva skjer i en slik situasjon? Har noen erfaring med å bli oppsagt i kommunal sektor? Anonymkode: 609df...3e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #2 Del Skrevet 25. mars Hei. Den samme beskjeden fikk vi også på en tidligere arbeidsplass, dette var innen helse. Det ble vurdert hvor mange ansatte som trengtes på hver avdeling, hvis vi ble for mange på en avdeling så kartla kommunen via et spørreskjema til oss ansatte om noen ønsket å bytte jobb til en annen avdeling. Hvis vi likevel for mange så ble det vurdert etter hvilken kompetanse som trengtes samt ansiennitet. Enkelt sagt, var du nyutdannet helsefagarbeider så var sjansen stor for at du måtte bytte arbeidssted. Det var sagt at ingen skulle bli oppsagt og det ble ingen heller. De må vel bare informere om at det kan skje. Anonymkode: b0b8f...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #3 Del Skrevet 25. mars Det er ganske strenge prosedyrer ved nedbemanning, du kan lese om det på nett, feks her https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/omorganisering-og-nedbemanning/?gclsrc=aw.ds&&utm_medium=google&utm_campaign=con_c_ordinr_lnn_og_arbeidsvilkr&utm_source=paid_search&utm_term=nedbemanning_nedbemanning regler&gad_source=1&gbraid=0AAAAADmc-4d9Q0sFPkW4JT11uXodNWZlR&gclid=Cj0KCQjwqIm_BhDnARIsAKBYcmt4ME-4-wZG0oqNjN3FaaK5WuJg-PX7UgvQhfzP6Urjc2usAucCTTQaAofEEALw_wcB Men ja, du kan bli oppsagt hvis verken kompetansen din eller ansienniteten din er verdifull nok (eller noen andre har lik kompetanse men lenger ansiennitet, spørs helt hva bedriften vektlegger i "nedbemanningsplanen" sin) Anonymkode: fb04c...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #4 Del Skrevet 25. mars I min arbeidskontrakt står det "ansatt i xx kommune, for tiden i xx avd". Oppsigelse fra en fast stilling skjer ikke, men du kan risikere å bli flyttet til en annen avd som mangler folk. Er du organisert, kan de svare deg på dette. Anonymkode: 9c775...6ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #5 Del Skrevet 25. mars Min erfaring er at "overtallige" ikke sies opp, men skyfles rundt i kommunen og blir prakket på andre etater/avdelinger. Samt at de "overtallige" for det meste er så eksepsjonelt udugelige at jeg ikke tror de er utvalgt verken tilfeldig eller etter ansiennitet. Vi kan selvsagt bare ha vært veldig uheldige med de vi har fått påprakket oss. Anonymkode: 59b14...bcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Del Skrevet 25. mars Tvilsomt at du mister jobben. Antageligvis dreier det seg heller om ansettelsesstopp slik at de som slutter ikke erstattes, og de som er igjen flyttes dit det er behov for folk. Anonymkode: 42f39...d15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #7 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min erfaring er at "overtallige" ikke sies opp, men skyfles rundt i kommunen og blir prakket på andre etater/avdelinger. Samt at de "overtallige" for det meste er så eksepsjonelt udugelige at jeg ikke tror de er utvalgt verken tilfeldig eller etter ansiennitet. Vi kan selvsagt bare ha vært veldig uheldige med de vi har fått påprakket oss. Anonymkode: 59b14...bcc Dette var en drøy påstand og framstår fordomsfullt. Det er veldig mange overtallige i enkelte kommuner nå og min erfaring er at de tar av alle slags stillinger, til og med folk som jobber direkte med innbyggere. Når det gjelder oppsigelse, så sies ikke folk opp foreløpig, men blir det ekstremt mange overtallige, vil det jo bli vanskelig å finne ny jobb til alle. Anonymkode: 3606b...5cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #8 Del Skrevet 25. mars Jeg har sagt opp ansatt, men aldri opplevd oppsigelser fra kommune sentralt grunnet økonomi. Det har blitt sendt varsler, men endt med omplasseringer/omorganiseringer. Anonymkode: 2f999...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvikksand9 Skrevet 25. mars #9 Del Skrevet 25. mars Ja, i teorien kan du bli sparket. Hvis du blir overtallig i kommunen, har du i utgangspunktet fortrinnsrett til andre ledige stillinger i kommunen i opptil ett år. Hvis det ikke finnes en annen passende stilling, kan du i noen tilfeller bli stående i lønnet permisjon i denne perioden. Kommunen vil som regel forsøke å omplassere deg for å unngå å betale lønn uten arbeidsytelse. Men hvis det er omfattende nedskjæringer og ingen stillinger er tilgjengelige, kan det i praksis ende med oppsigelse. Men jeg har ikke hørt om slike tilfelle? Har erfart at det ble nedskjering i barne og ungdomsarbeider i kommunen, og hun ene ventet på en ny stilling, og de kunne ikke finne noe til henne. Til slutt fikk hun jobb i en kinokiosk. (Hun sluttet etterpå), Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 25. mars #10 Del Skrevet 25. mars Mitt svar er alltid: Snakk med din tillitsvalgte. De har mest kunnskap om den aktuelle situasjonen , og kan gi spesifikk informasjon om din situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #11 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette var en drøy påstand og framstår fordomsfullt. Det er veldig mange overtallige i enkelte kommuner nå og min erfaring er at de tar av alle slags stillinger, til og med folk som jobber direkte med innbyggere. Når det gjelder oppsigelse, så sies ikke folk opp foreløpig, men blir det ekstremt mange overtallige, vil det jo bli vanskelig å finne ny jobb til alle. Anonymkode: 3606b...5cb Det er ikke en påstand, det er en erfaring. De vi har fått prakket på oss har vært gjennomført ubrukelige i jobben. Jeg tar forbehold om at det kan være rem uflaks. Anonymkode: 59b14...bcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #12 Del Skrevet 26. mars kvikksand9 skrev (9 timer siden): Ja, i teorien kan du bli sparket. Oppsagt. Dvs med oppsigelsestid. Ikke avskjediget (sparken) og gå på dagen. Forøvrig er nedbemanninger fagforeningsmat. Er du ikke medlem, kan det være en god ide å bli det. Anonymkode: 75dc8...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvikksand9 Skrevet 26. mars #13 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oppsagt. Dvs med oppsigelsestid. Ikke avskjediget (sparken) og gå på dagen. Forøvrig er nedbemanninger fagforeningsmat. Er du ikke medlem, kan det være en god ide å bli det. Anonymkode: 75dc8...c3f ja, korrekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå