AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Under lunsjen på jobb i dag var det mye snakk om Ingebrigtsen-saken hvor en av de fornærmede beskrev en barndom med utrygghet og mye regler men at reglene aldri var de samme. Flere på jobb sa at det ikke var noe å reagere på for det er normalt, mens alle tok avstand fra slag og fysisk vold. De på jobb mente at om en av foreldrene har hatt en krevende dag på jobb så er det normalt å kjefte mer på barna og ha strengere regler, for så å slippe opp på reglene neste dag. Jeg ble ganske overrasket over hvor mange som mente at det er normalt at reglene endres fra dag til dag. Nesten alle vi på jobben er født på 80- og 90-tallet, og er selv foreldre. Jeg lurer veldig på hva som faktisk er vanlig. Og hvor grensen går mellom å skape utrygghet for barn, kontra å bare ha litt ulike regler på ulike dager. Det er altså ikke snakk om fysisk vold, men ustabile regler og om det kan være vanskelig eller skadelig for barn, og hvor normalt det er. (Vennligst ikke diskuter Ingebrigtsen-saken her, bruk den riktige tråden til det.) Anonymkode: 15bcd...283 1
Emmajunga Skrevet 25. mars #2 Skrevet 25. mars Det hender jo det er dager man som forelder ber barna vise litt hensyn og ta det litt rolig, og det er også dager som unnviker litt fra faste rutiner fordi ting skjer (alt fra foreldremøte til legevakt), men ungene vet allikevel hvor grensene går, eller hva som er reglene. Jeg trodde dette var normalen…? 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #3 Skrevet 25. mars Emmajunga skrev (4 minutter siden): Det hender jo det er dager man som forelder ber barna vise litt hensyn og ta det litt rolig, og det er også dager som unnviker litt fra faste rutiner fordi ting skjer (alt fra foreldremøte til legevakt), men ungene vet allikevel hvor grensene går, eller hva som er reglene. Jeg trodde dette var normalen…? Men da høres det ut som at grensen går på samme sted hver dag, og det er ikke det denne tråden handler om. Det er når grensene flyttes etter foreldres humør, slik at barna ikke vet hvor grensen går. F.eks. når foreldre kjefter for at ikke leksene er gjort før middag den ene dagen, for så å kjefte for det motsatte neste dag. Anonymkode: 15bcd...283 10 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars Jeg tror de som sier dette ikke forstår hvor dyptgripende dette med endrede regler som menes i den saken.. De tenker nok mer på vanlige variasjoner i at reglene man har av og til håndheves mer eller mindre strengt, men jeg tror ikke de forstår at det i denne saken er snakk om latent vold. Det vil si at barna går på tå hev fordi de ikke aner hva som kommer til å være forbudt og hva som er riktig i dag og dermed hele tiden utløser kjeft og vold. Dette er typisk når man bor med voldelige personer, de har lyst til å utøve vold og finner derfor stadig på nye feil ofrene begår, som gjerne kan være motsatt av en beskjed de ga dagen før. Det er bare en måte å utøve kontroll og vold på. Anonymkode: 30dde...a40 22 2 8
Emmajunga Skrevet 25. mars #5 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da høres det ut som at grensen går på samme sted hver dag, og det er ikke det denne tråden handler om. Det er når grensene flyttes etter foreldres humør, slik at barna ikke vet hvor grensen går. F.eks. når foreldre kjefter for at ikke leksene er gjort før middag den ene dagen, for så å kjefte for det motsatte neste dag. Anonymkode: 15bcd...283 Trodde tråden handlet om hva som var normalt? Og da skrev jeg om sånn jeg trodde var normalt, sånn vi har det hjemme oss oss. Implisitt skriver jeg at det du skriver er unormalt i mine øyne. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Skrevet 25. mars Ja, reglene kan endre seg litt etter som hvilket humør eller hvor sliten jeg er. Men det er for de minste. Det kan bli mer tv eller ipad dersom jeg ikke orker å gå på tur eller leke der og da. Anonymkode: a457e...357 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #7 Skrevet 25. mars Det er fullstendig uakseptabelt, og veldig umodent, å komme hjem og ta ut følelser på barn eller ektefelle. Ja, jeg kan ha en dritt dag på jobb, eller i trafikken, eller pms, eller hva som helst. Men det går aldri ut over de hjemme. Selv om det til tider kan kreve ganske mye selvkontroll og tålmodighet. Anonymkode: 4ede5...ca0 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #8 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg tror de som sier dette ikke forstår hvor dyptgripende dette med endrede regler som menes i den saken.. De tenker nok mer på vanlige variasjoner i at reglene man har av og til håndheves mer eller mindre strengt, men jeg tror ikke de forstår at det i denne saken er snakk om latent vold. Det vil si at barna går på tå hev fordi de ikke aner hva som kommer til å være forbudt og hva som er riktig i dag og dermed hele tiden utløser kjeft og vold. Dette er typisk når man bor med voldelige personer, de har lyst til å utøve vold og finner derfor stadig på nye feil ofrene begår, som gjerne kan være motsatt av en beskjed de ga dagen før. Det er bare en måte å utøve kontroll og vold på. Anonymkode: 30dde...a40 Jeg tenker det samme og håper også det samme. Altså at reglene er de samme men at man kanskje er litt slackere noen dager fordi man ikke orker, eller noe som man kan ta med godt humør en dag blir man kanskje litt mer irritert for når man er er sliten. Eller at det kan være litt andre regler i helg/ferie enn i hverdagen feks. Men synes ikke man skal tenke at det er helt greit at man på jevnlig basis er kjipere mot ungene sine fordi man er sur og sliten, da får man ta seg sammen og skjerpe seg altså. Anonymkode: eb530...660 3
Emmajunga Skrevet 25. mars #9 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er fullstendig uakseptabelt, og veldig umodent, å komme hjem og ta ut følelser på barn eller ektefelle. Ja, jeg kan ha en dritt dag på jobb, eller i trafikken, eller pms, eller hva som helst. Men det går aldri ut over de hjemme. Selv om det til tider kan kreve ganske mye selvkontroll og tålmodighet. Anonymkode: 4ede5...ca0 Det er uakseptabelt å ta det ut hjemme i raseri, eller med vold og trusler. Men det er helt innafor å ha en dårlig dag innimellom og trenge lite ro. Man er tross alt bare et menneske, med alt det innebærer. Så har man sakene som er langt over streken da… sånn som nevnt i første innlegg. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #10 Skrevet 25. mars Med varierende regler mener de fleste at det kanskje ikke er lov med is på hverdager mens noen dager når mamma er litt sliten så lar hun ungen få is på en tirsdag. Anonymkode: 59aca...bac 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars #11 Skrevet 25. mars Regler er faste. Men visse dager kan de tøyes både mer og mindre før det reageres. Anonymkode: 5e5ab...2b5
AnonymBruker Skrevet 25. mars #12 Skrevet 25. mars Barn har ikke vondt av å se at det finnes dårlige dager, og at dette også påvirker voksne. Det kan for eksempel være at man har mindre toleranse for bråk en gitt dag enn andre dager. Men jeg er enig i at man ikke skal la humøret sitt gå urimelig utover andre. Anonymkode: 0a38a...9ba
Idunn Skrevet 25. mars #13 Skrevet 25. mars Det handler ikke nødvendigvis så mye om de reglene, men om den utryggheten som alltid er der. Barna vet aldri helt hvor grensen går, men de vet de får straff hvis de trår over den usynlige grensen. Det gjør at de kontant lever i frykt. Det er kjempe skadelig å leve i et sånt hjem. Dette er veldig vanlig i et hjem med voldsutøvere, de får en makt over offerne sine som alltid går rundt på eggeskall. Jeg har regler og grenser, som barna tester ut med gjevne mellomrom. Noen ganger endrer jeg på reglene fordi jeg ser at de ikke funker. Men barna mine er aldri redd for hva som vil skje hvis de ikke hører etter. Joda, jeg blir sur og irritert, men de er ikke redd meg. Det er nok vanskelig å sette seg inn i for folk som ikke har opplevd psykisk vold. Voldsutøvere følger somregel den samme malen, og det er veldig gjennkjennelig hvis man har opplevd det selv. 10 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars #14 Skrevet 25. mars Det å endre reglene kan tolkes på så mange forskjellige måter. Ja, vi endrer litt på noen om vi er slitne. Kanskje får barna gå fra bordet litt før det som det som egentlig er regelen. Eller at jeg sier ja til TV mens jeg lager middag om jeg ikke orker noe bråk. På dager jeg er ekstra sliten tåler jeg også mindre vilter lek inne, før jeg ber de roe seg. Men dette er jo ikke ting som gjør barna mine utrygge, og heller ikke det man tenker på under saker hvor barn blir utsatt for omsorgssvikt. Men enkelte forstår tydeligvis ikke forskjellen. Anonymkode: 4e3d8...8a7 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars #15 Skrevet 25. mars Idunn skrev (1 time siden): Det handler ikke nødvendigvis så mye om de reglene, men om den utryggheten som alltid er der. Barna vet aldri helt hvor grensen går, men de vet de får straff hvis de trår over den usynlige grensen. Det gjør at de kontant lever i frykt. Det er kjempe skadelig å leve i et sånt hjem. Dette er veldig vanlig i et hjem med voldsutøvere, de får en makt over offerne sine som alltid går rundt på eggeskall. Jeg har regler og grenser, som barna tester ut med gjevne mellomrom. Noen ganger endrer jeg på reglene fordi jeg ser at de ikke funker. Men barna mine er aldri redd for hva som vil skje hvis de ikke hører etter. Joda, jeg blir sur og irritert, men de er ikke redd meg. Det er nok vanskelig å sette seg inn i for folk som ikke har opplevd psykisk vold. Voldsutøvere følger somregel den samme malen, og det er veldig gjennkjennelig hvis man har opplevd det selv. Takk, endelig en som forstår hva det er snakk om. Alle de andre som svarer i tråden snakker om noe helt annet, grad av håndheving av regler er helt forskjellig fra endring av grunnleggende regler det er snakk om, og mye av poenget er at "regelbrudd" man ikke visste var regelbrudd fører til vold. F.eks. den ene dagen blir du utsatt for vold fordi du ikke gjorde lekser etter skolen, fordi lekser er viktig. Neste dag setter du deg med lekser, men plutselig blir du utsatt for vold fordi du satte deg ned med leksene etter skolen, fordi nå skulker du unna trening, og trening er viktig. Poenget er at man aldri vet hva som utløser vold, og det som ble sagt å være riktig en dag kan være feil neste dag og fører nå til vold, men hvis du ikke hadde gjort det ville det sikkert ført til vold det og, og dermed finnes det ingen måte for deg å unngå vold ved å prøve å følge reglene, fordi reglene endres hele tiden. Dermed lever du i konstant frykt for å gjøre ting og å ikke gjøre noe, for alt kan utløse vold uansett. Å gå rundt med evig frykt for ny vold heter latent vold. Anonymkode: 30dde...a40 7 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars #16 Skrevet 25. mars Nei, vi har faste rammer i huset vårt. Barna vet hva som er forventet av dem. Vi har en trygg base i hjemmet vårt som ikke er basert på fryktkultur. Jeg har selv vokst opp i et hjem, hvor jeg ikke visste hva som var forventet av meg, eller hva konsekvensen var, dersom jeg brøt en uskreven regel. Det er skadelig, både for tryggheten, men også i forhold til relasjonen til foreldrene. Jeg kunne ikke stole på mine. Selv om jeg ikke skal diskutere Gjert - så høres han ut som faren min. Det var alltid MEG og MIN virkelighetsoppfatning det var noe galt med. Jeg ble slått, men stort sett var det ikke slagene som var skadelige, men frykten for å gjøre noe som utløste utskjelling, en ørefik eller andre sanksjoner. Det er ikke et greit oppvekstmiljø. Psykisk vold er like skadelig, om ikke mer enn fysisk. Anonymkode: beb65...c20 2 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #17 Skrevet 26. mars Emmajunga skrev (10 timer siden): Det er uakseptabelt å ta det ut hjemme i raseri, eller med vold og trusler. Men det er helt innafor å ha en dårlig dag innimellom og trenge lite ro. Man er tross alt bare et menneske, med alt det innebærer. Så har man sakene som er langt over streken da… sånn som nevnt i første innlegg. Det er også uakseptabelt å komme hjem å kreve at TVen er av en dag, for så å synes det er greit neste dag, basert på egen dagsform. Slik ustabilitet hos foreldre som du her åpner for er ikke bra for barna. Anonymkode: 4ede5...ca0 2 3
luxifine Skrevet 26. mars #18 Skrevet 26. mars Grensene kan flytte seg litt, men ikke til det ugjenkjennelige og jeg syntes det kan være på sin plass å forklare barna: "i dag er mamma sliten så i dag kan dere se ipad litt lengre, mamma trenger litt ro". Eller "i dag har mamma vondt i hodet så i dag må vi være litt stille", ja du skjønner hva jeg skal frem til. Litt slingring er det selvsagt, men det skal være innenfor "normale avvik". Å plutselig endre reglene fra dag til dag skaper bare usikkerhet og kaos? 4
luxifine Skrevet 26. mars #19 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk, endelig en som forstår hva det er snakk om. Alle de andre som svarer i tråden snakker om noe helt annet, grad av håndheving av regler er helt forskjellig fra endring av grunnleggende regler det er snakk om, og mye av poenget er at "regelbrudd" man ikke visste var regelbrudd fører til vold. F.eks. den ene dagen blir du utsatt for vold fordi du ikke gjorde lekser etter skolen, fordi lekser er viktig. Neste dag setter du deg med lekser, men plutselig blir du utsatt for vold fordi du satte deg ned med leksene etter skolen, fordi nå skulker du unna trening, og trening er viktig. Poenget er at man aldri vet hva som utløser vold, og det som ble sagt å være riktig en dag kan være feil neste dag og fører nå til vold, men hvis du ikke hadde gjort det ville det sikkert ført til vold det og, og dermed finnes det ingen måte for deg å unngå vold ved å prøve å følge reglene, fordi reglene endres hele tiden. Dermed lever du i konstant frykt for å gjøre ting og å ikke gjøre noe, for alt kan utløse vold uansett. Å gå rundt med evig frykt for ny vold heter latent vold. Anonymkode: 30dde...a40 Dette er ikke å endre reglene, dette er psykisk mishandling. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #20 Skrevet 26. mars hos oss har vi hatt veldig få regler og de er konsekvente og endres ikke etter forelders humør. Å drive endre på "regler" er en forelders måte å bedrive maktutfoldelse på og det er ikke OK i min bok. Relger skal være forutsigbare og konsekvente og så få som overhode mulig. Anonymkode: d3852...2d3 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå