Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ba om narkose en gang jeg ble henvist, men fikk ikke, selv om jeg uttrykkelig ba om det, og avlyste timen fordi jeg ikke fikk det innvilget. Jeg har klart meg i over 15 år med dette problemet, uten å ta gastroskopi. Det er hverken verre eller bedre enn den gang, det bølger opp og ned nå, som det gjorde den gang. Resultatet av en gastroskopi er likevel behandling med PPI’er, så ser ikke hvorfor jeg skal streve meg gjennom noe som er en så forferdelig stor belastning. 

Anonymkode: ced54...a68

Forskjellen mellom gastroskopi og ikke gastroskopii er at du med gastroskopi har rett på å få PPI på blå resept. 
Skriver lege ut PPI til deg uten gastroskopi så gjør legen noe han ikke skal og kan få konsekvenser for han. 

Har du gått med mageproblemer i 15 år, uten gastroskopi så lever du farlig både mht kreft og med hensyn til skader i spiserøret. 

Å gå på PPi så lenge er og risikosport mht  opptak av kalk og dermed beinskjørhet på sikt, og andre ting. Så her og lever du farlig. 
Men det er ditt liv og din kropp, og dine valg og vilje. Tråden her bli dermed for dum å bruke tid på. 

Anonymkode: d4152...307

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Godt mulig det er GERD og/eller Hiatushernie, kjenner den sure smerten oppover spiserøret iblant også. Men også nede i magesekken, føles det som. 
Tja, jeg får se om jeg klarer å kvinne meg opp til det. Har ikke snakket med fastlegen om dette på mange år, fordi jeg vet at det eneste fastlegen kan gjøre mer enn hun allerede har gjort (skrive ut Esomeprazol), er å henvise til gastroskopi🤮 Jeg har store problemer bare med å svelge små tabletter, og kapsler/ store tabletter går ikke. Brekker meg og får stress-symptomer ved bare å svelge en liten tablett, så forstår ikke at det skal gå an for meg å svelge den slangen uten å føle at det blir enormt traumatisk.

Jeg går på Losec. Den fungerer bedre for meg enn Nexuim osv. Har også Zofran smeltetablett mot kvalme (jeg blir kvalm av magekatarr, mer kvalme enn svie). Jeg tok gastroskopi i narkose. Ringte de og forklarte at jeg får panikkangst hos tannlege, brekker meg lett og får helnoia. Var forberedt på å juge på meg overgrep bare for å få narkose. Men fikk det. Så ville prøvd på nytt. Legen fikk avslag om det i henvisningen sin, men jeg fikk det alikevel da jeg ringte inn etter timen var satt opp. De fant jo ingenting spesielt, akkurat da var katarren roet seg. Typisk. Men jeg har nok dyspepsi og får Losec på blå resept. 
I andre land er det vanlig med narkose/masse beroligende, mens her i Norge skal vi bare pine oss igjennom det. «Pust», liksom. Helt unaturlig å få et skop ned forbi svelget så det er jo naturlige, kroppslige reaksjoner som oppstår. 
Masse lykke til💗

Anonymkode: bf9af...42d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg går på Losec. Den fungerer bedre for meg enn Nexuim osv. Har også Zofran smeltetablett mot kvalme (jeg blir kvalm av magekatarr, mer kvalme enn svie). Jeg tok gastroskopi i narkose. Ringte de og forklarte at jeg får panikkangst hos tannlege, brekker meg lett og får helnoia. Var forberedt på å juge på meg overgrep bare for å få narkose. Men fikk det. Så ville prøvd på nytt. Legen fikk avslag om det i henvisningen sin, men jeg fikk det alikevel da jeg ringte inn etter timen var satt opp. De fant jo ingenting spesielt, akkurat da var katarren roet seg. Typisk. Men jeg har nok dyspepsi og får Losec på blå resept. 
I andre land er det vanlig med narkose/masse beroligende, mens her i Norge skal vi bare pine oss igjennom det. «Pust», liksom. Helt unaturlig å få et skop ned forbi svelget så det er jo naturlige, kroppslige reaksjoner som oppstår. 
Masse lykke til💗

Anonymkode: bf9af...42d

Åh, tusen takk for at du deler, det var sånne svar jeg håpte på å få😊 Kanskje jeg skal spørre om å få prøve Losec, jeg også! Kan jo hende man blir litt «immun» når man går på de samme medisinene år etter år, kanskje det hjelper å bytte, selv om det er medisiner i samme medisingruppe. Skal spørre legen! 

så bra jeg fikk narkose under undersøkelsen! Jeg ba også om det, men fikk avslag fra sykehuset når jeg ringte og forklarte situasjonen. Fastlegen hadde t.o.m skrevet at jeg ville ha narkose i henvisningen, men det hjalp ikke. Jeg har forsåvidt lest at tennene kan bli skadet dersom man gjør denne undersøkelsen i narkose, så det skremte meg litt. Kan hende jeg hadde klart det med kraftig sedasjon.. Et dumt spørsmål; når du fikk narkose, fikk du såpass mye narkose at du måtte ha kateter? Eller er det såpass liten narkose-dose at man bare sover lett, og våkner fort igjen uten noe særlig ubehag?

Skrevet

Jeg har bestilt meg time til gastroskopi, noe jeg har prøvd å unngå en stund nå. Gruer meg helt sykt til denne undersøkelsen, men orker ikke å gå sånn som nå lenger. Kvalme og ubehag som sitter i mellomgulvet hele tiden. Verre med mat. Og en stressende jobb som sikkert gjør alt verre. Går på Pantoprazol 40 mg, men det fungerer ikke lenger. Begynt å ta Pepciduo( eller hva det heter) og merker faktisk litt bedring, men jeg ønsker å finne ut hva som forårsaker disse plagene her. Men fy f som jeg gruer meg😔

AnonymBruker
Skrevet
hvaduikkeser skrev (45 minutter siden):

Jeg har bestilt meg time til gastroskopi, noe jeg har prøvd å unngå en stund nå. Gruer meg helt sykt til denne undersøkelsen, men orker ikke å gå sånn som nå lenger. Kvalme og ubehag som sitter i mellomgulvet hele tiden. Verre med mat. Og en stressende jobb som sikkert gjør alt verre. Går på Pantoprazol 40 mg, men det fungerer ikke lenger. Begynt å ta Pepciduo( eller hva det heter) og merker faktisk litt bedring, men jeg ønsker å finne ut hva som forårsaker disse plagene her. Men fy f som jeg gruer meg😔

Skjønner godt du gruer deg😔 Men ser hva du mener, at det er bedre å finne ut av det, enn å plages sånn. Masse lykke til❤️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...