Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange mange år hatt en magekatarr som bølger opp og ned i grad. Noen ganger er det logisk at det kommer oppbluss, som når jeg må gå på prednisolonkur, eller jeg har stresset ekstra mye en periode. Jeg unngår nsaids, og kommer heller ikke til å ta prednisolon igjen pga dette. Spiser heller ikke sterk mat, og når magen har rolige perioder drikker jeg litt alkohol på en fest i ny og ne, men passer på å drikke vin med lite syre. I tillegg har jeg tatt nexium i mange år, først 20mg pr dag, så 40mg. Kan ikke øke dosen ytterligere. Men jeg tar altså de beste medisinene mot dette.

Nå har magen vært verre en lengre periode, uten logisk årsak. Jeg skjønner ikke hvorfor? Vet ikke hva jeg skal gjøre med det heller. Orker ikke ta gastroskopi, og dessuten endrer ikke det noe likevel, for de vil bare finne magekatarr (det kjennes helt likt ut som alltid ellers i verre perioder), og jeg tar allerede de beste medisinene man kan ta for dette. Så har to do?? Har noen gode råd å dele?

Anonymkode: ced54...a68

AnonymBruker
Skrevet

- what to do, skulle det stå😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har i mange mange år hatt en magekatarr som bølger opp og ned i grad. Noen ganger er det logisk at det kommer oppbluss, som når jeg må gå på prednisolonkur, eller jeg har stresset ekstra mye en periode. Jeg unngår nsaids, og kommer heller ikke til å ta prednisolon igjen pga dette. Spiser heller ikke sterk mat, og når magen har rolige perioder drikker jeg litt alkohol på en fest i ny og ne, men passer på å drikke vin med lite syre. I tillegg har jeg tatt nexium i mange år, først 20mg pr dag, så 40mg. Kan ikke øke dosen ytterligere. Men jeg tar altså de beste medisinene mot dette.

Nå har magen vært verre en lengre periode, uten logisk årsak. Jeg skjønner ikke hvorfor? Vet ikke hva jeg skal gjøre med det heller. Orker ikke ta gastroskopi, og dessuten endrer ikke det noe likevel, for de vil bare finne magekatarr (det kjennes helt likt ut som alltid ellers i verre perioder), og jeg tar allerede de beste medisinene man kan ta for dette. Så har to do?? Har noen gode råd å dele?

Hva mener du med de beste medisinene? Nexium er da ikke best for deg når de gir deg slike plager. 
Du kan prøve andre PPI-er og se om de endrer på noe. 
Ellers er det ikke heldig å gå med slike plager så her må legen din på banen.

Anonymkode: d4152...307

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med de beste medisinene? Nexium er da ikke best for deg når de gir deg slike plager. 
Du kan prøve andre PPI-er og se om de endrer på noe. 
Ellers er det ikke heldig å gå med slike plager så her må legen din på banen.

Anonymkode: d4152...307

Jeg brukte Somac de første årene, men så virker ikke det så godt lenger, og dermed ble jeg satt på Esomeprazol (som er nexium). Det virket bedre en stund, men gradvis verre igjen, så legen sa jeg skulle øke dosen fra 20 til 40mg. Legen sa også at Nexium ofte hjelper bedre enn Somac. Jeg vet det finnes flere PPI-er, iallefall én til? Men de virker vel på samme måte, alle sammen?

AnonymBruker
Skrevet

Det skal også sies at jeg har lange gode perioder, så dette svinger litt opp og ned. Det har også vært verre enn det er nå. Har tatt to ulike former for avføringsprøver ved to ulike anledninger ved oppbluss, og alle prøver var fine.

Skrevet

Har du fått konstatert gastritt(magekatarr) etter gastroskopi? 
Testet får Helicobacter pylori?
Utredet for Crohns? 

AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (Akkurat nå):

Har du fått konstatert gastritt(magekatarr) etter gastroskopi? 
Testet får Helicobacter pylori?
Utredet for Crohns? 

Har ikke tatt gastroskopi fordi jeg ikke orker, det er noe jeg virkelig ikke klarer å gjennomføre. Men ut fra symptombildet mente legen det var magekatarr. I forkant av de klassiske symptomene med brennende smerte i mellomgulvet, hadde jeg mange mange år med halsbrann. Det forsvant med medisiner. Jeg har tatt prøver på Heliobacter som var negativ. Er ikke utredet for Crohns, men problemet sitter altså ikke i tarmen, men helt oppe i mellomgulvet. Heller ingen tegn til tarmsykdom på avføringsprøver.

AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ jo ta gastroskopi. Be om bedøvelse eller narkose. Eller masse beroligende.

Anonymkode: f759d...e39

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du MÅ jo ta gastroskopi. Be om bedøvelse eller narkose. Eller masse beroligende.

Jeg ba om narkose en gang jeg ble henvist, men fikk ikke, selv om jeg uttrykkelig ba om det, og avlyste timen fordi jeg ikke fikk det innvilget. Jeg har klart meg i over 15 år med dette problemet, uten å ta gastroskopi. Det er hverken verre eller bedre enn den gang, det bølger opp og ned nå, som det gjorde den gang. Resultatet av en gastroskopi er likevel behandling med PPI’er, så ser ikke hvorfor jeg skal streve meg gjennom noe som er en så forferdelig stor belastning. 

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å høre fra noen med lignende erfaringer, og hva som evt hjalp😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ba om narkose en gang jeg ble henvist, men fikk ikke, selv om jeg uttrykkelig ba om det, og avlyste timen fordi jeg ikke fikk det innvilget. Jeg har klart meg i over 15 år med dette problemet, uten å ta gastroskopi. Det er hverken verre eller bedre enn den gang, det bølger opp og ned nå, som det gjorde den gang. Resultatet av en gastroskopi er likevel behandling med PPI’er, så ser ikke hvorfor jeg skal streve meg gjennom noe som er en så forferdelig stor belastning. 

Du har fått en tentativ diagnose. Du vet ikke hva problemet er eller ikke er før de har sett ned i magesekken og spiserøret.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har fått en tentativ diagnose. Du vet ikke hva problemet er eller ikke er før de har sett ned i magesekken og spiserøret.

Det stemmer det, men vi vet nok mest sannsynlig hva som er årsaken, etter mange år med nsaids og andre medisiner som kan føre til magekatarr. Også hjalp PPI lenge da, men ikke godt nok lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Tenk om det var mulig å gjøre en utvendig ultralyd eller bildediagnotisering av spiserør og magesekk, det hadde vært noe!

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har ikke tatt gastroskopi fordi jeg ikke orker, det er noe jeg virkelig ikke klarer å gjennomføre. Men ut fra symptombildet mente legen det var magekatarr. I forkant av de klassiske symptomene med brennende smerte i mellomgulvet, hadde jeg mange mange år med halsbrann. Det forsvant med medisiner. Jeg har tatt prøver på Heliobacter som var negativ. Er ikke utredet for Crohns, men problemet sitter altså ikke i tarmen, men helt oppe i mellomgulvet. Heller ingen tegn til tarmsykdom på avføringsprøver.

Da har du ikke gastritt siden den diagnosen kun kan settes etter gastroskopi.
Det er meget mulig det er årsaken, men jeg synes du skal ta opp med fastlegen at du ønsker å ta gastroskopi, men har utfordringer med selve undersøkelsen.

Om det oppdages gastritt kan vevsundersøkelse skille mellom ulike undertyper og på den måten redusere mulige årsaker.
Har en vurdert GERD? Hiatushernie?

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (21 minutter siden):

Da har du ikke gastritt siden den diagnosen kun kan settes etter gastroskopi.
Det er meget mulig det er årsaken, men jeg synes du skal ta opp med fastlegen at du ønsker å ta gastroskopi, men har utfordringer med selve undersøkelsen.

Om det oppdages gastritt kan vevsundersøkelse skille mellom ulike undertyper og på den måten redusere mulige årsaker.
Har en vurdert GERD? Hiatushernie?

Godt mulig det er GERD og/eller Hiatushernie, kjenner den sure smerten oppover spiserøret iblant også. Men også nede i magesekken, føles det som. 
Tja, jeg får se om jeg klarer å kvinne meg opp til det. Har ikke snakket med fastlegen om dette på mange år, fordi jeg vet at det eneste fastlegen kan gjøre mer enn hun allerede har gjort (skrive ut Esomeprazol), er å henvise til gastroskopi🤮 Jeg har store problemer bare med å svelge små tabletter, og kapsler/ store tabletter går ikke. Brekker meg og får stress-symptomer ved bare å svelge en liten tablett, så forstår ikke at det skal gå an for meg å svelge den slangen uten å føle at det blir enormt traumatisk.

Skrevet

Gruet meg i flere måneder før jeg skulle ta gastroskopi. Når det var over så kunne jeg ikke skjønne hvorfor jeg hadde gruet meg til det. Det er kun tanken på gastroskopi som er vondt ikke selve gjennomføringen og det er over før du vet ordet av det.  Dessverre hører man alltid bare om skrekkhistoriene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lalal13 skrev (1 minutt siden):

Gruet meg i flere måneder før jeg skulle ta gastroskopi. Når det var over så kunne jeg ikke skjønne hvorfor jeg hadde gruet meg til det. Det er kun tanken på gastroskopi som er vondt ikke selve gjennomføringen og det er over før du vet ordet av det.  Dessverre hører man alltid bare om skrekkhistoriene. 

Godt å høre at du hadde en ok opplevelse. Jeg skjønner ikke en gang at den slangen skal få plass ned gjennom halsen, den er ganske stor i diameter, har jeg sett😯 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Godt mulig det er GERD og/eller Hiatushernie, kjenner den sure smerten oppover spiserøret iblant også. Men også nede i magesekken, føles det som. 
Tja, jeg får se om jeg klarer å kvinne meg opp til det. Har ikke snakket med fastlegen om dette på mange år, fordi jeg vet at det eneste fastlegen kan gjøre mer enn hun allerede har gjort (skrive ut Esomeprazol), er å henvise til gastroskopi🤮 Jeg har store problemer bare med å svelge små tabletter, og kapsler/ store tabletter går ikke. Brekker meg og får stress-symptomer ved bare å svelge en liten tablett, så forstår ikke at det skal gå an for meg å svelge den slangen uten å føle at det blir enormt traumatisk.

Du får jo bedøvelse i svelget om du ønsker. 
Du kan også forsøke Gaviscon tyggetabletter, disse lager fysisk barriere mot at syre skal nå spiserøret. Hjelper dette så kan det si noe om hvor problemet ligger.  Men fravær av bedring sier lite.

GERD er også vanligere en gastritt.

Du får vel heller ikke Esomeprazol på blåresept siden du ikke har fått dette konstatert? 

AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (1 time siden):

Du får jo bedøvelse i svelget om du ønsker. 
Du kan også forsøke Gaviscon tyggetabletter, disse lager fysisk barriere mot at syre skal nå spiserøret. Hjelper dette så kan det si noe om hvor problemet ligger.  Men fravær av bedring sier lite.

GERD er også vanligere en gastritt.

Du får vel heller ikke Esomeprazol på blåresept siden du ikke har fått dette konstatert? 

Det må nok evt både bedøvelse i svelg og sedasjon dersom jeg skal klare å gjennomføre noe sånt😝 Problemet sitter oftest nede i magen, det er der smerten sitter, som kommer og går. Kan også kjenne det litt oppover spiserøret, og noen få ganger litt halsbrann, men som regel hjelper Esomeprazol på dette. Gaviscon vil vel sikkert ikke hjelpe dersom problemet sitter i selve magesekken?

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...