AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #1 Skrevet 25. mars 2025 Er nysgjerrig på hva som er normalt. Jeg er kjempe sliten klokken 13 og trøtt. På ettermiddag kjenner jeg meg helt utkjørt. Hadde ikke klart å trene samme kveld. Hvordan har dere det? Er dette unormalt? Anonymkode: 36caf...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #2 Skrevet 25. mars 2025 Jeg har det likt. Men jeg har et barn og en hund som suger mye krefter ut av meg å. Anonymkode: b4d04...4b5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #3 Skrevet 25. mars 2025 Normalt? Hva som er normalt er klin umulig å si uten at vi har samme utgangspunkt vel. Jeg som er enslig (det vil si, ikke barn, dyr eller partner) og har kontorjobb er helt dau når jeg kommer hjem. Men da har jeg trent FØR jobb, og hatt nok å tenke på mellom 8-16. Anonymkode: 958d6...fc5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #4 Skrevet 25. mars 2025 Jobber fra 06:00 - 21:00 så er ganske kjørt når jeg kommer hjem ja, selv om det er litt dødtid i løpet av dagene. Men annenhver uke har jeg fri og lever det glade liv. Er nok mer sliten av friukene egentlig 🤣 Anonymkode: 90d83...4ff
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #5 Skrevet 26. mars 2025 Jobber 7,5 time hver dag, helt utslitt når jeg kommer hjem til fult hus av unger, middagslaging (enkel rask mat), husarbeid (minimalt jeg orker) og underholdning av unger. Sovner når jeg legger ungene eller på sofaen før 20. Anonymkode: 60843...e91
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #6 Skrevet 26. mars 2025 Går veldig i perioder, men går som regel greit. Har hatt enkelt perioder hvor jeg har lagt meg nesten med en gang jeg kom hjem fra jobb, men har også perioder hvor alt går helt normalt og fint. Mye ut ifra årstid, om jeg får i meg greit med mat og drikke, humør osv. er mange ting som spiller inn. ☺️ Anonymkode: 441ca...0ed 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #7 Skrevet 26. mars 2025 Jeg jobber nattevakter og er trøtt i hverdagen på andre tider. Når jeg står opp etter nattevakt er det henting i barnehagen, lage middag, oppvask, litt husarbeid, legging og så hvile (lade opp) 30-45 min før ny nattevakt. Om jeg har sovet godt etter nattevakten (rundt 7 timer), så går denne hverdagen egentlig helt greit. I helgene derimot. Opp tidlig med barna og bånn gass med dem hele dagen. DA er jeg sliten da. Sovner rett etter at ungene har lagt seg. Dere her i tråden med barn som er slitne etter jobb, hvordan er det i helgene? Anonymkode: 2df9f...b73
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #8 Skrevet 26. mars 2025 Som regel ikke. Og er jeg sliten er det fordi det koker i toppen - fullt kjør hele dagen, tunge problemstillinger, en presentasjon man har gruet seg litt til og en mailboks som bare har vokst gjennom dagen. Men det er da jeg synes det er godt å gjøre noe helt annet, som ikke krever skjerm eller hode - løpe en tur, eller lage mat. Men er to ting som er viktig for å ha den energien; Jeg legger meg og står opp til samme tid hver dag, også helger og ferier, så kroppen er vant til når den får søvn. Jeg ser ikke TV, det suger mer energi enn det gir. Anonymkode: 327bc...273 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #9 Skrevet 26. mars 2025 Jeg trener før jobb fordi jeg er for sliten etter jobb. Hvis du ikke har en fysisk jobb er du nok mest mentalt sliten, og da kan det være helt gjennomførbart å trene etter jobb selv om det ikke føles sånn. Jeg er selv mentalt sliten, men trener likevel på morgenen, og unngår mathandling og det meste etter jobb, orker ikke. Jeg jobber med mennesker og de fleste jeg prater med har det slik at man ikke gjør så mye i hverdagen, annet enn det mest nødvendige, man er for sliten etter jobb. Anonymkode: 589a4...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #10 Skrevet 26. mars 2025 Jeg er mentalt tom etter en arbeeidsdag men fysisk har jeg ikke brukt så mye energi da jeg har en typisk kontorjobb med mye møter på teams osv. Det gjør at jeg bare må over dørstokkmila mentalt sett for det er mer å gå på fysisk sett, og etterpå føler jeg meg mye bedre. Anonymkode: c31eb...235 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #11 Skrevet 26. mars 2025 Er utslitt ja, trodde det var noe galt med meg, men ser det er normalt. Anonymkode: 35c44...539 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #12 Skrevet 26. mars 2025 Jeg er også utslitt. Jobber innen helse, men bare dagvakter. Hadde det mye bedre da jeg jobbet turnus og fikk pustepauser på dagtid uten andre hjemme i huset, og kunne få unna husarbeid, handling og andre oppgaver i ro og fred. Anonymkode: 9ffa0...fb6 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #13 Skrevet 26. mars 2025 Vil jo aller helst bare slappe av på sofaen helt alene etter jobb. Men har barn så da blir det heller lekser, lage middag og kjøre til og fra fritidsaktiviteter. Har mange kollegaer og virker som om det er likt for de fleste. Noen har jo innebygget propell og elsker sosialt liv og masse trening osv etter jobb, men de er i et veldig lite mindretall. Bare uføre som tror at vi i full jobb er 100 % friske med massevis av energi etter jobb. Jeg har én venninne som jeg møter et par ganger i året, mer klarer jeg faktisk ikke. Men stortrives på jobb og i livet mitt. Vet at når ungene flytter ut om noen år så vil jeg få tilbake noe av energien og fritiden min. Anonymkode: a511a...3c7 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #14 Skrevet 26. mars 2025 Det er liksom en motor på jobb, og en ny motor som slår seg på når man kommer hjem 🙂. Men tror ikke det er normalt å være helt utslitt. Kanskje mange misbruker begrepet? Helt normalt å være sliten etter en lang dag. Det betyr at man har gjort noe. Det er ikke farlig å være sliten. Hvis man kun klarer jobben sin, og bare orker å ligge på sofaen og scrolle på mobil når man kommer hjem, så er det kanskje på tide med en tur til legen? Eller endre på livsstilen? Forskning har vist at mye mobilbruk gjør at man blir sliten, så kanskje lurt å legge den bort på ettermiddag/kveld? Da blir det plutselig mye tid til overs til å gjøre ting som er bedre for psyke og fysikk. Anonymkode: 79cdf...b7f 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #15 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er også utslitt. Jobber innen helse, men bare dagvakter. Hadde det mye bedre da jeg jobbet turnus og fikk pustepauser på dagtid uten andre hjemme i huset, og kunne få unna husarbeid, handling og andre oppgaver i ro og fred. Anonymkode: 9ffa0...fb6 Samboeren min sier det er fordi jeg ikke trener, og at hvis jeg begynner vil jeg få energien jeg trenger. Er det noen av dere som svarer her som trener? Anonymkode: 9ffa0...fb6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #16 Skrevet 26. mars 2025 Jeg er kjørt mentalt etter jobb, noen ganger fysisk også om det har vært mye utagering. Jobber på demensavd. så krever mye å svarede repeterende, skikkelig og tilasset hver enkelt av de. Jeg tenker det er innafor å være sliten etter jobb. Det er jo faktisk jobb. Familien vet jeg trenger 15 min stillhet på rommet etter vakt for å restarte. Å få lage middag i ro er også restituerende. Anonymkode: 8331c...495 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #17 Skrevet 26. mars 2025 Jeg går til og fra jobb, en drøy halvtime hver vei. Arbeidstid mellom 7-9 timer litt avhengig av hvor mye det er å gjøre den dagen (prinsippet vårt er du går hjem når jobben er gjort). Sliten litt etter jobb men våkner godt av den turen hjem. Har forsøkt å kjøre men blir mer sliten av det(!). Trening har jeg forsøkt både på veien hjem etter jobb og litt senere på kvelden. Begge deler funker. To barn og middagslaging tar vi innimellom, av og til like etter jobb, av og til litt senere på kvelden avhengig av hvordan det passer med trening og andre aktiviteter. Tar gjerne en løpetur eller kort styrkeøkt når barna selv er på trening. Tror man blir mer sliten uten å trene. Hardt å komme i gang, så blir det en nødvendighet. Selv om du føler deg sliten er en rask gåtur eller lett joggetur mulig. En liten powernap på 20 min etter jobb gir også mer overskudd senere. Anonymkode: 659d4...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #18 Skrevet 26. mars 2025 Null sliten. Trener, gjør husarbeid... Tenker ikke på slitenhet i det hele tatt, med mindre jeg er fyllesyk, har sovet dårlig eller noe... Kjerringa derimot... Tror dette gjelder de fleste par. Menn har mer kapasitet, og ja, dagens mann bidrar til det tredje skiftet. Minst 50/50 der jeg kommer fra. Mann (44) Anonymkode: 08b7d...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #19 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er liksom en motor på jobb, og en ny motor som slår seg på når man kommer hjem 🙂. Men tror ikke det er normalt å være helt utslitt. Kanskje mange misbruker begrepet? Helt normalt å være sliten etter en lang dag. Det betyr at man har gjort noe. Det er ikke farlig å være sliten. Hvis man kun klarer jobben sin, og bare orker å ligge på sofaen og scrolle på mobil når man kommer hjem, så er det kanskje på tide med en tur til legen? Eller endre på livsstilen? Forskning har vist at mye mobilbruk gjør at man blir sliten, så kanskje lurt å legge den bort på ettermiddag/kveld? Da blir det plutselig mye tid til overs til å gjøre ting som er bedre for psyke og fysikk. Anonymkode: 79cdf...b7f Jeg må legge meg kl. 19 med barnet, føler meg helt utslitt. Har vært hos legen men ikke funnet noe. Anonymkode: 35c44...539 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #20 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Null sliten. Trener, gjør husarbeid... Tenker ikke på slitenhet i det hele tatt, med mindre jeg er fyllesyk, har sovet dårlig eller noe... Kjerringa derimot... Tror dette gjelder de fleste par. Menn har mer kapasitet, og ja, dagens mann bidrar til det tredje skiftet. Minst 50/50 der jeg kommer fra. Mann (44) Anonymkode: 08b7d...cf6 Så fint at det er slik for andre, her har mannen lav kapasitet og gjør ikke annet en å kjøre en ferdig påkledd og klar unge til barnehagen. Alt annet tar jeg. Anonymkode: 35c44...539 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå