AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #1 Skrevet 25. mars 2025 Jeg gav blod for en uke siden, og fysisk aktivitet har vært fryktelig tungt etterpå. Selv rolige gåturer gir veldig tunge bein/legger, og synst de også ser store/hovne ut. Har gitt blod i flere år, men de to siste gangene har jeg opplevd dette, så siden dette er andre gangen, er det først nå jeg er relativ sikker på at det henger sammen med blodtappingen. Andre som har opplevd lignende, eller vet hva dette kan komme av? Anonymkode: 681ba...fa3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #2 Skrevet 25. mars 2025 Jeg synes du skal ta kontakt med blodbanken på dagtid og be om å få snakke med en lege. Anonymkode: 07278...89a 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #3 Skrevet 25. mars 2025 Jeg har opplevd det, ja. Siste gangen jeg gav blod informerte de meg ved nesten full pose at jeg hadde «for lite blod», og kunne klemme på ballen for å få nok til en pose, ellers måtte dem kaste det. Jeg antar det kom av lavt jern nivå og at kroppen min ikke klarte å fylle på like hurtig som kreves med normal blodgivnings frekvens. Det opplevdes som ett tillitsbrudd fra sykehuset, så jeg gikk ikke for å gi blod flere ganger etter det. Selv om jeg tenker på å begynne igjen da det er en veldig fin ting å gjøre. Anonymkode: 0133e...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #4 Skrevet 25. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har opplevd det, ja. Siste gangen jeg gav blod informerte de meg ved nesten full pose at jeg hadde «for lite blod», og kunne klemme på ballen for å få nok til en pose, ellers måtte dem kaste det. Jeg antar det kom av lavt jern nivå og at kroppen min ikke klarte å fylle på like hurtig som kreves med normal blodgivnings frekvens. Det opplevdes som ett tillitsbrudd fra sykehuset, så jeg gikk ikke for å gi blod flere ganger etter det. Selv om jeg tenker på å begynne igjen da det er en veldig fin ting å gjøre. Anonymkode: 0133e...7bc Forrige gang rant det dårlig på slutten, det har jeg ikke opplevd før. Denne gangen rant det godt, men jeg lå lavere enn jeg har brukt på jern (men innenfor det det må være for å få tappe, ellers hadde jeg ikke fått gjort det). Kan jo være en sammenheng. Greit å høre at andre har opplevd det samme. Blir nok å høre litt med blodbanken før en evt ny tapping. Kjedelig å få redusert kapasiteten sin i lang tid. Anonymkode: 681ba...fa3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #5 Skrevet 25. mars 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg gav blod for en uke siden, og fysisk aktivitet har vært fryktelig tungt etterpå. Selv rolige gåturer gir veldig tunge bein/legger, og synst de også ser store/hovne ut. Har gitt blod i flere år, men de to siste gangene har jeg opplevd dette, så siden dette er andre gangen, er det først nå jeg er relativ sikker på at det henger sammen med blodtappingen. Andre som har opplevd lignende, eller vet hva dette kan komme av? Anonymkode: 681ba...fa3 Kontakt både Blodbanken og fastlegen. Vi som er avhengig av blodgivernes generøse gaver skal ikke måtte være redd for givernes helse. Anonymkode: 66e86...5fd 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #6 Skrevet 25. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har opplevd det, ja. Siste gangen jeg gav blod informerte de meg ved nesten full pose at jeg hadde «for lite blod», og kunne klemme på ballen for å få nok til en pose, ellers måtte dem kaste det. Jeg antar det kom av lavt jern nivå og at kroppen min ikke klarte å fylle på like hurtig som kreves med normal blodgivnings frekvens. Det opplevdes som ett tillitsbrudd fra sykehuset, så jeg gikk ikke for å gi blod flere ganger etter det. Selv om jeg tenker på å begynne igjen da det er en veldig fin ting å gjøre. Anonymkode: 0133e...7bc Jeg har opplevd det samme et par ganger når de har tappet fra en åre som ikke er så kraftig. Da blir det ikke høyt nok trykk til at de rekker å tappe så mye blod som de skal ha innen tidsfristen. Det kan også skje hvis man ikke har drukket nok før man begynner å gi blod. Anonymkode: 26213...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #7 Skrevet 25. mars 2025 Jeg opplevde det flere ganger. Derfor jeg sluttet å gi blod. Jeg hadde en blodtype de gjerne ville ha, så jeg ble ringt etter oftere enn det vanlige blodgiver-intervallet. Tilslutt ble det så ofte at kroppen min ikke klarte mer. Synes de snakker mye om å ta hensyn til blodgiverne, men når det kom til stykket gjorde de ikke det. Anonymkode: 761c3...212
katties Skrevet 25. mars 2025 #8 Skrevet 25. mars 2025 Jeg måtte slutte pga jeg fikk lett tomme jernlagre og B12-lagre. Fordi jeg ikke tar opp B12 fra maten effektivt, så fikk jeg for lite av det, som igjen påvirket opptaket av jern, da det er avhengig av B12. Måtte bare slutte helt donere 😕 1
Capazitet Skrevet 25. mars 2025 #9 Skrevet 25. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har opplevd det, ja. Siste gangen jeg gav blod informerte de meg ved nesten full pose at jeg hadde «for lite blod», og kunne klemme på ballen for å få nok til en pose, ellers måtte dem kaste det. Jeg antar det kom av lavt jern nivå og at kroppen min ikke klarte å fylle på like hurtig som kreves med normal blodgivnings frekvens. Det opplevdes som ett tillitsbrudd fra sykehuset, så jeg gikk ikke for å gi blod flere ganger etter det. Selv om jeg tenker på å begynne igjen da det er en veldig fin ting å gjøre. Anonymkode: 0133e...7bc Blei du sur på Blodbanken fordi du hadde lite blod??
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #10 Skrevet 25. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har opplevd det, ja. Siste gangen jeg gav blod informerte de meg ved nesten full pose at jeg hadde «for lite blod», og kunne klemme på ballen for å få nok til en pose, ellers måtte dem kaste det. Jeg antar det kom av lavt jern nivå og at kroppen min ikke klarte å fylle på like hurtig som kreves med normal blodgivnings frekvens. Det opplevdes som ett tillitsbrudd fra sykehuset, så jeg gikk ikke for å gi blod flere ganger etter det. Selv om jeg tenker på å begynne igjen da det er en veldig fin ting å gjøre. Anonymkode: 0133e...7bc Du hadde selvfølgelig ikke for lite blod 🙄 Anonymkode: cb352...9bd 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #11 Skrevet 26. mars 2025 Capazitet skrev (8 timer siden): Blei du sur på Blodbanken fordi du hadde lite blod?? Nei. Men når de ringer 1 gang i måneden og ber meg gi blod når de selv sier at det er skadelig å gi blod oftere enn hver tredje måned reagerer jeg. Spesielt siden det gjorde meg syk. Blodbanken må følge egne retningslinjer, og behandle blodgivere med respekt. Anonymkode: 761c3...212
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #12 Skrevet 26. mars 2025 Capazitet skrev (11 timer siden): Blei du sur på Blodbanken fordi du hadde lite blod?? Nei, jeg ble ikke sur. Jeg skriver at jeg mistet tillit. De sjekket jo det når det skal begynne a tappe, en liten prøve først. Av en eller annen grunn brukte de så langt tid på disse prøvene at de ikke oppdaget det før jeg var nesten ferdig. Anonymkode: 0133e...7bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå