AnonymBruker Skrevet 25. mars #21 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettopp. Har selv jobbet i restaurantbransjen og lønna var faktisk ikke til å leve av. Dessverre er dette en realitet og de som hevder noe annet må dra hodet ut av ræva si. Når dette er sagt er det helt frivillig å tipse. For meg hjalp tips noe helt enormt og jeg er takknemlig for alle som tipset meg da jeg jobbet i bransjen, men dette er som sagt helt opp til kundene. Vil man ikke tipse så er også det helt greit. Anonymkode: 86ab0...32b Det er helt frivillig, det har vært frivillig fra det også ble frivillig og betale ansatte tariff. Tidligere ble « driks « lagt til på regningen. ja, jeg opplevde at ca 99% betale tips/ driks , og da var det ingen stor økonomisk betydning av den ene i uka som ikke gjorde det. Mitt problem med det, som ung og ny, var at jeg kunne gå og fundere i dager på hva jeg hadde gjort galt, og hvorfor de ble så sinte. Selvom jeg visste det var frivillig , så var det jo frivillig og synes min servering ikke var verdt noen lønn? Så lærte jeg meg at det ikke var noe jeg gjorde feil , og at noen bare er kjipe. Sluttet og tenke på det. nå som flere og flere dropper tips går det jo ut over økonomien i større grad, så det er sikkert kjipt. Skjønner at folk slutter. Liker og bli servert på bordet heller en qr koder og hente selv, og betaler med glede 10% for det. Kjenner ingen som ikke betaler tips. Nå er det jo snart ikke servitører igjen og tipse uansett … Anonymkode: c886c...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #22 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Altså, hvis det leveres der du bor, skal. Jo budet levere?!?? Anonymkode: ab532...73c Allikevel så foretrekker noen av de at du kommer ut og henter det . Så de slipper og gå ut av bilen og sånt styr. Anonymkode: c886c...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #23 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kunne leve av og være servitør da folk betalte tips, men nå slutter flere og flere blir erstattet med qr koder og « hent selv « . Helt naturlig, hvis du ikke vil betale for service så får du ikke service. Anonymkode: c886c...9e8 Helt greit for meg. Jeg trenger ikke barnevakt når jeg handler Anonymkode: 122e5...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #24 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Liker og bli servert på bordet heller en qr koder og hente selv, og betaler med glede 10% for det. Kjenner ingen som ikke betaler tips. Nå er det jo snart ikke servitører igjen og tipse uansett … Anonymkode: c886c...9e8 Jeg er ikke så lat at jeg velger å betale mer fremfor å hente min egen mat 2 meter unna Anonymkode: 122e5...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #25 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettopp. Har selv jobbet i restaurantbransjen og lønna var faktisk ikke til å leve av. Dessverre er dette en realitet og de som hevder noe annet må dra hodet ut av ræva si. Når dette er sagt er det helt frivillig å tipse. For meg hjalp tips noe helt enormt og jeg er takknemlig for alle som tipset meg da jeg jobbet i bransjen, men dette er som sagt helt opp til kundene. Vil man ikke tipse så er også det helt greit. Anonymkode: 86ab0...32b Du får jammen fra hodet ut av egen rævv også. Tipser du de som jobber på matbutikken? Eller er det kun restaurantbransjen du mener er underbetalt? Anonymkode: 4abd7...5ec 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #26 Del Skrevet 25. mars Syns det er helt tullete å gi tips før man i hele tatt har fått en service/tjeneste utført. Jeg tipser gjerne på restaurant, om opplevelsen er god, men da skjer betaling etter at maten er servert og spist. På Egon kan de glemme å få tips fra meg, jeg vet da ikke om servicen er god i det sekundet jeg har bestilt maten. Det er også en uting å tipse «bare hvis», kanskje jeg får bedre service da? Nei, har man valgt en jobb skal den utføres like bra uavhengig av tips, bonus eller annen ekstrabetaling. Anonymkode: e5d7f...c33 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest josefiine Skrevet 26. mars #27 Del Skrevet 26. mars (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo, det kan man. Og det gjorde jeg. Har faktisk ikke fått svar på denne. Det er litt opprør blandt wolt budene om dagen fordi de gikk ned fra 89 kr til 65 kr og noen har anmeldt Arbeidstilsynet. Synes allikevel det er rart og la det gå ut over kundene når det blir tipsen de lever av , og det nå er mulig og tipse i etterkant. Jeg vet ikke om det er like ille overalt , vil tro det er lettere og få brukbare bud i « gokk « enn i Oslo hvor det er lett og få bedre jobber. Anonymkode: c886c...9e8 Hæ, hva er det om at de har gått ned fra 89 til 65 kr? Kan ikke være timelønn, er det pr levering? Har du link? jeg tror heller ingen har anmeldt Arbeidstilsynet, mener du at Arbeidstilsynet har anmeldt wolt? Endret 26. mars av josefiine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 26. mars #28 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Klikket du deg inn på denne tråden og tenkte at 'jeg finner garantert en åpning et sted der jeg kan svare noe totalt usaklig og uvedkommende for trådens tema' ? Det er kanskje vanskelig å la være? TS Anonymkode: 427e5...eff Jeg løste tross alt hele problemstillingen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 26. mars #29 Del Skrevet 26. mars Dette har jeg også lurt på, for jeg er nesten imponert over hvor dårlig service og kvalitet det er på disse tjenestene. 😅 Men man får jo ikke lyst til å gi forhåndstips til en tjeneste man har så negative erfaringer med. Over halvparten av gangene vi bestiller mat får vi ikke alt vi har bestilt. Den ene gangen oppdaget vi det allerede mens budet var her, men han ble bare sur og ropte "det er ikke mitt problem vel!" og kjørte sin vei. Altså... 🙈🙈 Prøver nå å unngå å bruke disse tjenestene, men det er jo ingen restauranter som lenger har egne budbiler/sjåfører. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #30 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Altså, hvis det leveres der du bor, skal. Jo budet levere?!?? Anonymkode: ab532...73c De "skal" ja, men gjør de det alltid? Nei. Har opplevd å sitte hjemme og vente på budet, klokka går, og plutselig på sporingen på nett står maten som "levert". Ingen har vært her. Ingen har ringt på døren eller på mobilen. Og budet har åpenbart bare droppet oss. Enten spist maten selv eller gitt den til noen andre... eller kastet den i søpla. To ganger har det skjedd. ts Anonymkode: 427e5...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #31 Del Skrevet 26. mars Kvittering skrev (5 timer siden): Jeg løste tross alt hele problemstillingen din. Nei. Jeg har ikke frityrgryte og jeg vet ikke hvordan man lager sushi. Du løste ingenting. ts Anonymkode: 427e5...eff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 26. mars #32 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei. Jeg har ikke frityrgryte og jeg vet ikke hvordan man lager sushi. Du løste ingenting. ts Anonymkode: 427e5...eff Alternativt kan du hente maten selv. Men latskapen lenge leve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satellites Skrevet 26. mars #33 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er helt frivillig, det har vært frivillig fra det også ble frivillig og betale ansatte tariff. Tidligere ble « driks « lagt til på regningen. ja, jeg opplevde at ca 99% betale tips/ driks , og da var det ingen stor økonomisk betydning av den ene i uka som ikke gjorde det. Mitt problem med det, som ung og ny, var at jeg kunne gå og fundere i dager på hva jeg hadde gjort galt, og hvorfor de ble så sinte. Selvom jeg visste det var frivillig , så var det jo frivillig og synes min servering ikke var verdt noen lønn? Så lærte jeg meg at det ikke var noe jeg gjorde feil , og at noen bare er kjipe. Sluttet og tenke på det. nå som flere og flere dropper tips går det jo ut over økonomien i større grad, så det er sikkert kjipt. Skjønner at folk slutter. Liker og bli servert på bordet heller en qr koder og hente selv, og betaler med glede 10% for det. Kjenner ingen som ikke betaler tips. Nå er det jo snart ikke servitører igjen og tipse uansett … Anonymkode: c886c...9e8 Hele poenget er jo at det blir så vanlig med tips at eier av restauranten betaler ansatte dårligere, og tar wn større del av kaka selv, uten at prisen på maten går ned. Tipsing gir dere dårligere arbeidsforhold! Restauranter må kunne lønne sine ansatte en normal lønn, uten at det skal være opp til hver enkel kunde - slik som det et alle andre steder man kjøper produkter/tjenester. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #34 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Helt greit for meg. Jeg trenger ikke barnevakt når jeg handler Anonymkode: 122e5...9ee AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er ikke så lat at jeg velger å betale mer fremfor å hente min egen mat 2 meter unna Anonymkode: 122e5...9ee Nei, vi er ulike der 😅 samfunnet tilpasses det mer da. jeg liker og ha barnevakt som serverer meg ved bordet mest for og slippe og stå i kø og bære og ikke mist ved drikke påfyll. Spesielt hvis man skal drikke og skravle. Var med en venninne på et sted vi har trivdes veldig godt i 20 år, også jobbet i vår ungdomstid, men fordi folk ikke lenger vil betale for barnevakt og ikke er late lenger , så var servitører erstattet med qr kode og « server deg selv «. Vi sto i 15 minutters kø for øl nr 2 etter maten før og ga opp og gikk. Passer ikke oss « gamliser « som er vant med oppvartning og 10% driks regel. Anonymkode: c886c...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #35 Del Skrevet 26. mars Kvittering skrev (1 time siden): Alternativt kan du hente maten selv. Men latskapen lenge leve. Hvorfor skal man det når man kan bestille levering? Du virker å ha noe i mot yrket bud generelt. Du kjenner ikke mine grunner for å ikke hente maten selv, så du kan bare drite i å sitte der og tro du vet noe som helst. ts Anonymkode: 427e5...eff 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #36 Del Skrevet 26. mars Satellites skrev (1 time siden): Hele poenget er jo at det blir så vanlig med tips at eier av restauranten betaler ansatte dårligere, og tar wn større del av kaka selv, uten at prisen på maten går ned. Tipsing gir dere dårligere arbeidsforhold! Restauranter må kunne lønne sine ansatte en normal lønn, uten at det skal være opp til hver enkel kunde - slik som det et alle andre steder man kjøper produkter/tjenester. Blitt? Du vet at du var pålagt og betale driks inntil for ca 50 år siden? Så ble det frivillig, men oppfordret til og gi mer enn 10%. Nei, det er helt omvendt av hva du sier. Før var driks lønna. Og det var ustabilt , men i snitt ganske bra , litt mer enn butikk/ ufaglært barnehage f.eks. fin jobb for studenter/ ufaglærte og servere for driks ( nå amerikanisert til tips) ja, noen restauranter kan lønne sine ansatte normal lønn om de setter opp prisene, men typisk uteservering og små steder kan ikke det. Du kan ikke lønne masse ansatte på månedslønn for en solfylt dag. Da måtte prisen opp noe enormt. Derfor ble løsningen og kutte i servering. selvom jeg er enig i argumentet med sosial dumping er jeg glad jeg vokste opp i en annen tid. Sommerjobb på byens største uteservering var en drøm som student. Regnet det var inntekten laber, men som vi fikk betalt når solen skinte og vi løp fram og tilbake og serverte småretter og øl til blide kunder. Beste sommerjobben. Erstattet av qr koder, fordi det ikke går an og bake lønnen inn i prisen uten at kundene snur i inngangen. enn så lenge er vi på et mellomsted når det gjelder restauranter og barer, litt lønn er vanlig nå. Ca 20% av butikklønn er vanlig nå. Så det går fremover? Eller bakover. Et utdøende yrke er jeg redd. Det er kundene som må betale til sist uansett om en skal holde åpent . Anonymkode: c886c...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #37 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du får jammen fra hodet ut av egen rævv også. Tipser du de som jobber på matbutikken? Eller er det kun restaurantbransjen du mener er underbetalt? Anonymkode: 4abd7...5ec Ikke meg du siterer, men jeg jobber ikke i resturantbransjen lenger, bare i butikk. Ro ned, i butikk får man lønn så du trenger ikke betale butikkansatte for servering. nei, det er mange yrker som er underbetalt. Resturantbransjen er litt spesiell, fordi vi har flere hundre år lang tradisjon med at servitører betales med : drikkepenger - driks - tips ( betyr det samme , er fra 3 ulike århundrer ) så dere som de siste 5 årene har bestemt dere for og ikke betale for servering for og revolusjonere serveringsbransjen av hensyn til underbetalte arbeidere, og ikke av egen gjerrighet, har bomma litt. Ting tar tid. målet er jo lønn , gjerne tariff , for servitører, men dere tok egentlig bare vekk jobbene når dere sluttet og betale etter gjenåpning etter covid. Hadde vi hatt arbeidsledighet i Norge kunne det funke for din lommebok, men det har vi ikke, så da fikk de seg en annen jobb. I butikk f.eks. det som er litt sjukt er at Spania og Hellas har fått det til de siste årene. Så nordmenn tipser ikke i Norge lenger , men reiser til « syden « og tipser, fordi de tjener jo bare tre ganger så mye som servitører i Norge stakkars 😅 Anonymkode: c886c...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #38 Del Skrevet 26. mars Kvittering skrev (1 time siden): Alternativt kan du hente maten selv. Men latskapen lenge leve. De som henter maten selv, er ofte folk som er så late at de har egen bil 🤣 på landet er det vanlig og hente maten selv, setter seg inn i bilen og « se hvor sprek jeg er «. 🤦♀️ ellers er det ofte en grunn til at man bestiller mat. Til og med foreldrene mine, tidligere spreke folk med bil og skeptisk syn på moderne løsninger, fant ut at hjemlevering var lurt etter at de fikk kjøreforbud grunnet alder og sliter med og gå langt etter hoftebrudd. ellers er hjemlevering supert for folk i tidsklemma f.eks. kan stå på tredemølla en time jeg, imens de spreke kjører og henter maten selv. Tid er en ting flere og flere ønsker og kjøpe. Det ofte ikke de late som er de travle. Anonymkode: c886c...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest josefiine Skrevet 27. mars #39 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): De som henter maten selv, er ofte folk som er så late at de har egen bil 🤣 på landet er det vanlig og hente maten selv, setter seg inn i bilen og « se hvor sprek jeg er «. 🤦♀️ ellers er det ofte en grunn til at man bestiller mat. Til og med foreldrene mine, tidligere spreke folk med bil og skeptisk syn på moderne løsninger, fant ut at hjemlevering var lurt etter at de fikk kjøreforbud grunnet alder og sliter med og gå langt etter hoftebrudd. ellers er hjemlevering supert for folk i tidsklemma f.eks. kan stå på tredemølla en time jeg, imens de spreke kjører og henter maten selv. Tid er en ting flere og flere ønsker og kjøpe. Det ofte ikke de late som er de travle. Anonymkode: c886c...9e8 Hvorfor svarte du ikke på innlegget mitt der jeg spurte etter link til det du påsto? Finner ikke infoen selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 27. mars #40 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor skal man det når man kan bestille levering? Du virker å ha noe i mot yrket bud generelt. Du kjenner ikke mine grunner for å ikke hente maten selv, så du kan bare drite i å sitte der og tro du vet noe som helst. ts Anonymkode: 427e5...eff Man blir gjerne defansiv når man treffer en ømt punkt. Ja jeg har noe imot hjemlevering. Mennesker skal kunne ha en levelig lønn å leve av. Det gjør ikke hjemleveringsjobber. Ved å støtte denne bransjen, støtter du også dårlige arbeidsforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå