Gå til innhold

Grønnsaker til hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg pleier å gi grønnsaksboller oppi foret til hundene mine, som jeg kjøper på dyrebutikk (mush). Men så kom jeg til å tenke på.. en kan jo også bruke ferske grønnsaker, men så lurer jeg på om det går ann å bruke frosne grønnsaker. Altså at jeg bare tiner de først. Går det ann å bare tine frosne grønnsaker eller må de varmebehandles først? Noen som vet?

Anonymkode: 47da9...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder klarer ikke å nyttiggjøre seg næring fra rå grønnsaker så godt, de bør derfor varmebehandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rå grønnsaker kan være litt hardt å fordøye.

Du kan dampe grønnsaker ganske kjapt i mikroen.

Anonymkode: 64e3c...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min elsker skrellet fra en varm potet. Og jeg hater å spise skrell selv.🤢

Hater forøvrig å skrelle disse fordømrade potetene også..😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De utnytter grønnsaker bedre om de enten er godt kokt eller finmalt på forhånd, men mye grønnsaker er helt fint å gi rått/forvellet også, f.eks frosne minigulrøtter.

Anonymkode: b394f...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at hunder ikke tåler rå poteter og at ukokte grønnsaker kan gi blokkering i tarmen hvis bitene blir for store. Så jeg vil anbefale at de blir varmebehandlet først. 

Har hatt en glupsk hund som har kommet til rå og grillet grønnsaker. Den ene gangen så kom det opp ei hel (!) gulrot litt ut på dagen, og den andre gangen kom det opp en kvart maiskolbe tre dager etterpå (de var delt i 4 før grilling). Dette var en omplassert Irsk Ulvehund og jeg hadde ennå ikke lært meg at de kan nå over hele kjøkkenbenken. 😅 Jeg gir hundene nesten alt av grønnsaker som blir igjen etter middagen, men hopper over brokkoli og kål av forståelige årsaker. 

Anonymkode: cdf20...e69

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo ingen poeng å gi grønnsaker til en hund. Det er bare penger rett ut vinduet. Hunder har ikke et fordøyelsessystem som kan ta til seg næringen til grønnsaker, det går bare rett gjennom og ut igjen bak.

Anonymkode: 23acf...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ingen poeng å gi grønnsaker til en hund. Det er bare penger rett ut vinduet. Hunder har ikke et fordøyelsessystem som kan ta til seg næringen til grønnsaker, det går bare rett gjennom og ut igjen bak.

Fiber er næring til tarmhelsen, og tarmhelsen har innvirkning på hele kroppen. Hunder er rovdyr, men de utnytter seg av grønnsaker så lenge det er bearbeidet på forhånd også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 17.54):

Jeg pleier å gi grønnsaksboller oppi foret til hundene mine, som jeg kjøper på dyrebutikk (mush). Men så kom jeg til å tenke på.. en kan jo også bruke ferske grønnsaker, men så lurer jeg på om det går ann å bruke frosne grønnsaker. Altså at jeg bare tiner de først. Går det ann å bare tine frosne grønnsaker eller må de varmebehandles først? Noen som vet?

Anonymkode: 47da9...0ae

Frosne grønnsaker kan du bare legge rett i matskåla 😊

Anonymkode: ef37c...8ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For det første er det pisspreik at hunder ikke har et fordøyelsessystem som tar seg næringen i grønnsaker. Hunder er omnivore  som vi mennesker. Men med det sagt kan det være flere årsaker til at man gir grønnsaker til hunden sin. Min hund for eksempel må på grunn av en hjerneblødning gå fast på medisiner som gir henne veldig økt matlyst, men hun kan selvsagt ikke få mat hele tiden med tanke på vektøkning. Så i samråd med veterinæren har vi blitt enige om at hun utenom de faste måltidene selvsagt kan få grønnsaker da dette er veldig kalorifattig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hunder er omnivore  som vi mennesker.

Hunder er facultative carnivores og ikke omnivores.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.56):

Hunder kan selvfølgelig ta til seg næring fra grønnsaker selv om kjøtt er hovednæringen. Ville hunder spiser gjerne gress (og ikke kun for å kaste opp), bær, frukt, semi-fordøyd innhold fra magesekken til dyr osv.

Anonymkode: 64e3c...a95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper poser med frosne grønnsaker. Koker det ilag med litt beinkraft, stavmikser det til en glatt røre og fryser det i isbitform.  
Billigere og enkelt. 

Anonymkode: 5b8cd...5ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...