Gå til innhold

Skattekort, skattemelding og skatteoppgjør - hvor legger man ved nødvendig informasjon og hvorfor får man restskatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir ikke klok på forskjellen mellom skattekort, skattemelding og skatteoppgjør. Jeg ser at til og med Skatteetaten av og til skriver at man kan logge seg på og sjekke skattemeldingen når de mener skattekort når skattemeldingen ikke er tilgjengelig.

I skattekortet skal jeg sjekke om informasjonen om lønn, ytelser, gjeld og bolig er korrekt, og det beregner skatten jeg skal betale det kommende året. I skattemeldingen kan jeg legge ved gaver, arv og investeringer, legge ved dokumentasjon om nødvendig og sjekke om informasjonen er riktig. Likevel virker det som om de vil du skal legge ved den informasjonen før skattemeldingen kommer, men hvor da? I skattekortet får man ikke arv og gave som et alternativ. Så står det hva jeg får igjen på skatten eller får i restskatt, noe det også står at skatteoppgjøret skal informere om.

Nå fikk jeg en stor baksmell, men forstår ikke hva det kommer av. Kommer det av at jeg ikke oppdaterte skattekortet etter å ha betalt ned ekstra på gjelden (som jeg vet gir restskatt), eller er det fordi jeg ikke opplyste om arv før jeg fikk skattemeldingen? Jeg vet jeg gjorde en bløme ved å ikke oppdatere nedbetalt gjeld, dog dette ikke skulle svare for hele summen av restskatt, men jeg vil jo gjerne vite om sistnevnte også kan være en årsak for å unngå restskatt i fremtiden.

Jeg får ikke gode og forståelige svar fra Skatteetaten på noe av dette.

Anonymkode: 2316a...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I skattekortet legger du inn opplysninger om lønn, gjeld etc for inneværende år (for eksempel for 2025, hvis du gjør endringer på skattekortet nå). Du kan ikke vite alt (som arv og gaver), men du legger inn det du kan. 
I mars kommer skattemeldingen, som er for året før (nå: 2024). Her er en god del forhåndsutfylt fra banker, arbeidsgiver etc, men du må sjekke opplysningene og evt gjøre endringer. 
Skatteoppgjøret kommer til slutt, det er den endelige utregningen for hvor mye skatt du skulle betale i året før (nå: 2024). Da kan du få penger igjen, eller restskatt. 

Anonymkode: 27fd9...849

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du har nedbetalt gjeld og fått arv, så er det to ting som gir deg økt skatt. Du har lavere fradrag av gjeldsrenter og du har større formue og må kanskje betale formueskatt.

Anonymkode: a10dc...ffd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du oppgir ikke arv til skattekortet fordi arv ikke er skattepliktig. Det skal bare oppgis i skattemeldingen for å forklare en eventuell økning i formue som ikke kommer fra inntekt.

Anonymkode: f00e6...267

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 16.57):

Når du har nedbetalt gjeld og fått arv, så er det to ting som gir deg økt skatt. Du har lavere fradrag av gjeldsrenter og du har større formue og må kanskje betale formueskatt.

Anonymkode: a10dc...ffd

Ekspander  

Og i tillegg kanskje avkastning på formuen. 

Anonymkode: 2b632...17b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I skattekortet legger du inn hva du TROR du kommer til å ha av inntekter det kommende året -år X- , i skattemeldingen legger du inn det du FAKTISK hadde av inntekter og gjeld i år X, og i skatteoppgjøret kommer den faktiske AVREGNINGEN av hvordan det ble i år X. 

Anonymkode: 4bb6e...c93

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skattekortet (Skattetrekksmelding) fylles ut i starten av året (og kan justeres i løpet av året). Her må du naturligvis til en viss grad gjette. Skatteetaten har forsøkt å gjette for deg, ved å ta utgangspunkt i fjorårets tall. Gjetter du helt korrekt blir forskuddstrekket ditt (det arbeidsgiver trekker som forskuddsbetaling av skatt) helt korrekt, og du vil verken få et stort baksmell eller mye igjen på skatten året etter.

Skattemeldingen (selvangivelsen) som er delvis forhåndsutfylt og der du retter kommer året etter. Her kan du fylle ut helt riktige tall siden det er i etterhånd. Hvis skattemeldingen fylles ut helt korrekt vet du med sikkerhet hvor stor baksmell eller hvor mye penger du får tilbake (med unntak av renter på baksmell/penger til gode).

Skatteoppgjøret bør være identisk med skattemeldingen, med mindre Skatteetaten fant feil i Skattemeldingen din. Eneste forskjell fra skattemeldingen bør være ev. renter på baksmell/penger til gode.

Høyt baksmell eller mye penger tilbake betyr normalt at det du gjettet feil når du fylte ut skattekortet ditt.

Konkret for deg:

Arv og gaver i seg selv er det ikke skatt på. Eneste grunnen til at du skal oppgi det i skattemeldingen er at Skatteetaten ikke skal mistenke deg for f.eks å jobbe svart.

Men etter at du har fått arv eller gaver, så har du jo fort flere penger eller mindre lån, som kan gi mer formue som gir mer formueskatt. Arv og gaver kan også gi ekstra renteinntekter fordi du har flere penger i banken, eller færre renteutgifter hvis du betaler ned på lån, begge deler gir deg mer skatt. Så i skattekortet ditt kunne du ha justert forventet bankinnskudd/gjeld, og forventet innskuddsrenter/lånerenter for å unngå baksmell etter arv.

Endret av what_no2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  what_no2000 skrev (På 25.3.2025 den 17.54):

Skattekortet (Skattetrekksmelding) fylles ut i starten av året (og kan justeres i løpet av året). Her må du naturligvis til en viss grad gjette. Skatteetaten har forsøkt å gjette for deg, ved å ta utgangspunkt i fjorårets tall. Gjetter du helt korrekt blir forskuddstrekket ditt (det arbeidsgiver trekker som forskuddsbetaling av skatt) helt korrekt, og du vil verken få et stort baksmell eller mye igjen på skatten året etter.

Skattemeldingen (selvangivelsen) som er delvis forhåndsutfylt og der du retter kommer året etter. Her kan du fylle ut helt riktige tall siden det er i etterhånd. Hvis skattemeldingen fylles ut helt korrekt vet du med sikkerhet hvor stor baksmell eller hvor mye penger du får tilbake (med unntak av renter på baksmell/penger til gode).

Skatteoppgjøret bør være identisk med skattemeldingen, med mindre Skatteetaten fant feil i Skattemeldingen din. Eneste forskjell fra skattemeldingen bør være ev. renter på baksmell/penger til gode.

Høyt baksmell eller mye penger tilbake betyr normalt at det du gjettet feil når du fylte ut skattekortet ditt.

Konkret for deg:

Arv og gaver i seg selv er det ikke skatt på. Eneste grunnen til at du skal oppgi det i skattemeldingen er at Skatteetaten ikke skal mistenke deg for f.eks å jobbe svart.

Men etter at du har fått arv eller gaver, så har du jo fort flere penger eller mindre lån, som kan gi mer formue som gir mer formueskatt. Arv og gaver kan også gi ekstra renteinntekter fordi du har flere penger i banken, eller færre renteutgifter hvis du betaler ned på lån, begge deler gir deg mer skatt. Så i skattekortet ditt kunne du ha justert forventet bankinnskudd/gjeld, og forventet innskuddsrenter/lånerenter for å unngå baksmell etter arv.

Ekspander  

I tillegg kan man gå på en smell med prosentkort, eller kombinasjonen tabelltrekk/prosentkort hvis man har flere arbeidsgivere. 

Anonymkode: 27fd9...849

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...