Gå til innhold

Kan narsissiter eller psykopater elske noen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 17.13):

Ja. Det er ikke slik at noen er 100% ond og føkelsesløs. En demonisering av mennesker med personlighetsforstyrrelser hjelper ingen. 

Jeg ville ikke vært sammen med noen med slike trekk, men de er heller ikke djevelen selv. 

Svart/hvitt-tenkning er aldri bra. Verden er ikke så enkel 

Anonymkode: 29652...c44

Må man være 100% ond, følelsesløs og djevelen selv for og ikke klare å elske noen? Synes nå det er du som bærer preg av svart/hvitt tankegang her.

Anonymkode: f5927...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 20.48):

Psykopater som kan elske noen kalles svarte svaner. Fordi de er sjeldne. Som regel er det da slik at det er en spesiell person som klarer å vekke dette i dem. 

Anonymkode: f07fb...e00

Om det er slik at en spesiell person klarer å vekke dette i dem, så tror jeg ikke de er psykopater. Alle mennesker kan i større eller mindre grad inneha de samme egenskapene en som en psykopat. Det betyr ikke at de er det selv om, men de kan oppfattes som det av andre. 

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/psykopati-hva-er-en-psykopat

En personlighetsforstyrrelse kan opptre slik. Jeg har vært borti flere mennesker som jeg har opplevd har hatt disse trekkene. Forskjellen er at det har skyldtes en bakenforliggende årsak. 

Eks. Spiseforstyrrelse, unnvikende tilknytningsstil/personlighetsforstyrrelse, sosial angst, borderline, adhd osv.

Diagnoser hjelper oss å sette årsaker i system, men det kan fraskrive ansvaret for å behandle et menneske som et menneske. Således er det ingen fordel å ha en diagnose, for da får "diagnosen" skylden for all adferd, når det muligens skyldes traumer fra omsorgssvikt. Ser behandlere med makt bare diagnosen, og ikke mennesket, så er det lite sjanser for og muligheter for tilfriskning. 

Dette kan være årsaken til at mennesker som går på medisiner kan oppleve en oppsving i en periode, for så å gå ned i kjelleren igjen. Noen medisiner kan hjelpe over de verste kneikene, men alt har sin pris. Bivirkninger, den mentale psyken, ytre påkjenninger osv. 

Det er mange faktorer å ta hensyn til når man skal prøve å se et annet menneske. Det har ofte ikke norsk helsevesen kapasitet til. 

Det gjenspeiler seg i lang ventetid på private institusjoner som Modum Bad og Capio Anoreksi Senter. Kapasiteten er sprengt og psykisk helse blir ikke prioritert. Mange i dagens samfunn er skadelidende under politikernes prioriteringer. 

En svart svane var et nydelig bilde på det 💕

Screenshot_20250331-084819.png

Anonymkode: eb05e...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...