AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden Mange har nok irritert seg over den firkantede rundkjøringen på Carl Berners plass i Oslo. Den virker kanskje rar, men poenget er at den faktisk får oss til å kjøre litt roligere. Det betyr mindre stress og tryggere trafikk for både bilister og fotgjengere. Kanskje burde flere steder prøve ut dette? Firkantede rundkjøringer er kanskje ikke løsningen på alt, men Jeg tror dette er fremtiden, i hvert fall i byene. Anonymkode: bfdd9...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Firkantet rundkjøring.. er ikke det som å kjøre rundt kvartalet slik de gjør i USA? Der er storbyer lagt opp i "grid" som da som oftest er kvadratisk..? Ganske praktisk om det er godt planlagt (som feks manhatten) men fy fader så irriterende om det bare er plumpet ned en firkant midt i kaoset som vi kaller Oslo by 🤪 Anonymkode: c52f1...bb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden Har du en kilde på det? Jeg synes ikke Carl Berner fungerer spesielt godt. Anonymkode: df4fe...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden Er ikke ofte jeg kjører der, og aldri i rushen. Men den fungerer jo, men om den fungerer greit i rushen skal jeg ikke uttale meg om. Anonymkode: 0d94e...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Del Skrevet 17 timer siden Carl Berner er vel den aller mest hektiske rundkjøringen i Oslo, og da trolig i landet. Her skjer det MYE på en gang (Husk for guds skyld å vri nakken rundt for å se etter trikkene...) Er ikke egnet til å skape presedens for hvordan rundkjøringer skal utformes andre steder. Rundkjøringer skal skape best mulig sikker flyt i trafikkavviklingen, ikke roligere kjøring. Utformingen på Carl Berner er spesiell. Det går fem løp inn i rundkjøringen (og ut), og flere av disse (3 eller 4?)har to filer. I tillegg har du flere trikkelinjer som da passerer på skrått gjennom begge veier, samt fotgjengerfelt både med og uten lysregulering kloss på "rund"kjøringen. Det er et spesielt knutepunkt, med en spesiell løsning. Og no offence: Hadde firkantede "rund"kjøringer vært supersmart hadde det nok eksistert mengder av dem allerede, spesielt i Storbritannia. Der har de ellers de mest elleville rundkjøringene jeg har opplevd i verden (bortsett fra den rundt Triumfbuen i Paris). Så det korte svaret på forslaget ditt er: Nei. Anonymkode: 260a4...27b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå