Gå til innhold

Ikke trene når man er syk..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som ikke trener i det hele tatt når hun er syk. Og da snakker vi f.eks en vanlig forkjølelse. Da kan det fort gå 3-4 uker uten at hun trener noe som helst, ligger kun på sofaen da hun mener at trening vil forlenge syketiden. Virker nesten som om hun er redd for å bli sliten.

Jeg tar nesten aldri fri fra trening, med mindre jeg har feber eller oppkast 😅 Trener såklart litt lettere, men har en filosofi om at motion is lotion. Man føler seg jo nesten alltid bedre etter å ha trent!

Anonymkode: 31110...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler du deg bedre nå, når du både har skrytt litt av deg selv og rakket ned på venninnen din? Hva har det å si for deg hvilke valg hun tar? 

Anonymkode: d895d...2b3

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for deg! 
Det som kan være lurt å lære seg er at alle fungerer ulikt. Det som er best for deg er ikke nødvendigvis best din venninne. Pass dine egne saker, det er mye lettere. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får vel gjøre som de vil.

Jeg har vært febersyk noen dager nå. Har trent lett pilates/strekk i stua. I dag var jeg en del bedre, så da har jeg ruslet en halvtimes tur - og som du sier føler man seg da mange ganger bedre. Ingenting av dette hjelper selvfølgelig på den fysiske formen, handler utelukkende om at det er hva jeg føler meg best med selv. Og for andre kan det være helt annerledes. 

Anonymkode: 9e58b...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna folk mens du er smittsom. Har venninna di dårlig immunforsvar? Hard trening er ikke bra når man er syk.

Anonymkode: 2055b...213

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supert at du kommer syk på trening og smitter oss andre, da!

Anonymkode: b31fc...88a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Supert at du kommer syk på trening og smitter oss andre, da!

Anonymkode: b31fc...88a

Man kan trene hjemme vettu

Anonymkode: 0a1a0...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en gang å dra på treningssenter når jeg var syk. Fant vel etter 5 minutter ut at dette er totalt bortkasta...

Anonymkode: 48a36...afe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening går het fint når man er forkjøla, bare man ikke trener for hardt. 3-4 uker på sofaen høres ganske overdrevent ut, spør du meg. Er du sikker på at hun ligger på sofaen  i 3 uker etter at hun viser symptomer på forkjølelse? Er hun ikke i jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid forholdt meg til allmenntilstanden. Feber eller føle seg uggen=ingen trening. Ellers: luftveissymptomer fra halsen og ned=ingen trening. 

Når jeg tenker meg om så har jeg ikke vært syk på sikkert 5 år bortsett fra et par lette forkjølelser etter at jeg begynte å trene fast, så det er tydelig at trening styrker immunforsvaret langsiktig. 

Anonymkode: 0f60f...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 15.33):

Jeg har en venn som ikke trener i det hele tatt når hun er syk. Og da snakker vi f.eks en vanlig forkjølelse. Da kan det fort gå 3-4 uker uten at hun trener noe som helst, ligger kun på sofaen da hun mener at trening vil forlenge syketiden. Virker nesten som om hun er redd for å bli sliten.

Jeg tar nesten aldri fri fra trening, med mindre jeg har feber eller oppkast 😅 Trener såklart litt lettere, men har en filosofi om at motion is lotion. Man føler seg jo nesten alltid bedre etter å ha trent!

flott... det er takk til folk som deg at andre blir smittet mens de trener ! 😡

Det er ingen vits å trene når du føler deg elendig, feber eller ikke, kroppen er opptatt med å bekjempe virus  og trenger ikke ekstra stress i tillegg.

Endret av NatNat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener ikke kondisjon hvis jeg er syk, det er ikke anbefalt. Jeg er aldri syk i 3-4 uker da. 

Trener gjerne styrke hvis jeg er forkjølet men allmenntilstanden ellers er god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oi her var det mange hårsåre folk 😅

Om jeg er såpass syk at jeg er hjemme fra jobb så drar jeg såklart ikke på treningssenteret, det sier seg vel selv... Men det er heldigvis veldig sjeldent at jeg er så syk.

Og dere som er så livredde for å bli smittet kan jo like gjerne bli smittet på jobb som på treningssenteret. Eller på butikken. Eller på bussen.

Og min venninne som er syk er på jobb, men vil ikke trene. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette blir en individuell greie. Det er ikke sikkert at du reagerer på sykdom på samme måte som henne.

Anonymkode: df2c6...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bryr du deg med hva din venninne gjør? Føler du deg bedre enn henne siden du trener når hun ikke gjør det?

Anonymkode: 3a324...cc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg gjør som venninnen din. Trener jeg når jeg er litt forkjølet blir det gjerne et ekstra helvete i flere uker etterpå. Bedre å forebygge enn å være kul, etter min mening. 

Anonymkode: 575e2...264

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trener med mindre jeg er sengeliggende og ordentlig syk. Men tar det roligere og pusher ikke puls. 

Anonymkode: a3330...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre hun kritiserer andre som trener når de er litt syke, så tenker jeg at det ikke er noe problem at hun ikke gjør det?

Det kan vel være mange grunner. Kanskje syns det er deilig med en "unnskyldning" for en treningspause, enda bedre enn motion is lotion? Og da må hun få lov til det, det går jo ikke utover andre enn henne, og det gir henne sannsynligvis noe også.

Kanskje er det andre grunner, f.eks. en fysisk tilstand som gjør at hun blir veldig sliten eller får symptomer hvis hun ikke tar den treningspausen? Det kan vel være alt fra astma til migrene til en eller annen mangel hun kanskje ikke vet hun har selv en gang, men kjenner på kroppen. Og mye annet?

Og det kan også være noe psykisk. Jeg har hatt alvorlige spiseforstyrrelser som inkluderte overtrening for mange år siden. Nå er jeg både helt frisk og trener selv om jeg er forkjølet med mindre jeg kjenner på kroppen at det ikke funker. Men det var mange år hvor jeg var opptatt av å heller være for forsiktig enn å nærme meg grøften hvor jeg begynte å overdrive treningen. Jeg trente f.eks. aldri i ferier. Det er ikke det smarteste for å holde på formen, men å holde formen på topp var underordnet. Jeg måtte holde meg i stand til å ta pauser og holde meg langt unna faren for å ende opp i tvangsmessig trening igjen. Dette var ikke noe jeg fortalte til folk.  

Anonymkode: bce48...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener heller ikke når jeg er syk. Men det finnes en mellomting mellom å ta 3-4 ukers treningspause pga forkjølelse, og trene mens man er syk...

Det er anbefalt hvile når man er syk, så kroppen får fokusere på å bekjempe virus/bakterier.

Og vi har alle ulikt behov for trening. Ditt motto er kanskje motion is lotion. For meg er også trening terapi, og jeg trente 5 dager i uka selv med beinbrudd. Men jeg har forståelse for at ikke alle prioriterer trening like høyt som meg.

Anonymkode: df2e2...298

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...