Gå til innhold

Underernært og undervektig- hvordan klare å gå opp i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at du må få tatt blodprøver, deriblant en cøliaki-prøve, og få sjekket b12, folat og jernlager, samt andre vitaminer og mineraler. Det er første skritt. En mage-tarm-undersøkelse er også på sin plass (gastroskopi og koloskopi). At babyen ble født undervektig tyder på at du virkelig har null reserver å gå på, og får i deg på tok for lite næring. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nøtter, frukt, bær, smør, biff, sauser, H-melk, is, milkshake, hamburgere, pastasalater, dessert, smoothie ect. Spis oftere, gjerne hver 3.time. Du trenger vitaminer og mineraler, fett og proteiner. 

Anonymkode: b3bad...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Normalt sett henviser fastlegen til sykehus, som så henviser til sykehusets ernæringsfysiolog i slike tilfeller. 
Hvorfor er ikke det gjor for mange år siden? 
Om du ikke har vært syk tidligere så kan du jo være syk nå. Så her er bare en ting som gjelder fastlegen må ta grep. 

Anonymkode: 164b2...e64

Nei dette stemmer ikke. Det er dessverre ekstremt få ernæringsfysiologer i landet og det ts beskriver utløser ikke en rettighet til konsultasjoner hos ernæringsfysiologer i regi av sykehus.

https://www.ahus.no/avdelinger/medisinsk-divisjon/klinisk-ernering/#les-mer-om-klinisk-ernaering

«Våre kliniske ernæringsfysiologer tilbyr målrettet medisinsk ernæringsbehandling til pasienter med sykdomsrelatert underernæring. Tilbudet gjelder også pasienter med kostrelaterte sykdommer eller pasienter som må legge om kosten på grunn av oppstått sykdom.»

Anonymkode: 4f558...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er som deg. Og kan skrive under på ubehaget ved å stadig få kommentarer direkte eller indirekte på å være for tynn. Pleier derfor å unngå klær som får meg til å se tynnere ut og velger helst klær som gir fornemmelse av mer former.

Jeg føler selv jeg spiser innenfor normalen og har et normalt og uanstrengt forhold til mat. Har derimot innsett i senere årene at jeg nok har en ubevisst frykt for å legge på meg. Jeg prater lite om mat og forsøker å innbille meg at jeg tenker lite på mat. Og at jeg derfor ikke kan gå under kategorien spiseforstyrret. Men innser det nok er en fornektelse overfor meg selv. Feks de gangene jeg sitter ved middagsbordet og virkelig nyter maten. Jeg kunne fint ha spist en porsjon til og vet kroppen bare ville hatt godt av det. Samtidig som tanker om at kroppen heller ikke ville hatt det godt ved å være (for) mett, streifer.

Jeg lever konstant med ambivalente følelser rundt det at jeg på den ene siden vil legge på meg og samtidig være redd for å plutselig legge på meg for mye.

Jeg har to barn. Begge var normalvektige da de ble født og de la godt på seg bare av å amme. Så noe rett må jeg ha gjort og det kan se ut til at kroppen sørget for at baby fikk all næringen min. Både da jeg gikk gravid og da jeg ammet. Jeg gikk nemlig ytterligere ned i vekt etter fødsel og jeg var tydeligvis blant dem som må ha kunnet spise 1000 kcal mer i ammetiden. For jeg var enda mer bevisst på næringsinntaket i denne perioden, i mens kiloene raste og babyen ble god og lubben bare av morsmelk😅

Syns du har fått mange gode råd her. Holder en stor knapp på smoothie med nøtter og annet kaloririkt snadder. Fløte/fløteis fremfor slush varianter feks.  Og når det kommer til næringsdrikker, så er jo de med kakaosmak ikke så verst, bare de er iskalde. Legg dem litt i fryseboks og/eller har isklumper i. Evt i en blender.

Spis litt ekstra saus til maten eller litt ekstra smeltet smør eller rømme.

Dropp potetgullet. Det er ren gift for kroppen tynn eller tykk. Da er det bedre å tvinge i seg et par saltede nøtter i ulike varianter.

Anonymkode: a7b22...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må rett og slett begynne å fylle på med andre typer næringsstoffer slik at den maten du spiser blir mer næringstett. 
Spiser dere havregryn? Lag din med helmelk. 
Lag feks smoothie og tilsett avokado, peanøttsmør, litt olje, andre typer sunne ingredienser som har mer kalorier i seg. 
Til middag, sleng på en god klatt med seterrømme eller fullfett creme fraishe. 
Suppe til middag? Legg til creme fraishe eller litt olje, helmelk. 
Legg til ting som ost, nøtter, olje, en halv skrive brød med smør ved siden av ekstra osv, hva som kan passe til middagen. 

Hvis du blir raskt forsynt av potetgull, så dropp det og spis heller noe annet som kanskje frister? Lag en liten skål med frukt, bær og yoghurt med valnøtter og pistasjnøtter i. Det kanskje virker sunnere og da mer fristende, samtidig som det inneholder mye mer næring og energi enn 5-10 flak med potetgull. 

Forsøk å tenk at den maten du spiser skal inneholde mer næring og kalorier, slik at du slipper å nødvendigvis tenke at du skal spise mange fler måltider. Det er ikke ålreit å spise selv om man føler seg dårlig, det kan gi et dårlig forhold til mat rett og slett. Det å spise når man allerede føler seg stappmett er ubehagelig! Så maten du allerede spiser må bli mer næringstett. 

Anonymkode: ae84a...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har det samme problemet. Har alltid vært nederst på bmi-skalaen i alle år, men har dessverre gått ned de siste årene. Er helt lik som deg. Har lyst på potetgull. Spiser 20 flak og så er jeg ferdig. Jeg har også endret smak og lukt. Pga. corona? Aner ikke, men erfarer at det er mye jeg spiste før som jeg ikke klarer nå. Har også økt fra 2 måltider om dagen til 3. Har aldri vært et frokostmenneske. Jeg kjøper ikke noe med kunstig søtning. Bruker helmelk, fløte og smør. Drikker et glass med usøtet sjokolademelk hver dag. Noe jeg ikke har gjort siden jeg var i tenårene. Tenker kalorier hele tiden. Ikke fanatisk, men der jeg kan dytte på litt fett i vanlig mat. 

Anonymkode: 25724...276

Støtter denne!

Anonymkode: f3a17...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 3.30):

Dropp potetgullet. Det er ren gift for kroppen tynn eller tykk. Da er det bedre å tvinge i seg et par saltede nøtter i ulike varianter.

Anonymkode: a7b22...933

Jeg leser dette og klarer ikke å la være å tenke at denne tankegangen er en del av problemet. Potetgull er bare frityrstekte potetskiver, det er ikke farlig. Det inneholder mye salt som mange får i seg for mye av, men saltet i potetgull er ikke giftigere enn saltet i salte nøtter, eller grønnsakssuppe, for den del. Det er klart det blir vanskelig å legge på seg om man ilegger seg selv strenge regler for hva man kan spise og tenker på det som er utenfor den snevre kategorien "sunn mat" som giftig.

Anonymkode: cf1f6...9ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg leser dette og klarer ikke å la være å tenke at denne tankegangen er en del av problemet. Potetgull er bare frityrstekte potetskiver, det er ikke farlig. Det inneholder mye salt som mange får i seg for mye av, men saltet i potetgull er ikke giftigere enn saltet i salte nøtter, eller grønnsakssuppe, for den del. Det er klart det blir vanskelig å legge på seg om man ilegger seg selv strenge regler for hva man kan spise og tenker på det som er utenfor den snevre kategorien "sunn mat" som giftig.

Anonymkode: cf1f6...9ff

Man kan unne seg litt potetgull, men jeg tror TS har godt av å få inn vane med å få i seg ordentlige måltider og slutte å spise seg halvmett på å småspise slik at hen ikke får i seg ordentlige måltider som f.eks middag. Kjøp inn potetgull til lørdagen og ha det som et av dagens måltider. 

Anonymkode: 26c43...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilfør mye fett i alt du spiser, animalsk fett/smør. Og  kjør på med proteiner. angus,  kraft, omega 3.

Anonymkode: 63e19...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan går det? Forsøker du å følge opp noen av tipsene? Har du funket ut at det er noe som funker eller ikke eller en ny favorittsmak eller noe du oppdaget at smaker vemmelig blandt forslagene? 

Anonymkode: 9b558...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...