AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:16 #1 Del Skrevet tirsdag kl 14:16 Jeg har alltid vært normalvektig men etter jeg fikk første barn for 12 år siden har vekten stadig gått ned. Jeg veier nå 53 kilo og er 167 høy. Så i følge bmi kalkulator enda normalvektig men jeg beveger meg gradvis mer og mer mot undervektig. I tilegg gir kroppen min tydelige tegn på at den maten jeg får i meg ikke er næringsrik nok. Flakede og rillete negler, tynt hår, nylig oppsått raynaulds, dunhår på hele kroppen, tørr og gussen hud, lite opplagt og slapp. Jeg trener 2-3 ganger i uken Calisthenics og er ellers aktivt i hverdagen med fjellturer og friluftsliv. Får stadig kommentarer på at jeg ikke må gå ned mer nå og at jeg bør legge på meg 🙄 ja det er såååå morsomt å få høre at man ser syk ut. Så kan skrive under på at stigma går den veien også. Som at jeg skal bli glad for å høre " nei men uff så tynn du er blitt siden sist, syns du så friskere ut når du hadde noen flere kilo på kroppen". Men kjenner at jeg orker mindre og mindre. Og er overbevist om at det er fordi jeg er dårlig på å gi rett påfyll. Siden jeg alltid har vært normalvektig har jeg ikke trengte å tenke på mat på den måten som mange andre gjør. Men spist akkurat det jeg vil når jeg vil. Når jeg nå tydeligvis spiser mindre enn før innser jeg at jeg må se litt mer på hva jeg spiser for å få nok og riktig påfyll an erergi. Men syns det er sååå vanskelig. Vi lager mye god, hjemmelaget og sund mat til ungeen og jeg spiser med de til alle måltider, men jeg spiser ca bare halvparten av det ungene på 7 og 12 spiser. Prøver å spise mer, men det byr meg imot når jeg liksom er mett. Og jeg får regelrett brekkninger om jeg prøver å spise mer. I stede fyller jeg på med tomme kalorier som kjeks, smågodt og potetgull i løpet av dagen. Men ikke sånn at jeg kan bøtte innpå med det heller. Når jeg har lyst på potetgull så tar jeg det. Men til forskjellig fra mannen min som kan sette til livs en hel pose potetgull om han går inn for det, er en liten hånd potetgull i meste laget for meg. Jeg kan hige potetgull og dipp og ordne det til. For så å spise 3-4 flak potetgull med dipp og være stappet. Sånn har det som sagt alltid vært men i mye større grad nå og merker at jeg trenger at de få kalorieren jeg får i meg om dagen, kommer fra mer næringsrik mat enn det det gjør i dag. Når jeg gikk gravid med nummer to la ikke babyen på seg tilstrekkelig og hun var som en prematur å regne til tross for at jeg var fullgått. Dette gav komplikasjoner for henne i starten og pga dette har vi ikke turt prøver på et tredje barn. Jeg har vært utredet opp og i mente uten at noen bakenforliggende årsaker er oppdaget, men legen er enig i at jeg virker underernærte og har i mangel på andre løsninger satt meg på utallige tilskudd for å bøte på dette. Har prøvd ernæringsdrikker og liggende men det klarer jeg bare ikke. Smaker jo oppkast. Tips til hvordan få mer apetitt på ordentlig mat? Andre med lignende utfordringer og hva gjør dere? Anonymkode: d103c...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:23 #2 Del Skrevet tirsdag kl 14:23 Jeg tenker at du trenger en kostliste med spesifikke tidspunkt som du må følge, med nok kalorier for at du skal gå opp i vekt. Kanskje 2500 kcal om dagen? 4 måltid med frokost, lunsj, middag og kvelds, og så 1-2 mellommåltid mellom hvert eneste måltid med f.eks yoghurt, frukt, nøtter etc. Du kommer til å føle deg stappmett konstant, men det er løsningen å gjøre det sånn hvis du ikke vil drikke næringsdrikker. Det er ikke farlig å få brekninger så det er ikke noe du trenger å frykte. Anonymkode: 04eba...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:20 #3 Del Skrevet tirsdag kl 15:20 Har det samme problemet. Har alltid vært nederst på bmi-skalaen i alle år, men har dessverre gått ned de siste årene. Er helt lik som deg. Har lyst på potetgull. Spiser 20 flak og så er jeg ferdig. Jeg har også endret smak og lukt. Pga. corona? Aner ikke, men erfarer at det er mye jeg spiste før som jeg ikke klarer nå. Har også økt fra 2 måltider om dagen til 3. Har aldri vært et frokostmenneske. Jeg kjøper ikke noe med kunstig søtning. Bruker helmelk, fløte og smør. Drikker et glass med usøtet sjokolademelk hver dag. Noe jeg ikke har gjort siden jeg var i tenårene. Tenker kalorier hele tiden. Ikke fanatisk, men der jeg kan dytte på litt fett i vanlig mat. Anonymkode: 25724...276 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:28 #4 Del Skrevet tirsdag kl 15:28 Drikk sirup rett fra flaska. Seriøst. Siden du sliter med mengde, så burde du fokusere på kaloritetthet. Du sier selv at middagen er hjemmelaget og sund. Kanskje det er en del av problemet? Anonymkode: dea02...4fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:31 #5 Del Skrevet tirsdag kl 15:31 Om somatisk sykdom er utelukket, så sitter dette psykisk. Jeg tror du har en underliggende redsel for å legge på deg, og det hemmer appetitten. Friske voksne mennesker kan legge på seg om de VIRKELIG vil Anonymkode: c75b5...0c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:40 #6 Del Skrevet tirsdag kl 15:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har alltid vært normalvektig men etter jeg fikk første barn for 12 år siden har vekten stadig gått ned. Jeg veier nå 53 kilo og er 167 høy. Så i følge bmi kalkulator enda normalvektig men jeg beveger meg gradvis mer og mer mot undervektig. I tilegg gir kroppen min tydelige tegn på at den maten jeg får i meg ikke er næringsrik nok. Flakede og rillete negler, tynt hår, nylig oppsått raynaulds, dunhår på hele kroppen, tørr og gussen hud, lite opplagt og slapp. Jeg trener 2-3 ganger i uken Calisthenics og er ellers aktivt i hverdagen med fjellturer og friluftsliv. Får stadig kommentarer på at jeg ikke må gå ned mer nå og at jeg bør legge på meg 🙄 ja det er såååå morsomt å få høre at man ser syk ut. Så kan skrive under på at stigma går den veien også. Som at jeg skal bli glad for å høre " nei men uff så tynn du er blitt siden sist, syns du så friskere ut når du hadde noen flere kilo på kroppen". Men kjenner at jeg orker mindre og mindre. Og er overbevist om at det er fordi jeg er dårlig på å gi rett påfyll. Siden jeg alltid har vært normalvektig har jeg ikke trengte å tenke på mat på den måten som mange andre gjør. Men spist akkurat det jeg vil når jeg vil. Når jeg nå tydeligvis spiser mindre enn før innser jeg at jeg må se litt mer på hva jeg spiser for å få nok og riktig påfyll an erergi. Men syns det er sååå vanskelig. Vi lager mye god, hjemmelaget og sund mat til ungeen og jeg spiser med de til alle måltider, men jeg spiser ca bare halvparten av det ungene på 7 og 12 spiser. Prøver å spise mer, men det byr meg imot når jeg liksom er mett. Og jeg får regelrett brekkninger om jeg prøver å spise mer. I stede fyller jeg på med tomme kalorier som kjeks, smågodt og potetgull i løpet av dagen. Men ikke sånn at jeg kan bøtte innpå med det heller. Når jeg har lyst på potetgull så tar jeg det. Men til forskjellig fra mannen min som kan sette til livs en hel pose potetgull om han går inn for det, er en liten hånd potetgull i meste laget for meg. Jeg kan hige potetgull og dipp og ordne det til. For så å spise 3-4 flak potetgull med dipp og være stappet. Sånn har det som sagt alltid vært men i mye større grad nå og merker at jeg trenger at de få kalorieren jeg får i meg om dagen, kommer fra mer næringsrik mat enn det det gjør i dag. Når jeg gikk gravid med nummer to la ikke babyen på seg tilstrekkelig og hun var som en prematur å regne til tross for at jeg var fullgått. Dette gav komplikasjoner for henne i starten og pga dette har vi ikke turt prøver på et tredje barn. Jeg har vært utredet opp og i mente uten at noen bakenforliggende årsaker er oppdaget, men legen er enig i at jeg virker underernærte og har i mangel på andre løsninger satt meg på utallige tilskudd for å bøte på dette. Har prøvd ernæringsdrikker og liggende men det klarer jeg bare ikke. Smaker jo oppkast. Tips til hvordan få mer apetitt på ordentlig mat? Andre med lignende utfordringer og hva gjør dere? Anonymkode: d103c...86c Normalt sett henviser fastlegen til sykehus, som så henviser til sykehusets ernæringsfysiolog i slike tilfeller. Hvorfor er ikke det gjor for mange år siden? Om du ikke har vært syk tidligere så kan du jo være syk nå. Så her er bare en ting som gjelder fastlegen må ta grep. Anonymkode: 164b2...e64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:16 #7 Del Skrevet tirsdag kl 17:16 Mer fett! tilsett rømme, fløte, smør og olje. Det er ikke så vanskelig om du virkelig vil. Les flere tips her https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/ernaering-kosthold-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten/spesialkost-i-institusjoner/ekstra-energi-og-naeringstett-kost#e7800b4c-4176-4c81-8e83-1dd063b5c0f4-praktisk-informasjon Anonymkode: 6d8a2...04e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:17 #8 Del Skrevet tirsdag kl 17:17 Tenk at du lot dette tullet gå utover den ufødte babyen i magen 🥺 Anonymkode: 6d8a2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna Maria Skrevet tirsdag kl 17:21 #9 Del Skrevet tirsdag kl 17:21 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenk at du lot dette tullet gå utover den ufødte babyen i magen 🥺 Anonymkode: 6d8a2...04e Fy søren så stygg du er! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:35 #10 Del Skrevet tirsdag kl 17:35 Har vært undervektig pga sykdom, og det som har vært viktig for meg er å få i meg mer fett på enkle måter. Sunt fett da, og sunne kalorier, ikke hveteboller og potetgull. For meg har smoothie alltid vært en go-to rett, fordi det er lettfordøyelig og gjør det enkelt å tilsette en del næring uten at det oppleves som tungt og mye å spise. Jeg ha en kraftig blender, og slenger oppi en god neve med f.eks mandler sammen med frosne bær, evnt også litt grønt/avokado. Utrolig lett å få i seg. Mtp at du har så dårlig matlyst, så tenker jeg at du kanskje kan lide av noe næringsmangel du ikke tenker på. Hva som gjelder i ditt tilfelle er umulig for meg å mene noe om, men ting som b12, natrium, magnesium, er eksempler på næringsstoffer som både kan gi utmattelse og svekket matlyst. Anonymkode: 1ef00...7d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:43 #11 Del Skrevet tirsdag kl 17:43 Spiser du noe særlig med nøtter? Man tar opp mer kalorier fra dem når de er i mer finmalt, så jeg ville tatt muligheten til å teste ut så mange typer hele nøtter som bare mulig. Det samme kan gjøres med olje, det finnes sikkert mange smaksrike og nøytrale du kan utforske. Personlig er jeg glad i olivenolje med sitronsmak på tykk yoghurt. Smør eller nøytral olje i kaffeen? Anonymkode: 9b558...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:44 #12 Del Skrevet tirsdag kl 17:44 Også, unn deg mørk sjokolade og eventuelt sjekk ut næringsdrikker ment for vektøkning som de har på apotek? Anonymkode: 9b558...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:51 #13 Del Skrevet tirsdag kl 17:51 Har du en fysisk krevende jobb i tillegg til å være aktiv på fritiden? Har du forsøkt å loggføre hva du spiser med tanke på næringsstoffer og kalorier? Legg alt inn i app og ikke ta lettvinte løsninger ved å legge inn 1 kyllingfilet med standard vekt uten å veie, sjekke og legge inn riktig. Gjør dette en uke eller to og så vil du fort se hvor mange kalorier du får i deg og hvor du må justere. Det finnes ulike næringsdrikker og shotter på apotek. Kanskje kan det være en løsning i starten for å sørge for at du får i deg nok og ikke går ned mer. Kanskje hjelper det på når du kommer deg litt ovenpå og klarer å gå over til et normalt og økt mattinntak. Fortsett å spis sunt. Sunt vil jo ikke si kalorifattig. Spis avokado, lag smoothie (da gjerne med avokado feks og ikke kun kalorifattige jordbær og juice). Bruk olivenolje. Mer enn bare en liten skvett. Dette kan blandes i det meste. I stedet for en skive med ost og skinke, så kan du steke den skiven i en god klunk olivenolje, ha på avokado, skinke, ost og pesto (gjerne laget selv, også her med olivenolje). Så har du fort fått opp kalorimengden. Anonymkode: f069f...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:57 #14 Del Skrevet tirsdag kl 17:57 Jeg tenker vekten i seg selv ikke er problemet egentlig, men at du spiser feil. Velg mat som er næringsrette både med tanken på kalorier men ikke minst næring, og spis det istedenfor tomt påfyll, så løser det seg vel veldig på den måten da? Istedenfor fokus på mer, så mer riktig næring. Unngå å ha tom næring i hus som f.eks potetgull osv, da kan du ikke falle for fristelsen, anbefaler også unngå all småspising, men heller lage deg måltider, er du ikke egentlig sulten så lag en næringsrik smoothie som ett av dagens gitte måltider (3-5). Anonymkode: 26c43...456 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:16 #15 Del Skrevet tirsdag kl 20:16 Mer flytende kalorier det hjelper - juice, smoothie, milkshake osv Anonymkode: 6d8a2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet tirsdag kl 20:28 #16 Del Skrevet tirsdag kl 20:28 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har alltid vært normalvektig men etter jeg fikk første barn for 12 år siden har vekten stadig gått ned. Jeg veier nå 53 kilo og er 167 høy. Så i følge bmi kalkulator enda normalvektig men jeg beveger meg gradvis mer og mer mot undervektig. I tilegg gir kroppen min tydelige tegn på at den maten jeg får i meg ikke er næringsrik nok. Flakede og rillete negler, tynt hår, nylig oppsått raynaulds, dunhår på hele kroppen, tørr og gussen hud, lite opplagt og slapp. Jeg trener 2-3 ganger i uken Calisthenics og er ellers aktivt i hverdagen med fjellturer og friluftsliv. Får stadig kommentarer på at jeg ikke må gå ned mer nå og at jeg bør legge på meg 🙄 ja det er såååå morsomt å få høre at man ser syk ut. Så kan skrive under på at stigma går den veien også. Som at jeg skal bli glad for å høre " nei men uff så tynn du er blitt siden sist, syns du så friskere ut når du hadde noen flere kilo på kroppen". Men kjenner at jeg orker mindre og mindre. Og er overbevist om at det er fordi jeg er dårlig på å gi rett påfyll. Siden jeg alltid har vært normalvektig har jeg ikke trengte å tenke på mat på den måten som mange andre gjør. Men spist akkurat det jeg vil når jeg vil. Når jeg nå tydeligvis spiser mindre enn før innser jeg at jeg må se litt mer på hva jeg spiser for å få nok og riktig påfyll an erergi. Men syns det er sååå vanskelig. Vi lager mye god, hjemmelaget og sund mat til ungeen og jeg spiser med de til alle måltider, men jeg spiser ca bare halvparten av det ungene på 7 og 12 spiser. Prøver å spise mer, men det byr meg imot når jeg liksom er mett. Og jeg får regelrett brekkninger om jeg prøver å spise mer. I stede fyller jeg på med tomme kalorier som kjeks, smågodt og potetgull i løpet av dagen. Men ikke sånn at jeg kan bøtte innpå med det heller. Når jeg har lyst på potetgull så tar jeg det. Men til forskjellig fra mannen min som kan sette til livs en hel pose potetgull om han går inn for det, er en liten hånd potetgull i meste laget for meg. Jeg kan hige potetgull og dipp og ordne det til. For så å spise 3-4 flak potetgull med dipp og være stappet. Sånn har det som sagt alltid vært men i mye større grad nå og merker at jeg trenger at de få kalorieren jeg får i meg om dagen, kommer fra mer næringsrik mat enn det det gjør i dag. Når jeg gikk gravid med nummer to la ikke babyen på seg tilstrekkelig og hun var som en prematur å regne til tross for at jeg var fullgått. Dette gav komplikasjoner for henne i starten og pga dette har vi ikke turt prøver på et tredje barn. Jeg har vært utredet opp og i mente uten at noen bakenforliggende årsaker er oppdaget, men legen er enig i at jeg virker underernærte og har i mangel på andre løsninger satt meg på utallige tilskudd for å bøte på dette. Har prøvd ernæringsdrikker og liggende men det klarer jeg bare ikke. Smaker jo oppkast. Tips til hvordan få mer apetitt på ordentlig mat? Andre med lignende utfordringer og hva gjør dere? Anonymkode: d103c...86c Når du spiser så lite som du gjør, sier det seg selv at du blir både underernært og undervektig. Når det ikke er noe fysiologisk «feil», må det være noe psykologisk som en atypisk spiseforstyrrelse. Vet at Rikshospitalet har kompetanse på barn med spisevansker og atypiske spiseforstyrrelse, så selv om det i utgangspunktet er for barn, ville jeg bedt fastlegen ta kontakt med dem evt psykolog med spisskompetanse på ulike typer spiseforstyrrelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:02 #17 Del Skrevet tirsdag kl 21:02 Legen er enig i «at du VIRKER underernært»? Legen må da enkelt kunne fastslå eventuelle mangler, det er da bare en blodprøve. Vekta er ikke så gal i seg selv, jeg er sunn og frisk og har veid 55 kilo hele mitt voksne liv, helt uten å være det spøtt underernært eller feilernært. Det å ikke orke en pose potetgull er et sunnhetstegn. Men du må spise grønnsaker og frukt, og ellers variert og til faste tider, og faste, vanlige porsjoner. En stor potet og et vanlig stykke kjøtt eller fisk til middag (pluss grønt). En porsjon pasta. Passe med ris. Litt mer enn barna hver dag, hvert måltid. Et knekkebrød eller to før du legger deg. Husk matpakke og spis den på jobb. Anonymkode: 0e64f...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:07 #18 Del Skrevet tirsdag kl 21:07 Vekta er jo ikke noe problem i seg selv, men om du føler deg dårlig er det sikkert ingen dum ide å gå opp. Pøs på med olivenolje til alle måltider. Spis en håndfull nøtter til frokost og kvelds. Drikk juice, smoothier, drikkeyoghurt etc. Anonymkode: bbb24...b67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fionas Skrevet tirsdag kl 21:09 #19 Del Skrevet tirsdag kl 21:09 Har du tatt gastroskopi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:44 #20 Del Skrevet tirsdag kl 21:44 Få hjelp hos en ernæringsfysiolog eller lignende. Anonymkode: bfebb...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå