AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Bor i Oslo, og tenker på å bytte ut bilen (gammel dieselbil). Det blir en bruktbil, og jeg er nødt til å tenke budsjett. Det absolutt rimeligste hadde vært en liten el-bil, men problemet er at jeg ikke har en egen parkeringsplass. Jeg leier en parkering nå, men der er det ingen lademuligheter. Det finnes noen få hurtigladere i nabogata, men de er ofte opptatt, og man kan kun stå der en begrenset periode. Ser for meg at det blir mye styr med flytting av bil da... Er det i det hele tatt realistisk å anskaffe el-bil da? Er det holdbart å basere seg på å stoppe på ladestasjoner fremfor å kunne lade hjemme? Eller bør jeg gå for en fossilbil isteden? Har ingen erfaring med el-bil, så litt usikker på hvordan dette funker... Anonymkode: af70f...6b8
AnonymBruker Skrevet 25. mars #2 Skrevet 25. mars Å skaffe elbil uten å ha mulighet for ladning hjemme er helt tullete. Det er både dyrt og tidkrevende. Eneste unntaket er at du skaffer en Tesla med inkludert ladning og bor rett ved en superlader slik at du kan stoppe innom der litt hver dag. Anonymkode: 6d8e5...8c2 5 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars #3 Skrevet 25. mars Jeg hadde aldri anskaffet meg elbil hadde det ikke vært for at jeg kan lade hjemme. Det er tidkrevende, klønete og dyrt med hurtiglading. Anonymkode: 5f20b...3ed 3 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars Vi hadde el-bil mens vi fortsatt bodde i byen (St. Hanshaugen). Både parkering og lading var til tider vanskelig å få tak i. Men vi ble flådd av å kjøre rundt i dieselbil, så byttet den inn. Pest eller kolera med den politikken som føres… Har hus med lader nå. Anonymkode: 4c52b...9c2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #5 Skrevet 25. mars Jeg var i samme dilemma for noen år siden, og valgte å kjøpe en brukt liten bensinbil i stedet. Jeg orker ikke stresse med lading. Hva gjør man om alle laderne er fulle, og man vet at man trenger bilen fulladet dagen etter? Det er kjempedyrt å belage seg på å da måtte hurtiglade.. Og så er det det å måtte kave med å få flyttet bilen, osv. Nei, takke meg til.. Jeg hadde bensinbilen til jeg flyttet et sted med skikkelig lademulighet for beboerne. Anonymkode: de252...5aa 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Skrevet 25. mars Det er kjempedyrt å lade elbil på ladestasjoner, så jeg vet neimen ikke hvor mye du sparer på å bytte til el om du ikke kan lade hjemme. Det er også styrete, ladere som ikke virker etc. Jeg har elbil og ELSKER den, men jeg hadde aldri vurdert det uten lader hjemme. Anonymkode: 91619...1c0 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #7 Skrevet 25. mars Enig med alle her! Vi har lader hjemme, hadde aldri hatt elbil ellers. Det er dyrt og kan være styrete med hurtiglading. Tar også lenger tid å hurtiglade om vinteren. Anonymkode: e9232...bc9 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #8 Skrevet 25. mars Hvor mye kjører du pr. dag? De første ukene med elbil måtte jeg lade på hurtiglader. Kjørte 9 mil t/r jobb. Gikk helt greit, men ikke noe jeg ville ha holdt på med i lengden. Du kan sjekke på forhånd om pris og hvor mange ladere spm er tilgjengelig på app før du kjører til en ladestasjon. Nå lader jeg for det meste bare hjemme. Har en eldre elbil så har rekkevidde på 250. Anonymkode: a56b6...b87
Mardina Skrevet 25. mars #9 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bor i Oslo, og tenker på å bytte ut bilen (gammel dieselbil). Det blir en bruktbil, og jeg er nødt til å tenke budsjett. Det absolutt rimeligste hadde vært en liten el-bil, men problemet er at jeg ikke har en egen parkeringsplass. Jeg leier en parkering nå, men der er det ingen lademuligheter. Det finnes noen få hurtigladere i nabogata, men de er ofte opptatt, og man kan kun stå der en begrenset periode. Ser for meg at det blir mye styr med flytting av bil da... Er det i det hele tatt realistisk å anskaffe el-bil da? Er det holdbart å basere seg på å stoppe på ladestasjoner fremfor å kunne lade hjemme? Eller bør jeg gå for en fossilbil isteden? Har ingen erfaring med el-bil, så litt usikker på hvordan dette funker... Anonymkode: af70f...6b8 Det enkle svaret på det er at det ikke lønner seg å ha elbil, om du ikke kan lade hjemme. Det er litt som du selv sier at hurtigladere ofte er opptatt og man får ikke alltid plass til å lade bilen. Da er det jo litt dumt om man MÅ lade bilen. Jeg vil tro at 90-95 % av de som har elbil i dag, lader den hjemme. Det er både billigere og mer praktisk 😊 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars Det er helt klart mer tungvint. Men har ikke Oslo mye kommunale ladere? Med hurtigladelpriser betaler du nesten det samme per kilometer som med fossilbil for "drivstoff". Men du har fortsatt lavere nybilpris, billigere og mindre vedlikehold, mye kjekkere kjøring med raskere, stillere, mer moderne bil. Så det er helt klart tunge fordeler og ulemper. Har du naboer i samme situasjon? Prate med de, kanskje? Anonymkode: 094d8...13c 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars #11 Skrevet 29. mars Jeg hadde el-bil i 3 år uten lader hjemme, og med kort rekkevidde. Men kunne lade på jobb. Jeg synes det sjeldent var opptatt på hurtigladere der jeg brukte de, hovedsaklig Alnabru, Furuset, Lørenskog, Strømmen og Lillestrøm. Var noen få ganger på vinteren at jeg måtte kjøre til annen ladestasjon fordi mange kabler var defekte fordi folk kastet ladekabler i snøen... Det var selvsagt dyrere lade på hurtiglader enn hjemme, men jeg sparte inn det med god margin bare på bompasseringer. Anonymkode: 1d625...695 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #12 Skrevet 30. mars Vi har elbil, og bor i et område hvor det er beboerparkering og mange kommunale ladere i gatene. Vi bruker beboerparkering og kommunal lader, har ikke noen egen parkeringsplass. Det er åpenbart mange andre som gjør det på samme måte som oss. Mannen min kjører til og fra jobb hver dag, og må dermed lade relativt ofte. Det er selvfølgelig mer stress å måtte flytte bilen mellom ladeplass og vanlig gateparkering enn å bare ha bilen stående på egen parkeringsplass, men det går helt fint altså. Det er sjelden noe stort problem å få verken ladet eller finne en ledig parkeringsplass etterpå. Man lærer seg jo hvor det er ledige plasser til ulike tider på døgnet. Hos oss er det kun ved veldig kald temperatur på vinteren at det kan være vanskelig å finne ledig ladeplass, ettersom mange har behov for å lade ofte da. Du bør sjekke nærmere hva som er ladeinfrastrukturen der du bor. Hurtigladere er dyrt å basere seg på, du bør heller bruke kommunale ladere. Anonymkode: b671b...685 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #13 Skrevet 30. mars I forhold til bensin og diesel er det superbillig å lade elbil på hurtiglader. Anonymkode: 0613b...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå