Gå til innhold

Ungdom som ikke vil prøve å skaffe seg jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ungdom på 15 år. Ikke lett å få seg jobb i den alderen,  men hen vil ikke engang prøve. Det går i skole og gaming, litt trening. Har veldig mye ledig tid til å kunne hatt en liten deltidsjobb 1-2 ganger i uka. Men nekter blankt. Noen råd eller erfaringer om at det går over på sikt?😅

Anonymkode: 4d2fa...7b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må han absolutt ha en jobb, da? Ungen er bare 15. Om han maser på deg for å få penger til ditt og datt er det selvsagt helt fair å si at han må tjene sine egne penger om han vil ha alt mulig rart, men om han ikke gjør det, ser jeg ikke helt hvorfor det er så viktig at han jobber? 

Jeg synes det er helt ok at ungdommer i den alderen får ha litt fri på fritiden. 

Anonymkode: d7f18...f94

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du redd han ikke kommer til å ville ha jobb når han blir stor? 

Jeg ser ikke hensikten med å prøve å presse ham til å ha en jobb nå. La ungen være, han må tidsnok ta ansvar. 

Anonymkode: f4f78...e54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke mye motiverende for en 15 åring å søke på jobber når de fleste stedene vil ha 18 åringer.

Anonymkode: d4c29...80b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber h*n mye med skolearbeid? Noen av oss  var veldig aktive der, og hadde dermed lite energi og overskudd til annet... Og maser h*n om luksusartikler og dyre aktiviteter? Noen lever ganske enkelt og klarer seg godt med litt lommepenger.

Anonymkode: 0175b...356

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har en ungdom på 15 år. Ikke lett å få seg jobb i den alderen,  men hen vil ikke engang prøve. Det går i skole og gaming, litt trening. Har veldig mye ledig tid til å kunne hatt en liten deltidsjobb 1-2 ganger i uka. Men nekter blankt. Noen råd eller erfaringer om at det går over på sikt?😅

Anonymkode: 4d2fa...7b2

Det er jo ikke så enkelt for noen under 18 år å få jobb, spesielt ikke uten kontakter.

Datteren min drev med en konkurransesport, å som 14 åring så fikk hun jobb som instruktør for noen av de yngre. Vi hadde også kontakter, så hun fikk jobb i en butikk når hun var 16, så det er mulig, men man må ha kontakter, også må selvsagt ungdommen ville dette selv. 

Anonymkode: c05eb...fe7

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner ingen 15-åringer som har jobb. Her i området er det først når de er 17-18 år at ungdommene skaffer seg jobb. Da vil de ha egne penger og det er først i den alderen arbeidsgiverne er interesserti å ansette.

La sønnen din få være barn ett par år til.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tidlig å ha jobb som 15 - åring. Men sommerjobb bør være et krav etter fyllte 16. Hvordan øke motivasjon- snurp igjen pengesekken! 

Anonymkode: de748...0ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstremt vanskelig for en på 15 å få seg en jobb. For en umotivert 15-åring er det tilnærmet umulig. Ingen med vettet i behold ansetter en uerfaren 15-åring som ikke engang vil være der. 

Han har uansett nok år foran seg som arbeidstaker, så la han være et barn litt til.

Anonymkode: 72e7e...a7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avtalen hjemme i den alderen var at hverdagen var til skole - gode karakterer, trening, og avslapping. 

Men om sommeren måtte vi ha en jobb. Pengene skulle helst spares. 

De hjalp oss med å finne noe. 

Anonymkode: 96302...b99

AnonymBruker
Skrevet

Han har vell alt han trenger av materielle goder, kan jeg tenkte meg? For hva annet kan motivere enn ungdom enn det? Ingen jobber for erfaringen, men for pengene.

Er det noe han har lyst på han kan kjøpe selv for pengene? Datamaskin? Moped? Etc.

Anonymkode: d4124...090

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har vell alt han trenger av materielle goder, kan jeg tenkte meg? For hva annet kan motivere enn ungdom enn det? Ingen jobber for erfaringen, men for pengene.

Er det noe han har lyst på han kan kjøpe selv for pengene? Datamaskin? Moped? Etc.

Om det er din tilnærming til barneoppdragelse så feiler du fullstendig.

Jeg ble motivert til å jobbe for erfaring, relasjoner og CV. Og egenkapital bolig. Gode samtaler om å tenke helhetlig og langsiktig, ikke bare om å kjøpe seg en ny ting. 

Fikk det jeg trengte økonomisk. Sparte alle pengene jeg fikk fra sommerjobber. Kom inn på boligmarkedet 24 år gammel. 

AnonymBruker
Skrevet

Skole tar jo vel så mye tid som en jobb, og han skal jo antakeligvis jobbe resten av livet etter skole.

Dumt å bli utbrent før man er myndig.

Anonymkode: 8d746...623

AnonymBruker
Skrevet

Mine 15 åringer jobber heller ikke.

Anonymkode: efd4e...5ab

AnonymBruker
Skrevet

Noen steder vanskelig for personer under 18 å få jobb.

Mine har vært heldige begynte med små ting hos naboer fra de var 12 pakket ved i sekker, hjalp til i fjøset

Fra de var 13 jobbet de på sæter med melkeku ku på sommeren.  Og jobber hos naboer i Noen helger resten av året med å stelle dyr osv.

Men så fort når yngste ønsket noe annet som å jobbe på kroppen, resturant osv ble det nei pga ho ikke var 18. De kunne godt ha ho på utplassering via skolen, men ikke til å jobbe i helger 

Anonymkode: 85c63...511

AnonymBruker
Skrevet

Broren min malte hus før han ble 18 og fikk sommerjobb. Ingen av mine barn fikk jobb før de var fylt 18, de spurte mange plasser før det.

Anonymkode: d4c29...80b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må han ha en jobb?

Min eldste hadde jobb da hun var 15 år, det hadde de fleste venninnene også. Men de valgte det selv, og søkte selv. Det kom litt etter arbeidsuka i 9 klasse da flere fikk jobb der de hadde vært på utplassering. De andre, blant annet mitt barn, søkte et annet sted. Ved å oppsøke arbeidsplassene og vise interesse fikk de seg jobb alle sammen, og de jobber fortsatt nå flere år etterpå i tillegg til studier. Noen på samme sted, andre har byttet arbeidsplass. 

Det er ikke vanskelig å få jobb som 15 åring, men det er ikke enkelt heller, og det fungerer ikke å sitte å lete på finn. Det krever litt av ungdommen av oppsøkende virksomhet. Butikker, bakerier, restauranter, lekeland osv er det som gikk igjen her. 

Synes når det er sagt at man ikke skal presse en 15 åring til jobb, det bør komme av egen vilje. Det er mye som skjer i den alderen, de har ingen utgifter, så ser ikke helt poenget om de ikke har lyst selv.

Anonymkode: b82ec...181

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Om det er din tilnærming til barneoppdragelse så feiler du fullstendig.

Jeg ble motivert til å jobbe for erfaring, relasjoner og CV. Og egenkapital bolig. Gode samtaler om å tenke helhetlig og langsiktig, ikke bare om å kjøpe seg en ny ting. 

Fikk det jeg trengte økonomisk. Sparte alle pengene jeg fikk fra sommerjobber. Kom inn på boligmarkedet 24 år gammel. 

Jeg har ingen barn, bare tenkte tilbake på hvordan jeg selv var som ungdom. Tok meg sommerjobb da jeg var 14 fordi jeg ville bygge en PC. Det var uaktuelt å få det av foreldrene mine. Hadde aldri jobbet om det ikke var for pengene. Selvsagt, vil jeg nesten si. Nå bare synes jeg, men jeg trur du er i mindretall som som ungdom ble motivert ikke av penger men av erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 15åring, og han trenger ikke jobbe. Jeg tenker at de er enda unge, og har ett helt liv foran seg med jobb. Det er heller ikke enkelt å finne en jobb som 15åring. 

Han trener 3-4 dager i uken, er av og til sosial, og bruker mye tid på lekser. Han vil gjerne inn på en spesiell linje på vgs, og der er det høyt snitt, så det må jobbes med skole. Jeg vet jo at jobb er bra, men tenker og at han ikke trenger enda ett sted han må prestere. Det er nok press fra før. 

Anonymkode: 63734...f13

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må en 15-åring ha jobb? For en ungdom i den alderen er jo skolen på en måte fulltidsjobben, og de må jo få ha litt fritid også? Har du deltidsjobb ved siden av fulltidsjobben din?

Jeg hadde ikke jobb da jeg var tenåring, ikke sommerjobb engang.

Anonymkode: 3b5ec...902

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...