Gå til innhold

Ser på en Dongfeng Nammi Box og personlig import...men jeg får ikke alt til å stemme.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så i Kina koster en denne bilen ca 145000 kroner:

https://fwqnewenergy.en.made-in-china.com/product/pwUaLvVPHHtK/China-Factory-Price-Dongfeng-Nammi-01-430-Plus-EV-Electric-Car-Used-New-Energy-Vehicle.html

Der er rekkevidden oppgitt til over 400 km mot WLTP på 320 km på den norske nettsiden. Og vi vet at WLTP er litt optimistisk allerede. Så hva er forskjellen her, hvordan får de dette til å være troverdig for kunder? Batteristørrelsen er helt maken.

Anonymkode: 611ed...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruktimport av bil fra EU /  EØS land og USA og Canada er forholdsvis enkelt. Så lenge bilen er godkjent noen av disse landene blir den automatisk godkjent i Norge. Bilen må være registrert og "brukt" en periode først.

Slik jeg forstår er Tesla Cybertruck importert som bruktbil.

Import fra Kina vil jeg anta kan medføre noen utfordringer. Bilene som selges i Kina trenger ikke være like som de europeiske utgavene? Mulig utstyr og godkjenninger som er ulikt?

Trolig ikke forenklet regelverk for import av bruktbil fra Kina. Import av nybil er trolig mer omfattende.

Skal ikke påstå det er uråd å gjøre det, men spørsmålet er hvor mye det er å spare på en bil? Arbeidet med import er trolig ikke forskjellig fra mange biler importeres samlet.

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (12 minutter siden):

Bruktimport av bil fra EU /  EØS land og USA og Canada er forholdsvis enkelt. Så lenge bilen er godkjent noen av disse landene blir den automatisk godkjent i Norge. Bilen må være registrert og "brukt" en periode først.

Slik jeg forstår er Tesla Cybertruck importert som bruktbil.

Import fra Kina vil jeg anta kan medføre noen utfordringer. Bilene som selges i Kina trenger ikke være like som de europeiske utgavene? Mulig utstyr og godkjenninger som er ulikt?

Trolig ikke forenklet regelverk for import av bruktbil fra Kina. Import av nybil er trolig mer omfattende.

Skal ikke påstå det er uråd å gjøre det, men spørsmålet er hvor mye det er å spare på en bil? Arbeidet med import er trolig ikke forskjellig fra mange biler importeres samlet.

Feil! USA og Canada har andre regler på mye av bilene, derfor vil de ikke bli godkjent uten at gjeldende deler byttes ut.

Anonymkode: 1ba5e...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feil! USA og Canada har andre regler på mye av bilene, derfor vil de ikke bli godkjent uten at gjeldende deler byttes ut.

Anonymkode: 1ba5e...cc0

Jeg har ingen egen erfaring med import.
Ifølge artikkel som omhandlet Tesa Cybertrcuck var det ikke behov for noen ombygging ved import fra USA?

Mitt poeng ang. import av brukte biler fra EU /  EØS land og USA og Canada, det er trolig enklere enn import fra Kina.

Noen søk på nett gir en del treff på firma som kan bistå med salg og eksport av bil fra Kina, men her kan det også være lett å bli lurt og ikke få det en forventer. Om bilen ikke lar seg registrere i Norge er det penger tapt. 

Sitat

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/KMX4aE/slik-fikk-de-godkjent-cybertruck-i-norge

– Cybertrucken er godkjent etter Bilforskriften § 5–3. Den sier at en bil som har vært registrert minst 6 måneder før den importeres til Norge, kan godkjennes basert på at den oppfyller amerikansk eller kanadisk regelverk, forteller Arne Amdahl Bakkevig i Vegvesenet, da vi spør om en forklaring.

– Ikke mer komplisert enn andre amerikanske biler
– Cybertruck tilfredsstiller vilkårene for godkjenning etter denne bestemmelsen og Statens vegvesen godkjenner selvsagt kjøretøy som er i samsvar med regelverket.

Amdahl Bakkevig forklarer også at importordningen har eksistert i over 20 år og brukes for å importere andre amerikanske bruktbiler deriblant pickuper fra Ford, RAM og Chevrolet, som ikke er tilgjengelige som nye i Norge.

– Godkjenning av Cybertrucken er dermed ikke mer komplisert eller spesiell enn om man importerer en hvilken som helst annen pickup fra USA/Canada.

Stiller ingen krav om ombygging
I tillegg til å ha vært registrert i USA i minst 6 måneder, må det bare fremlegges registreringsdokumentasjon og dokumentasjon for samsvar med enten Amerikanske eller canadiske sikkerhetskrav.

Det stilles imidlertid ingen krav om ombygging av bilene til europeiske krav:

– Bilene kan godkjennes med amerikansk lys, sikkerhetsbelter og så videre.

Med andre ord: Cybertrucken med norske skilt vil altså være like farlig for myke trafikanter som typen som kjører rundt på amerikanske veier.

 

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (7 timer siden):

Jeg har ingen egen erfaring med import.
Ifølge artikkel som omhandlet Tesa Cybertrcuck var det ikke behov for noen ombygging ved import fra USA?

Mitt poeng ang. import av brukte biler fra EU /  EØS land og USA og Canada, det er trolig enklere enn import fra Kina.

Noen søk på nett gir en del treff på firma som kan bistå med salg og eksport av bil fra Kina, men her kan det også være lett å bli lurt og ikke få det en forventer. Om bilen ikke lar seg registrere i Norge er det penger tapt. 

 

Det store spørsmålet da er jo hvorfor du skriver om noe du ikke har peiling på.

Anonymkode: 1ba5e...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...