AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:49 #1 Del Skrevet tirsdag kl 12:49 Så i Kina koster en denne bilen ca 145000 kroner: https://fwqnewenergy.en.made-in-china.com/product/pwUaLvVPHHtK/China-Factory-Price-Dongfeng-Nammi-01-430-Plus-EV-Electric-Car-Used-New-Energy-Vehicle.html Der er rekkevidden oppgitt til over 400 km mot WLTP på 320 km på den norske nettsiden. Og vi vet at WLTP er litt optimistisk allerede. Så hva er forskjellen her, hvordan får de dette til å være troverdig for kunder? Batteristørrelsen er helt maken. Anonymkode: 611ed...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet tirsdag kl 17:31 #2 Del Skrevet tirsdag kl 17:31 (endret) Bruktimport av bil fra EU / EØS land og USA og Canada er forholdsvis enkelt. Så lenge bilen er godkjent noen av disse landene blir den automatisk godkjent i Norge. Bilen må være registrert og "brukt" en periode først. Slik jeg forstår er Tesla Cybertruck importert som bruktbil. Import fra Kina vil jeg anta kan medføre noen utfordringer. Bilene som selges i Kina trenger ikke være like som de europeiske utgavene? Mulig utstyr og godkjenninger som er ulikt? Trolig ikke forenklet regelverk for import av bruktbil fra Kina. Import av nybil er trolig mer omfattende. Skal ikke påstå det er uråd å gjøre det, men spørsmålet er hvor mye det er å spare på en bil? Arbeidet med import er trolig ikke forskjellig fra mange biler importeres samlet. Endret tirsdag kl 17:32 av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:45 #3 Del Skrevet tirsdag kl 17:45 TBL12 skrev (12 minutter siden): Bruktimport av bil fra EU / EØS land og USA og Canada er forholdsvis enkelt. Så lenge bilen er godkjent noen av disse landene blir den automatisk godkjent i Norge. Bilen må være registrert og "brukt" en periode først. Slik jeg forstår er Tesla Cybertruck importert som bruktbil. Import fra Kina vil jeg anta kan medføre noen utfordringer. Bilene som selges i Kina trenger ikke være like som de europeiske utgavene? Mulig utstyr og godkjenninger som er ulikt? Trolig ikke forenklet regelverk for import av bruktbil fra Kina. Import av nybil er trolig mer omfattende. Skal ikke påstå det er uråd å gjøre det, men spørsmålet er hvor mye det er å spare på en bil? Arbeidet med import er trolig ikke forskjellig fra mange biler importeres samlet. Feil! USA og Canada har andre regler på mye av bilene, derfor vil de ikke bli godkjent uten at gjeldende deler byttes ut. Anonymkode: 1ba5e...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet tirsdag kl 20:37 #4 Del Skrevet tirsdag kl 20:37 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feil! USA og Canada har andre regler på mye av bilene, derfor vil de ikke bli godkjent uten at gjeldende deler byttes ut. Anonymkode: 1ba5e...cc0 Jeg har ingen egen erfaring med import. Ifølge artikkel som omhandlet Tesa Cybertrcuck var det ikke behov for noen ombygging ved import fra USA? Mitt poeng ang. import av brukte biler fra EU / EØS land og USA og Canada, det er trolig enklere enn import fra Kina. Noen søk på nett gir en del treff på firma som kan bistå med salg og eksport av bil fra Kina, men her kan det også være lett å bli lurt og ikke få det en forventer. Om bilen ikke lar seg registrere i Norge er det penger tapt. Sitat https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/KMX4aE/slik-fikk-de-godkjent-cybertruck-i-norge – Cybertrucken er godkjent etter Bilforskriften § 5–3. Den sier at en bil som har vært registrert minst 6 måneder før den importeres til Norge, kan godkjennes basert på at den oppfyller amerikansk eller kanadisk regelverk, forteller Arne Amdahl Bakkevig i Vegvesenet, da vi spør om en forklaring. – Ikke mer komplisert enn andre amerikanske biler – Cybertruck tilfredsstiller vilkårene for godkjenning etter denne bestemmelsen og Statens vegvesen godkjenner selvsagt kjøretøy som er i samsvar med regelverket. Amdahl Bakkevig forklarer også at importordningen har eksistert i over 20 år og brukes for å importere andre amerikanske bruktbiler deriblant pickuper fra Ford, RAM og Chevrolet, som ikke er tilgjengelige som nye i Norge. – Godkjenning av Cybertrucken er dermed ikke mer komplisert eller spesiell enn om man importerer en hvilken som helst annen pickup fra USA/Canada. Stiller ingen krav om ombygging I tillegg til å ha vært registrert i USA i minst 6 måneder, må det bare fremlegges registreringsdokumentasjon og dokumentasjon for samsvar med enten Amerikanske eller canadiske sikkerhetskrav. Det stilles imidlertid ingen krav om ombygging av bilene til europeiske krav: – Bilene kan godkjennes med amerikansk lys, sikkerhetsbelter og så videre. Med andre ord: Cybertrucken med norske skilt vil altså være like farlig for myke trafikanter som typen som kjører rundt på amerikanske veier. Endret tirsdag kl 20:37 av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 03:50 #5 Del Skrevet onsdag kl 03:50 TBL12 skrev (7 timer siden): Jeg har ingen egen erfaring med import. Ifølge artikkel som omhandlet Tesa Cybertrcuck var det ikke behov for noen ombygging ved import fra USA? Mitt poeng ang. import av brukte biler fra EU / EØS land og USA og Canada, det er trolig enklere enn import fra Kina. Noen søk på nett gir en del treff på firma som kan bistå med salg og eksport av bil fra Kina, men her kan det også være lett å bli lurt og ikke få det en forventer. Om bilen ikke lar seg registrere i Norge er det penger tapt. Det store spørsmålet da er jo hvorfor du skriver om noe du ikke har peiling på. Anonymkode: 1ba5e...cc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå