Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 80%, og lurer på hvordan nav skal beregne sykemelder dersom man blir langtidssykemeldt. Er det utifra kontrakten de beregner?

Anonymkode: 8c0a8...7a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de beregner gjennomsnittet de siste 3 mnd. Hvis det er for stort avvik iforhold til hva du har tjent tidligere år, så tar de gjennomsnitt over en lengre periode. 

Anonymkode: f8552...5ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver sender inntektsmelding på grunnlag av de siste tre måneder. Dette blir dobbeltsjekket av NAV med utgangspunkt i innsendte a-meldinger. Er det store avvik beregner NAV på nytt. 

Anonymkode: 1704f...800

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva du spør om. Du jobber 80 prosent og det er vel det samme som i kontrakten din. Du får sykepenger av din 80 prosent stilling

Anonymkode: 58458...709

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 13.31):

Nei, de beregner gjennomsnittet de siste 3 mnd. Hvis det er for stort avvik iforhold til hva du har tjent tidligere år, så tar de gjennomsnitt over en lengre periode. 

Anonymkode: f8552...5ad

Nei, de ser på hva du har i lønn. Da jeg ble sykemeldt hadde jeg arbeidet en del overtid i foregående måneder, noe jeg i grunn alltid gjør om helsa strekker til. Dette fikk jeg _ikke_ utbetalt i SP, jeg fikk min fastlønn og mine faste tillegg, og ikke noe mer.

Hadde det vært et snitt av de siste tre mnd. hadde jeg hatt rundt 5000 mer i SP. Tror det står noe om det på NAVs sider, kan være at det er unntak og varianter, men det var ikke slik for meg i hvert fall.

Anonymkode: ecfa6...e5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, de ser på hva du har i lønn. Da jeg ble sykemeldt hadde jeg arbeidet en del overtid i foregående måneder, noe jeg i grunn alltid gjør om helsa strekker til. Dette fikk jeg _ikke_ utbetalt i SP, jeg fikk min fastlønn og mine faste tillegg, og ikke noe mer.

Hadde det vært et snitt av de siste tre mnd. hadde jeg hatt rundt 5000 mer i SP. Tror det står noe om det på NAVs sider, kan være at det er unntak og varianter, men det var ikke slik for meg i hvert fall.

Det er fordi overtid ikke skal inn i sykepengegrunnlaget , det står forklart ganske  greit på nav sine sider 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
globalagogo skrev (3 timer siden):

Det er fordi overtid ikke skal inn i sykepengegrunnlaget , det står forklart ganske  greit på nav sine sider 

Ja, det var det jeg forsøkte å formidle - altså fastlønn og faste tillegg, ikke overtid (implisitt).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det var det jeg forsøkte å formidle - altså fastlønn og faste tillegg, ikke overtid (implisitt).

Men jobber du ekstra kan du få uttelling for det. Har vedkommende 80% stilling, men har jobbet mer de siste månedene, blir også sykepengegrunnlaget høyere enn 80%. Det er ikke snakk om overtid, men ekstrajobbing. 

Anonymkode: ca9aa...d48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...