Gå til innhold

Betalte 756,- for en vanlig antibiotika kur😵

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tull, du får medisiner på blå resept for livstruende sykdom. 

Anonymkode: d9d89...a09

Nei, ikke alltid. Jeg bruker en medisin jeg må betale fullt for. Koster meg 12.000 i året. Uten medisin så dør jeg i løpet av en måned eller to. Kan få en annen type på blå resept, men den virker dårlig på meg. Den jeg tilbys er syntetisk. Den som fungerer for meg er bioidentisk. Takker være den medisinen så kom jeg meg tilbake til jobb. Penger spart for det offentlige. Alternativet var ufør. 

Anonymkode: d93f5...73f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tullball!

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tullball!

Jo dette stemmer. Medisiner går kun på blå resept om det er mot en sykdom som krever mer enn 3 mnd bruk av medisiner. Og ikke alle medisiner går på blå resept uansett. F.eks. blodtrykk, insulin, epilepsi,migrene,  kroniske smerter osv går en del på blå. Men det er helfo som bestemmer hvilken medisin som går på blå, ikke legen. 

Anonymkode: 39ca8...df5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei jeg mente at hvis jeg får antibiotikaen fra Farmasiet tar det lengre tid å få den i hus, siden den blir sendt i posten.

Er syk og trengte den nå

Ts

Anonymkode: 17722...5e4

Du startet ikke innlegget med prisforskjell på Apotek 1 og Farmasiet. Kan også informere om at prisforskjellen her vil være minimal på reseptvarer. Reseptvarer har en innkjøpspris og en maks utsalgspris. Derfor kan ikke apotek ta hva de vil for en medisin. Prisforskjellen ligger i reseptfrie varer, der er det mye å spare på å bestille på nett. 

Om du leste det jeg skrev tidligere i tråden, så fikk du forklart hvorfor denne medisinen koster mer enn andre typer antibiotika på resept. 

Anonymkode: e5b12...0bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og man får varer fra Farmasiet samme dag hvis man bestiller før kl 12, de er veldig gode på frakt.

men ja, jeg har også opplevd at Farmasiet er billigere på reseptbelagte varer, ikke mye men 20-40 kroner, og kjøper man mye, blir det betydelig i lengden. 

Anonymkode: d8dc2...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva het medisinen og hvor mye trengte du? 

Mest sannsynlig har legen skrevet noe som er leveringsvansker på, så da er det eneste alternativet noen ganger pakninger importert fra utlandet. Da har de en helt annen pris, av forståelige grunner.....

Anonymkode: 5cec0...8ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 25.3.2025 den 11.10):

Erythromycin strides Enterotablett 250mg, 28 stk. Blisterpakning - J01 Antibakterielle midler til systemisk bruk - Farmasiet.no

Mulig enkelte apoteker liker å profitere på helsa vår. Ser ut som Farmasiet selger erytromycin til 182kr. Men får ikke sjekket noe uten resept. Jeg styrer stort sett unna apotekkjedene om jeg kan, for makan til grådighet skal man lete lenge etter. Og de er skikkelig sleipe, for de viser ikke priser uten at man har resept. 

image.thumb.png.969cfebbda12c0ec503699e562a17645.png

image.thumb.png.ccf2c01b234ef4daf8557766a07933bc.png

Farmasiet har ikke denne på lager.

Til trådstarter vil jeg si at den medisinen du har fått ganske sikkert er uregistrert, det vil si at det du kjøper er en utenlandsk pakning med feks tysk tekst. Skjekk pakningsvedlegget om teksten er på norsk. Disse pakningene er mye dyrere enn vanlig og stor sjanse for at de er vanskelige å få tak i. Derfor koster medisinen mye mere enn feks Doxylin og Apocillin.

Anonymkode: 874b7...2b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den typen du har fått er den som brukes når mykoplasmaen er resistent.

De skal egentlig forsøke en billigere type først - regner ikke med de har dyrket prøven din for å se om den er resistent?

Men tipper legen din gikk rett på den sterkeste typen siden du var såpass syk.

Anonymkode: 9c118...fe5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og man får varer fra Farmasiet samme dag hvis man bestiller før kl 12, de er veldig gode på frakt.

men ja, jeg har også opplevd at Farmasiet er billigere på reseptbelagte varer, ikke mye men 20-40 kroner, og kjøper man mye, blir det betydelig i lengden. 

Anonymkode: d8dc2...9a9

Det kommer jo selvsagt an på hvor man bor da! 

Anonymkode: a0037...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 7.03):

Dette er en medisin som ikke er godkjent hos legemiddelverket i Norge. Kun spesialister kan forskrive den, og det med et større ansvar enn andre medisiner. Grunnen til at du har fått denne medisinen er at det er testet for resistent mycoplasma og den typen du har er nettopp det, resistent mot ordinær antibiotika. 
Du må derfor betale full pris for medisinen, ikke kun egenandel som du normalt gjør. 

Ja, det er sure penger, men vær glad det fortsatt finnes antibiotika som kan behandle mycoplasma. Lærdommen blir å bruke kondom. 

Kondom for å forebygge lungebetennelse?

Anonymkode: 976d4...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på antibiotikaen Abboticin, og måtte ut med flere tusen kroner for hele kuren. Lucky you

Anonymkode: 61bf8...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Månestråle93 skrev (På 25.3.2025 den 12.29):

Datteren min hadde mykoplasma i høst, betalte 970kr for hennes kur 🤯

Det syntes jeg faktisk er verre! All medisin til barn burde være gratis. Jeg snakket med en mor i barnehagen en gang da begge barna våre hadde vannkopper, hun hadde ikke råd til den medisinen som lindrer kløe for det, så barnet hennes måtte lide…

Anonymkode: 2739b...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 8.57):

Den typen du har fått er den som brukes når mykoplasmaen er resistent.

De skal egentlig forsøke en billigere type først - regner ikke med de har dyrket prøven din for å se om den er resistent?

Men tipper legen din gikk rett på den sterkeste typen siden du var såpass syk.

Anonymkode: 9c118...fe5

Den skal alltid dyrkes før antibiotika. Så den er nok dyrket. Medisinen kan kun forskrives av spesialist, med et yderst ansvar for pasientsikkerheten. Dette gjør de ikke uten at dyrkning foreligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 8.43):

Farmasiet har ikke denne på lager.

Til trådstarter vil jeg si at den medisinen du har fått ganske sikkert er uregistrert, det vil si at det du kjøper er en utenlandsk pakning med feks tysk tekst. Skjekk pakningsvedlegget om teksten er på norsk. Disse pakningene er mye dyrere enn vanlig og stor sjanse for at de er vanskelige å få tak i. Derfor koster medisinen mye mere enn feks Doxylin og Apocillin.

Anonymkode: 874b7...2b4

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg gikk på antibiotikaen Abboticin, og måtte ut med flere tusen kroner for hele kuren. Lucky you

Akkurat den antibiotikaen jeg fikk resept på!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 16.11):

Akkurat den antibiotikaen jeg fikk resept på!

ts

Hahah. Da slapp du billigere unna. Gikk på den hestekuren. Helt forjævlig. Men ja, Abboticin koster flesk! Fikk helt bakoversveis på apoteket selv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 12.41):

Antibiotika bør koste. Det skal ikke brukes unødvendig. 

Anonymkode: 04354...4c1

Hva skjer når det koster så mye at man ikke har råd? Skal man dø?

Anonymkode: 29b87...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...