Gå til innhold

Betalte 756,- for en vanlig antibiotika kur😵

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selvsagt dekkes 10-dagers kur i form av blåresept. Man er jo ekstra dårlig og har også ekstra sterkt behov når legen skriver ut 10-dagers kur. Jeg fikk nylig fire dager med intravenøs antibiotikabehandling på sykehuset før jeg ble utskrevet med 10-dagers kur da jeg hadde dobbeltsidig lungebetennelse som følge av influensa. Fytti katta så dårlig jeg var!!!

Anonymkode: d9d89...a09

Nei, gjør ikke det.

For å få noe på blå resept, skal det brukes over 3 mnd.

Anonymkode: 523e8...514

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ehm nei, for å få noe på blå resept må det være en kronisk sykdom som du får medisiner for, eller at du behandles for f.eks. en infeksjon som følge av sykdommen. 
Medisiner du får på sykehuset betaler du ingenting for. 

Anonymkode: e5b12...0bb

Tull, du får medisiner på blå resept for livstruende sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, gjør ikke det.

For å få noe på blå resept, skal det brukes over 3 mnd.

Anonymkode: 523e8...514

Tullball!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk tilbake og sjekket resepter på HelseNorge og pris jeg betalte nå. Jeg brukte Amokicillin Viatris kapsler 500 mg og fikk to bokser á 20 kapsler = 40 kapsler. Betalte kr. 143,30 per boks så tilsammen for hele 10-dagers kruen ble det kr. 246,60.

Om det har noe å si hentet jeg ut medisiner på sykehusapoteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt dekkes 10-dagers kur i form av blåresept. Man er jo ekstra dårlig og har også ekstra sterkt behov når legen skriver ut 10-dagers kur. Jeg fikk nylig fire dager med intravenøs antibiotikabehandling på sykehuset før jeg ble utskrevet med 10-dagers kur da jeg hadde dobbeltsidig lungebetennelse som følge av influensa. Fytti katta så dårlig jeg var!!!

Reglene for å få en antibiotika kur på blå resept er enkle, pasienten må ha en kronisk sykdom som varer mer enn tre måneder over en 12 måneders periode og vare mer enn to år. 
Så mye og så lenge varer ikke en mycoplasmapneumoni, selv ikke på kvinneguiden. 

Anonymkode: 5aa33...e0f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vegglampe skrev (23 timer siden):

Farmasiet har forresten ett utsalg, noe de er pålagt å ha. Men det er selvsagt ikke noe som opplyses så veldig om. 

Det er uansett vesentlig forskjell på det og å ha apotek i hele landet. 

Anonymkode: a0037...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Antibiotika bør koste. Det skal ikke brukes unødvendig. 

Anonymkode: 04354...4c1

For en teit kommentar. Trenger man antibiotika så trenger man det. Det er ikke noe man kan gå på apoteket å kjøpe fordi man har lyst på det 🙈 Har man dårlig råd og kanskje ikke penger til antibiotika så tenker du pytt pytt? Synd for de det gjelder? 

Anonymkode: 57179...534

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reglene for å få en antibiotika kur på blå resept er enkle, pasienten må ha en kronisk sykdom som varer mer enn tre måneder over en 12 måneders periode og vare mer enn to år. 
Så mye og så lenge varer ikke en mycoplasmapneumoni, selv ikke på kvinneguiden. 

Leste du innlegget mitt som bekrefter at det du sier tolkes feil av deg:

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gikk tilbake og sjekket resepter på HelseNorge og pris jeg betalte nå. Jeg brukte Amokicillin Viatris kapsler 500 mg og fikk to bokser á 20 kapsler = 40 kapsler. Betalte kr. 143,30 per boks så tilsammen for hele 10-dagers kruen ble det kr. 246,60.

Om det har noe å si hentet jeg ut medisiner på sykehusapoteket. 

Mykoplasma eller annen type lungebetennelse kan være svært alvorlig dersom vedkommende blir dårlig nok. Pneumoni kan komme av flere årsaker, deriblant mykoplasma. Selv hadde jeg ikke mykoplasma, men var dødssjuk ved innleggelse og hadde dobbeltsidig lungebetennelse med feber over 40 i over to uker. Dette var ikke kronisk annet enn at det ville vært livsvarig uten behandling da jeg ville dødd både med og av pneumonien.

En ting er at man kan få medisiner på blåresept for kroniske sykdommer, men selvsagt får man blåresept for medisiner som legen anser som livsviktige. Vær så snill å slutt å påstå noe annet når vi er flere her som viser til at vi har fått antibiotika på blåresept. Tror du vi juger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du trenger ikke vente. Apoteket kan sende deg e regning. Du kan også legge inn via nett og velge å betale med klarna. Da slipper du fakturagebyr. Bare logg inn med bankID og velg medisinen du skal ha som «klikk og hent». 

vi har faktisk frikorts ordning i Norge, syns det er forferdelig at folk klager på at de må betale for medisiner. Jeg står på fast medisin som koster langt over 1000 kr per måned, det trenger jeg ikke å betale for mer enn et par måneder av et år. Denne medisinen du har fått er ikke blå resept dog, men du skal jo betale den èn gang og aldri mer- forhåpentligvis. 

Når jeg mente at jeg ikke kunne kjøpe på Farmasiet, er det fordi de sender i posten.

Ts

Anonymkode: 17722...5e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste innlegget ditt og kommenterte innlegget ditt ev en enkelt grunn; du uttaler deg om noe du ikke har kunnskap om og du sprer feilinformasjon. 
Blåreseptforskriften finner du enkelt ved å google og før du uttaler deg videre så anbefales det at du leser den og ikke svarer mer i denne eller andre tråder før du har forstått blåreseptforskriften. 
Folk flest trenger ikke feilinformasjon i tillegg til at de har sykdom. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt TS ikke er kronikker, det er jeg, og jeg klager egentlig ikke for helsestellet i Norge er i det store bra.

men hvert år får jeg frikortet mitt i januar eller senest 15 februar, i 2023 fikk jeg det 9,jan. da var det noe kluss med kroppen og endel poliklinisk besøk i tillegg.

Ja medisiner er dyrt, men staten tar den største støyten, og jeg håper en utgift på under 1000 kr ikke velter budsjettet for TS, da  må vedkommende planlegge bedre!

Anonymkode: f8299...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mykoplasma eller annen type lungebetennelse kan være svært alvorlig dersom vedkommende blir dårlig nok. Pneumoni kan komme av flere årsaker, deriblant mykoplasma. Selv hadde jeg ikke mykoplasma, men var dødssjuk ved innleggelse og hadde dobbeltsidig lungebetennelse med feber over 40 i over to uker. Dette var ikke kronisk annet enn at det ville vært livsvarig uten behandling da jeg ville dødd både med og av pneumonien.

En ting er at man kan få medisiner på blåresept for kroniske sykdommer, men selvsagt får man blåresept for medisiner som legen anser som livsviktige. Vær så snill å slutt å påstå noe annet når vi er flere her som viser til at vi har fått antibiotika på blåresept. Tror du vi juger?

Kjære deg. Så klart får du ikke antibiotika på blå resept bare fordi det er potensielt livsfarlig å ikke behandle det. På samme måte som at legebesøk ikke er gratis, selv om du kunne dødd om du ikke dro. Blå resept gjelder kronikere, pga den totale summen du må betale for å ha fått en kronisk sykdom! Jeg får b12 på blå resept, pga tarmsykdom. Den koster jævlig lite, men får det pga sykdommen likevel. Har også betalt flere tusen kroner for å behandle en medisinsk årsak rett fra egen lomme. Sånn er det. Mener du staten skal betale fordi du fikk en lungebetennelse? Så fremst du ikke har lungesykdom så kan det hende oss alle. Du betaler ikke fullpris for medisinen uansett, det er kun en egenandel. Selv om egenandel er mindre på blå resept. Litt ansvar kan faktisk Norge pålegge innbyggerne sine. I andre land får dem ikke betale kun egen andel engang. Tenk deg litt om

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg mente at jeg ikke kunne kjøpe på Farmasiet, er det fordi de sender i posten.

Ts

så hva er problemet? At du syns det er dyrt? Ja medisin koster. Men om 700 kr velter økonomien din så bør du se litt på den. De fleste har penger til å betale det som en engangssum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

selvsagt får man blåresept for medisiner som legen anser som livsviktige.

Nei, det gjør man på ingen måte.

Anonymkode: 6d3e3...cfc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 12.41):

Antibiotika bør koste. Det skal ikke brukes unødvendig. 

Anonymkode: 04354...4c1

Det skal i så fall reguleres av legene som skriver ut medisinen, og ikke ved hjelp av høy pris på produktet. 

Anonymkode: 7172c...bff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Godt TS ikke er kronikker, det er jeg, og jeg klager egentlig ikke for helsestellet i Norge er i det store bra.

men hvert år får jeg frikortet mitt i januar eller senest 15 februar, i 2023 fikk jeg det 9,jan. da var det noe kluss med kroppen og endel poliklinisk besøk i tillegg.

Ja medisiner er dyrt, men staten tar den største støyten, og jeg håper en utgift på under 1000 kr ikke velter budsjettet for TS, da  må vedkommende planlegge bedre!

Anonymkode: f8299...a84

Er student uten jobb ved siden av

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

så hva er problemet? At du syns det er dyrt? Ja medisin koster. Men om 700 kr velter økonomien din så bør du se litt på den. De fleste har penger til å betale det som en engangssum. 

Nei jeg mente at hvis jeg får antibiotikaen fra Farmasiet tar det lengre tid å få den i hus, siden den blir sendt i posten.

Er syk og trengte den nå

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud så sure svar du får. Ja, antibiotika har blitt dyrt, enig med deg 

Anonymkode: 1607b...dde

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud så sure svar du får. Ja, antibiotika har blitt dyrt, enig med deg 

Anonymkode: 1607b...dde

Mange er kjipe her inne.

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotekbesøk føles som ran hver gang. Jeg bruker en del faste medisiner, men ikke alle er på blå resept. Jeg hadde en antibiotikakur i fjor, men husker ikke hva den kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...