AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Hei, jeg har ei datter på 19 mnd som slår og kaster leker. Vi har snakket med barnehage og forhørt oss andre steder om hvordan folk tenker man skal håndtere det. Det meste av tips vi har fått er å korrigere oppførselen. At når hun slår så sier vi « nei må ikke slå» « bare bruke hender til å kose». Og hun gjør det for såvidt etter hver gang hun har slått, at hun heller koser eller klapper. Men jeg syns ikke det fungerer. En gang var jeg streng med henne siden hun slo løs og lo og da sa jeg bestemt «nei sånn gjør man ikke» så begynte hun å skratt le. Vær så snill fyr løs, hvordan kan jeg bli flinkere på dette, hvor tenker dere at jeg feiler? Har ikke turt å prøve noe konsekvenser siden hun bare er 19 mnd og opplever at det er litt fy fy i de kretsene jeg er i. hva tenker dere? Anonymkode: 83889...13a
AnonymBruker Skrevet 25. mars #2 Skrevet 25. mars Vil også bare legge til at ofte er det fordi hun er trøtt, eller overstimulert, sulten. Eller at en av oss har vært på jobb hele dagen og kanskje hun savner kontakt. Så vi skjønner på en måte hvor det kommer fra. Men det er bare så mye. Vet heller ikke hvor mye eller lite slåing man skal forvente i den fasen heller. Skal vi bare fortsette med den « nei ikke slå bare kose»? TS Anonymkode: 83889...13a
AnonymBruker Skrevet 25. mars #3 Skrevet 25. mars Hun er ikke 2 år en gang og hun er hely ny her i verden. Hun mestrer fremdeles ikke egen kropp fullt ut. Hjernen hennes er ikke ferdig. Fortsett med å korrigere atferd, veilede og vise hva hun kan gjøre i stedet for å slå. Husker ikke helt, men tror vi brukte en del avledning og å være i forkant. Vær tålmodig og fortsett å gjør det barnehagen anbefaler (så lenge det er rimelig fornuftig). Konsekvens på et så lite barn er kanskje uhensiktsmessig. Tror barnet har mer å vinne på trygg, tydelig og tålmodig mamma akkurat nå. Husk at barn på denne alderen ofte slår eller lignende og de fleste vokser opp til å bli helt ok større barn med helt ok relasjoner😊 Anonymkode: 00843...255 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars På ingen måte uvanlig i den alderen. Dere fortsetter som dere gjør, med å korrigere. Etterhvert klarer dere kanskje også å være litt i forkant. Min erfaring med 2 barn er at det går over, spesielt når språket blir bedre. Anonymkode: 2a382...1aa 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Skrevet 25. mars La henne få rolige dager sammen med familien. Og fortsett å sette klare grenser. Anonymkode: c84cb...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #7 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): På ingen måte uvanlig i den alderen. Dere fortsetter som dere gjør, med å korrigere. Etterhvert klarer dere kanskje også å være litt i forkant. Min erfaring med 2 barn er at det går over, spesielt når språket blir bedre. Anonymkode: 2a382...1aa Dette sier jeg meg enig i. Når språket begynner å bli bedre går frustrasjonen ned. Kan også legge til at mitt barn som er ett år eldre fremedeles får noen innfall med slåing. Barnehagen har vært tydelige på at de ikke er bekymret og at dette er svært vanlig. Anonymkode: 00843...255 1
kjærring Skrevet 25. mars #8 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, jeg har ei datter på 19 mnd som slår og kaster leker. Vi har snakket med barnehage og forhørt oss andre steder om hvordan folk tenker man skal håndtere det. Det meste av tips vi har fått er å korrigere oppførselen. At når hun slår så sier vi « nei må ikke slå» « bare bruke hender til å kose». Og hun gjør det for såvidt etter hver gang hun har slått, at hun heller koser eller klapper. Men jeg syns ikke det fungerer. En gang var jeg streng med henne siden hun slo løs og lo og da sa jeg bestemt «nei sånn gjør man ikke» så begynte hun å skratt le. Vær så snill fyr løs, hvordan kan jeg bli flinkere på dette, hvor tenker dere at jeg feiler? Har ikke turt å prøve noe konsekvenser siden hun bare er 19 mnd og opplever at det er litt fy fy i de kretsene jeg er i. hva tenker dere? Anonymkode: 83889...13a Om hun slo meg så flyttet jeg meg og sa at jeg vil ikke sitte med noen som slår meg. Utrolig effektivt. Leker som ble kastet ? Ja nei de gikk i boden. Lekte hun ikke pent med de så fikk hun de heller ikke. Dette gjelder enda i en alder av 5 år. Har ikke hatt store problemer med det da hun skjønte jeg mente alvor 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #9 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, jeg har ei datter på 19 mnd som slår og kaster leker. Vi har snakket med barnehage og forhørt oss andre steder om hvordan folk tenker man skal håndtere det. Det meste av tips vi har fått er å korrigere oppførselen. At når hun slår så sier vi « nei må ikke slå» « bare bruke hender til å kose». Og hun gjør det for såvidt etter hver gang hun har slått, at hun heller koser eller klapper. Men jeg syns ikke det fungerer. En gang var jeg streng med henne siden hun slo løs og lo og da sa jeg bestemt «nei sånn gjør man ikke» så begynte hun å skratt le. Vær så snill fyr løs, hvordan kan jeg bli flinkere på dette, hvor tenker dere at jeg feiler? Har ikke turt å prøve noe konsekvenser siden hun bare er 19 mnd og opplever at det er litt fy fy i de kretsene jeg er i. hva tenker dere? Anonymkode: 83889...13a Jeg bare fanget opp armen hver eneste gang den kom fykende, og sa som du gjør: vi må ikke slå. Det gav seg etter hvert, så ikke gi opp. Anonymkode: a80e3...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #10 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil også bare legge til at ofte er det fordi hun er trøtt, eller overstimulert, sulten. Eller at en av oss har vært på jobb hele dagen og kanskje hun savner kontakt. Så vi skjønner på en måte hvor det kommer fra. Men det er bare så mye. Vet heller ikke hvor mye eller lite slåing man skal forvente i den fasen heller. Skal vi bare fortsette med den « nei ikke slå bare kose»? TS Anonymkode: 83889...13a Ja...slik går det når man setter karriere foran barna.....samfunnet i Norge er dritt... Anonymkode: fef37...35f
AnonymBruker Skrevet 26. mars #11 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei, jeg har ei datter på 19 mnd som slår og kaster leker. Vi har snakket med barnehage og forhørt oss andre steder om hvordan folk tenker man skal håndtere det. Det meste av tips vi har fått er å korrigere oppførselen. At når hun slår så sier vi « nei må ikke slå» « bare bruke hender til å kose». Og hun gjør det for såvidt etter hver gang hun har slått, at hun heller koser eller klapper. Men jeg syns ikke det fungerer. En gang var jeg streng med henne siden hun slo løs og lo og da sa jeg bestemt «nei sånn gjør man ikke» så begynte hun å skratt le. Vær så snill fyr løs, hvordan kan jeg bli flinkere på dette, hvor tenker dere at jeg feiler? Har ikke turt å prøve noe konsekvenser siden hun bare er 19 mnd og opplever at det er litt fy fy i de kretsene jeg er i. hva tenker dere? Anonymkode: 83889...13a Hei, først vil jeg bare si at det er helt normalt å slå i den alderen. Hun har ingen evner eller forutsetninger til å regulere følelser eller forstå konsekvensene av ting hun gjør. Dette må hun lære sammen med en voksen. Og hun lærer det ikke av en engangs hendelse. Det må gjentas igjen og igjen til det kjedsommelige. Ved å si rolig for eksempel: «jeg ser at du er sint, men du kan ikke slå mamma. Det gjør vondt.» for deretter å hjelpe å forstå hva hun føler eller egentlig ville/trenger hjelp til. «ble du sint fordi du ikke kunne ha de rosa skoene? Det forstår jeg. De er kjempefine, men det blir for kaldt i bhg. Kanskje du kan bruke de hjemme etter barnehagen?» (dårlig eksempel, men du forstår kanskje greia) Barn som er overtrøtt gjør allverdens av merkelige ting. De evner ikke å roe seg ned på egen hånd, selv ikke et mye eldre barn. Så mitt første tips: pass på at hun får nok søvn. Det hjelper ikke å lære et overtrøtt barn at hun ikke skal slå, når et av primærbehovene hennes ikke er dekket. du skriver også at hun har behov for kontakt. I stedet for å ha fokus på det hun gjør som er galt, så kan det være lurt å ha en periode der du går skikkelig inn for å gi henne oppmerksomhet for det som er bra i en periode. Uttrykket: «catch them being good» fungerer kjempebra. Når hun får mye oppmerksomhet i situasjoner hun gjør små ting som er bra, så vil hun gjøre mer av de tingene. Da vil annen uønsket atferd også minke. Det hjelper såklart også å legge opp til koselige aktiviteter der hun føler seg sett og prioritert uten andre forstyrrelser. Som å lese bok sammen e.l. Anonymkode: c99c6...4c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå