Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Har noen erfaring med at mannen har lavt nivå av progressive motile spermier. Alt annet er normalt. Har jeg forstått det riktig at svømmerne er dårlig? Betyr det vi ikke kan bli naturlig gravid? Er ivf eneste utgangen eller kan vi prøve iui? Jeg har pcos men slik jeg forstår er mine symptomer milde og syklusen er ganske regelmessig. 

Til dere som har partner med samme problem, hva ble løsningen for dere? Evt hva gjorde dere for at det ble bedre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan bli gravide likevel, men det kan ta lengre tid, og man har ingen garanti for at det går (det har man forsåvidt aldri uansett). Mannen hadde så dårlig prøve at de anbefalte icsi, men ble naturlig gravid neste syklus før. Vi hadde skikkelig flaks, ingen garanti for det. Hadde prøvd i ett år. Ingenting galt med meg annet enn alder (36). 

Anonymkode: 18f21...50d

Skrevet

Vi hadde både for få og de som var svømte dårlig. Løsningen ble icsi - hvor det fysisk velger ut de beste sædcellene og plantet dem inn i eggene. Ble en baby av det ☺️

ingenting av tiltak hjalp.. mest sannsynlig bare genetisk at det er sånn for mannen. Han trener, røyker ikke, vi spiser relativt sunt og er normalvektige så ingen vet hvorfor

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere kan bli gravide likevel, men det kan ta lengre tid, og man har ingen garanti for at det går (det har man forsåvidt aldri uansett). Mannen hadde så dårlig prøve at de anbefalte icsi, men ble naturlig gravid neste syklus før. Vi hadde skikkelig flaks, ingen garanti for det. Hadde prøvd i ett år. Ingenting galt med meg annet enn alder (36). 

Anonymkode: 18f21...50d

Jeg tror og mener jeg har hatt kjemisk graviditet før men fikk aldri bekreftet det. Jeg hadde to positive tester men fikk mens to dager senere. Var hos gyn men hun så ingenting. Blodprøven var også negativ. 

Vi har prøvd i over ett år og jeg har gått på hormon stimulering uten å lykkes. Mannen har begynt på diverse vitaminer så vi får se om det funker. Har vurdert iui men vet ikke helt enda om vi skal gå for det eller ikke. 

Det er så kjipt at det tar tid da ønske om barn er så stort. Så kommer denne nedslående beskjeden at sæden er dårlig😩

Skrevet
sommerfugl154 skrev (2 timer siden):

Vi hadde både for få og de som var svømte dårlig. Løsningen ble icsi - hvor det fysisk velger ut de beste sædcellene og plantet dem inn i eggene. Ble en baby av det ☺️

ingenting av tiltak hjalp.. mest sannsynlig bare genetisk at det er sånn for mannen. Han trener, røyker ikke, vi spiser relativt sunt og er normalvektige så ingen vet hvorfor

Er det lenge siden du tok det? Hvor tok dere og hva kostet det? 

Skrevet
Amra2023 skrev (18 timer siden):

Er det lenge siden du tok det? Hvor tok dere og hva kostet det? 

Gjennomførte det i 2023 ved offentlig sykehus så betalte nesten ingenting annet enn litt medisiner (rundt 5000 for vår del)

ved rikshospitalet ☺️ Ventetiden var ca 3/4 år fra henvisning ble sendt

AnonymBruker
Skrevet
Amra2023 skrev (På 25.3.2025 den 10.22):

Hei! 
Har noen erfaring med at mannen har lavt nivå av progressive motile spermier. Alt annet er normalt. Har jeg forstått det riktig at svømmerne er dårlig? Betyr det vi ikke kan bli naturlig gravid? Er ivf eneste utgangen eller kan vi prøve iui? Jeg har pcos men slik jeg forstår er mine symptomer milde og syklusen er ganske regelmessig. 

Til dere som har partner med samme problem, hva ble løsningen for dere? Evt hva gjorde dere for at det ble bedre? 

Mannen min har få motile spermier. Husker ikke tall, men tror at normalverdier ligger på 20-40 mln per ml og han hadde 5 millioner.

Vi ble henvist til IVF. I påvente av oppstart kjøpte vi Sink og Selen. Ble naturlig gravid i pp18. Så det tok bare tid.

Barn nr. 2 kom ble unnfanget naturlig i pp13 (under 2 år mellom barna). Barn nr 3 ble en overraskelse.

Så det er fortsatt mulig å bli gravid, men som andrologen sa, det tok tid.

Anonymkode: 45c81...dc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mannen min har få motile spermier. Husker ikke tall, men tror at normalverdier ligger på 20-40 mln per ml og han hadde 5 millioner.

Vi ble henvist til IVF. I påvente av oppstart kjøpte vi Sink og Selen. Ble naturlig gravid i pp18. Så det tok bare tid.

Barn nr. 2 kom ble unnfanget naturlig i pp13 (under 2 år mellom barna). Barn nr 3 ble en overraskelse.

Så det er fortsatt mulig å bli gravid, men som andrologen sa, det tok tid.

Anonymkode: 45c81...dc0

Tusen takk for svar! Gir et håp om at det ikke er umulig. Husker du hvilke merke Sink og Selen det var? Søkte det opp men kom litt forskjellig. Mannen har begynt på diverse vitaminer sp vi får se om det funker. 

Skrevet
sommerfugl154 skrev (På 26.3.2025 den 15.41):

Gjennomførte det i 2023 ved offentlig sykehus så betalte nesten ingenting annet enn litt medisiner (rundt 5000 for vår del)

ved rikshospitalet ☺️ Ventetiden var ca 3/4 år fra henvisning ble sendt

3/4 år? Det var litt lenge😕

AnonymBruker
Skrevet
Amra2023 skrev (4 minutter siden):

3/4 år? Det var litt lenge😕

9 mnd er vel ikke så lenge?

Anonymkode: 90d86...5a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

9 mnd er vel ikke så lenge?

Anonymkode: 90d86...5a8

9mnd er ikke lenge nei men vedkommende skriver 3/4 år?

Skrevet (endret)
Amra2023 skrev (20 timer siden):

9mnd er ikke lenge nei men vedkommende skriver 3/4 år?

Mente tre fjerdedelers år, skråstreken skulle være en brøkstrek 😅 så 8-9mnd ca.

Ble henvist i august - fikk innsett i mai året etter

Endret av sommerfugl154

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...