Gå til innhold

Hvor stor tillitt har du til nødetaten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I prosent?

Ambulanse.

Politi.

Brann:

Skriv gjerne hvorfor også. 

Anonymkode: b6c94...f0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I prosent?

Ambulanse.

Politi.

Brann:

heg jeg bor rekker huset brenne ned før brannvesenet har kommet til stedet så der blir det null, ikke for at jeg ikke tror de har det som skal til for å gjøre en god jobb men fordi de er for langt unna til å rekke utgjøre en forskjell.. 
Politi - minimal tilit til både at de faktisk kommer og at de bidrar til hjelp på noen måte da rettigheter til den som evt er "skyldig" er minst like stor som for offeret, noen ganger større.. 
Ambulanse, hvis de rekker frem i tide redder de liv, men igjen - her jeg bor er det langt fra lokasjon til der jeg er så om uhellet er ute rekker jeg blå ihjel flere ganger før de er her selv om jeg ringer etter helikopter liksom.. Det er vi som borher inforstått med - at hjelp får vi ikke, her må vi hjelpe oss selv. 

Anonymkode: 423a2...30f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

heg jeg bor rekker huset brenne ned før brannvesenet har kommet til stedet så der blir det null, ikke for at jeg ikke tror de har det som skal til for å gjøre en god jobb men fordi de er for langt unna til å rekke utgjøre en forskjell.. 
Politi - minimal tilit til både at de faktisk kommer og at de bidrar til hjelp på noen måte da rettigheter til den som evt er "skyldig" er minst like stor som for offeret, noen ganger større.. 
Ambulanse, hvis de rekker frem i tide redder de liv, men igjen - her jeg bor er det langt fra lokasjon til der jeg er så om uhellet er ute rekker jeg blå ihjel flere ganger før de er her selv om jeg ringer etter helikopter liksom.. Det er vi som borher inforstått med - at hjelp får vi ikke, her må vi hjelpe oss selv. 

Anonymkode: 423a2...30f

Hvorfor ikke flytte til et mer sentralt sted (kan likevel være landlig)?

Jeg har aldri helt forstått meg på dem som tør å bosette seg der de vet at de ikke vil få hjelp, eller mottar hjelp først etter lang tid.

Vi kan faktisk ikke regne med at det skal finnes brannstasjon, politistasjon eller sykehus på hver utpost i dette landet.

Selv bor jeg i by. Jeg har brannvesen, politi og sykehus bare minutter unna meg. Har stor tillit til at alle vil bistå om jeg trenger det.

Anonymkode: c5f8f...6c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brann er de som alltid har kortest responstid. 

Dernest ambulanse.

Politiet kommer kun hvis de får lønnstillegg. 

(Ps jeg jobber med beredskap)

Anonymkode: 7a64c...a99

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brann er de som alltid har kortest responstid. 

Dernest ambulanse.

Politiet kommer kun hvis de får lønnstillegg. 

(Ps jeg jobber med beredskap)

Anonymkode: 7a64c...a99

Tror ikke du jobber med beredskap. Da ville du ha visst at forskjellen i responstid ligger i at for eksempel politiet kontinuerlig er ute på diverse oppdrag og det derfor varierer hvor raskt de kan komme til stedet. Brannvesenet er ikke ute på slike oppdrag, de er i en helt annen grad til stede på brannstasjonen. Helse har også ambulanser rundt om, og det varierer en del hvor raskt de også kan komme, men de har ofte en annen bemanning enn politiet. Politiet er en etat som er skåret veldig ned til beinet.

Du bør forresten ikke presentere deg som en som "jobber med beredskap" når du skriver slikt tøv som du gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Bor også uti gokk, så politi kan en se langt etter, men her har en gode naboer en kan ringe, og særs lite kriminalitet. 

Ambulanse kommer i form av helikopter om det er veldig akutt, så det tar ikke såå lang tid, 20-45 minutter kanskje. En får håpe det er noe vi naboer kan lappe i hop først, og ikke infarkt. Har selv stoppet blødninger etter et uheldig møte med motorsag, jeg besvimte ikke før han var kommet seg på båren, - jeg tåler ikke blod. 

Brannbil kommer til slutt, etter att naboene er ferdig å slukke med gyllevognen, det har faktisk skjedd etpar ganger i nabolaget. 

Moralen er, - ha gode naboer! 

Anonymkode: 57c73...1d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I prosent?

Ambulanse.

Politi.

Brann:

Umulig å sette noe prosent.

Samarbeider mye med spesielt politi og ambulanse/legevakt og har utelukkende gode erfaringer. Særdeles gode erfaringer når det gjelder politi.

Anonymkode: 81c08...d24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår lille bygd ble det kjempet hardt for å holde en ambulanse og brannvesen, og det har de klart, så er brannvesen og ambulanse ganske nært flere steder, stor tillit til disse. Men det er nok og fordi jeg kjenner flere som jobber der, så hører jo litt av hvordan de jobber, og de er så synlige i bygda ellers. Fine folk og bra ledelse, håper vi aldri mister dem i bygda.

Politi er jeg nok mer skeptisk på. Ringte politiet gang på jobb, vi hadde inntrengere i kjelleren på et omsorgssenter, de kunne ikke komme, og ikke var vi knyttet til et vekterselskap. Etter dette har de rustet opp politiet så håper det er bedre. Tillit til selve politiet som betjenter har jeg, men mindre til tilgjengelighet og ressursene deres. Det er veldig synd.

Anonymkode: 86b14...67d

AnonymBruker
Skrevet

Brannvesenet er 5 minutter unna.  Legevakt og legekontor 5 minutter unna.  10 min helikoptertur fra nærmeste sykehus. 

Politi, kan være i stort område. 

Huset kan likevel brenne ned selv om brannvesenet er nærme. Annet oppdrag eller at brannen ikke oppdages i tide. Det brant nylig ned et hus 5 min lengre bort. Var ikke nok med utrykning fra lokal brannstasjon, kom fra andre steder også, huset ligger nå i aske. Responstiden var rask, men hjelper lite.

Det er enklere å selv dra til legevakt/legekontor først om mulig enn å vente på ambulanse, ev begge deler.  Har litt større tiltro til legen på legevakta enn ambulansearbeider som kun har fagbrev.  

Politi forventer jeg ikke rask responstid, men har ko ikke negativ erfaring.  Trenger ikke engang bo i grisgrendte strøk. Områdene de skal dekke er store. Jeg kjører unger på trening og kamp 30min til 2 timer unna 4-5 dager PR uke og det går ukesvis mellom hver gang jeg ser en politibil.  

Anonymkode: ff875...286

AnonymBruker
Skrevet

Her vil jeg tro at huset fort kan brenne ned før brannvesenet kommer. Men det gjør ikke noe. Politet tror jeg heller ikke hadde kommet. Anmeldte ett forhold her, og henleggelsen kom nesten før jeg hadde trykket send. 

Ambulansen er vel den jeg kanskje har mest tro på. Nå er kom det ny asfalt i fjor, så veiene er i det minste bra :D

Anonymkode: faec1...81c

Skrevet (endret)

I prosent? 

Tja har opplevd brann, så brann - etaten : 85% stoler jeg på dem. De er heller ikke langt unna her. 

Har også opplevd ambulanse - men kun mellom sykehus personlig. Tenker 85% der også, de har alltid dukket fort opp andre steder jeg har hørt og sett om. 

Politiet har jeg en merkelig personlig godhet for, de hjalp meg flere ganger som barn og ung, behandlet meg virkelig fint. Så jeg stoler på at politiet kommer dersom de mener de trenger det. 90%. 

Dette er jo subjektivt for meg. Andre har sikkert andre erfaringer. Men jeg stoler på dem fordi jeg rett og slett ikke har grunn personlig til noe annet. 

Endret av Perfume
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ambulanse 90%. 

Politi 60%

Brann 95%

Stoler på ambulansen, men kan være flere oppdrag på samme tid. 

Politi er jeg ikke helt sikker på om de dukker opp hvis jeg skulle føle meg truet.

Brann stoler jeg på , er heldigvis ikke så mange oppdrag, så satser på de er tilgjengelige når de trengs.

Anonymkode: 4f9c3...99f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror ikke du jobber med beredskap. Da ville du ha visst at forskjellen i responstid ligger i at for eksempel politiet kontinuerlig er ute på diverse oppdrag og det derfor varierer hvor raskt de kan komme til stedet. Brannvesenet er ikke ute på slike oppdrag, de er i en helt annen grad til stede på brannstasjonen. Helse har også ambulanser rundt om, og det varierer en del hvor raskt de også kan komme, men de har ofte en annen bemanning enn politiet. Politiet er en etat som er skåret veldig ned til beinet.

Du bør forresten ikke presentere deg som en som "jobber med beredskap" når du skriver slikt tøv som du gjør.

Jeg jobber ikke med beredskap, men mitt inntrykk er at det du skriver her stemmer.

Mener det var en statistikk fra her jeg bor som viste at brannvesenet som oftest var først på stedet, noe som er naturlig med de forholdene du beskriver.

Min personlige erfaring er at ambulanse og politi har vært kjapt på stedet de to gangene jeg har hatt behov, nettopp fordi de har vært ute og kjørt. De har vært der på hhv 4 og 3 minutter. Veldig heldig.

Til den som skriver at huset rakk å brenne ned. Det brant nylig like ved meg. Huset er utbrent, men brannvesenet var raskt på stedet etter melding om brann, men det var ingen hjemme, så det rakk nok å utvikle seg mye før de kom til stedet. Alt de kunne gjøre var å forhindre spredning, selv om de ikke var sent på plass.

Hvor fort de får beskjed er jo en faktor. Hvis du er hjemme og lukter røyk så går det nok bedre enn når naboene reagerer på flammer i vinduet, eller en alarm som ringer.

Anonymkode: 6d66e...960

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er kun i byer at brannmannskap er til stede på stasjonen. På bygda består brannvesenet, foruten brannsjefen, av vanlige folk som "egentlig" har andre fulltidsjobber i tillegg til å være brannmannskap i en veldig lav stillingsprosent, og da kan selvsagt responstiden variere.

Endret av Seff
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jo stor tillit til alle sammen. Politiet har et stort område her jeg bor. Men flere av de som jobber i politiet bor her i området. Men kontoret deres er veldig langt unna. Dem er lik fortvilet dem som vi andre. Dem synes selv det er for stort område. Men det er ikke dem som bestemmer. Ambulansen prøver så godt dem kan dem å. Dem har et stort område dem å. Og før hadde vi to ambulanser men no har vi bare en. Brann er veldig bra her. Bra med lokale og bra med folk. 

Anonymkode: 10c2d...d40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (2 minutter siden):

Det er kun i byer at brannmannskap er til stede på stasjonen. På bygda består brannvesenet, foruten brannsjefen, av vanlige folk som "egentlig" har andre fulltidsjobber i tillegg til å være brannmannskap i en veldig lav stillingsprosent, og da kan selvsagt responstiden variere.

Slik er det her vi bor å. Men responsen er veldig bra. Lell om dem er på jobb en annen plass når alarmen går. 

Anonymkode: 10c2d...d40

Skrevet

Tillit til hva? Jeg synes spørsmålet er veldig rart.

Både politi, ambulanse og brann har i Norge høye krav, kort responstid og tilgang må avansert utstyr. Og jeg har stor tillit til at den enkelte ansatte har kompetansen de trenger og gjør det beste de kan i hver enkelt situasjon og oppdrag de er i.

Men jeg forventer ikke feilfri utføring av den grunn. Begynner det å brenne hjemme hos oss har jeg liten tro på at de klarer å redde huset men har tro (og håp) om at de får ut de som evnt er igjen inne og kan redusere risikoen for at brannen sprer seg til naboene. Må vi ringe AMK vet jeg at det er et stort apparat som blir satt i gang nesten hver gang men allikevel kan ikke alle skader eller tilstander reddes. Politiet har og min fulle tillit enten jeg blir stoppet i promillekontroll eller rapporterer noe til 02800.

Så hvordan skal jeg kunne sette prosentvis tillit på disse?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vel ikke noe prosent, men mye erfaring likevel.

Brann stoler jeg mest på. De har god responstid og kommer for å sjekke ting og. 

Ambulanse har jeg litt mindre tiltro til. Fordi jeg vet de er veldig selektive på hvem de hjelper. Det er vanskelig å få de til å komme og hente mennesker med rus problemer eksempel, selv om det er alvorlige ting. Har opplevd at de lyver på 113 og.

Politi. Lite tiltro. De kommer ikke, de lyver til folk støtt og ikke alltid så ivrige på å jobbe. De er nedlatende, mange har dårlig menneskesyn og flere blir regelrett sure om du klarer å hive ansvaret over noen over på de. 

Anonymkode: 148b0...afb

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ambulansefolk er helt fantastiske, etter min erfaring. Så drillet i å håndtere alt av mennesker og situasjoner samtidig med å gi profesjonell helsehjelp. 
Politi har jeg også veldig gode erfaringer med, de er også gode på å håndtere folk og situasjoner. Men jeg er ikke kriminell eller familiebanker, så har hatt lite med dem å gjøre. 
Brannmannskap er kjappe i respons og hjelper gjerne til med små oppdrag som å hente ned katt fra tre. 
Alle yrkesgruppene er risikofylte og all ære til de som har dette som yrke. 

Anonymkode: 6d2c3...a56

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...