Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg må høre litt med dere andre her for nå blir jeg veldig usikker. 

Det begynte med at hunden min skulle ta årlig vaksine hos nærmeste dyrlege, som er AniCura. Gjennom denne timen påstod dyrlegen ting om hunden min, som hun ikke hadde grunnlag for, da vi ikke hadde tatt prøver o.l for å få det som hun påstod, avklart. Samtidig satt hun og skrev inn på pc. Jeg spurte hun hva hun sitter og skriver når vi ikke har tatt noen tester? At jeg var sef.var villig til å ta de tester som trengs for å avklare ift hunden min om det var nødvendig. Så gikk hun tilbake på det og sa at hunden min. «sikkert ikke» hadde allergier som det var snakk om.

Så var vi nå nylig på tannrens der. Når vi kom i resepsjonen så sa de at det var registrert at hun var kastrert. Noe hun ikke er. Etter tannrens så ble vi opplyst om at hun måtte trekke to jeksler pga de holder på å løsne pga periodontitt. Og at hun også hadde en tredje tann, men at vi kunne se den an. Dette skulle komme på tilsammen for alle tre tennene 10-12 000. Hunden min er bare 2,5 år og jeg har passet ekstra godt på å pusse de bakerste tennene fra hun var liten da jeg forstod at små hunder ofte hadde problemer med de bakerste tennene pga vanskelig for å komme til.

Jeg vil så klart at hunden min skal ha det bra og trengs det tannbehandling så fixer vi dét. MEN jeg har vanskelig for å stole på akkurat denne dyreklinikken. Det er bare magefølelsen som streiker SELV OM veldig mange skryter de opp i sky, men mener de er stive på pris. 

Er usikker på hva jeg skal gjøre. Noen som har opplevd noe lignende? Hvordan løste dere det ev?

Anonymkode: 073f3...577

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til en annen dyreklinikk (ikke AniCura) og be om en second opinion.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (11 minutter siden):

Gå til en annen dyreklinikk (ikke AniCura) og be om en second opinion.

Takk, Will do. Vet du om man kan få innsyn/utskrift av journal? Er litt nysgjerrig på hva de har lagt inn av info om henne mtp denne kastreringen som var registrert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, Will do. Vet du om man kan få innsyn/utskrift av journal? Er litt nysgjerrig på hva de har lagt inn av info om henne mtp denne kastreringen som var registrert.

Du kan få journal ja :) Jeg har bare spurt om å få den tilsendt på mail. I mitt tilfelle har det vært for å sende inn til forsikring, men jeg tror ikke de bryr seg om hvorfor du trenger den. Jeg går også til anicura, og vurderer å bytte klinikk pga pris.

Anonymkode: 61d1d...bdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ha åpnet feil journal?

Anonymkode: 017ea...035

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ting som er lurt å følge opp, men jeg ville absolutt dratt til en annen veterinær. De uavhengige er ofte litt rimeligere enn de store kjedene. Selv hadde jeg røntgen, tannrens, trekking av 5 tenner grunnet periodontitt (med to av dem som måtte opereres ut), samt oppfølgingstime i etterkant. Det kom på ca 10 000 til sammen.

Anonymkode: 0f6e2...511

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om magefølelsen din ikke er riktig så drar du til en annen veterinær - og ikke Anicura. Var innom for å vaksinere min ene hund hos Anicura og det var ikke grenser for hvor mange tester og problemer min hund hadde som de fant bare ved å se på den. Kostet en halv bondegård og fikse/utrede. Dro til en annen uavhengig veterinær og de var helt i sjokk og sa at jeg hadde en frisk og fin hund. Helt tydelig at de bare skulle dra penger ut av meg. Hunden er nå snart 15 år gammel og hadde hun hatt alle de sykdommene Anicura påsto så skulle hun vært død for flere år siden.

Anonymkode: 22c69...fe4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme. Skulle ta tannstell og en liten seniorsjekk da hunden var blitt 9 år. Unntatt sensitiv mage hadde den hunden null problemer og var aktiv som få. Hun HATET dyrlege og jeg ville derfor at hun skulle færrest mulig ganger inn. Siden de uansett må legge henne i søvn for å sjekke tennerm ba jeg dem om å gjøre det som evnt må til med det samme. Jeg hadde bestilt tid til dette og alt skulle være gjort samme dag. De ringer meg etter kort tid, var såvidt kjørt ut og de hadde på forhånd bedt meg hente henne etter 2-3 timer. Kommer tilbake til en hund som de kun har tatt bilder av og noen blodprøver som viste alt ok innvendig. Tennene var ifølge dem så ille at hvis ikke vi hadde råd til å fikse innen få dager anbefalte de avliving! De var da visstnok knekt under tannkjøttet og hun levde med forferdelige smerter. De tok GODT betalt uten å fikse som de var bedt om, og gav meg et prisoverslag på ny time for å fjerne 3 tenner, pluss fjerne tannkjøtt "da det lå litt mye over en tann". Jeg syntes det hele var rart, jeg vet hunder skjuler smerte, men dette var en litt artig frøken som spiste kongler og tygde bark av enkelte trær- kunne ikke tro hun hadde smerter som kvalifiserte til avliving! Testet henne med et kraftben og hun tygde lykkelig.. 

Bestilte selvfølgelig time hos en annen tannlege, og det var to tenner de måtte ta, ikke 3. Hun hadde kanskje hatt litt smerter sa de, men resten av tennene var fine og de trodde hun hadde lært seg å tygge så det ikke ble så ille. Viste jo INGEN tegn til mistrivsel. Fjerning av tannkjøtt lo de godt av og spurte om mitt tannkjøtt ligger likt over hver eneste tann?  Betalte 1/3 av prisen de andre skulle ha, og det hos dyrlege med ekstra kompetanse på nettopp tenner. Det er faktisk den dyrlegen som har lært opp de ansatte på den første klinikken, men hen sluttet der da hen ikke likte praksisen deres med for mange unødvendige operasjoner og overprising. 

Moralen i en for lang historie er oppsøk en annen klinikk 😅

Anonymkode: a96e5...44e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om magefølelsen din ikke er riktig så drar du til en annen veterinær - og ikke Anicura. Var innom for å vaksinere min ene hund hos Anicura og det var ikke grenser for hvor mange tester og problemer min hund hadde som de fant bare ved å se på den. Kostet en halv bondegård og fikse/utrede. Dro til en annen uavhengig veterinær og de var helt i sjokk og sa at jeg hadde en frisk og fin hund. Helt tydelig at de bare skulle dra penger ut av meg. Hunden er nå snart 15 år gammel og hadde hun hatt alle de sykdommene Anicura påsto så skulle hun vært død for flere år siden.

Skremmende 😟 Det er jo helt drøyt! Jeg skal helt klart ta meg en ringerunde og høre litt rundt. Men hvem kan man stole på da om de kan holde på slik. Vil jo for alt i verden gjøre alt jeg kan for hunden min, men vil jo kunne stole på den infoen jeg får slik at hun får den behandlingen hun faktisk trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Å få utskrift av journal har lite for seg. Den utskrift kunden får ser ikke helt lik ut, som den som er skrevet i journalen. Mye blir fjernet og mye blir lagt til. Mer forklarende.

Anonymkode: bab2f...1cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig hos de minste hundrasene at de har dårlige tenner som løsner og må trekkes. Veldig vanlig. Har en venninne med Yorkshire terrier, og den har trukket tenner jevnt og trutt hele livet, og har nå bare noen få igjen. 

Det hjelper altså ikke å pusse tennene på dem. Tennene blir dårlige og løsner av andre grunner, som avl og gener.

Men jeg ville gått til en annen veterinærklinikk og fått munnen til hunden undersøkt der, for sikkerhets skyld.

Anonymkode: e7285...3fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Opplevde det samme. Skulle ta tannstell og en liten seniorsjekk da hunden var blitt 9 år. Unntatt sensitiv mage hadde den hunden null problemer og var aktiv som få. Hun HATET dyrlege og jeg ville derfor at hun skulle færrest mulig ganger inn. Siden de uansett må legge henne i søvn for å sjekke tennerm ba jeg dem om å gjøre det som evnt må til med det samme. Jeg hadde bestilt tid til dette og alt skulle være gjort samme dag. De ringer meg etter kort tid, var såvidt kjørt ut og de hadde på forhånd bedt meg hente henne etter 2-3 timer. Kommer tilbake til en hund som de kun har tatt bilder av og noen blodprøver som viste alt ok innvendig. Tennene var ifølge dem så ille at hvis ikke vi hadde råd til å fikse innen få dager anbefalte de avliving! De var da visstnok knekt under tannkjøttet og hun levde med forferdelige smerter. De tok GODT betalt uten å fikse som de var bedt om, og gav meg et prisoverslag på ny time for å fjerne 3 tenner, pluss fjerne tannkjøtt "da det lå litt mye over en tann". Jeg syntes det hele var rart, jeg vet hunder skjuler smerte, men dette var en litt artig frøken som spiste kongler og tygde bark av enkelte trær- kunne ikke tro hun hadde smerter som kvalifiserte til avliving! Testet henne med et kraftben og hun tygde lykkelig.. 

Bestilte selvfølgelig time hos en annen tannlege, og det var to tenner de måtte ta, ikke 3. Hun hadde kanskje hatt litt smerter sa de, men resten av tennene var fine og de trodde hun hadde lært seg å tygge så det ikke ble så ille. Viste jo INGEN tegn til mistrivsel. Fjerning av tannkjøtt lo de godt av og spurte om mitt tannkjøtt ligger likt over hver eneste tann?  Betalte 1/3 av prisen de andre skulle ha, og det hos dyrlege med ekstra kompetanse på nettopp tenner. Det er faktisk den dyrlegen som har lært opp de ansatte på den første klinikken, men hen sluttet der da hen ikke likte praksisen deres med for mange unødvendige operasjoner og overprising. 

Moralen i en for lang historie er oppsøk en annen klinikk 😅

Jeg kan ikke skjønne hvordan det er fritt frem for dyreklinikker å bare holde på slik 🤯 Må ha vært forferdelig å få den beskjeden 💔 Men godt det løste seg tilslutt ❤️ Slik du beskriver din hund, er slik min også er. Tygger lykkelig på kraftige bein, det er det beste hun vet! Sier jeg ordet «bein?» så er hun rett på plass. Viser ingen tegn på smerter her heller. Hun har heller ikke blødd eller vært betent i tannkjøttet når jeg har pusset tennene hennes. Trodde de gjerne var det med periodonitt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt utrolig! 🤯 Det skulle ikke vært lov! 😠Hvordan kan man stole på veterinær når de kan holde på sånn? Hvordan skal man vite at man får rett info? At det ikke finnes et organ som kan gi de konsekvenser ved å feil diagnostisere. 

AnonymBruker
Skrevet

Få en second opinion av en annen veterinær.

Jeg var inne med mine hunder for å få sjekket tennene, og veterinæren begynte å presse på om at hundene bør kastreres for å unngå plager med innbilsk drektighet. Dette var første gang hundene var på denne klinikken. 

Mine hunder plages ikke med innbilsk drektighet annet enn at de får et behov for å grave litt i sofaen noen uker etter løpetid.

Å presse på en stor, dyr operasjon på bakgrunn av plager som ikke er tilstede, ble litt merkelig for min del. Jeg dro aldri tilbake dit. 

Anonymkode: b16fe...d17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvordan det er fritt frem for dyreklinikker å bare holde på slik 🤯 Må ha vært forferdelig å få den beskjeden 💔 Men godt det løste seg tilslutt ❤️ Slik du beskriver din hund, er slik min også er. Tygger lykkelig på kraftige bein, det er det beste hun vet! Sier jeg ordet «bein?» så er hun rett på plass. Viser ingen tegn på smerter her heller. Hun har heller ikke blødd eller vært betent i tannkjøttet når jeg har pusset tennene hennes. Trodde de gjerne var det med periodonitt.

Nei, det er galskap. Jeg valgte den klinikken fordi en tannlege på den jeg brukte før det hadde skremt hunden sånn (gammel mann, røff behandling). De skulle liksom være ekstra flinke med dyrene, hensynsfulle. Jeg visste de var litt dyrere, men det tenkte jeg god behandling er verdt. Har i ettertid hørt mange skrekkhistorier. En mann tok sin lekne, friske hund inn fordi den noen ganger trakk opp en forlapp når den løp. Ellers haltet den ikke, men siden det gjentok seg over tid ville han sjekke. Fikk beskjed om ødelagt kneledd, hunden lider og du må operere eller avlive. Han ble selvfølgelig vettskremt, men  hunden viste jo ingen tegn til smerte utenom. Heldigvis gikk han også dit jeg havnet med min for ny sjekk. Ingen skade i foten (bilder tatt selvfølgelig), det var bare en uvane hunden hadde lagt seg til etter skade på en klo som valp. Dyrlegen forklarte det nesten som muskelminne. I løp fikk den vondt en gang, så i løp løfter den foten. Operasjonen de ville ta er langt fra alltid vellykket og de kunne altså ødelagt en frisk unghund. De sa også når jeg kom med min "dom" hos dyrlege nr 2 at de ukentlig hadde inne hunder med forferdelige diagnoser fra den andre klinikken. Helt sykt at de kan drive på den måten, men det er vel fordi ingen gjør noen sak av det etter å ha fått hjelp hos andre dyrleger. Ekstra drøyt at de stadig presiserer at dyret "må få slippe" hvis eier ikke har råd til dyre inngrep med en gang. Tenker med gru på hvor mange dyr som er unødvendig avlivet i verste fall 😢💗

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig hos de minste hundrasene at de har dårlige tenner som løsner og må trekkes. Veldig vanlig. Har en venninne med Yorkshire terrier, og den har trukket tenner jevnt og trutt hele livet, og har nå bare noen få igjen. 

Det hjelper altså ikke å pusse tennene på dem. Tennene blir dårlige og løsner av andre grunner, som avl og gener.

Men jeg ville gått til en annen veterinærklinikk og fått munnen til hunden undersøkt der, for sikkerhets skyld.

Anonymkode: e7285...3fa

Jeg forstår. Begrunnelsen her var at de løsnet pga periodinitt, men ja skal ta rådet deres om å få en ekstra sjekk et annet sted og se om de kommer frem med samme resultat. Gjør de ikke det så vurderer jeg en tredje, bare for å se om alle kommer med forskjellige resultater. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er galskap. Jeg valgte den klinikken fordi en tannlege på den jeg brukte før det hadde skremt hunden sånn (gammel mann, røff behandling). De skulle liksom være ekstra flinke med dyrene, hensynsfulle. Jeg visste de var litt dyrere, men det tenkte jeg god behandling er verdt. Har i ettertid hørt mange skrekkhistorier. En mann tok sin lekne, friske hund inn fordi den noen ganger trakk opp en forlapp når den løp. Ellers haltet den ikke, men siden det gjentok seg over tid ville han sjekke. Fikk beskjed om ødelagt kneledd, hunden lider og du må operere eller avlive. Han ble selvfølgelig vettskremt, men  hunden viste jo ingen tegn til smerte utenom. Heldigvis gikk han også dit jeg havnet med min for ny sjekk. Ingen skade i foten (bilder tatt selvfølgelig), det var bare en uvane hunden hadde lagt seg til etter skade på en klo som valp. Dyrlegen forklarte det nesten som muskelminne. I løp fikk den vondt en gang, så i løp løfter den foten. Operasjonen de ville ta er langt fra alltid vellykket og de kunne altså ødelagt en frisk unghund. De sa også når jeg kom med min "dom" hos dyrlege nr 2 at de ukentlig hadde inne hunder med forferdelige diagnoser fra den andre klinikken. Helt sykt at de kan drive på den måten, men det er vel fordi ingen gjør noen sak av det etter å ha fått hjelp hos andre dyrleger. Ekstra drøyt at de stadig presiserer at dyret "må få slippe" hvis eier ikke har råd til dyre inngrep med en gang. Tenker med gru på hvor mange dyr som er unødvendig avlivet i verste fall 😢💗

Har ikke ord. Jeg kan ikke fatte og begripe at det er lov å holde på slik 💔

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...