AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Del Skrevet 25. mars Dere som har erfaringer med skoler i Oslo - og kanskje har prøvd flere. Hvilke barneskole har dere godt inntrykk av? Både lærere og skolemiljø? Og eventuell bra ungdomsskole i nærheten? Privatskole kan også vurderes, men vi er mer på utkikk på offentlige skoler. Hilsen en familie som flytter til sommeren Anonymkode: 2041b...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #2 Del Skrevet 25. mars Jeg har både hatt barn på tre ulike og jobber opp mot svært mange av byens skoler. I sum er det mange som er generelt gode, og så er det ganske individuelt - det som funker for en, behøver ikke gjøre det for en annen. Mye er veldig avhengig av kontaktlæreren og klasse-/trinnsammensetningen. Har dere ingen premisser for bosted ut fra demografi, interesser, økonomi og hvor dere skal jobbe? Det blir mye lettere å komme med konkrete forslag da. Anonymkode: 55a62...e8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #3 Del Skrevet 25. mars Og kriteriene dine for bosted er…. Ingen skoler er perfekte. Du vil alltid være prisgitt den læreren barnet får, og det er gode og dårlige lærere overalt. Anonymkode: 29866...1e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #4 Del Skrevet 25. mars Uranienborg skole er veldig bra, med fine utearealer. Den er 1-10 skole, noe vi synes er en stor fordel. Anonymkode: e47e3...a8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #5 Del Skrevet 25. mars Det er 151 kommunale barne- og ungdomsskoler i Oslo. Dere bør sikte dere inn på bydel i det minste, før dere sjekker. Anonymkode: caee0...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Del Skrevet 25. mars Uranienborg (offentlig) og St.Sunniva (privat). Anonymkode: 5dcb4...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #7 Del Skrevet 25. mars Jeg skal jobbe ved Hovseter, men vi må ikke nødvendigvis bo der. Jeg kan fint ta buss, T-bane eller sykle. Ønsker maks 30 minutter reisevei (for meg). Barna må gjerne bo så nær skole som mulig. 5-10 minutter å gå kanskje. Jeg tror jeg får boliglån opptil 4-4,5 millioner. Håper på å finne en bolig med 3 soverom. Mulig det blir leie i begynnelsen til vi finner en passende bolig. Men nå som vi først flytter til et sted, ønsker vi å bli i området. Uten at barna trenger å bytte skole igjen. Derfor er jeg mer fokusert på å finne et bra sted som vi skal «binde oss» til fremover. Anonymkode: 2041b...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #8 Del Skrevet 25. mars For bare 4-4,5 mill er det ikke lett å finne noe med 3 soverom i Oslo dessverre… Anonymkode: 312fb...ffb 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #9 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skal jobbe ved Hovseter, men vi må ikke nødvendigvis bo der. Jeg kan fint ta buss, T-bane eller sykle. Ønsker maks 30 minutter reisevei (for meg). Barna må gjerne bo så nær skole som mulig. 5-10 minutter å gå kanskje. Jeg tror jeg får boliglån opptil 4-4,5 millioner. Håper på å finne en bolig med 3 soverom. Mulig det blir leie i begynnelsen til vi finner en passende bolig. Men nå som vi først flytter til et sted, ønsker vi å bli i området. Uten at barna trenger å bytte skole igjen. Derfor er jeg mer fokusert på å finne et bra sted som vi skal «binde oss» til fremover. Anonymkode: 2041b...a9d Budsjettet ditt gjør at du har begrensete muligheter og ikke kan velge bosted fritt basert på skole. Anonymkode: 9ce5e...358 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #10 Del Skrevet 25. mars Med det budsjettet og jobb på Hovseter, ville jeg enten bodd der - Hovseter skole er grei nok - eller ved t-banen i en av de billigere bydelene. Tre soverom får du ikke med mindre du bosetter deg i et sv de mest ressursfattige områdene østpå. Manglerud, Lambertseter, Bøler eller Oppsal er gode alternativer. Har t-bane og du får deg en treroms i et ålreit område med gode skoler. Anonymkode: 55a62...e8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #11 Del Skrevet 25. mars Gratulerer med ny jobb. Men beklagelig nok har du fått deg jobb på vestkanten. Det er den dyreste delen av byen, og et budsjett som ditt holder kanskje til en dårlig oppusset et-roms. Det er dessuten tidskrevende å reise helt til østkanten med kollektiv derfra (bilkjøring er utelukket, da strekningen øst-vest er rush-sone). Jeg ville nok heller satset på å leie noe i nærheten, gjerne på Røa som ligger bare 3-5 min kjøretur unna, er et populært mekka for barnefamilier med gode skoler, godt idrettsmiljø, et lite badeland, bibliotek og cafeer, og kort vei til bokstad gård, strand og skogen. Det er svindyrt i Oslo. Er du alene voksen, er sjansen veldig liten for at du finner en treroms til leie i området til normal pris. Må nok opp i 25000 før det lar seg gjøre. Om du kan justere forventningene noe, og gå ned i areal, kan en standard treroms utleie-enhet på røa eller (billigst) hovseter være innen rekkevidde. Rundt 20.000 kanskje. Minus: hovseter er vestkantens østkant, og kjent for litt dårligere skoler og problematikk. Men billigere å bo. Anonymkode: c83af...fab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #12 Del Skrevet 25. mars Du kommer til å slite med reisevei på en halv time til Hovseter om du skal kjøpe deg bolig til under 4,5 mill. Du må langt ut i Groruddalen eller Søndre Nordstrand for å finne noe, og alle steder det finnes noe sånt er belastede områder. Mulig du bør søke langs toglinjene utenfor Oslo, men vær klar over at togene kjører svært ustabilt til tider. Kanskje Asker/Drammen kan gå? Tror det lureste for deg er å sjekke Finn - du kan overhodet ikke velge fritt med budsjettet ditt. Anonymkode: bba53...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #13 Del Skrevet 25. mars Blant de offentlige skolene, så er det vel ingen som er 100% bra, eller 100% dårlige. Ofte varierer det på hvilke kontaktlærere det enkelte trinn har, hvilke barn og foreldre som kommer i akkurat ditt barns klasse, og en del andre varierende faktorer. Ofte henger for så vidt skolemiljøet en del sammen med lokalmiljøet. Et lokalmiljø med store sosiale vansker, speiles også i skolehverdagen. Og lokalmiljøer der mange har mye penger, speiles i sin skolehverdag. Du har relativt lite penger, og relativt høye krav. Tenker heller du må se på hvor du har råd til å bo, og så vurdere de alternative skolene ut fra det. Det positive er vel at det er ganske mange skolemiljøer i Oslo som er ganske bra også. Selv om det man hører mest om er de dårlige. Vi har opplevd veldig at miljøet varierer mye fra trinn til trinn på samme skole også, der den utløsende faktoren ofte er en eller to elever som sliter ut lærere og saboterer klassemiljø. Anonymkode: 103d0...ef9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #14 Del Skrevet 25. mars Kan anbefale deg å se på områdene langs t-banens linje 2, aka Groruddalen. Det finnes mange perler med flotte borettslag med mye grøntområder og koselige rekkehusfelt. Området får mye ufortjent oppmerksomhet, grunnet noen få som har sklidd utpå i samfunnet, men for folk flest, er det rolig og trygt. Mange gode skoler også. Vil anbefale å sjekke ut området rundt Tveita, Lindeberg eller Ellingsrud. Der bør det være mulig å få tak i større leiligheter, eller kanskje til og med et lite rekkehus til den prisen du skisserer. Også går t-banen direkte til Røa. Riktig nok tar det lenger enn en halvtime, men det tror jeg du må belage på om du ikke skal fire på størrelse på boligen. Anonymkode: ed5d8...bf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #15 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan anbefale deg å se på områdene langs t-banens linje 2, aka Groruddalen. Det finnes mange perler med flotte borettslag med mye grøntområder og koselige rekkehusfelt. Området får mye ufortjent oppmerksomhet, grunnet noen få som har sklidd utpå i samfunnet, men for folk flest, er det rolig og trygt. Mange gode skoler også. Vil anbefale å sjekke ut området rundt Tveita, Lindeberg eller Ellingsrud. Der bør det være mulig å få tak i større leiligheter, eller kanskje til og med et lite rekkehus til den prisen du skisserer. Også går t-banen direkte til Røa. Riktig nok tar det lenger enn en halvtime, men det tror jeg du må belage på om du ikke skal fire på størrelse på boligen. Anonymkode: ed5d8...bf4 Du får ikke noe som helst rekkehus for 4,5 mill, ikke i nærheten engang og ikke i Groruddalen heller. Nå bor jeg i bydel Østensjø, men Tveita er bare et steinkast unna. Her koster rekkehus 10 mill+. Tveita og Ellingsrud tror jeg er løpet er kjørt for 4-roms leiligheter også for lenge siden, mulig med en og annen leilighet på Lindeberg (men ville ikke hatt barn på skole der!). Anonymkode: bba53...31e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #16 Del Skrevet 25. mars https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=398650469 Noe som dette er nok det mest aktuelle, om skolekrets er viktig. Se på planløsning, denne kan lett gjøres om til fireroms. Det er ganske ofte tilfelle. Anonymkode: 55a62...e8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #17 Del Skrevet 25. mars Jeg skulle til å foreslå Korsvoll skole da den ligger relativt landig til, og barna har gode arealer å boltre seg på, og samtidig er dette ikke en skole med mest ambisiøse foreldre og høyt merkepress eller noe slikt. Men det spørs om du finner en bolig.. Se på naboskole også, Kjelsås. Anonymkode: 73fa6...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #18 Del Skrevet 25. mars St. Sunniva (privatskole, men av den rimeligere sorten) ligger i sentrum og er lett å komme til med buss og bane nesten uansett hvor du bor. Variert og trygt miljø og tydelige verdier. Flere av min datters klassekamerater har søkt seg dit pga dårlig miljø på nærskolen, både i vest og øst. Den er også 1-10 skole så man går der ut ungdomsskolen. Ellers er det jo veldig veldig mye å si om Oslo og de mange delene av byen , på godt og vondt, men det som bestemmer aller mest er vel ofte lommeboka. Vest er dyrt, og sentralt er dyrt. Det blir ofte et spørsmål om hvor lange kvadratmeter man trenger for de pengene man har til rådighet. Men det er absolutt mange fine områder som ikke ligger i toppsjiktet prismessig sett. Anonymkode: fd4a9...6ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 25. mars #19 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som har erfaringer med skoler i Oslo - og kanskje har prøvd flere. Hvilke barneskole har dere godt inntrykk av? Både lærere og skolemiljø? Og eventuell bra ungdomsskole i nærheten? Privatskole kan også vurderes, men vi er mer på utkikk på offentlige skoler. Hilsen en familie som flytter til sommeren Anonymkode: 2041b...a9d Hvilken offentlig skole du får plass på, avhenger av hvor du bor (skolekrets) og om det er plass der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 25. mars #20 Del Skrevet 25. mars (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): For bare 4-4,5 mill er det ikke lett å finne noe med 3 soverom i Oslo dessverre… Anonymkode: 312fb...ffb Ts har jo også egenkapital i tillegg. Endret 25. mars av Grüner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå