Gå til innhold

Bilen beregnes som formue på skattemeldingen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk skattemeldingen og det var ikke lagt inn noe beløp på bilen jeg eier. Fikk inn på listen over listepris, men den stemte absolutt ikke så jeg la inn det bilen faktisk koster ny i dag (100.000 lavere enn listen til skatteetaten).

La så inn antatt salgsverdi som selvfølgelig er lavere enn nyprisen. Da står det at beregnet salgssum beregnes for formuesskatt. 

Den bilen er ingen formue jeg har, hvis jeg tenker på lånet så er det banken som eier hele bilen.

Hva er riktig her? Jeg kan jo ikke få formuesskatt for en formue jeg ikke har og å ringe dem nytter ikke før etter fristen har gått ut.

Anonymkode: 34d52...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så lenge billånet ligger inne i skattemelding så får du ikke noe formue for bilen. Formue i skatt betyr alltid nettoformue, altså verdi-gjeld. 

Anonymkode: 9214a...a0c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bil står heller ikke registrert med pris, jeg la kun inn informasjon om bilen og den ble ikke tatt med i beregning som formue. Det har nok mer med verdi på bilen, da den ikke er verdt mer enn 30.000. 

ang lån som du sier; jeg har ikke nedbetalt mye på huslånet mitt, men jeg eier huset og den er regnet som formue selv om lånet er i banken. Banken eier ikke huset selv om jeg har et lån der. 

Anonymkode: 5bf41...bed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så lenge billånet ligger inne i skattemelding så får du ikke noe formue for bilen. Formue i skatt betyr alltid nettoformue, altså verdi-gjeld. 

Anonymkode: 9214a...a0c

Dette stemmer jo ikke. Beregningene av formue gjøres jo ikke per formuesobjekt, så man jo fint ha nettoformue selv om man har billån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En bilverdi er såklart en formue du har. Selger du bilen sitter du igjen med kontanter av bilverdien. 

Men så trekker eventuelle billån bilformuen ned/bort. 

Dog mener jeg at Skatteetaten har overpriset bilene. Jeg vet at jeg garantert IKKE får det Skatteetaten har beregnet at bilens verdi er. 

Men utover det har dette null betydning for oss så fremt man ikke er over 1,75 mill i nettoformue, og da må betale formueskatt...

Anonymkode: 05101...174

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...