Gå til innhold

Forebygge innbrudd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Vi bor landlig til, og det har nylig vært flere innbrudd i nabolaget. Dette er svært skremmende, og jeg ønsker tips til hvordan vi kan hindre uønskede gjester hjemme hos oss. Vi har fått installert innbruddsalarm tilknyttet et vaktselskap, med kamera ute og inne, og flomlys som slår seg på ved bevegelse. Men jeg føler at dette ikke er nok, og håper noen kan komme med tips som kan holde kjeltringene borte, og som gjør at vi kan føle oss tryggere, for slik det er nå mister vi nattesøvnen.  

Anonymkode: 84a3e...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en ubehagelig følelse ja. Nå vet jeg ikke HVOR landlig til dere bor, og f.eks. hvor langt det er til naboer osv.

Et godt forhold til naboer er gull verdt! Vi er mye på reisefot gjennom året, og spesielt på vinteren kan vi være borte et par måneder i slengen. Alle våre nærmeste naboer vet da at det ikke skal være varebiler, håndverkere eller andre på eiendommen, ut over et par familiemedlemmer som ser til huset innvendig fra tid til annen. Naboene måker litt og tråkker spor, tar inn posten etc. 

Alle naboene her passer litt på for hverandre, og det føles veldig trygt og godt.

Ellers synes jeg dere er godt sikret: Med automatisk flomlys, alarm og kameraovervåking vil kjeltringpakk og farende fant heller finne enklere ofre enn dere.

Anonymkode: d98a3...8fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg til alarmselskap så har vi eget alarmsystem, der vi kan følge med på telefon, og snakke "til huset". Jeg blir vekt om det er ukjente personer som blir sett i stua på natta, så slipper responstiden til alarmselskapet. 

Videoringeklokke som man må forbi for å komme inn på eiendommen tenker jeg også er en sikkerhet. 

Ellers har vi gode systemer for å gjemme verdigsaker. TVer og slikt er jeg mindre opptatt av. 

Vi har Plejd lyssystem inne og ute. Så lys skrur seg på etter soloppgang og solnedgang, eller etter klokka, uansett om vi er hjemme eller ikke. 6.30 - 9.30 er det lyst på bad og kjøkken, året rundt. 

Anonymkode: b18a3...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å redusere interessen for å besøke dere, eller gjøre risikoen høy.

Reduser interessen med å ha det ryddig og ikke ha større verdier stående ute. Lettomsettelige verdier bør ikke stå synlig ute. For eks båter, tilhengere og verktøy. Det er en ren invitasjon til å få besøk.

Eller/og gjør risikoen høy. For eks gjerde. Eller godt opplyste områder. Godt vedlikeholdte dører/låser. Synlige alarmer. Dyr eller folk som er hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men av nysgjerrighet;

Hva er det som blir stjålet i disse dager? 

Elektronikk er billig, og er lite verdt brukt. Kamera og video har man jo nå på telefonen, og med seg ut av huset. 

De færreste har sølvtøy og slikt lenger (vi har, men det er stuet bort på loft utenom jul...) 

Jeg har smykker og bunadssølv, men det er godt gjemt. 

Jevnt over bruker man jo mer penger på å leve, enn gjenstander, i disse dager. Bolig, mat reise. 

Min største frykt med innbrudd er rett og slett det å føle seg utrygg i eget hjem, at noen har vært der og tatt seg til rette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En tyv ble spurt om det samme og svarer var lås dører! 

Du kan ikke tro hvor mange som glemmer å låse døra. Kriminelle går rundt i nabolag og kjenner på inngangsdører, kjellerinngang og terrassedører og bemerkelsesverdig ofte glir de opp og tyven kan spasere inn og forsyne seg mens du ligger og sover. Kanskje finner han bilnøklene i gangen også så slipper han å løpe når han har fått rasket med seg det som måtte være av interesse.

Anonymkode: 1b37d...3fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tibetansk mastiff 

Anonymkode: b7352...76a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men av nysgjerrighet;

Elektronikk er billig, og er lite verdt brukt. Kamera og video har man jo nå på telefonen, og med seg ut av huset. 

De færreste har sølvtøy og slikt lenger (vi har, men det er stuet bort på loft utenom jul...) 

Jevnt over bruker man jo mer penger på å leve, enn gjenstander, i disse dager. Bolig, mat reise. 

Min største frykt med innbrudd er rett og slett det å føle seg utrygg i eget hjem, at noen har vært der og tatt seg til rette. 

Det er nettopp det som er det aller aller verste: Ting spiller for det meste ingen rolle, men følelsen av utrygghet etter at noen ukjente har tatt seg inn i det du til da har sett på som din trygge private sfære. 

Kjenner tre som har hatt innbrudd, og de slet alle med dette i lang tid etterpå.

Anonymkode: d98a3...8fb

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nettopp dette -utryggheten. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tibetansk mastiff 

Anonymkode: b7352...76a

Er dessverre allergisk mot hund 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan ikke tro hvor mange som glemmer å låse døra. Kriminelle går rundt i nabolag og kjenner på inngangsdører, kjellerinngang og terrassedører og bemerkelsesverdig ofte glir de opp og tyven kan spasere inn og forsyne seg mens du ligger og sover. Kanskje finner han bilnøklene i gangen også så slipper han å løpe når han har fått rasket med seg det som måtte være av interesse.

Her er dørene låst omtrent hele tiden 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men av nysgjerrighet;

Det er ikke veldig verdifulle ting som er stjålet hos naboene, men likevel kommer tyvene igjen. Jeg har barn som er mye alene hjemme, og derfor vil jeg holde kjeltringpakket lengst mulig unna. Selv om noen neppe bryter seg inn (pga kamera og alarm) vil jeg ikke ha noen snikende rundt huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke veldig verdifulle ting som er stjålet hos naboene, men likevel kommer tyvene igjen. Jeg har barn som er mye alene hjemme, og derfor vil jeg holde kjeltringpakket lengst mulig unna. Selv om noen neppe bryter seg inn (pga kamera og alarm) vil jeg ikke ha noen snikende rundt huset. 

Det mest effektive da er å holde det ryddig ute, sette verktøy etc inn og lås dører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (34 minutter siden):

Sørg for å redusere interessen for å besøke dere, eller gjøre risikoen høy.

Reduser interessen med å ha det ryddig og ikke ha større verdier stående ute. Lettomsettelige verdier bør ikke stå synlig ute. For eks båter, tilhengere og verktøy. Det er en ren invitasjon til å få besøk.

Eller/og gjør risikoen høy. For eks gjerde. Eller godt opplyste områder. Godt vedlikeholdte dører/låser. Synlige alarmer. Dyr eller folk som er hjemme.

Har det ryddig utenfor, med få gjenstander. Vi har en vanskelig tomt å gjerde inn, så det blir nok uaktuelt.Tror dørene er ok, og det er godt opplyst akkurat rundt huset, om området rundt er helt mørkt. Ingen gatebelysning her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vinduskarmer kan skrues av for å ta ut hele glasset. Så disse bør sikres med skruer som ikke kan skrues ut.

Det finnes sikkerhetsbeslag til dørene (vet ikke hva de heter), men det gjør det vanskelig å bryte opp dører, for du får ikke satt noe inn mellom døra og karmen.

Ikke ha store verdier liggende veldig synlig fra vinduer som er lett å se inn.

Pass på å være litt mindre gunstig objekt for innbrudd enn naboene, så de heller går videre til neste.

Høye, tette hekker gir mye privatliv i hagen, men også fred for tyver å holde på.

Huset bør ikke virke tomt. 

Anonymkode: def93...f4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker at når det er få verdier å hente, så går man for lette mål. 

Jeg har alltid vært redd for innbrudd, da slekt opplevde dette og ble veldig preget. Men har aldri hørt om noe innbrudd i området her. Er blindvei, kun en kjørebane og vi bor ganske tett. Gatelys, alarm i alle hus og kameraer på nesten hver dør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men av nysgjerrighet;

Det drifter de i. Så bare der svigers har hytte der hadde det vært innbrudd i alle hyttene,  selv hytter uten strøm. Altså ingen tv eller noe. Men med seg tok de nå gammel spade, øks, trillebår og sengetøy hos svigers, nabo hytta tok de doen altså en snuri do, vannkanten, øks, en motorsag, der det var litt mer verdier var det aggregat, tv, kaffetrakter osv 

Så så vi i huset til min mor de hadde endevent hele huset tatt de få smykkene ho hadde hjemme, et pen service fra firkløveren, tv, en eldre pc,  noen bilder fra veggen, verktøy eldre årgang, en sykkel, rullestol, 

Så de tar jo det de mener de kan få omsatt

Anonymkode: f8394...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

veel, de som hadde innbrudd i nabolaget her hadde både låst dører og hadde alarm, det tok tyvene i underkant av 15 minutter å ta ut et stort vindu, bære det de ønsket ut av vinduet og sette det inn igjen slik at når vaktselskapet kom 20 minutter etter var det ikke tegn til innbrudd.. De unngikk kameraene (ene naboen hadde to!) og det som var fanget opp av hendelsen var via ene naboens tesla kamera som hadde filmet bilen de kom og dro i fordi den kom litt nær! Tyver bruker ofte tid på to ting, å sjekke forholdene på forkant og å være effektive på hva de ønsker ta med seg.. Da hjelper det ikke at du har låst døren

Anonymkode: 173fa...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det drifter de i. Så bare der svigers har hytte der hadde det vært innbrudd i alle hyttene,  selv hytter uten strøm. Altså ingen tv eller noe. Men med seg tok de nå gammel spade, øks, trillebår og sengetøy hos svigers, nabo hytta tok de doen altså en snuri do, vannkanten, øks, en motorsag, der det var litt mer verdier var det aggregat, tv, kaffetrakter osv 

Så så vi i huset til min mor de hadde endevent hele huset tatt de få smykkene ho hadde hjemme, et pen service fra firkløveren, tv, en eldre pc,  noen bilder fra veggen, verktøy eldre årgang, en sykkel, rullestol, 

Så de tar jo det de mener de kan få omsatt

Anonymkode: f8394...a2c

Jeg har aldri hørt om noen som har opplevd dette. Eneste tyveriene jeg har hørt om er en sykkel som har blitt stående ute, og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...