Gå til innhold

Mine og dine barn, arv, bondegård osv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vanskelig å finne tittel her...

Saken;

3 voksne helsøsken

Mor gift på nytt, og får et halvsøsken med ny ektemann. Han har ikke flere barn.

Han eier bondegård. 

Økonomien og gården har gått til helv. Masse lån, jeg aner ikke sum, men mulig det nå er "bare" 2 Mill.

Mor er medlåner. 

Hun eier en hytte som jeg tror er på særeie. Ingen gjeld på den.

De er ikke "urgamle" men han har veldig dårlig helse, og nå også en demensdiagnose.

Så da lurer jeg på, om noen vet helt sikkert hvordan det blir den dagen en av de faller bort..  Jeg er livredd for å arve gjeld som mors "nye" ektemann har "k*ket" til... 🤮 Altså siden de er gift , og har lån sammen. 

Eller er det kun deres felles barn som arver dette problemet i.o.m at h*n er den eneste som har arverett på farsgården? 

Bruker masse energi på dette, og vurderer å gjøre meg selv arveløs 😅🫣🫣

Anonymkode: 87ac1...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For at arvinger skal bli ansvarlige for den dødes gjeld må de skrive under på et skjema om gjeldsovertagelse. Skjemaet heter "Erklæring om privat skifte av dødsbo"https://www.domstol.no/globalassets/da/skjema/arv-og-skifte/privat-skifte--minst-en-myndig-arving.pdf

Så hvis du ikke ønsker å ta på deg ansvaret for avdødes gjeld, så kan du bare la være å skrive under på skjemaet. 

Dette står i lov om arv og dødsboskifte § 116: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-5#KAPITTEL_3-5 

"Skal boet skiftes privat, må minst én av de myndige arvingene overfor retten påta seg ansvaret for arvelaterens forpliktelser. Påtar flere arvinger seg dette ansvaret, er de fullt og solidarisk ansvarlige overfor kreditorene. De øvrige arvingene er ansvarlige for arvelaterens forpliktelser bare inntil verdien av sin arv." 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...