Gå til innhold

mobberne eller mobbeofferene som skal bytte skole?

mobbern eller mobbeoffer bytte skole?  

1. 1. mobbern eller mobbeoffer bytte skole?

• Andre tiltak, evt hva?
      5
    • Mobbeofferet flytte til annen kommune og bytte skole.
      0
    • Mobberen/erne flyttes til annen kommune og bytte skole.
      14
    • Samtaler med begge parter og voksne tilstede.
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over denne artikkelen i dag, og sier meg egentlig kjapt (kanskje litt for kjapt?) enig i at flytting av mobberne høres ut som en god løsning.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6879151

Det nevnes av rektoren på den aktuell skolen at dette ikke vil hjelpe, da Moss er så lite at elevene vil møtes på div. ungdomsklubber etc uansett. Men som i dette tilfelle, vurderer jo faktisk mobbeofferets familie å flytte ut av kommunen for å komme unna problemet.

Hadde det ikke da vært riktigere at mobberne ble sendt til andre skoler, evt tvunget til å flytte til en annen kommune?

Jeg mener, er det mobberne eller mobbeofferne vi skal passe på her?

Hva mener dere andre om temaet?

Evt hvorfor er det liksom så vanskelig å omplassere mobberne, slik at disse blir spredd?

Når det kanskje er eneste utveien for den som blir mobbet til å kunne leve en normal hverdag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man løser ikke problemet med å flytte det eller skyve det fra seg. Hvis man det gjør, vil disse barna fortsette å mobbe en annen plass - hvor det igjen vil bli flyttet- Og slik holder man på - og til slutt vil dette menneske bli en samfunnstaper.

Jeg har tro på at mennesker kan være gode rollemodelller. Men da må man være bevisste på hvilke holdninger man fører videre. I denne situasjonen burde man også trekke inn foreldrene til de som er mobbere (selvsagt også til den jenta som ble mobbet).

Man må gi klart beskjed om hva man aksepterer og hva man ikke aksepterer. Jeg er en av dem som lenge har ville erstatte religionsundervisningen / livssyn, med faget; etikk, holdninger og moral. Jeg synes dette er verdier barn må lære mer om.

Men det viktigste i denne saken er å reagere sterkt, men ikke irrasjonelt. Her må man tenke langsiktig og klokt.

Skrevet

Care: er forsåvidt enig med deg, dersom det bare fører til å flytte problemet.

Men dersom mobberne, som ofte består av flere en en, blir splittet og flyttet til nye miljøer hvor de ikke har samme backing, vil vi ikke da kunne løse opp "floken"?

Dersom det her, som mange andre tilfeller ender med at mobbeofferets eneste utvei fra helvete er å flytte bort, hadde da ikke vært mer korrekt å splitte problemmakerne?

Ellers er jeg enig i at moral, holdninger og etikk er viktig å sette fokus på, men når hele samfunnet vi lever i blir mer preget av vold en før, vil vel det i seg selv gi gale "instrukser" til barn og ungdom?

Og tenk deg denne jenta, som må face disse plagåndene ansikt til ansikt for å prate om det! Ingen som noen gang har blitt mobbet har vel blitt mindre mobbet dersom de må sitte åpent å "sladre" på mobberne vel?

Det virker jo også som om dette ikke er noe nytt problem for denne jenta, og etter hva jeg skjønte, så har skolen jobbet mot mobbing tidligere. Jenta har allikevel opplevd å bli slått i ansiktet tidligere, og nå altså slått og misshandlet og ranet og alt mulig i sitt eget hjem.

Når tilstanden blir så ille, så tenker jeg at en splitting av denne mobbekjerne-gjengen burde vært en bra ting?

Skrevet

Jeg har et helt annet forslag:

I en del land "mikser de" parallell-klassene systematisk for hvert skoleår, helt fra småskolen av. På den måten har lærerne mulighet for å bryte opp uheldige "klikker" før de får "etablert seg". Og dersom det er bestevenn/-venninner som har lyst å fortsette i samme klasse, kan de (sammen med foreldrene) søke skolen om dette - noe som da vil taes til følge dersom det ikke er spesielle grunner til noe annet.

På denne måten vil også elevene måtte lære seg å forholde seg til nye medelever / konstellasjoner for hvert år, noe jeg mener er sosialt utviklende for dem.

Jeg har personlig erfaring med egne barn, og mener bestemt at dette systemet gir lærerne en god mulighet til å redusere mobbe-problemer. Vår erfaring med dette er at det fungerer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Fornuften min sier at både mobberene og den som blir mobbet må få hjelp. Hjertet mitt sier at mobbere skal skytes og brenne i helvete for evig og alltid.

En som har følt det på kroppen.

Skrevet
Man løser ikke problemet med å flytte det eller skyve det fra seg. Hvis man det gjør, vil disse barna fortsette å mobbe en annen plass - hvor det igjen vil bli flyttet- Og slik holder man på - og til slutt vil dette menneske bli en samfunnstaper.

Jeg har tro på at mennesker kan være gode rollemodelller. Men da må man være bevisste på hvilke holdninger man fører videre. I denne situasjonen burde man også trekke inn foreldrene til de som er mobbere (selvsagt også til den jenta som ble mobbet).

Man må gi klart beskjed om hva man aksepterer og hva man ikke aksepterer. Jeg er en av dem som lenge har ville erstatte religionsundervisningen / livssyn, med faget; etikk, holdninger og moral. Jeg synes dette er verdier barn må lære mer om.

Men det viktigste i denne saken er å reagere sterkt, men ikke irrasjonelt. Her må man tenke langsiktig og klokt.

Det med at mobbere som flyttes rundt kan bli samfunnstapere, Care : Hva med de som er mobbeofre da ? De kan jo like fort bli samfunnstapere de!!! Det er ikke et verdig liv å være mobbeoffer, så hvis noen skal kunne få svi, bør det helst være de som mobber.

JEG kan ikke se hvordan ellers vi blir kvitt mobbingen. Dette har bestått så lenge og folk har prøvd og prøvd å jobbe mot mobbing, men INGENTING skjer. Jeg er født i 1980 og gikk på skolen fra -87 og utover. Og jeg har ikke merket at dette har forandret seg nå, ikke til det bedre i allefall (tar da fram eksempler fra media, ikke egne erfaringer......)

Tror også på dette med å splitte "mobbe-gjenger". Det er typisk at de blir hauset opp av hverandre og at det da er lettere å hakke på andre skolebarn/ungdommer. Er mobberen alene, blir det noe helt annet!

Hilsen enda en som har opplevd å være mobbeoffer , og JA! Jeg er litt småbitter.......

Skrevet

Til Kattepus. Når jeg sier at det kan skape samfunnstaperer, så sier jeg jo ikke samtidig det morsatte om mobbeofrene. Så hva er det du egentlig mener? Er du bare ute etter å "ta folk", eller har du en kronisk tendens til å forvri det andre skriver..

Skrevet

Ojojoj! Ja Care! Jeg er skikkelig mean og digger å kverulere!!!

Det var da voldsomt! Jeg er ikke ute etter å ta noen, men jeg følte et visst "medhold" til mobberne i innlegget ditt, -det er sikkert jeg som har misforstått, men hørte egentlig bare den greia om at mobberne kom til å lide. Sorry, Care at jeg misforstod, men det var faktisk skrevet på en slik måte at det var LETT å misforstå!!!! Er det forbudt eller ?

Beklager å ha krenket dine synspunkter!

Du mener jeg har en kronisk tendens til å forvri det andre skriver ?

Tar gjerne denne debatten på PM!!!!!

:o

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Dette saken i Moss har opprørt meg skikkelig. Jeg blir helt kvalm av å lese om slik oppførsel. Men jeg er ikke enig i at å flytte er en god løsning- da rømmer man bare vekk fra problemet.

At ikke en av de som brøt seg inn i leiligheten fikk stoppet det. Jeg stopper selv en gjeng mobbere fra å banke opp en gutt i fjor vinter og denne saken brakte frem dårlige minner. En gutt som slo og resten stod og heiet.

Håper uansett at denne jenta får masse hjelp og støtte- og at de som var med på dette overgrepet (det er ikke mobbing å bryte seg inn og banke opp noen, det er ett overgrep) får seg en lærepenge som virkelig svir.

Milla

Skrevet

Kjappe løsninger på kompliserte problemer er IKKE noen løsning.

Den første som skal ivaretas er offeret. Offeret må føle støtte, og få avkreftet bortimot 1000 ganger at det ikke er hans/hennes feil det som skjer, for offeret tar ofte på seg skylda.

"Hvis jeg ikke hadde gjort ...... Hvis jeg ikke hadde sagt...... Hvis jeg hadde gjort....... Hvis jeg hadde sagt....... så hadde ikke dette skjedd"

er vanlig offertenking.

Offeret må også bli trygg å at han/hun vil bli beskyttet for å kunne føle seg trygg igjen - og det er en vanskelig prosess.

Det er det første som må ivaretas.

Mobberen/mobberne må stå til ansvar for sine handlinger. De må konfronteres med det de har gjort. De må konfronteres med konsekvensene av sine handlinger, og de må få klare meldinger at det er de - og kun de- som er ansvarlige for det som har skjedd.

Og de må få klare meldinger om at slik atferd ikke er akseptabel.

Dette må alle voksne rundt mobberen/mobberne ta ansvar for - også foreldrene til mobberen/mobberne. Og konsekvensene må være synlige - for mobberen/mobberne OG andre. I skolesammenheng kan det være utvisning for en periode, inndraging av goder - som friminutt sammen med andre eller "samfunnstjeneste" for skolen ol.

I tillegg må mobberen følges opp slik at han/hun lærer andre måter å være på, andre reaksjonsmåter og IKKE støtes ut i det ytterste mørke. Det lærer mobberen/mobberne bare en ting av - nemlig å bli bitre og ønske ytterligere hevn. - og hvem vil få skylden....? Jo- offeret selvfølgelig.

Det neste punktet er det viktigste - å ansavrliggjøre alle tilskuerne. Det er i bunn og grunn de som er skyldin i at mobbing kan forekomme. Mobbing forekommer ike i et vakum, og mobberen MÅ ha et publikum for å kunne utøve sin makt. Dermed er tilskueren ansvarlig. Uten tilskuerne hade ikke den aktuelle saken kunnet utvikle seg som den gjorde.

Det må ikke være lov til å si - og tro - at "jeg gjorde ingenting - jeg bare så på". Så lenge tilskuerne ikke aktivt tar avstand fra det som skjer er de medansvarlige i høyeste grad. Og det er her man må sette inn støtet.

Å flytte en mobber eller tre vil neppe hjelpe, for det vil straks komme noen som overtar deres plass - hvis man ikke får ansvarliggjort tilskuerne.

Og hvor skal vi flytte dem? Hvilken skole vil ta imot utpekte mobbere? Og hvorfor tror man at mobberne vil bli "snille" fordi om de må bytte skole. De vil finne sine likesinnede også der.....

Det er faktisk bedre å ha dem der de er, for det er lettere å ha kontroll over dem der.

Men forutsetningen er at OFFERET føler seg ivaretatt og føler at hans/hennes trygghet er tatt på alvor.

Og så må det jobbes HELE TIDEN med temaet - ikke bare på skolen, men også hjemme og i media - og ikke bar hver gang mobbingen får så tydelige uttrykk. Vi voksne må ta klare standpunkt i denne saken, og ikke godta mobbing fordi den morer oss, eller fordi såpass må man tåle eller fordi man bare sto og så på.

For å trekke en fryktelig parallell - det var de mange som så på som må bære hovedskylden for at så mange jøder ble drept under 2. verdenskrig.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har et helt annet forslag:

I en del land "mikser de" parallell-klassene systematisk for hvert skoleår, helt fra småskolen av. På den måten har lærerne mulighet for å bryte opp uheldige "klikker" før de får "etablert seg". Og dersom det er bestevenn/-venninner som har lyst å fortsette i samme klasse, kan de (sammen med foreldrene) søke skolen om dette - noe som da vil taes til følge dersom det ikke er spesielle grunner til noe annet.

På denne måten vil også elevene måtte lære seg å forholde seg til nye medelever / konstellasjoner for hvert år, noe jeg mener er sosialt utviklende for dem.

Jeg har personlig erfaring med egne barn, og mener bestemt at dette systemet gir lærerne en god mulighet til å redusere mobbe-problemer. Vår erfaring med dette er at det fungerer.

Uenig der, dette gjøres i mange skoler i USA blant annet. Bøller og mobbing lever i beste velgående.....

Skrevet
Ojojoj! Ja Care! Jeg er skikkelig mean og digger å kverulere!!!

Det var da voldsomt! Jeg er ikke ute etter å ta noen, men jeg følte et visst "medhold" til mobberne i innlegget ditt, -det er sikkert jeg som har misforstått, men hørte egentlig bare den greia om at mobberne kom til å lide. Sorry, Care at jeg misforstod, men det var faktisk skrevet på en slik måte at det var LETT å misforstå!!!! Er det forbudt eller ?

Beklager å ha krenket dine synspunkter!

Du mener jeg har en kronisk tendens til å forvri det andre skriver ?

Tar gjerne denne debatten på PM!!!!!

:o

Mener du virkelig at du trodde at hadde medhold til mobberne????? Kan egentlig noen med sine fulle fem ha det da???

Skrevet

Hva hjelper det og flytte problemet rundt? Hvor langt unna skal man måtte flytte. Tenker litt på foreldrene der jobb, reisevei. tror det er bedre at man går aktivt inn for og gjøre noe med problemet der det er. Men hvis det ikke skulle kunne gå ann og finne en annen løsning så synes jeg vel at det er mobberne som må flyttes, men synes dette virker som en dårlig løsning. Skal vi samle alle mobberne på forskjellige skoler i Oslo, og de som ikke mobber de får Buskerud. Eller skal vi sende en fra den ene skolen, sånn at han kan fortsette mobbingen på neste skole, bare mot en eller flere andre elever.

Gjest Anonymous
Skrevet

Den aktuelle saken er helt grusom og burde aldri ha kunnet forekomme! Det gjør det ekstra kvalmt og skremmende at det skjedde akkurat her hvor vi bor!

Jeg mener helt klart at mobberne må få sin straff her, og at 13åringen beskyttes og hjelpes etter beste evne. Også alle de andre barna her må beskyttes mot disse som har begått denne grusomme ugjerningen.

Å flytte/skille mobberne hadde kanskje vært det beste, men man kan bare ikke tvinge 40 familier til å flytte langt vekk! Byen vår er, som tidligere nevnt, såpass liten at "alle møter alle" i ulike sammenhenger. Dermed må mobberne få sin straff og oppfølging der de er - nemlig her!

For mine barns del vil jeg i det minste forlange at skolen tar ansvar her. At de lager et opplegg for å følge opp de aktuelle mobberne, slik at de mister enhver mulighet til å foreta seg noe lignende igjen. Skolen, evt. samarbeid med de respektive hjem, må sørge for at våre uskyldige barn kan gå trygt til og fra skolen. De må sørge for at nærmiljøet igjen blir trygt, og at vi som foreldre i det hele tatt tør la våre barn være under skolens tilsyn.

Men det aller, aller viktigste nå, er at den stakkars 13 åringen får all den hjelp og støtte hun trenger!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Den aktuelle saken er helt grusom og burde aldri ha kunnet forekomme! Det gjør det ekstra kvalmt og skremmende at det skjedde akkurat her hvor vi bor!

Jeg mener helt klart at mobberne må få sin straff her, og at 13åringen beskyttes og hjelpes etter beste evne. Også alle de andre barna her må beskyttes mot disse som har begått denne grusomme ugjerningen.

Å flytte/skille mobberne hadde kanskje vært det beste, men man kan bare ikke tvinge 40 familier til å flytte langt vekk! Byen vår er, som tidligere nevnt, såpass liten at "alle møter alle" i ulike sammenhenger. Dermed må mobberne få sin straff og oppfølging der de er - nemlig her!

For mine barns del vil jeg i det minste forlange at skolen tar ansvar her. At de lager et opplegg for å følge opp de aktuelle mobberne, slik at de mister enhver mulighet til å foreta seg noe lignende igjen. Skolen, evt. samarbeid med de respektive hjem, må sørge for at våre uskyldige barn kan gå trygt til og fra skolen. De må sørge for at nærmiljøet igjen blir trygt, og at vi som foreldre i det hele tatt tør la våre barn være under skolens tilsyn.

Men det aller, aller viktigste nå, er at den stakkars 13 åringen får all den hjelp og støtte hun trenger!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Gjest anonym i dag
Skrevet

Gjest anonym i dag
Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...