AnonymBruker Skrevet 25. mars #141 Del Skrevet 25. mars Det finnes menn og kvinner. Også finnes det mennesker med diverse diagnoser som gjør at de produserer mer av et hormon, eller har et ekstra kjønnsorgan osv. Også finnes det mennesker som føler de er et annet kjønn. Litt på samme måte som at det finnes mennesker som føler de er en katt. Det er psykisk. Jeg er kvinne og jeg er ikke interessert i at noen kaller meg noe annet enn kvinne. Møter jeg transpersoner så vil jeg respektere psyken deres og kalle de det de måtte ønske. Da forventer jeg det samme tilbake. Jeg forventer å bli kalt kvinne. Ikke cis kvinne Anonymkode: 3c816...92d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 25. mars #142 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette er ofte gutter, som har blitt utsatt for overgrep eller omsorgssvikt, som rømmer fra seg selv og virkeligheten. man ser gang på gang at de klikker og er voldelig mot cis kvinner, begår skoleskytinger eller begår selvmord. Det er langt flere posører enn genuine trans kvinner. Dessverre er det et fåtall som er som Espen Pirelli Benestad. Anonymkode: 8df89...ad8 Nei, overgrep eller omsorgssvikt er ikke aksepterte grunner for kjønnsinkongruens, det er bare uvitenskapelig synsing. Transidentitet er nevrologisk betinget, hjernen har en annen struktur og ofte er hjernen strukturelt lik kjønnsidentitet, men forskjellig fra biologisk kjønn. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #143 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er en høyst levende kvinne som mangler deler av mitt X kromosom (kvinner har på generell basis to stykk 😉) så da er jeg 50 prosent kvinne eller hvem bås skal du putte meg i ? 🤔😏. Bare tull alt sammen, la mennesker få være hvem de er. Anonymkode: 1120c...a91 Som du selv sier, du er kvinne. Det er det som er poenget mitt, du kan ikke være "litt" kvinne eller "mye" mann. Du er 100% kvinne, selv om du tilfeldigvis skulle ha feil på enkelte kromosomer. Anonymkode: 7cb48...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #144 Del Skrevet 25. mars Polyester skrev (7 timer siden): Så da er det ikke lenger sånn at kun de som er født med livmor er kvinner? Det finnes et stort mangfold i naturen, jeg skjønner ikke hvorfor det skal tegnes så strenge linjer og grenser når det naturlig ikke er sånn. Det finnes ikke et mangfold av kjønn i naturen. Alle arter som har kjønnet formering har to kjønn. Anonymkode: 7cb48...fb2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #145 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her er alle definisjoner av intersex - https://interactadvocates.org/intersex-definitions/ Jeg ønsker i så fall at du går gjennom alle, en etter en, og plasserer de enten i KVINNE eller MANN gruppe, og med din argumentasjon, og kommer tilbake til meg. Hvis det blir for omfattende hjemmelekse, ta disse 10: Hyperandrogenism (xx kromosom men produserer høye doser testosteron, har ikke pupper) Hypogonadism (produserer verken estrogen eller testosteron uansett kromosomer, går ikke gjennom pubertet jo mindre medisinert) Isolated 17,20-lyase deficiency (ILD) - ikke fult XY kromosomer men heller ikke XX, mer som en slags XI (skadet Y). Har ikke typiske manlige kjønnoganer, testikler inne, går ikke gjennom pubertet jo mindre medisinert. Klinefelter Syndrome - XXY kromosomer - kan produsere både testosteron og østrogen, kan både produsere sæd og utvikle pupper, kan være veldig høie. Type 1 LCH - født med vagina og testikler inne. Som oftest blir identifisert som kvinner helt til de kommer i pubertet og utvikler seg på den manlige typen Mosaicism - kommer til å ha celler fra to (eller flere) individer i kroppen, så kan ha både XX og XY kromosomer i forskjellige procent. Igjen, disse kan i puberteten begynne å utvikle andre kjønns egenskap enn kjønnet de fikk ved fødselen. Turner Syndrome er en av variasjoner her. Persistent Müllerian Duct Syndrome (PMDS) - personer er helige eiere av "full pakke", penis, testikler, uterus, fallopian tubes, og vagina. Dette er personer med XY kromosomer men der "forvanglingen" til XY har aldri egentlig startet/ble fullført, og de utvikler seg på XX-typen. Disse vet ofte ikke om kjønnsproblemer helt frem til de, som gutter, begynner å blø (får mensen) i puberteten. Høyst genetisk tilstand - https://en.wikipedia.org/wiki/Persistent_Müllerian_duct_syndrome Swyer Syndrome - født med XY kromosomer og vagina, ingen testikler, ingen penis. Kan menstruere men ikke ovulere. XXYY Syndrome - er nettopp det, noen har fått ekstra kopier av både X og Y, bare for gøy. Igjen, dette er ofte blir antatt gutter ved fødsel, men i puberteten utvikler pupper og produserer ikke testosteron. Estrogen Insensitivity Syndrome (EIS) - denne kan være hos personer både med XY og XX. Og resulterer i at puberteten går galt eller ikke går i det hele tatt. Jenter kan få hårvekst og sjegg i puberteten, gutter kan få pupper. De la Chapelle Syndrome - personer med XX kromosomer men født med penis og testikler (også utenfor). Igjen, disse vil først i puberteten fine ut at noe ikke er helt som det skal, da de får pupper og utvikelr ikke like store penis og tekstikler som andre gutter. Anonymkode: 4aa12...98b Alle disse er enten menn eller kvinner. Kjønn er ikke kromosomer, størrelse på testikler, mengde testosteron eller hvorvidt personen har bryster. Definisjonen på kjønn er hvilken type kjønnsceller den kroppen naturlig ville produsert. Men uansett om det nå skulle være slik at disse syndromene på ett eller annet vis betyr at disse personene er kjønnsløse, så vil det fortsatt eksistere kun to kjønn, og det vil fortsatt ikke være mulig å endre det. Anonymkode: 7cb48...fb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 25. mars #146 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det finnes ikke et mangfold av kjønn i naturen. Alle arter som har kjønnet formering har to kjønn. Anonymkode: 7cb48...fb2 Eh? Det finnes sopp som har over 300 "kjønn" og over 20000 måter å parre på. Mennesker kommer også i flere kromosomsammensetninger enn xx/xy, tross det er avvik. Så jo, det er mangfold av kjønn i naturen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #147 Del Skrevet 25. mars Polyester skrev (5 minutter siden): Eh? Det finnes sopp som har over 300 "kjønn" og over 20000 måter å parre på. Mennesker kommer også i flere kromosomsammensetninger enn xx/xy, tross det er avvik. Så jo, det er mangfold av kjønn i naturen. Nei, sopp har ikke kjønn, men det som kalles paringstyper. Kromosomer er ikke kjønn, og forstyrrelser i kromosomer og kjønnsutvikling gir heller ikke opphav til andre kjønn enn de to vi har. Hvilke andre kjønn skulle det i så fall være? Anonymkode: 7cb48...fb2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 25. mars #148 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, sopp har ikke kjønn, men det som kalles paringstyper. Kromosomer er ikke kjønn, og forstyrrelser i kromosomer og kjønnsutvikling gir heller ikke opphav til andre kjønn enn de to vi har. Hvilke andre kjønn skulle det i så fall være? Anonymkode: 7cb48...fb2 Så hvis ikke kjønn er biologisk så er det identitet da? Mener du at kjønnsidentitet kun kommer i form av kvinner og menn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 26. mars #149 Del Skrevet 26. mars Helene1982 skrev (23 timer siden): men hvordan kan du vite hva slags kjønnsorganer folk har? Det vet da folk fra fødselen av. Enten er folk født som gutt med mannlige kjønnsorganer eller født som jente med kvinnelige kjønnsorganer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #150 Del Skrevet 26. mars Polyester skrev (2 timer siden): Så hvis ikke kjønn er biologisk så er det identitet da? Mener du at kjønnsidentitet kun kommer i form av kvinner og menn? Kjønn er knyttet til reproduksjon, det er derfor ting i/på kroppen relatert til reproduksjon kalles «kjønnsorgan» og «kjønnsceller», menn produserer sædceller og kvinner produserer egg. Sammen får man ett barn. That’s it. Det er kun to roller i dette. Du kan slutte med gaslightingen din. «Cis-kvinne er bare fakta» nei det er det ikke, det er et begrep funnet på av aktivister som dere prøver å påtvinge resten av befolkningen for å forsøke å gjøre «transkvinne» til ett like legitimt konsept som kjønn. Dette er en sleip måte å snike inn poltikk som majoriteten ikke er enige i. Som foreks. Når de starter med «transkvinner ER kvinner» noe som logisk sett ikke er fakta, men det omvendte. De fleste ble med på mantraet fordi de ville være hyggelige «what’s the big deal?» ikke sant? Slik som flere av dere her i tråden gjør «hvordan påvirker det DEG?». Vel det påvirker oss fordi etter dere forsøker å tvinge inn slike ord og konsepter, så plutselig får det innvirkning i samfunnet. Nå må plutselig vi kvinner akseptere peniser i garderober, ofte (nesten alltid) av menn som later som de er trans og får en perversj glede av å tvinge damer til dette. Har du ikke sett NYLIG saken i USA der transaktivister protesterer utenfor ett spa fordi de sier de må gå i avdelingen basert på kjønnsorgan når de skal sitte NAKNE foran alle? Uakseptabelt var visst det, selv når spaet prøvde å komme med ett kompromiss om å ha «åpne dager» og dager kun for kvinner. Nei, ikke godt nok. Og selvfølgelig hvis du googler navnet på en av de som protesterer så viser det seg at de har blitt dømt tidligere for GROV seksuell vold. Grov… og han skal vi tillate i våre garderober og i nakne spa? Hva med kvinnen som nettopp startet ett «womens only gym» i England? Hun får trusler fra transaktivister fordi hun sa at dette er ett gym kun for kvinner. Det var visst «transfobisk»… hvorfor kan ikke disse transaktivistene annerkjenne at kvinner faktisk har behov for egne spaces en gang i blant? Jeg bryr meg ikke om at en transkvinne handler i kvinneavdelingen (det kan alle) eller at en liten transjente blir med i barnebursdag med kun jenter(hvem bryr seg). Men menn i kvinnesport som slår dritten ut av kvinner, både figurativt og bokstavelig talt er IKKE riktig. Sport er delt opp basert på kjønn, FAKTISK kjønn av en grunn. Og at menn skal få tilgang til krisesenter for kvinner, eller enda værre STYRE kvinnesenter også banne kvinner som ikke ønsker menn der (igjen, skjedde i UK, google it), er ikke riktig. Og at menn skal få tilgang til steder hvor kvinner går nakne og de går nakne er IKKE greit. Jeg som kvinne ønsker IKKE å se en penis uten samtykke, og jeg ønsker IKKE å være naken foran en biologisk mann. Punktum. Og hvis man ikke klarer å akseptere dette så er man en creep med baktanker eller en narsissist . La meg gjøre det klart og si: faktiske transkvinner virker ikke å ha noe problem med dette. Men det finnes en god del med ekle menn der ute som utnytter dette med «self Id» og den «untouchable»-statusen trans har fått og forsøker å påtvinge seg selv på kvinner. Slutt å push mantra som støtter menn med autogynofili, det skader også transpersoner i det lange løpet. Anonymkode: 4db64...3f9 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #151 Del Skrevet 26. mars Polyester skrev (11 timer siden): Så hvis ikke kjønn er biologisk så er det identitet da? Mener du at kjønnsidentitet kun kommer i form av kvinner og menn? Kjønn er per definisjon biologisk og ingenting annet. Hvilken identitet man opplever å ha, kan derimot ha uendelig mange varianter. Det er like mange mulige "kjønnsidentiteter" som det finnes mennesker. Anonymkode: 7cb48...fb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #152 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Alle disse er enten menn eller kvinner. Kjønn er ikke kromosomer, størrelse på testikler, mengde testosteron eller hvorvidt personen har bryster. Definisjonen på kjønn er hvilken type kjønnsceller den kroppen naturlig ville produsert. Men uansett om det nå skulle være slik at disse syndromene på ett eller annet vis betyr at disse personene er kjønnsløse, så vil det fortsatt eksistere kun to kjønn, og det vil fortsatt ikke være mulig å endre det. Anonymkode: 7cb48...fb2 Det er nettopp det jeg vil at du skal gjøre, svare på hver enkelt av disse. Hvem av de vil du definere som kvinner, hvem som menn? Jeg vil at du skal tenke gjennom hver tilfelle, for å forstå hvor nettopp du setter grensa - og du finner fort ut at det er umulig å sette grensa på bare XY /XX. Men hva vil du basere deg på? Jeg tror det vil være en nyttig øvelse for deg. Anonymkode: 4aa12...98b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #153 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er nettopp det jeg vil at du skal gjøre, svare på hver enkelt av disse. Hvem av de vil du definere som kvinner, hvem som menn? Jeg vil at du skal tenke gjennom hver tilfelle, for å forstå hvor nettopp du setter grensa - og du finner fort ut at det er umulig å sette grensa på bare XY /XX. Men hva vil du basere deg på? Jeg tror det vil være en nyttig øvelse for deg. Anonymkode: 4aa12...98b Biologer og andre fagfolk har allerede klassifisert alle disse i sitt respektive kjønn, og kjønn har en helt tydelig definisjon. Det handler som sagt ikke om for eksempel testosteronnivåer eller om man har bryster. Det avgjøres faktisk heller ikke av hvilke kromosomer man har. Hos sjøhest er det hannen som blir gravid. Hvordan kan vi da kalle den for hann, for er ikke graviditet noe som per definisjon er forbeholdt hunnkjønn? Nei, for kjønn defineres av hvilken type kjønnsceller individet har (eller ville hatt dersom det vart frisk og kjønnsmoden). Hannen er den som produserer små kjønnsceller, altså spermier. Det er slik man skiller mellom de to kjønnene i hele biologien. Det kan selvsagt tenkes at det vil dukke opp genetiske avvik hvor det faktisk ikke er mulig å bestemme hvilket kjønn en person er. Men det betyr altså ikke at personen er et hypotetisk tredje kjønn. Anonymkode: 7cb48...fb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #154 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 15.25): Men har du 11 tær, ingen vil tvinge deg til å definere deg selv som et NORMALT menneske, som alle andre, med 10 tær. Nei, de fleste vil fulle akseptere at du har ekstra utfordringer som andre ikke har, f.eks. med å finne sko som passer. Anonymkode: 4aa12...98b "Normalt" er da ikke en klassifikasjon på noe som helst. En bil har "normalt" 4 hjul. Og en bil med 3 hjul er fremdeles en bil... Anonymkode: 70bd6...0f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #155 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Her er alle definisjoner av intersex - Og det har ingen ting med denne saken å gjøre.... Som sagt så har den store masjoriteten av de som definerer seg som transer ikke noe slike missdannelser eller genetiske variasjoner. Dette er bare et desperat vikarierende argument fra translobbyen. Anonymkode: 70bd6...0f1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #156 Del Skrevet 26. mars Polyester skrev (20 timer siden): Transidentitet er nevrologisk betinget, hjernen har en annen struktur og ofte er hjernen strukturelt lik kjønnsidentitet, men forskjellig fra biologisk kjønn. Det finnes det ikke noe bevis for. Anonymkode: 70bd6...0f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #157 Del Skrevet 26. mars Jeg har selv en høne som er sjef i flokken og galer som en hane for å markere territoriet sitt når dette er nødvendig, f.eks hvis kråker kommer på besøk. Hun er tydeligvis litt "gender fluid" da hun også kan gå i rugekassen for å legge egg. Jeg vet også at det er forsket på hvordan høner kan få hane-lignende karakteristikk https://talkinghens.com.au/blogs/learning-centre/when-hens-become-roosters-a-fascinating-phenomenon Hvis høner kan ha det sånn og det er slik i deres natur, hvorfor er det ansett hos enkelte som unaturlig at mennesker kan føle seg som det motsatte kjønn? Eller at kjønn kan være litt flytende hos enkelte? Jeg forstår ikke hvorfor vi mennesker skal være innenfor så rigide rammer når andre dyr ikke har slike rigide rammer? Anonymkode: 2b3ca...81b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 26. mars #158 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 11.54): At du dikter opp historie om transperson som dreper kvinner på en øde øy illustrerer at det finnes bare to kjønn? Hvordan? Anonymkode: e5e6b...359 ingen ble vel drept? Det første eksempelet bare døde ut pga av at de ikke kan formere seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #159 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har selv en høne som er sjef i flokken og galer som en hane for å markere territoriet sitt når dette er nødvendig, f.eks hvis kråker kommer på besøk. Hun er tydeligvis litt "gender fluid" da hun også kan gå i rugekassen for å legge egg. Jeg vet også at det er forsket på hvordan høner kan få hane-lignende karakteristikk https://talkinghens.com.au/blogs/learning-centre/when-hens-become-roosters-a-fascinating-phenomenon Hvis høner kan ha det sånn og det er slik i deres natur, hvorfor er det ansett hos enkelte som unaturlig at mennesker kan føle seg som det motsatte kjønn? Eller at kjønn kan være litt flytende hos enkelte? Jeg forstår ikke hvorfor vi mennesker skal være innenfor så rigide rammer når andre dyr ikke har slike rigide rammer? Anonymkode: 2b3ca...81b Men hønen er jo fortsatt ikke en hane? Det er bare en høne som oppfører seg litt som en hane. Det er da ingen som bryr seg om en mann som ønsker å kle seg som en kvinne. Problemet oppstår når disse skal redefinere ord og forvirre folk også shame andre for å ikke annerkjenne deres «delusion». For ingen sier «transhaner er høner» gjør de? Anonymkode: 4db64...3f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. mars #160 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes det ikke noe bevis for. Anonymkode: 70bd6...0f1 Jo, det finnes studier på dette. De to øverste treffene på google når du søker etter det er publiserte studier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå