Gå til innhold

Det finnes bare to kjønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Helene1982 skrev (10 timer siden):

Nei, man må ikke påpeke alt man ikke forstår eller er uenig i. Poenget er jo hvorfor det er viktig for deg å definere hvilket kjønn fremmede har? Folk du ikke har møtt og ikke omgås. Behandler du kvinner og menn ulikt? Hvorfor angår det deg hvordan folk kler seg, hva slags kjønnsorganer de har eller hvem de velger som partner? Jeg for eksempel forstår ikke religiøse, og mener at de tar feil når tror på en gud. Men det er da ikke min oppgave å fortelle dem hva jeg mener, om de lever sitt til uten å skade noen?

Nei, men samfunnet er lagt opp etter to kjønn. Vi har jente- og guttegarderober, jenter og gutter følger forskjellig utviklingskurve i idrett, medisinsk, utviklingsmessig mht. pubertet, utvikling av hjerne osv. Vi har dame- og herreklær, vi har utdrikningslag for brud og brudgom, vi har kvinnehelse og mannshelse, vi har gynekologer og urologer, vi har morspermisjon og farspermisjon, der mors del er "spikret" og ikke kan overføres til far, og så videre. 

Anonymkode: e4f3b...a72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må være nærmere 0,02‰

Anonymkode: 60f4f...ffe

Samtidig er det svært mange kjendisbarn som enten er gender queer, ikke-binære, bifile, trans osv. Ca. 40 prosent eller noe, hvis man leser media. Det beviser bare at det er "hype", og ikke akkurat reelt med gender queer og lignende. Ellers hadde kjendisverdenen speilet den virkelige forekomsten, som er på rundt 0,02 prosent av befolkningen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig er jeg null følelsesmessig involvert i denne smått absurde debatten.

Det er uansett åpenbart at når man snakker om «kjønn», så må man lage et skille på hva man snakker om.

Biologisk finnes det 2 kjønn. Det handler om kromosomer. Ja, avvik finnes, men det er irrelevant i debatten. Man er født gutt eller jente.

Så har man den andre delen av diskusjonen som handler om identitet. Man kan være født som et kjønn, men identifisere seg som det andre. 

Om man er født jente og senere identifiserer seg som gutt, så er man ikke en gutt. Da er man en jente som identifiserer seg som en gutt. Det er helt greit.

90 kvinner og 10 transmenn ble etterlatt på en øde øy. 200 år etterpå fant en ekspedisjon øyen. Der fant de skjelettene etter 100 kvinner.

90 kvinner og 10 menn ble etterlatt på en øde øy. 200 år etterpå fant en ekspedisjon øyen. Der fant de en koloni med gamle, voksne og barn.

Anonymkode: 6d3b6...26d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det har flere praktiske konsekvenser. For eksempel, kjønnsdeling av idrettslag, toaletter, invitasjon til bursdager osv. Hvilket lag skal en ikke-binær person eller en person med et 15. kjønn spille, når man har jente- og guttelag? Eller i bursdager - invitere alle jentene i klassen. Hva med ikke-binære barn? Skal de inviteres i guttebursdager, jentebursdager eller ingen av dem? Jente- og gutteklær i butikken - hvor skal et barn med det 24. kjønnet kle seg?

Men angår det deg? Jeg kjenner til én person, og vedkommende "er gutt", ønsket å/fremstår som jente, den praktiske konsekvensen var at på barneskolen ble han bedt i jentebursdagene sammen med venninnene sine, ikke noe upraktisk med det for min del, bare hyggelig at han kom. Hvorfor er det upraktisk for deg dette med klær, hvis ikke det er ditt problem, din kropp, eller ditt barn? Hvilke konsekvenser har det for deg hvordan andre føler seg eller kler seg? 

Anonymkode: 16e83...c52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den tok meg, og jeg håper at jeg misforstår deg.

Normalt blir ett barn födt med to armer og ti fingre. Ett barn av en venn ble födt med to armer, men kun fingre ( fem) på en hånd, og ingen fingre på den andre hånden. Dette var en skade barnet hadde fått i mammas mage. Så.. Dette barnet er ikke menneske?

Anonymkode: 43afc...79e

Dette barnet er et menneske med utviklingsskade i fosterstadiet. Men det finnes ikke egen menneskeart med fingre kun på en hånd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men angår det deg? Jeg kjenner til én person, og vedkommende "er gutt", ønsket å/fremstår som jente, den praktiske konsekvensen var at på barneskolen ble han bedt i jentebursdagene sammen med venninnene sine, ikke noe upraktisk med det for min del, bare hyggelig at han kom. Hvorfor er det upraktisk for deg dette med klær, hvis ikke det er ditt problem, din kropp, eller ditt barn? Hvilke konsekvenser har det for deg hvordan andre føler seg eller kler seg? 

Men her snakker vi igjen om gutt og jente. To kjønn. Han er det ene kjønnet, men føler seg som det andre. Utfordringer oppstår når barnet verken føler seg som jente eller gutt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For øvrig er det farlig tankegang at klær har noe med kjønn å gjøre. Det er nettopp det. Du putter folk i båser. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

90 kvinner og 10 transmenn ble etterlatt på en øde øy. 200 år etterpå fant en ekspedisjon øyen. Der fant de skjelettene etter 100 kvinner.

Og? Hvorfor skrev du dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Polyester skrev (9 minutter siden):

Og? Hvorfor skrev du dette?

Som en illustrasjon på at det biologisk finnes 2 kjønn. Og selvom man er født som et, men identifiserer seg som det andre, så betyr det ikke at man faktisk er det andre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som en illustrasjon på at det biologisk finnes 2 kjønn. Og selvom man er født som et, men identifiserer seg som det andre, så betyr det ikke at man faktisk er det andre.

Har noen sagt at transpersoner endrer biologisk kjønn da? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hele den menneskelige opplevelsen kun forestillinger i hodene våre? Bare fordi du ikke klarer å sette deg inn i en opplevelse andre mennesker har, betyr ikke det at deres opplevelser ikke er like ekte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men her snakker vi igjen om gutt og jente. To kjønn. Han er det ene kjønnet, men føler seg som det andre. Utfordringer oppstår når barnet verken føler seg som jente eller gutt.

Hvilken utfordring FOR DEG? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken utfordring FOR DEG? 

Hvem man skal sende invitasjon til. Alle jentene eller alle guttene. Hva med ikke-binære, gender queer, zim/zee osv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blod skrev (5 minutter siden):

Er ikke hele den menneskelige opplevelsen kun forestillinger i hodene våre? Bare fordi du ikke klarer å sette deg inn i en opplevelse andre mennesker har, betyr ikke det at deres opplevelser ikke er like ekte. 

Et kjønn er ikke en opplevelse. Kjønnsidentitet er det. Kjønn er biologisk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er selvsagt kjønnsidentiteten jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Genetikk er mer enn at xx har vagina og xy har penis. Det er variasjoner med flere kjønnskromosomer innen dette og det finnes kvinner som har xy og menn som har xx, men pga en variant jeg ikke husker navnet på, så utvikler kroppen seg til kvinne selv om du har xy, og mann selv om du har xx. Denne debatten er et bevis på at enten må man lære genetikk ordentlig på skolen, eller ikke. 

Så fødes det mennesker med uklare kjønnsorganer og med både testikler og livmor. Det er ikke ofte, men det skjer.

Men dette er selvfølgelig enda en debatt som går etter transpersoner. Og hvordan en så liten gruppe mennesker skal få ta så enormt stor del av tankene til andre er sprøtt. De lever jo konstant oppi hodet til folk når statsministere og presidenter blander seg inn i om det finnes unisex doer eller ikke.

La folk leve som de er og leve sine liv. Du trenger ikke være kjæreste eller selv venn med noen som er trans, men å gå inn for å lage livet deres verst mulig skulle folk holdt seg for god til (men så er det så godt å kunne hate noen…) 

Anonymkode: 618f5...d30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvem man skal sende invitasjon til. Alle jentene eller alle guttene. Hva med ikke-binære, gender queer, zim/zee osv?

Hvis dette er et reelt problem i ditt liv, klarer du vel å løse det ved å invitere de barnet vil, eller alle jentene, eller alle guttene, eller det dere har blitt enige om på foreldremøtet. Det finns neppe noen i ditt barns klasse som kaller seg zim/zee, hvis det gjør det, er det en enkel avgjørelse om vedkommende er en venn av ditt barn og bør inkluderes eller ikke. Spør en fornuftig voksen om hjelp til å løse den utfordringen, en melding til foreldrene eller læreren kanskje? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det finnes 2 kjønn og handler om x og y kromosomer. En kan identifisere seg som noe annet, men det er fortsatt bare 2 kjønn.

Anonymkode: 03c20...0d8

Hva med de som biologisk er født med en annen  sammensetnings av kromosomer (for eks x, xxy eller xx/xy) eller en form for tvekjønnethet da? Det er noen som er født verken gutt eller jente? 

Anonymkode: e5e6b...359

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men de fleste bruker disse to begrepen  litt om hverandre… altså særlig mange bruker kjønn når de mener kjønnsidentitet.

Og hvis noen er født som mann me vil se ut som og omtale seg presentere seg som kvinne eller andre motsatt hvorfor plager det deg?

Anonymkode: e5e6b...359

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gidavmeg skrev (13 timer siden):

I Norge fødes det 10-12 barn i året hvor det er vanskelig å avgjøre kjønn ved fødsel

Jada, men det blir jo aldri snakk om at dette er en "hen" på sykehuset f.eks... Man er jo uansett enten jente eller gutt

Anonymkode: dc399...193

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...