GlitrendeSjokolade Skrevet 25. mars #61 Del Skrevet 25. mars Det finnes kun to kjønn ja. Mann og kvinne. Hankjønn og hunkjønn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 25. mars #62 Del Skrevet 25. mars GlitrendeSjokolade skrev (På 25.3.2025 den 0.53): Det finnes kun to kjønn ja. Mann og kvinne. Hankjønn og hunkjønn. Ekspander Så hvordan definerer du de to ulike kjønnene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 25. mars #63 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 0.38): Alle. Som at begrepet endres permanent, og; kvinne født kvinne+føler seg som en = cis-kvinne. Kvinne ikke født kvinne=kvinne. Dette er et konkret forslag som ble lagt frem i en artikkel på NRK. Anonymkode: bd35a...345 Ekspander Du misforstår. Alle cis-kvinner er kvinner men ikke alle kvinner er cis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 25. mars #64 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 0.01): Får skrive på et språk du forstår; Er du FØDT med livmor, er du kvinne. Er du FØDT uten livmor og med prostata, er du mann. Forstår du nå Helene? Anonymkode: 3670a...6b2 Ekspander Hva er det da når en jente er født uten livmor men andre synlige kjønnsmarkører er kvinnelige? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 25. mars #65 Del Skrevet 25. mars Helene1982 skrev (På 25.3.2025 den 0.55): Så hvordan definerer du de to ulike kjønnene? Ekspander Den måten jeg kommer på å beskrive de ulike to kjønnene er at mannen har mannlig kjønnsorgan, penis, baller og prostata, og kvinnen har kvinnelig kjønnsorgan, vagina, livmor, og eggstokker osv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 25. mars #66 Del Skrevet 25. mars GlitrendeSjokolade skrev (På 25.3.2025 den 1.09): Den måten jeg kommer på å beskrive de ulike to kjønnene er at mannen har mannlig kjønnsorgan, penis, baller og prostata, og kvinnen har kvinnelig kjønnsorgan, vagina, livmor, og eggstokker osv. Ekspander men hvordan kan du vite hva slags kjønnsorganer folk har? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 25. mars #67 Del Skrevet 25. mars Helene1982 skrev (På 25.3.2025 den 1.11): men hvordan kan du vite hva slags kjønnsorganer folk har? Ekspander Hva mener du? Ber du ikke alle du kommer i kontakt med å kle seg helt nakne og legge frem bevis på alle operasjoner de har hatt fra journalen sin til deg? Dette er faktisk vanlig, for oss NORMALE som lever i en NORMAL verden (oss uten vrangforestillinger) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 25. mars #68 Del Skrevet 25. mars Polyester skrev (På 25.3.2025 den 1.27): Hva mener du? Ber du ikke alle du kommer i kontakt med å kle seg helt nakne og legge frem bevis på alle operasjoner de har hatt fra journalen sin til deg? Dette er faktisk vanlig, for oss NORMALE som lever i en NORMAL verden (oss uten vrangforestillinger) Ekspander Absolutt! Når noen sier: Hei jeg heter... stopper jeg dem umiddelbart så jeg kan spørre dem ut om kjønnsorganer, indre og ytre samt at jeg tar en gentest 😅 Jeg er spesielt interessert i mensen og livmor. Jeg kjemper for kvinners enerett til gynekologisk undersøkelse... 🙄 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #69 Del Skrevet 25. mars Ja, det finnes 2 kjønn og handler om x og y kromosomer. En kan identifisere seg som noe annet, men det er fortsatt bare 2 kjønn. Anonymkode: 03c20...0d8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 25. mars #70 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 1.55): Ja, det finnes 2 kjønn og handler om x og y kromosomer. En kan identifisere seg som noe annet, men det er fortsatt bare 2 kjønn. Anonymkode: 03c20...0d8 Ekspander Det er ikke riktig, selv om det er riktig i de fleste tilfeller. Og poenget er ikke hvilke kjønnsorganer man er født med eller om man har xx eller xy kromosomer. Vi lever i et samfunn der om noen er bittelitt annerledes og ikke passer inn i A4, spiller det ingen rolle hvilken kompetanse eller personlighet man har, for alle må passe inn. Samme klær, samme meninger samme liv. Vi ser etter de som ikke passer inn og fryser dem ut. I stedet for å inkludere dem. Det er sikkert biologi. Men jeg tror vi går glipp av noe. Jeg tror ikke alle trenger å passe inn i én av 2 bokser. Jeg liker folk som er nyttig for samfunnet og god mot andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #71 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 0.11): De kan gjerne leve og føle seg som hva de ønsker, men de er fortsatt det kjønnet de biologisk er født med. Anonymkode: 3670a...6b2 Ekspander Og hva så? Ja, de kan kan leve og føle seg som det kjønnet de ønsker, de kan også kalle seg det kjønnet de føler seg som. Hvorfor og hva vil du diskutere? Hvorfor plager det deg, det plager og angår deg jo ikke, og du skriver «det må de gjerne». Noe så meningsløst å liksomkrangle om. Anonymkode: 16e83...c52 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #72 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 5.21): Og hva så? Ja, de kan kan leve og føle seg som det kjønnet de ønsker, de kan også kalle seg det kjønnet de føler seg som. Hvorfor og hva vil du diskutere? Hvorfor plager det deg, det plager og angår deg jo ikke, og du skriver «det må de gjerne». Noe så meningsløst å liksomkrangle om. Anonymkode: 16e83...c52 Ekspander Jeg ønsker ikke å måtte leve meg inn i illusjonen til en annen om å kalle en overvektig sjeggete mann med miniskjørt og knestrømper midt på lyse dagen for kvinne. (og ja, det har skjedd. Bor en skrulling rett i nærheten som klikker hvis du sier han). Før så bare himlet man med øynene, nå blir man lynsja om man ikke spiller med. Anonymkode: d88d5...927 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #73 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 21.43): Hvor mange fingre pg armer har mennesker? Anonymkode: 70bd6...0f1 Ekspander Den tok meg, og jeg håper at jeg misforstår deg. Normalt blir ett barn födt med to armer og ti fingre. Ett barn av en venn ble födt med to armer, men kun fingre ( fem) på en hånd, og ingen fingre på den andre hånden. Dette var en skade barnet hadde fått i mammas mage. Så.. Dette barnet er ikke menneske? Anonymkode: 43afc...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #74 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 21.31): Hva handler besettelsen av kjønn egentlig om? Det er så rart å henge seg opp i en så perifer sak som gjelder så få. Ok, så mener du det bare er to kjønn, mens andre ikke er enige med deg. Det kan man leve helt fint med, den uenigheten der. Anonymkode: 5d2cc...dd0 Ekspander Jeg føler den besettelsen er den samme som besettelsen om homofili, og da spesielt om mannlige homofile. Det er en del som har så ekstremt stor opphenghet i andre menneskers kjønnsorganer og andre menneskers seksualliv. Jeg evner ikke å forstå det. Jeg finnes ikke interessert i andre menneskers kjønnsorganer, og kunne brydd meg mindre om min nabo Trine har innover eller utovertiss, eller om hun ble født som Trine eller som Truls. Jeg kunne heller ikke brydd meg mindre om tissen til hennes samboer, og hva de gjør bak lukkede dører (så fremt de begge har det fint). De jeg kjenner som selv hevder de er anti-woke er de folka som vi tidligere ville kalt kristne mørkemenn. Folk som hele barndommen har fått innprentet skyld og skam over egen seksualitet - da dette er følelser som utelukkende hører ekteskapet til. Og jeg tenker det egentlig ikke er rart at disse er fullstendig opphengt i andre menneskers kjønnsorganer. På samme måte som folk som blir nektet usunn mat hele barndommen får et unaturlig syn på usunn mat når de er voksne. Anonymkode: 5c04d...49a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #75 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 6.12): Jeg ønsker ikke å måtte leve meg inn i illusjonen til en annen om å kalle en overvektig sjeggete mann med miniskjørt og knestrømper midt på lyse dagen for kvinne. (og ja, det har skjedd. Bor en skrulling rett i nærheten som klikker hvis du sier han). Før så bare himlet man med øynene, nå blir man lynsja om man ikke spiller med. Anonymkode: d88d5...927 Ekspander Hvorfor må du si noe om han/til han? Du behøver da ikke leve deg inn i hans illusjon i det hele tatt. Hva må du spille med på? Jeg forstår virkelig ikke problemet ditt. Anonymkode: 16e83...c52 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #76 Del Skrevet 25. mars Vi blir skapt som enten jente eller gutt. Hva folk føler seg som får være opp til dem,men det er kun to kjønn. Anonymkode: ee936...593 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #77 Del Skrevet 25. mars Gidavmeg skrev (På 24.3.2025 den 21.25): Hva med de som beviselig er født med både mannlig og kvinnelig kjønnsorgan? Ekspander Men det er jo fortsatt kombinasjon av to kjønn - det mannlige og det kvinnelige. Det finnes ikke et tredje eller et sekstifjerde kjønn for det. Det fødes årlig mennesker uten armer, uten øyne, uten et bein osv. Det betyr ikke at vi regner disse menneskene som egen art. Det er kromosomavvik som gjør at man blir født uten en arm eller uten øyne. På samme måte er det kromosomavvik når noen blir født med både mannlige og kvinnelige kjønnsorganer. Ikke et nytt kjønn. Anonymkode: e4f3b...a72 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #78 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 21.31): Hva handler besettelsen av kjønn egentlig om? Det er så rart å henge seg opp i en så perifer sak som gjelder så få. Ok, så mener du det bare er to kjønn, mens andre ikke er enige med deg. Det kan man leve helt fint med, den uenigheten der. Anonymkode: 5d2cc...dd0 Ekspander Det har flere praktiske konsekvenser. For eksempel, kjønnsdeling av idrettslag, toaletter, invitasjon til bursdager osv. Hvilket lag skal en ikke-binær person eller en person med et 15. kjønn spille, når man har jente- og guttelag? Eller i bursdager - invitere alle jentene i klassen. Hva med ikke-binære barn? Skal de inviteres i guttebursdager, jentebursdager eller ingen av dem? Jente- og gutteklær i butikken - hvor skal et barn med det 24. kjønnet kle seg? Anonymkode: e4f3b...a72 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #79 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 21.42): Det stemmer. Kromosomer er ikke kjønn, men det er det som styrer kjønnsutviklingen hos mennesker. Kluss med kromosomene kan gi kluss med kjønnsutviklingen. Det resulterer dog ikke i at man eg begge kjønn, ingen av dem, eller et tredje kjønn. Anonymkode: 7cb48...fb2 Ekspander Nettopp. Det er KLUSS med kromosomer, et syndrom. På samme måte som trisomi og andre kromosomfeil. Anonymkode: e4f3b...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #80 Del Skrevet 25. mars Helene1982 skrev (På 24.3.2025 den 21.49): Så du føler deg krenket om du må bruke et nytt ord for å omtale et yrke? Hvorfor? Ekspander Fødekvinne er da ikke et yrke. Det er en kvinne som føder. Anonymkode: e4f3b...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå