Gå til innhold

Det finnes bare to kjønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange er dette? 2% i verden?

Anonymkode: 5b3bb...5d5

Må være nærmere 0,02‰

Anonymkode: 60f4f...ffe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenk så utrolig viktig og så utrolig mye dette betyr for de (ekstremt få) personene det gjelder. Likevel må folk lage kvalme bare for å være tverr. Det har jo for pokker ikke noe å si for meg om en person ønsker å være mann, kvinne, marsvin eller mikrobølgeovn! Live and let live ass❤️

Anonymkode: a514b...612

Jeg tror ikke det er så viktig for dem. Det er alskens poserende moralsk liksomoverlegne forståsegpåere rundt dem, som pusher de få foran seg, for å pusse sine egen glorie, at all nytalen er viktigst for. Opp mot sånne elfenbenstårnister tør ikke de få det gjelder heller å si seg annet enn enige offentlig. Jeg tror i hvert fall det er sånn jeg ville tenkt og følt om jeg var en av de få uten at jeg kan vite sikkert.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gidavmeg skrev (2 timer siden):

Hva med de som beviselig er født med både mannlig og kvinnelig kjønnsorgan? 

Har de livmor, er de kvinne, har de ikke, er de mann...veldig enkelt

Anonymkode: 3670a...6b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror ikke det er så viktig for dem. Det er alskens poserende moralsk liksomoverlegne forståsegpåere rundt dem, som pusher de få foran seg, for å pusse sine egen glorie, at all nytalen er viktigst for. Opp mot sånne elfenbenstårnister tør ikke de få det gjelder heller å si seg annet enn enige offentlig. Jeg tror i hvert fall det er sånn jeg ville tenkt og følt om jeg var en av de få uten at jeg kan vite sikkert.

Temaet transpersoner tas som regel opp av heterofile menn som også er biologieksperter. Og de snakker om bioligi både når de skal forsvare menns dårlige oppførsel ved å si at menn ikke har impulskontroll spesielt når det gjelder sex og at DET FINNES BARE 2 kjønn. Men når de snakker om transkvinner er de lidenskaplig opptatt av kvinneidrett, garderober, toaletter og trygge fengsler for kvinner. De er aldri å se i forsvar for kvinner i diskusjoner om vold og overgrep mot kvinner i ekte situasjoner. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har de livmor, er de kvinne, har de ikke, er de mann...veldig enkelt

Så en kvinne som har hatt kreft og har fjernet livmoren er en mann? got it! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Så en kvinne som har hatt kreft og har fjernet livmoren er en mann? got it! 

Får skrive på et språk du forstår; Er du FØDT med livmor, er du kvinne. Er du FØDT uten livmor og med prostata, er du mann. Forstår du nå Helene?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får skrive på et språk du forstår; Er du FØDT med livmor, er du kvinne. Er du FØDT uten livmor og med prostata, er du mann. Forstår du nå Helene?

Som jeg har sagt tidligere: om vi ser bort i fra de som er født uten definert kjønn, er biologisk kjønn ikke nødvendigvis kjønnet du identifiserer deg som. Det er ingen transpersoner som ikke vet hva slags genetikk og kjønnsorganer de er født med. Spørsmålet er hvorfor det er viktig for enkelte å snakke om andres organer i stedet for å behandle dem som helt vanlige mennesker. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes ikke kjente eksempler på harmafroditter blant mennesker, og sannsynligvis ikke hos noen andre pattedyr heller.

Uansett ville det da i så fall være snakk om et individ som var begge kjønn. Altså fortsatt bare to kjønn.

Anonymkode: 7cb48...fb2

Jeg er en høyst levende kvinne som mangler deler av mitt X kromosom (kvinner har på generell basis to stykk 😉) så da er jeg 50 prosent kvinne eller hvem bås skal du putte meg i ? 🤔😏.

Bare tull alt sammen, la mennesker få være hvem de er. 

Anonymkode: 1120c...a91

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan gjerne leve og føle seg som hva de ønsker, men de er fortsatt det kjønnet de biologisk er født med. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Helene1982 said:

Temaet transpersoner tas som regel opp av heterofile menn som også er biologieksperter. Og de snakker om bioligi både når de skal forsvare menns dårlige oppførsel ved å si at menn ikke har impulskontroll spesielt når det gjelder sex og at DET FINNES BARE 2 kjønn. Men når de snakker om transkvinner er de lidenskaplig opptatt av kvinneidrett, garderober, toaletter og trygge fengsler for kvinner. De er aldri å se i forsvar for kvinner i diskusjoner om vold og overgrep mot kvinner i ekte situasjoner. 

Selv om jeg hadde hatt alle de feilene (der det å være heterofil mann nok er den mest graverende feilen) så kan jeg likevel ha gode poenger rundt definisjonen av ord og språk og makt og makt over språket. Det å jobbe mot diskriminering av minoriteter betyr ikke det samme som å tvangsforandre meningen av så basale ord som kjønn slik noen ser ut til å være helt fiksert på. Kanskje virker forsøk på språktvang mot sin (oppgitte) hensikt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har så sterkt behov for å diskutere saken tenker jeg man selv blander kjønn med kjønnsidentite, og samtidig beskylder andre for det samme.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om jeg hadde hatt alle de feilene (der det å være heterofil mann nok er den mest graverende feilen) så kan jeg likevel ha gode poenger rundt definisjonen av ord og språk og makt og makt over språket. Det å jobbe mot diskriminering av minoriteter betyr ikke det samme som å tvangsforandre meningen av så basale ord som kjønn slik noen ser ut til å være helt fiksert på. Kanskje virker forsøk på språktvang mot sin (oppgitte) hensikt.

De fleste foretrekker å bli omtalt ved sitt navn. Når vi bruker pronomen bør vi kunne alle formene slik at vi kan snakke med alle. Det er ikke kjempevanskelig. Jeg skal være rimelig priviligert om jeg blir utslitt av å omtale noen som han, selv om han ble født biologisk kvinne, om han ønsker det. Om vi skal snakke om språk, er det i konstant utvikling. Engelske låneord, østfold-L og kj-kyd er et større problem enn bruk av pronomen. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja. Det er disse som tar til orde for å endre på ord, og så må virkeligheten endres for å passe en marginal gruppes verdensbilde. De fleste er ikke woke, men alt Disney kommer med er ødelagt. 

Anonymkode: 1b9a7...ed5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

De fleste foretrekker å bli omtalt ved sitt navn. Når vi bruker pronomen bør vi kunne alle formene slik at vi kan snakke med alle. Det er ikke kjempevanskelig. Jeg skal være rimelig priviligert om jeg blir utslitt av å omtale noen som han, selv om han ble født biologisk kvinne, om han ønsker det. Om vi skal snakke om språk, er det i konstant utvikling. Engelske låneord, østfold-L og kj-kyd er et større problem enn bruk av pronomen. 

Men om det blir at du må se du er cis-kvinne, for kvinne er opptatt, av en marginal gruppe født menn? Greit da også? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men om det blir at du må se du er cis-kvinne, for kvinne er opptatt, av en marginal gruppe født menn? Greit da også? 

I hvilken situasjon? På et skjema? Jeg kunne ikke brydd meg mindre. 

Endret av Helene1982
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

I hvilken situasjon? På er skjema? Jeg kunne ikke brydd meg mindre. 

Alle situasjoner. Begrepsendring. Den er grei. Men det betyr ikke at andre må synes det er greit. 

Anonymkode: bd35a...345

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle situasjoner. Begrepsendring. Den er grei. Men det betyr ikke at andre må synes det er greit. 

hvilke situasjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

hvilke situasjoner? 

Alle. Som at begrepet endres permanent, og; kvinne født kvinne+føler seg som en = cis-kvinne. Kvinne ikke født kvinne=kvinne. 

Dette er et konkret forslag som ble lagt frem i en artikkel på NRK. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare 2 kjønn

Men på høyresiden kan man også bare identifisere seg med å enten være mann eller kvinne. På den venstre liberalistiske siden,så får man også identifisere seg med en frosk,eller enhjørning,fabeldyr eller hva man måtte ville. Det er jo her diskusjonen ligger. Alle vet jo at det kun er 2 kjønn man forplanter seg med.

For min del ser jeg ikke problemet. Men jeg er heller ikke på høyresiden politisk eller i tanksesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle. Som at begrepet endres permanent, og; kvinne født kvinne+føler seg som en = cis-kvinne. Kvinne ikke født kvinne=kvinne. 

Dette er et konkret forslag som ble lagt frem i en artikkel på NRK. 

Som var én person sin mening. Flertallet mener at de som identifiserer seg som kvinne - livmor eller ikke, kan omtale seg selv som kvinne. Samme med menn. Dette hadde vært mye lettere om vi hadde større rammer for hva det vil si å være kvinne og mann. Jeg forstår ikke enkeltes behov for å sette alle i en boks. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...