Gå til innhold

Nettopp søkt ny jobb, fikk plutselig opp sjefen som venneforslag på FB

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble litt i stuss. Betyr det at vedkommende har søkt meg opp på Facebook? Ser vi har 3 felles venner, men aldri sett han før nå. Og det kan jo ikke være tilfeldig. Søkte gjennom jobbsøkerportal så ingen direkte elektronisk link til vedkommendes navn. Har googlet selskapet da, kan jo selvsagt være derfor. 

Anonymkode: 83013...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har alltid søkt opp kandidater på nett og sosiale medier når jeg har ansatt folk. Flere som har skrevet seg rett ut av stillingen med hvordan de fremstår på nett. Så ikke umulig du er søkt opp. Men er det stort selskap er det lite sannsynlig at sjefen har drevet med det selv da.

Sosiale medier er utrolig god på å plukke opp cookies og søk, og jeg er nå overbevist om at det lyttes endel fra mobilen også... Jeg får støtt opp forslag på både venner, sider å følge osv inspirert av hva jeg har søkt/lest på i nettleser osv.

Anonymkode: 82f46...e01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 20.48):

Ble litt i stuss. Betyr det at vedkommende har søkt meg opp på Facebook? Ser vi har 3 felles venner, men aldri sett han før nå. Og det kan jo ikke være tilfeldig. Søkte gjennom jobbsøkerportal så ingen direkte elektronisk link til vedkommendes navn. Har googlet selskapet da, kan jo selvsagt være derfor. 

Ekspander  

Er vel ikke helt unaturlig om han har søkt deg opp på sosiale medier i ansettelsesprosessen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja han har søkt deg opp på Facebook, det genererer venneforslag. Men det er jo normalt da.

Anonymkode: d195a...e42

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Mezzosoprena skrev (På 24.3.2025 den 22.26):

Er vel ikke helt unaturlig om han har søkt deg opp på sosiale medier i ansettelsesprosessen?

Ekspander  

En får ikke opp venneforslag fra andre som har søkt en opp! Tipper TS selv har søkt opp denne personen…. 

Anonymkode: 5757d...434

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ikke nødvendigvis. Det kan være at du hadde telefon åpne på samme wifi kobling som han, dere har felles venner, eller du/han har ringt hverandre via mobil nummer. 

Jeg får opp x antall random folk som jeg kun har vært på ventevæelse med, har felles kjente etc. Betyr ikke at noen av oss har søkt hverandre opp

Anonymkode: 6a202...9fd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 22.28):

Ja han har søkt deg opp på Facebook, det genererer venneforslag. Men det er jo normalt da.

Anonymkode: d195a...e42

Ekspander  

En går ikke opp folk som venneforslag fordi andre har søkt deg opp! Dette er tull! Enten har TS selv søkt vedkommende opp tidligere, eller så er det helt tilfeldig! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gikk i så fall veldig raskt. Enig i at det er helt naturlig å søke opp. Tok to dager fra jeg sendte søknad til han dukket opp. Ivrig der ja! Har ikke drevet med noe rart på sosiale medier så han fant nok ikke ut noe annet enn at jeg ikke er spesielt aktiv der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 21.25):

Jeg har alltid søkt opp kandidater på nett og sosiale medier når jeg har ansatt folk. Flere som har skrevet seg rett ut av stillingen med hvordan de fremstår på nett. Så ikke umulig du er søkt opp. Men er det stort selskap er det lite sannsynlig at sjefen har drevet med det selv da.

Sosiale medier er utrolig god på å plukke opp cookies og søk, og jeg er nå overbevist om at det lyttes endel fra mobilen også... Jeg får støtt opp forslag på både venner, sider å følge osv inspirert av hva jeg har søkt/lest på i nettleser osv.

Anonymkode: 82f46...e01

Ekspander  

En får ikke opp venneforslag fordi noen har søkt på en! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 22.36):

En går ikke opp folk som venneforslag fordi andre har søkt deg opp! Dette er tull! Enten har TS selv søkt vedkommende opp tidligere, eller så er det helt tilfeldig! 

Ekspander  

Jeg har ikke søkt opp vedkommende på Facebook. 
TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har 3 fellesvenner så kan det jo bare vær at han før var helt ukjent og du ikke har lagt merke til han på samme måte.
Ellers veldig normalt at man blir søkt opp nett når man søke jobber, usikker på om dette trigger noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 22.35):

En får ikke opp venneforslag fra andre som har søkt en opp! Tipper TS selv har søkt opp denne personen…. 

Ekspander  

Jeg får da opp venneforslag på folk som jeg ikke aner hvem er i hvert fall, så jo det får man så visst.

Anonymkode: 99095...873

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 22.38):

Jeg har ikke søkt opp vedkommende på Facebook. 
TS

Ekspander  

Ikke hør på den selvutnevnte eksperten på face, kan ha blitt søkt opp ikke unaturlig av sjefer og gjøre det i en ansettelse periode. Jeg har også opplevd at noen jeg har ingen felles venner dukker opp, som jeg vet mest sannsynelig har søkt meg opp som broren til f.eks. X dama til nye typen min 

Anonymkode: 0f673...7a7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan få venneforslag til mennesker en av dine FB-venner er venn med. 

Anonymkode: 42f7e...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, at man får opp andre som venneforslag betyr ikke kun at de har søkt deg opp. 

Hvis dere har tre felles venner så er det jo ikke fullstendig tilfeldig. Da ville dere blitt foreslått for hverandre før eller siden.

Hvis dere jobber i samme bransje er det også et fellestrekk som gjør det mer sannsynlig at dere får hverandre som forslag.

Anonymkode: 5e4fc...58d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 4.35):

Jeg får da opp venneforslag på folk som jeg ikke aner hvem er i hvert fall, så jo det får man så visst.

Anonymkode: 99095...873

Ekspander  

Dere har andre ting til felles. Det har med Facebook sin algoritme å gjøre. 

Anonymkode: 5e4fc...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå blir det bryllup!!!

Anonymkode: 03ecf...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at telefoner prater med hverandre når man har nærkontakt. Jeg var innlagt på sykehuset å i den tiden fikk jeg opp venneforslag på leger og sykepleiere som arbeidet på avdelingen. Jeg har aldri søkt dem opp og tror heller ikke de ansatte gjør dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NinaLisa skrev (På 26.3.2025 den 4.58):

Jeg er overbevist om at telefoner prater med hverandre når man har nærkontakt. Jeg var innlagt på sykehuset å i den tiden fikk jeg opp venneforslag på leger og sykepleiere som arbeidet på avdelingen. Jeg har aldri søkt dem opp og tror heller ikke de ansatte gjør dette. 

Ekspander  

Det har jeg lurt på også som en teori 

Anonymkode: 0f673...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...