AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Del Skrevet 24. mars Jeg har hostet og hatt en vond hals siden før jul (har vært hos lege). Mistet mye av smakssansen i midten av februar, tror jeg. Husker ikke om det kom plutselig eller gradvis, men ble bare mer og mer obs på det. Aner ikke om det er korona jeg har hatt, for ble aldri tatt prøver. Føler ikke at det kom flere ulike infeksjoner etter hverandre, føler det er det som oppstod før jul som fortsatt henger igjen. Kan det være korona, helt fra starten av denne hoste/hals-perioden, selv om smakssansen ble påvirket først et par mnd etter symptomene oppstod? Jeg skjønner ikke hvordan dette kan gå an, eller hvorfor jeg fortsatt har endret smakssans? Jeg smaker litt av noe, lite av andre ting, og noe kjennes sterkt (spicy) bak på tungen og bak i ganen selv om det ikke er sterkt i det hele tatt. Veldig merkelig! Begynner å bli redd for at det ikke skal gå seg til igjen🥹 Er det noen som kan dele erfaringer med noe lignende her? Anonymkode: 38310...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #2 Del Skrevet 24. mars Tilskudd av sink er noe som kan hjelpe, dette er et god produkt https://sunkost.no/solaray-sink I tillegg b12, b6 og d vitamin. Tap av smakssans er en bivirkning av infeksjon, også covid (skjedde meg). Tok legen blodprøver? Anonymkode: b93ff...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tilskudd av sink er noe som kan hjelpe, dette er et god produkt https://sunkost.no/solaray-sink I tillegg b12, b6 og d vitamin. Tap av smakssans er en bivirkning av infeksjon, også covid (skjedde meg). Tok legen blodprøver? Anonymkode: b93ff...509 Hjelper disse tilskuddene i forhold til å få tilbake smakssansen? Jeg vet det hjelper for å holde infeksjoner unna😊 Nei, legen tok ikke prøver, bortsatt fra prøve på kyssesyken, som var negativ. Det var for sent å ta andre prøver, dessverre. Jeg ble derimot sendt til ønh-lege for å utelukke mer skumle ting, siden symptomene hadde vedvart så lenge. ØNH-legen fant ingenting galt. Anonymkode: 38310...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hjelper disse tilskuddene i forhold til å få tilbake smakssansen? Jeg vet det hjelper for å holde infeksjoner unna😊 Nei, legen tok ikke prøver, bortsatt fra prøve på kyssesyken, som var negativ. Det var for sent å ta andre prøver, dessverre. Jeg ble derimot sendt til ønh-lege for å utelukke mer skumle ting, siden symptomene hadde vedvart så lenge. ØNH-legen fant ingenting galt. Anonymkode: 38310...1ed Ja, det var jo det jeg svarte på? Merkelig at han ikke tok blodprøver mtp b12, d vitamin etc, som sagt viktig for smakssans. Ville gått tilbake for å få det sjekket. Anonymkode: b93ff...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det var jo det jeg svarte på? Merkelig at han ikke tok blodprøver mtp b12, d vitamin etc, som sagt viktig for smakssans. Ville gått tilbake for å få det sjekket. Anonymkode: b93ff...509 Takk for svar. Da skjønte jeg hva du mente, jeg trodde du mente om det ble tatt prøver for å finne ut om det var korona eller andre infeksjoner. Alle andre standard blodprøver ble tatt i en annen forbindelse, og alle prøver er fine🤔 Anonymkode: 38310...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Takk for svar. Da skjønte jeg hva du mente, jeg trodde du mente om det ble tatt prøver for å finne ut om det var korona eller andre infeksjoner. Alle andre standard blodprøver ble tatt i en annen forbindelse, og alle prøver er fine🤔 Anonymkode: 38310...1ed Hvor lenge siden er det prøvene ble tatt da? Anonymkode: b93ff...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor lenge siden er det prøvene ble tatt da? Anonymkode: b93ff...509 Det var i januar, en måneds tid før smakssendringene kom, men en måneds tid etter vond hals og hoste kom. Anonymkode: 38310...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruskesara1973 Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars Mistet smakssansen etter Covid for 3 år siden😓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars Ruskesara1973 skrev (8 minutter siden): Mistet smakssansen etter Covid for 3 år siden😓 Har du mistet smakssansen for godt? 😯 Anonymkode: 38310...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruskesara1973 Skrevet 24. mars #10 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du mistet smakssansen for godt? 😯 Anonymkode: 38310...1ed Foreløpig ser det sånn ut ja😭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #11 Del Skrevet 24. mars Ruskesara1973 skrev (2 minutter siden): Foreløpig ser det sånn ut ja😭 Så utrolig leit🥹 Er det ingenting legene kan gjøre? ❤️ Anonymkode: 38310...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruskesara1973 Skrevet 24. mars #12 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så utrolig leit🥹 Er det ingenting legene kan gjøre? ❤️ Anonymkode: 38310...1ed Det aner jeg ikke, har ikke spurt. Men tviler på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Del Skrevet 24. mars Når du får virusinfeksjon i luftveiene, mobiliseres immuncellene i luftveiene for å bekjempe viruset. Da blir det slåsskamp om sinken i området. Immunceller trenger sink for å lage enzymer de bruker for å dele seg. Sanseepitelceller, som driver lukt og smak, må også ha sink for å virke. Har cellene lite sink tilgjengelig i utgangspunktet, kan det gå tomt. Da forsvinner lukt og/eller smak. Kjøp en boks sinktabletter og følg oppskrifta på boksen, så bruker det å gå rimelig kjapt å få fylt opp igjen. Anonymkode: fb8d5...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når du får virusinfeksjon i luftveiene, mobiliseres immuncellene i luftveiene for å bekjempe viruset. Da blir det slåsskamp om sinken i området. Immunceller trenger sink for å lage enzymer de bruker for å dele seg. Sanseepitelceller, som driver lukt og smak, må også ha sink for å virke. Har cellene lite sink tilgjengelig i utgangspunktet, kan det gå tomt. Da forsvinner lukt og/eller smak. Kjøp en boks sinktabletter og følg oppskrifta på boksen, så bruker det å gå rimelig kjapt å få fylt opp igjen. Anonymkode: fb8d5...0d1 Tusen takk for god info! Det hjelper sikkert ikke situasjonen at jeg går på immundempende medisiner for artritt heller? Anonymkode: 38310...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Del Skrevet 24. mars Kan disse se greie ut? Ser noen andre kapsler ble anbefalt lenger opp i tråden, men jeg må evt ha små tabletter for å klare å svelge😅 https://www.bodystore.no/zink-120-minitabletter/A3331-554.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=00%3A pmax_catch all_bsno&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gbraid=0AAAAAC0G92NOV6_B96uFpzi_kMY5anL9X&gclid=Cj0KCQjwhYS_BhD2ARIsAJTMMQZNmXO71V4yDJtWafXWG0jnQD649FtTH7_1Trz80QA_iac2dR0MxQAaAg8rEALw_wcB Anonymkode: 38310...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #16 Del Skrevet 25. mars Sink er sink. Det er et grunnstoff. Hvis du ser ett minutt ut i denne videoen fra VG-TV, er det en lege som forklarer hvor mye sinktilskudd man må ha for å fikse tap av lukt og smak: https://tv.vg.no/nyheter/slik-faar-du-smakssansen-tilbake-etter-corona?id=230983 Anonymkode: fb8d5...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #17 Del Skrevet 25. mars Ruskesara1973 skrev (11 timer siden): Det aner jeg ikke, har ikke spurt. Men tviler på det... Men prøv nå tilskudd av sink, d vitamin, og b-kompleks i noen mnd? Har legen din tatt blodprøver og sjekket verdiene etter du mistet smak? Anonymkode: b93ff...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #18 Del Skrevet 25. mars Jeg har ennå ikke fått tilbake den normale luktesansen etter mest sannsynlig covid i 2022. Luktesansen er "svak" og "forvrengt" Ikke gøy. Har andre kroniske sykdommer men vet ikke om de kan være med på å påvirke dette.. Anonymkode: 67944...9ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruskesara1973 Skrevet 25. mars #19 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men prøv nå tilskudd av sink, d vitamin, og b-kompleks i noen mnd? Har legen din tatt blodprøver og sjekket verdiene etter du mistet smak? Anonymkode: b93ff...509 Takk for tips 😊 Nei, har ikke tatt prøver, eller snakket med legen om dette 🫣🫣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #20 Del Skrevet 25. mars Ruskesara1973 skrev (1 minutt siden): Takk for tips 😊 Nei, har ikke tatt prøver, eller snakket med legen om dette 🫣🫣 Er ikke sikkert noe slår ut negativt, men du bør teste. Og det er jo greit å være i øvre delen av normalen på flere ting, så selv om det er innenfor referanseområde så kan tilskudd være nyttig. Anonymkode: b93ff...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå