Gå til innhold

velger du økologisk hvis det koster det samme som "ikke økologisk"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt, vil ikke ha helseskadelige sprøytemidler på maten min.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 20.34):

Nope. Økologisk landbruk i Norge er tilnærma svindel. 
Som tidligere avløser har jeg heller ikke samvittighet til å handle økologisk animalsk, dyrevelferden var i 100% av tilfella langt dårligere enn i tradisjonelle gårder i min erfaring. Kyr med jurbetennelser, gris med åpne sår og en milion andre plager og utfordringer som lett kunne hjelpes men bøndene valgte å la være. 
Ingenting er rosenrødt i tradisjonellt landbruk heller men der later man iallefall ikke som i samme grad som i økologisk.

Anonymkode: d8173...3f8

Hvorfor lar de ikke dyrene få tilsyn av dyrlegen på gårder som driver økologisk da?

Ts

Anonymkode: 7525f...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, absolutt ikke. Økologisk har mindre smak, mer sykdommer og dårligere for miljøet.

Anonymkode: 4feea...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, absolutt ikke. Økologisk har mindre smak, mer sykdommer og dårligere for miljøet.

Anonymkode: 4feea...6aa

Smak kan jeg ikke kommentere, men de andre to punktene dine er feil. Økologisk har ikke mer sykdommer og det er ikke dårligere for miljøet.

Anonymkode: bc9e8...5b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 20.34):

Nope. Økologisk landbruk i Norge er tilnærma svindel. 
Som tidligere avløser har jeg heller ikke samvittighet til å handle økologisk animalsk, dyrevelferden var i 100% av tilfella langt dårligere enn i tradisjonelle gårder i min erfaring. Kyr med jurbetennelser, gris med åpne sår og en milion andre plager og utfordringer som lett kunne hjelpes men bøndene valgte å la være. 
Ingenting er rosenrødt i tradisjonellt landbruk heller men der later man iallefall ikke som i samme grad som i økologisk.

Anonymkode: d8173...3f8

Det er synd at din subjektive opplevelse har hindret deg fra å sjekke fakta. Det er dårlige og gode eksempler i begge leirene selvfølgelig. Mattilsynet har i en rapport slått fast at dyrevelferden er bedre på økologiske gårder. Færre jurbetennelser på økologiske gårder.

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matproduksjon/okologisk-mat/okologisk-eller-konvensjonell--hva-er-forskjellen

Anonymkode: bc9e8...5b7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 20.33):

Velger økologisk der jeg finner det alternativet. Pris er ikke like viktig

Anonymkode: eb70c...891

Bra med god råd.

Brokkoli 14.90.

Økologisk brokkoli 49.90 

Anonymkode: 37979...d3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøper alltid økologiske meieriprodukter uansett pris. Driter om andre ting er økologisk eller ikke. Spiser ikke kjøtt. Elsker dyr.

Anonymkode: 5b955...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om begge varene er fine foretrekker jeg øko. Jeg kjøper ikke øko om våren er produsert i Israel. Ikke fordi jeg ikke liker Israel, men fordi jeg er redd for å støtte israelsk jordbruk på okkupert land.

Anonymkode: 4b8d9...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...