AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Del Skrevet 24. mars Var på butikken i sted og så at agurk kostet det samme uansett om den var økologisk eller ei, og jeg valgte da den økologiske. Lurer på om alle gjør det? Anonymkode: 7525f...d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #2 Del Skrevet 24. mars Hvis kilosprisen er lik, så tar jeg det som ser best ut. Anonymkode: 95677...8c6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Del Skrevet 24. mars Jeg tar økologisk hvis det koster det samme. Anonymkode: ba731...576 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars Velger økologisk der jeg finner det alternativet. Pris er ikke like viktig Anonymkode: eb70c...891 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars Det varierer. Mer vesentlig for meg hvor noe er produsert enn om det er økologisk. Anonymkode: ff342...3dd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars Nope. Økologisk landbruk i Norge er tilnærma svindel. Som tidligere avløser har jeg heller ikke samvittighet til å handle økologisk animalsk, dyrevelferden var i 100% av tilfella langt dårligere enn i tradisjonelle gårder i min erfaring. Kyr med jurbetennelser, gris med åpne sår og en milion andre plager og utfordringer som lett kunne hjelpes men bøndene valgte å la være. Ingenting er rosenrødt i tradisjonellt landbruk heller men der later man iallefall ikke som i samme grad som i økologisk. Anonymkode: d8173...3f8 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tbag Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars Velger alltid økologisk så langt jeg kan forsvare det ifh lommeboka. Noen unntak som sitrusfrukter og druer, der kjøper jeg aldri med mindre det er økologisk uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars Velger ofte økologisk og hvertfall norsk. Kjøper ikke importert mat der det finns norske alternativer. Anonymkode: 331c2...d4d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars Bare kjøtt. Grønnsaker frukt bær ser alltid så kjassent ut økologisk Anonymkode: da0dc...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Del Skrevet 24. mars Vet ikke spesifikt hvordan det er med frittgående agurk, men sånn generelt så har økologiske matvarer et større CO2-avtrykk enn den "industrielle" maten der effektivitet har betydd mer. Inkludert energieffektivitet. Hvis hele verden skulle spist økologisk ville det ikke vært nok dyrkbar jord. Muligs hvis langt flere ble vegetarianere ville økologisk til alle gått bedre. Anonymkode: 5e52f...92a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #11 Del Skrevet 24. mars Har ikke råd til å velge annet enn billigst alternativ, og da helst fra halv pris kurven. Har ikke råd til ideologier, her er det næringsverdi og kostnad som er første prioritet. Anonymkode: 9ae24...e9d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 24. mars #12 Del Skrevet 24. mars Nei, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Del Skrevet 24. mars Velger som regel økologisk om mulig. Så helt klart om prisen i tillegg er den samme. Bortsett fra tomater, der er de norske ikkeøkologiske tomatene mindre sprøytet enn de økologisk som som regel kommer fra utlandet. Anonymkode: 4a66b...04a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Del Skrevet 24. mars Selvfølgelig. Jeg velger alltid økologisk hvis det er et valg. Jeg ønsker ikke å utsette meg og mine for mer glyfosat enn nødvendig. Og jeg vasker alt av planter i natronbad i 15 minutter. Anonymkode: bc9e8...5b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Var på butikken i sted og så at agurk kostet det samme uansett om den var økologisk eller ei, og jeg valgte da den økologiske. Lurer på om alle gjør det? Anonymkode: 7525f...d01 Nei. Økologisk kan ha muggsopper i mengder som er helseskadelige. Ikke økologiske har sprøytemidler som er brukt i årevis, der vi er sikrere på at de ikke gir helseskader enn muggoppene. Muggsopper har skadet mennesker i tusenvis av år. Anonymkode: 97880...9ad 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #16 Del Skrevet 24. mars Nope Anonymkode: d7b53...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Økologisk kan ha muggsopper i mengder som er helseskadelige. Ikke økologiske har sprøytemidler som er brukt i årevis, der vi er sikrere på at de ikke gir helseskader enn muggoppene. Muggsopper har skadet mennesker i tusenvis av år. Anonymkode: 97880...9ad Dette er en gammel myte. Det er mindre muggsopp i økologisk, i alle fall i korn. https://www.forskning.no/jordbruk-landbruk-mat/mindre-muggsopp-i-okologisk-dyrket-korn/2371106 Anonymkode: bc9e8...5b7 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #18 Del Skrevet 24. mars Kjøper bare økologisk, så langt det lar seg gjøre. Og særlig frukt, grønnsaker og bær- der velger jeg aldri andre alternativer. Kjøtt og fisk handler jeg også så rent som mulig. Anonymkode: 96a5c...a90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #19 Del Skrevet 25. mars Kjøper alt økologisk så langt som mulig. Og hører med bøndene på Reko osv hvis de ikke har økologisk om hvordan de sprøyter osv. Matbutikken har jeg nesten sluttet å handle i, her går det i gårdsutsalg, reko, Røtter osv. Prøver å støtte dem som prøver å tilby noe bra. Er ikke interessert i å spise sprøytemidler. Prioriterer gjerne bort noe annet. 😊 Anonymkode: 08b7d...e88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #20 Del Skrevet 25. mars Jeg velger økologisk når varen ikke er for høyt priset, og kvaliteten på maten er bra. Jeg kjøper selvsagt ikke-økologisk brokkoli som er grønn og fresh, fremfor en øko brokkoli som er gul og gusten. Noen varer er jeg mer nøye på enn andre, f.eks jordbær MÅ være økologisk. Anonymkode: d9cef...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå