Gå til innhold

Pass til barnet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Passe til mitt eldste barn går ut snart og trenger og ordne nytt. 
når jeg ordnet pass sist så hadde far til barnet signert på et ark med stempel fra retten der det står at han samtykker i at mor skal få lov til og ordne pass i fremtiden,  bank kort og andre ting som jeg ikke trenger og skrive ned. 
Så han har jo alt gitt samtykke til at barnet skal få pass. Men blir det endret etter det har kommet nye regler eller holder det med at han har gitt samtykke en gang. Eller er det sånn at han må møte opp på sin politi stasjon for og gi samtykke en gang til? 

(far bor mange mange timer unda) 

Anonymkode: af42f...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er endret og han må møte opp. Dersom det viser seg vanskelig, altså at han ikke gidder, er det mulig du kan komme noen vei med det eksisterende dokumentet.

Anonymkode: 4af4b...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette finner du ut av ved å ta en tlf til politiet eller at du møter opp.

Anonymkode: 915e5...1c0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om det er endret, men hvis han trenger å gi samtykke på nytt trenger det ikke være på samme passkontor

Anonymkode: 88a80...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

når jeg ordnet pass sist så hadde far til barnet signert på et ark med stempel fra retten der det står at han samtykker i at mor skal få lov til og ordne pass i fremtiden,  bank kort og andre ting som jeg ikke trenger og skrive ned. 
Så han har jo alt gitt samtykke til at barnet skal få pass. Men blir det endret etter det har kommet nye regler eller holder det med at han har gitt samtykke en gang. Eller er det sånn at han må møte opp på sin politi stasjon for og gi samtykke en gang til? 

Dette tar du enklest og ordner med en telefon til,passkontoret/politiet. 
Var nylig melding i media om at passtimer begynner å bli vanskelig å få. 

Anonymkode: ce323...d36

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Hvis du har gitt varig samtykke etter 1. november 2022, trenger du ikke møte opp for å gi samtykke neste gang barnet skal ha pass eller ID-kort. Men minst én foresatt må uansett alltid møte sammen med barnet til timen.»

«

For å finne ut om du eller den andre foresatte med foreldreansvar har gitt samtykke, må du møte opp på et pass– og ID-kontor i Norge. Bor du i utlandet, må du møte ved en utenriksstasjon.

Du må ha med ditt eget pass eller nasjonale ID-kort som legitimasjon.

Hvis du møter på pass- og ID-kontoret kun for å sjekke om du har gitt varig samtykke, og ikke skal søke om pass eller ID-kort samtidig, regnes dette som et innsyn i personopplysninger. De ansatte på pass- og ID-kontoret kan ikke gi deg informasjon om samtykke direkte i skranken, men du får et skjema som du må fylle ut. Skjemaet sendes til Politidirektoratet for behandling. »

https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/samtykke-for-pass-og-id-kort-til-barn-og-unge/#sjekke-om-du-allerede-har-gitt-samtykke

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Far kan møte opp og gi samtykke der gan bor (på passkontor). Han kan gi samtykke for resten av tiden frem til barnet fyller 18. 

Ingenting annet godkjennes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette finner du ut av ved å ta en tlf til politiet eller at du møter opp.

Anonymkode: 915e5...1c0

De forteller ikke om samtykke er gitt eller om det enda er gyldig via tlf. Far må møte opp. Det er kjempefirkantet system, har nettopp gått igjennom dette  selv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
luxifine skrev (49 minutter siden):

De forteller ikke om samtykke er gitt eller om det enda er gyldig via tlf. Far må møte opp. Det er kjempefirkantet system, har nettopp gått igjennom dette  selv også

Det er ikke så ekstremt firkantet. Man kan møte opp på hvilket som helst passkontor og signere (uavhengig av hvor barnet får pass), og da varer det frem til barnet er 18 (med mindre man trekker samtykket). 

Jeg må si jeg synes det var blitt ekstremt fleksibelt, samtidig som det har blitt vesentlig vanskeligere å forfalske samtykket. 

Anonymkode: 377ad...0df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Hvis du har gitt varig samtykke etter 1. november 2022, trenger du ikke møte opp for å gi samtykke neste gang barnet skal ha pass eller ID-kort. Men minst én foresatt må uansett alltid møte sammen med barnet til timen.»

«

For å finne ut om du eller den andre foresatte med foreldreansvar har gitt samtykke, må du møte opp på et pass– og ID-kontor i Norge. Bor du i utlandet, må du møte ved en utenriksstasjon.

Du må ha med ditt eget pass eller nasjonale ID-kort som legitimasjon.

Hvis du møter på pass- og ID-kontoret kun for å sjekke om du har gitt varig samtykke, og ikke skal søke om pass eller ID-kort samtidig, regnes dette som et innsyn i personopplysninger. De ansatte på pass- og ID-kontoret kan ikke gi deg informasjon om samtykke direkte i skranken, men du får et skjema som du må fylle ut. Skjemaet sendes til Politidirektoratet for behandling. »

https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/samtykke-for-pass-og-id-kort-til-barn-og-unge/#sjekke-om-du-allerede-har-gitt-samtykke

Som jeg skrev så skrev far under må en del samtykke ark når vi var i retten når det kom til barnefordeling og på disse samtykke arkene vi skrev så har vi også stempel fra dommeren. Jeg ordnet pass til fått felles barn mai 2022 og da ga leverte jeg inn samtykke arket til politiet. Så om jeg skjønner det rett så trenger egentlig ikke far og møte opp på hans stasjon når vårt felles barn skal ha nytt pass siden han ga samtykke før 1 november 2022🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er ikke så ekstremt firkantet. Man kan møte opp på hvilket som helst passkontor og signere (uavhengig av hvor barnet får pass), og da varer det frem til barnet er 18 (med mindre man trekker samtykket). 

Jeg må si jeg synes det var blitt ekstremt fleksibelt, samtidig som det har blitt vesentlig vanskeligere å forfalske samtykket. 

Er det med at denne faren hadde ikke møtt opp på stasjonen før han skal "straffe" meg som mor fordi han valgte og flytte fra sitt barn. Lang lang historie. Og jeg kan ikke ha forfalsket hans underskrift og stempel fra dommeren etter en sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
luxifine skrev (1 time siden):

Er en som fant en link til meg angående dette. Han leverte inn samtykke før november 2022 og da skal vist det gjelde om jeg forsto det riktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
luxifine skrev (1 time siden):

Dette står på sidene til politiet: Hvis du har gitt varig samtykke etter 1. november 2022, trenger du ikke møte opp for å gi samtykke neste gang barnet skal ha pass eller ID-kort. Men minst én foresatt må uansett alltid møte sammen med barnet til timen.

da skal det vist gå fint for meg som mor og ordnet nytt pass uten at far trenger og møte opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jo det er firkantet å finne ut om samtykke gitt og om det er gyldig, det kan ikke søkes opp på nett eller fåes over telefonen slik hun jeg siterte mente. Kun personlig oppmøte på passkontor.

Klart om man har passkontor i umiddelbar nærhet så hjelper det på fleksibiliteten, men for dem uten er det et firkantet system der kun personlig oppmøte gjelder.

Heldigvis trengs det bare å gis en gang (etter 2022) om begge foreldre godkjenner løsningen. Er far eller mor vanskelig må det gjøres hver gang passet skal fornyes (igjen: kun personlig oppmøte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Som jeg skrev så skrev far under må en del samtykke ark når vi var i retten når det kom til barnefordeling og på disse samtykke arkene vi skrev så har vi også stempel fra dommeren. Jeg ordnet pass til fått felles barn mai 2022 og da ga leverte jeg inn samtykke arket til politiet. Så om jeg skjønner det rett så trenger egentlig ikke far og møte opp på hans stasjon når vårt felles barn skal ha nytt pass siden han ga samtykke før 1 november 2022🙈

1 mai er før 1 november og den gang kunne man velge "varig samtykke" eller "kun en gang samtykke". Jeg stod i samme situasjon og barnefar stod steilt på sitt at han ikke trengte å gi samtykke. Vi måtte til passkontor som er to timer unna bostedet (en vei) og det var umulig å få bekreftet (eller avkreftet) om samtykke hans var gyldig eller ikke. Kun personlig oppmøte så enten måtte far møte opp sammen med oss ellers risikerte vi å kjøre hele den veien bare for å bli avvist i skranken.  Heldigvis var far i byen i et annet ærend og fikk sørget for at alt var på stell, men det var bare flaks for han var virkelig ikke motivert til å hjelpe. Han driter i om guttungen har pass eller ikke, han skal ikke reise til utlandet.. 

Systemet fungerer, men det er tungrodd. Det burde vært mulig å i det minste sjekke status på nett eller få opplyst over telefonen mener jeg. 

Anonymkode: 18e64...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her så bor far til barnet 7t und ungen sin.  Er jeg som leverte inn samtykke arket han hadde signert under på til politiet. Jeg kan eventuelt ringe de og høre med de hvordan dette funker. For om det ikke funker så får ikke ungen vert med på ferie til syden eller vert med på ferier vi har planer om. 

nå er jo systemet i dette landet ganske så firkanta og på tryne egentlig når det kommer til alt som Handler om barn som ikke har foreldre som Bor sammen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo da må han møte, står jo at om det er gitt etter 1.nov 22 trenger han ikke. Din x har gitt før dette, ergo må han gi på nytt nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (10 minutter siden):

jo da må han møte, står jo at om det er gitt etter 1.nov 22 trenger han ikke. Din x har gitt før dette, ergo må han gi på nytt nå

Så om Jeg har med fullmakt fra han der det står at han gir meg fullmakt til i fremtiden med og ordne med pass og andre ting  og hans underskrift og stempel fra dommer så vil ikke det ha noe og si? Er det jeg hadde med sist og kopi av passe hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så om Jeg har med fullmakt fra han der det står at han gir meg fullmakt til i fremtiden med og ordne med pass og andre ting  og hans underskrift og stempel fra dommer så vil ikke det ha noe og si? Er det jeg hadde med sist og kopi av passe hans. 

men nå står det jo at det kun gjelder de som har slik fullmakt fra etter 1.nov.22, det har ikke du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kommet en ny ordning, nå må man undertegne på samtykke på selve passmaskinen (samme som tar bilder og hvor voksne signerer når de skal ha pass). Man kan velge mellom engangssamtykke eller varig samtykke. Det er bare samtykker som er undertegnet elektronisk på passmaskinen som gjelder - gamle papirsamtykker er nullstilt.

Anonymkode: 1bde4...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...