AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Del Skrevet 24. mars Jeg skal bli mamma og er så redd for å glemme noe viktig. Kommer fra en familie som ikke er så bra, så jeg er redd for gjenta feil. En ting jeg nylig har innsett er for eksempel at barneforsikring er lurt, det høres åpenbart ut men i min familie var ingen forsikret i noen sammenheng. Finnes det andre slike selvfølgeligheter som «alle andre» vet? Anonymkode: a7925...3ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #2 Del Skrevet 24. mars jeg tror det viktigste er at du har kunnskap om hvordan du grensesetter og møter følelser på en god måte. Finnes mange gode bøker om dette. Når det gjelder utstyr og ting du må ha så finnes det mange råd å få, men du kjenner dine behov best. Les deg opp på amming før fødsel. Det er nyttig å ha noe kunnskap Anonymkode: c30ec...1ab 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym6789 Skrevet 24. mars #3 Del Skrevet 24. mars Jeg tenker at det at du i det hele tatt tenker over dette viser at det kommer til å gå helt fint Man får masse bra brosjyrer på helsestasjonen, barnehage o.l. som hjelper med å mestre, huske og få til ting som noen tenker er en selvfølge 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skal bli mamma og er så redd for å glemme noe viktig. Kommer fra en familie som ikke er så bra, så jeg er redd for gjenta feil. En ting jeg nylig har innsett er for eksempel at barneforsikring er lurt, det høres åpenbart ut men i min familie var ingen forsikret i noen sammenheng. Finnes det andre slike selvfølgeligheter som «alle andre» vet? Anonymkode: a7925...3ea Gravidforsikring som gjelder den første tiden, barneforsikring får man nemlig ikke tegnet før baby er 3 mnd, og da kan det allerede være for seint hvis baby har noe medfødt eller det oppstår noe den første tiden. Vet det også er problematisk hvis man føder prematurt 🫣 Ellers er det greit å huske å søke barnehageplass i god tid så man ikke glemmer det før fristen går ut, jeg holdt på å glemme det med andremann 😂 Anonymkode: 63cb5...fe6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg skal bli mamma og er så redd for å glemme noe viktig. Kommer fra en familie som ikke er så bra, så jeg er redd for gjenta feil. En ting jeg nylig har innsett er for eksempel at barneforsikring er lurt, det høres åpenbart ut men i min familie var ingen forsikret i noen sammenheng. Finnes det andre slike selvfølgeligheter som «alle andre» vet? Anonymkode: a7925...3ea Anbefaler Storebrand sin barneforsikring forresten🙂 Og det er absolutt ikke alle som tenker over barneforsikring… En del av jobben min innebærer økonomisk rådgivning (Jobber ikke i det offentlige) , og dette med barneforsikring er absolutt ikke noe alle vet❤️ Har ikke så mange råd utover det… Bare det at du tenker over dette, så tenker jeg det går helt fint… Anonymkode: dd929...dfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars Det er ikke sånn at "alle" tenker på barneforsikring. Jeg har forsikret mine, ene og alene fordi min svigermor var forsikret og fikk en stor utbetaling da hun ble uføretrygdet. En ekstra trygghet om hvis tragedien først skulle ramme.. Som den sannsynligvis ikke gjør. Jeg tok en hel master i "barn", før jeg valgte å bli mamma selv. Jeg kunne altså sykt mye i teorien. Nå jobber jeg med mennesker som deg og meg, sånne som ikke selv har lært hvordan man er en god forelder gjennom egne foreldre. Det er overraskende mange som ikke får det til, men det er fordi de ikke undrer seg som du gjør. De er ikke nysgjerrige eller tenker at de må gjøre en innsats for å få det til. Altså, de prøver ikke en gang. Ungen bare ligger der og skriker fordi mamma skal ut å ta en røyk, liksom. Anonymkode: 99cd8...098 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars Takk for mange gode svar, det er utrolig betryggende å lese det dere skriver Anonymkode: a7925...3ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars Du trenger heller ikke å vite alt med en gang! Man lærer jo å være forelder i takt med at barnet vokser, og er gjerne «ekspert» på den alderen barnet er i. Lytt til det de sier på helsestasjonen, og vær nysgjerrig og åpen! Også har man ulike ting man synes er veldig viktig som nybakt mor. Noen synes det er superviktig at barna bare får hjemmelaget mat, mens andre er veldig tilfreds med å gi ferdiglaget mat. Andre er veldig opptatt av klær eller utstyr osv osv. Prøv å ikke bli veldig stresset over alt du leser- om du skal være «best» på alle områder blir man gjerne helt utslitt! Tenker en noenlunde avslappet mor som glemmer en ting i ny og ne er en bedre mor enn en veldig stresset mor som husker alt! Barneforsikring kan være greit, men stort sett så går det jo veldig fint uten også! Vi tegnet barneforsikring til eldstemann, men glemte det til de to yngste- så de fikk ikke før yngste var 3-4 år. Og jeg tenker jeg er en ganske så god mor likevel! Anonymkode: 5b18a...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars På cos kurs lærer de bort at så lenge du treffer 30 prosent riktig i samhandling med barnet ditt så får man trygg tilknytning. Anonymkode: 1e5d0...ae6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #10 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): På cos kurs lærer de bort at så lenge du treffer 30 prosent riktig i samhandling med barnet ditt så får man trygg tilknytning. Anonymkode: 1e5d0...ae6 Så lite??? Anonymkode: c7428...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #11 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så lite??? Anonymkode: c7428...ca2 Det setter ting i perspektiv, foreldrene mine må ha bommet så ekstremt mye! 😅 Anonymkode: a7925...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #12 Del Skrevet 25. mars Jeg har ikke barneforsikring, og mine barn er godt oppe i tenåra... Fikk dem da jeg var tidlig i 20-åra og hadde ikke råd. Tror jeg er en OK mor likevel Jeg tror ikke det er ting som forsikringer og materielle ting som er hovedsaken her - alle kan kjøpe en forsikring, klær og utstyr. Det er ikke det som er vanskelig med å være forelder. Det er som flere nevner det å skape en trygg tilknytning, møte barnas følelser osv. - samtidig som man skal være en trygg og tydelig voksen. Mitt beste tips når det gjelder grensesetting er å ha noen få, men klare regler. Hvilke er ikke så viktig - det kommer an på hva som passer deg og ditt liv. Det viktige er at ungene blir trygge, og det trenger de noen faste grenser og rutiner for å bli. Anonymkode: 65cae...e32 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #13 Del Skrevet 25. mars En veldig liten detalj men noe jeg gjorde feil først er at de "rysjene" på kanten av bleia må ut for å hindre lekkasje, bare dra finger langs kanten så de kommer ut hvis de ikke er det 😄 Og at det er lurt å ta en tørr bleie og legge under før man tar av den andre bleia Og at babyer ikke må bades hele tiden som man kan få inntrykk av siden det er mye snakk om bading av babyer. Du kan ikke skjemme bort baby ved å gi for mye oppmerksomhet/nærhet eller ta opp for fort når han gråter og du trenger ikke vente x timer mellom hver gang de får mat i starten, de vil gjerne spise ofte spesielt om du ammer Sjekk råd på Helsenorge før du starter med fast føde, er noen ting babyer absolutt ikke skal spise som ikke er "logisk" som feks honning og ting som ikke er anbefalt som feks spinat. Anonymkode: 63ccc...1d3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 25. mars #14 Del Skrevet 25. mars Kjøp Gro Nylanders bok "Mamma for første gang". Der står alt du trenger. Et av tipsene hennes er å se for deg at du og baby er sammen på en øde øy. Baby trenger bare deg, og du har alt du trenger for å ivareta baby. Bryst og nærvær. Det står mange klare for å ta imot pengene dine, og de spiller på nybakte mødres usikkerheter. Du trenger ikke hamstre utstyr før barnet kommer, se an hva du trenger. Husk at du får gratis "babypakke" hos flere matbutikker med bleier, våtservietter m.m. 1 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #15 Del Skrevet 25. mars Barna mine er ikke forsikret, det ene ble født ekstremprematur og vil antagelig ikke kunne forsikres i det hele tatt før i voksen alder. Men jeg vil påstå at vi har et såpass godt sikkerhetsnett for skader og funksjonshemninger i Norge at barneforsikring blir mer "pynten på kaka" enn helt essensielt. COS-kurs kan være greit å få med seg dersom helsestasjonen din tilbyr det, men for de fleste foreldre så blir nok det kurset mest et bevis på at de gjør veldig mye riktig, heller enn en a-ha!-opplevelse. Ikke ha på deg kjeder du er glad i mens du holder baby, det lærte jeg endelig etter at jeg hadde fått røsket istykker TRE kjeder... Og en siste ting som virker veldig lite viktig i dag, men: skriv ned ting! Utviklingstrinn, vekst, hva barnet liker, hva barnet sier... Det er så utrolig lett å glemme, og jeg lover at årene går enormt fort. Anonymkode: 82203...c13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #16 Del Skrevet 25. mars Slipp til far og ta imot hans avlastning. Han kan hjelpe til med alt, bortsett fra amming. Anonymkode: 2a59a...205 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #17 Del Skrevet 25. mars Husk å drikke. Sov når baby sover. Det er mine to viktigste tips Anonymkode: 2c478...c96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #18 Del Skrevet 25. mars Husk på deg selv! Du har også dine behov, og det er helt greit å ta litt tid bort fra baby en gang i blant for å få dekket dem Det er lett for å gå i mammahjerte-martyr-fellen, og det er ikke bra for hverken deg eller barnet ditt på sikt hvis du utsletter deg selv Anonymkode: 0654d...c0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #19 Del Skrevet 25. mars - Skriv dagbok. Jeg fant selv den mamma skrev om meg i forbindelse med opprydning etter hennes dødsfall. Det var ofte bare korte setninger, det hun orket. Men tårene trillet når jeg leste ting som "Hun går!!!!". - Hvor lett man har for å ta etter egne foreldre, selv ubevisst. Ta grep, tenk gjennom hvor de feilet, les bøker, hør podcast. - Vær to likestilte foreldre fra første stund, selv om det er lettest å ta det selv, og mulig også føles biologisk riktigere. Det er vanskeligere for far å komme skikkelig på banen senere, og så blir det gjerne vonde følelser begge veier. - Tisselaken og pads i seng.. du vil sende en takknemlig tanke til deg selv hver gang du må rydde opp midt på natta. - Barneforsikring er en god investering. Koster ikke mye, betyr veldig mye om noe først skjer. Inneholder også en del gratis tjenester som man ellers må kjempe for å få, psykologisk støtte, rehabiliteringsmuligheter, med mer. Og du gir barna et godt fundament for livet dersom uhellet først er ute. Anonymkode: 3b026...669 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #20 Del Skrevet 25. mars Kom på litt mer; - Babysvømming, trening på å snu seg i vann fra veldig ung alder. Det kan være gull verdt en dag. - Babysang og slikt. Selv om det ofte er knyttet til kirke, er det åpent for alle, og veldig sosialt og trivelig. - Ikke spar penger på vogn, det er en topp motivasjon for å komme seg ut, frisk luft og aktivitet. Å stadig måtte kjempe med vognen på ujevnt underlag, inn og ut av bil, trapper, vekt... Er ikke noe du ønsker disse månedene. Anonymkode: 3b026...669 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå