Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på 4 år som sluttet med bleie på slutten av sommeren i fjor. Det gikk nokså fint med ett eller to uhell i uken frem til jul. Etter jul har det vert mer eller mindre hver dag, ofte flere ganger til dagen. Det går kanskje 2-3 uker mellom hver gang han har hatt en helt tørr dag i barnehagen. 

De fleste uhellene skjer når han er ute. Og  han gir skjelden beskjed om at han har hatt uhell ute med mindre han blir spurt direkte. Som regel oppdages det når ytterklærne skal tas av. 

Hjemme sier han i fra når han må tisse, men han har ofte veldig dårlig tid til å komme seg på toalettet. Vi må ofte sende han på do da vi ser at han må tisse selv om han sier nei.

Når jeg spør om han kjenner noe før han har uhell sier han at det bare kommer uten at han har kjent noe på forhånd. 

Hva kan vi gjøre for å hjelpe han med dette?  Barnehagen har han på en doliste slik at han blir sendt på do oftere når de er ute, men det ser ikke ut som at det hjelper noe særlig. Har vurdert å ta kontakt med lege, men når jeg googler virker det ikke som at leger gjør noe før barna blir eldre. 

Anonymkode: 45b46...380

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha på bleie ute fram til dere finner en annen løsning. Hadde ikke orka å bruke energi på dette. Han er hverken moden eller klar. 

Anonymkode: 81eb0...e69

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bruk bleie i barnehagen. 

Anonymkode: 7fac6...eca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk for et nederlag dere påfører han daglig med å ikke bruke bleie til han er klar. Dere burde skamme dere faktisk. Prøver dere å ødelegge hele selvtilliten og selvfølelsen hans? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var veldig ung så holdt jeg det inne hvis jeg hadde det veldig gøyt og ikke ville avbryte leken.  Jeg har ADHD, jeg tror kanskje det er grunnen.

Anonymkode: 178cf...37c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta på bleie igjen var selvfølgelig det første vi tenkte på. Og vi har vert i dialog med barnehagen om det. Han går fullstendig i vranglås når det blir snakk om bleie på dagtid (bruker fremdeles på natt). Det virker som at nederlaget med å begynne med bleie igjen er mye større enn nederlaget av å ha uhell.

Han var tørr og klar på slutten av sommeren i fjor, det gikk veldig fint i noen måneder før det ble ett problem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenk for et nederlag dere påfører han daglig med å ikke bruke bleie til han er klar. Dere burde skamme dere faktisk. Prøver dere å ødelegge hele selvtilliten og selvfølelsen hans? 

seriøst? 🤔🤔🤔

image.png

AnonymBruker
Skrevet

jeg har en på 4,5 som tisser på seg flere ganger daglig. Synes ikke det er grunn nok til å bruke bleie (kun om han har penbukse eller vi skal noe hvor det er svært ubeleilig å skifte). Har alltid med flere bukseskift. Er møkk lei! Desverre ingen gode råd, bare sympati

Anonymkode: 4cbdd...5bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vi hadde barn som var tør ved 2.5 års alder. Ved 3.5 års alder begynte uhell. Ca 2 mnd seinere fikk barnet epilepsi diagnose..og her sa sykehuset ikke sett på bleie, selv om bhg ønsket. Årsak var at de mente var mer nedverdigende å sette på bleie igjen. Og at bhg heler fikk ordne rutiner om å gå ofte på do  selv om barnet ikke ville, skulle det gå på do å prøve

Anonymkode: efa74...457

AnonymBruker
Skrevet

Samme her, men med 5-åring. Barnet har utebleie i barnehagen når det er vinterklær og sendes inn etter alarmklokken ellers. Vi har vært runden hos lege og testet alt, ikke noe feil, det tar bare lenger tid for noen barn er beskjeden vi har fått. 

Anonymkode: f2728...b15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei seriøst, dette er det dummeste jeg har lest. De fleste friske barn på 4 år er klare til å slutte med bleie. Hva med barn som ikke er "klare" når de begynner på skolen, da? Skal de gå med bleie på skolen? Synes det er en uting dette med at barn skal være "klare" for å slutte med bleie. Vi må hjelpe med å bli klare! Har det ingen verdi lenger å få være storgutt og storjente? Å få hjelp av voksne til å mestre og klare ting selv? Du infantiliserer denne ungen noe så voldsomt og kamuflerer det med omsorg for selvfølelsen hans. Det er helt feil.

Anonymkode: 531a8...106

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må forklare han det bedre. Han må lære seg å kjenne etter.

Ikke ta på bleie igjen. Noe så nedverdigende. Han er 4, Ikke 2.

Anonymkode: 8832a...3ff

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig dessverre. Virker som mange blir opprørt når ungene begynner å tisse seg ut etter noe tid som tørr. Men det er veldig vanlig. Det som hjelper er å mase på barnehagen om at de må sørge for at barnet går på do rett for de skal ut. Og at de ber barnet gå på do på nytt etter en stund. Ungene glemmer seg når de er ute i lek og har mye klær på. Dette er det eneste jeg har erfart at faktisk har fungert. Har hatt noen år med kokvask hver dag. Lurt å kjøpe dobbelt sett med uteklær, slik at du alltid har tørt skulle det være nødvendig. 

Anonymkode: 45468...4ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig vanlig dessverre. Virker som mange blir opprørt når ungene begynner å tisse seg ut etter noe tid som tørr. Men det er veldig vanlig. Det som hjelper er å mase på barnehagen om at de må sørge for at barnet går på do rett for de skal ut. Og at de ber barnet gå på do på nytt etter en stund. Ungene glemmer seg når de er ute i lek og har mye klær på. Dette er det eneste jeg har erfart at faktisk har fungert. Har hatt noen år med kokvask hver dag. Lurt å kjøpe dobbelt sett med uteklær, slik at du alltid har tørt skulle det være nødvendig. 

Trippelt sett faktisk. Da har du to sett i barnehagen, og et ekstra hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problemet! Og det varte og rakk. Kunne ha perioder uten uhell, og så plutselig var det hver dag, flere ganger om dagen. Vi prøvde dobesøk etter klokka,  ikke drikke før legging, klistremerker som premie osvosv… 

Det som hjalp her var å finne en premie han veldig gjerne ville ha (legosett), og sette det på hylla. Nå måtte han være helt tørr i x antall dager for å få det. Når han klarte det, ble det ny premie. Og bank i bordet, ungen har vært tørr dag og natt i snart tre måneder!

Jeg vet ikke hvorfor det fungerte så mye bedre enn den belønningen vi hadde prøvd før, men det funka. Jeg nekter å tro at han bare ikke var klar før, og at han tilfeldigvis ble det da han fikk en premie å strekke seg etter. Det virket her mer som om han ikke brydde seg, det var jo bare å bytte bukse og truse så fortsatte leken…  

Anonymkode: 48009...dd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en gutt på 4 år som sluttet med bleie på slutten av sommeren i fjor. Det gikk nokså fint med ett eller to uhell i uken frem til jul. Etter jul har det vert mer eller mindre hver dag, ofte flere ganger til dagen. Det går kanskje 2-3 uker mellom hver gang han har hatt en helt tørr dag i barnehagen. 

De fleste uhellene skjer når han er ute. Og  han gir skjelden beskjed om at han har hatt uhell ute med mindre han blir spurt direkte. Som regel oppdages det når ytterklærne skal tas av. 

Hjemme sier han i fra når han må tisse, men han har ofte veldig dårlig tid til å komme seg på toalettet. Vi må ofte sende han på do da vi ser at han må tisse selv om han sier nei.

Når jeg spør om han kjenner noe før han har uhell sier han at det bare kommer uten at han har kjent noe på forhånd. 

Hva kan vi gjøre for å hjelpe han med dette?  Barnehagen har han på en doliste slik at han blir sendt på do oftere når de er ute, men det ser ikke ut som at det hjelper noe særlig. Har vurdert å ta kontakt med lege, men når jeg googler virker det ikke som at leger gjør noe før barna blir eldre. 

Du vurderer ikke å ta kontakt med lege, du tar kontakt. 
Også gutter kan gå med urinveisinfeksjon, og da kan de holde på slik du beskriver. Der kan og være andre ting, som enkelt kan avhjelpes og da skal ikke gutten gå på denne måten. Han har vært tørr i lengre perioder, nå er han ikke det og da gir man barnet legehjelp til å få avklart om dette er noe som kan avhjelpes hos helsevesenet. 
Jeg blir sint, når foreldre lar barn gå med plager over lengre tid, uten å søke legehjelp.

Anonymkode: d9b8e...357

• Nyttig 1
Skrevet

Det der er ganske vanlig i den alderen. De har ikke tid til å gå på do når de har på seg utetøy. Barnehagen må minne barnet på å gå på do før han går ut. Kanskje det går an å få belønning i form av klistremerker når han går på do i tide? Vil også tro at  det bedrer seg når det blir mindre utetøy. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt uvanlig at barn i den alderen er forstoppet og det igjen kan gjøre at enkelte mister kontrollen over urinveiene når hard avføring ligger og klemmer på blære og urinrør. Noen kan gå i åresvis med forstoppelse uten at det nødvendigvis gir tydelige symptomer. 

Det er forholdsvis enkelt å sjekke hos lege så ville definitivt tatt meg en tur dit. 

Anonymkode: b143e...83f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv et par uhell i uka fra sommeren og fram til jul er ganske mye når det er så lenge, men hvis han har uhell hver dag 1-2 ganger om dager, blir det altfor slitsomt for barnehagen å måtte skifte så ofte på han og nedverdigende for sønnen din å gjennomgå disse hyppige uhellene. Sånn det er nå, bør dere gå tilbake til bleier en stund, selv om du føler han er for stor for bleier siden han er over 4 år og egentlig sluttet i sommer. Men dere ble likevel fortsette med de samme dorutinene som før og bare bruke bleie som en ekstra sikkerhet. Samtidig bør dere og barnehagen prøve å finne ut om det er noen miljømessige endringer hjemme eller i barnehagen som kan ha påvirket sønnen din til å begynne å tisse på seg mer igjen. Det å gå tilbake i utvikling kan noen ganger være en fysisk konsekvens av en psykologisk reaksjon. Noen barn kan f.eks. begynne å tisse på seg igjen når de får småsøsken, det kan også være reaksjon på uro/redsel, praktiske årsaker som at de er redd for å gå på do i bhg, at noen skal ta lekene deres eller fomo for å glipp av noe i leken hvis de går ifra osv. Det er ikke så ofte det er noe kronisk fysiologisk feil, så jeg ville ha sjekket ut de miljømessige faktorene før dere tar han til legen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regresjoner er helt vanlig. Ikke lag sak av det, men la han mestre skift osv selv. Og bare la han finne ut av det. Men det sim funket for våre i den alderen var at bhg hadde regler for hva som skjer når en skal på do. Feks at en voksen passet på leken, så ikke andre tok den fordi man må på do, de snakket med alle om at den som skal på do må rope høyt til de de leker med at de bare skal på do, og da skal man få være med i leken igjen når man kom tilbake. Veldig vanlig at de ikke tør forlate lek fordi de ikke vet hva som skjer når de er på do eller tilbake fra do. Med disse reglene kunne alle gå på do når de måtte trygge på at det viktigste i verden akkurat da bare sto på pause et øyeblikk :) 

Anonymkode: b604b...89c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...