AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Del Skrevet 24. mars Noen som har tatt det? Er i midten av 30-årene og er nylig blitt singel. Tenker det er bra å få beskyttelse mot hpv som kan gi livmorhalskreft, da det er større sjanse for å få hpv jo flere partnere man har. Noen som har tatt sprøytene i voksen alder? Forsto det slik at jeg kunne ta dem og det kunne være effekt siden jeg ikke har hpv- viruset i kroppen. Anonymkode: c560e...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #2 Del Skrevet 24. mars Tok det i starten av 20-åra. Da tok jeg cervarix, men nå ville jeg tatt gardasil-9. Er det noe spesielt du lurer på? Det er ingen bakdeler med å ta den, bare fordeler. Anonymkode: 783a5...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Del Skrevet 24. mars Jeg er 40, og har nettopp tatt siste dose. Samme har mannen min. Dyrt, men verdt det for oss. Den beskytter ikke bare mot livmorhalskreft, men beskytter også mot kreft i penis, skjede, kjønslepper, anus og munn/svelg. Anonymkode: c88c1...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen som har tatt det? Er i midten av 30-årene og er nylig blitt singel. Tenker det er bra å få beskyttelse mot hpv som kan gi livmorhalskreft, da det er større sjanse for å få hpv jo flere partnere man har. Noen som har tatt sprøytene i voksen alder? Forsto det slik at jeg kunne ta dem og det kunne være effekt siden jeg ikke har hpv- viruset i kroppen. Anonymkode: c560e...3bb Svaret er ja. Og en korreksjon: Det kan være effekt uavhengig av om du har hatt eller har hpv. Den nye rutinen nå er at de anbefaler alle som får positiv test å ta vaksinen. (HPV er i flertall, det er en familie virus, ikke ett enkelt) Og risikoen er ikke kun lenket til dine sexpartnere eller det å være singel. Selv i et forhold som etter avtalen skal være monogamt kan enhver som ønsker det ligge rundt på bygda uten at du har kontroll på slikt. Anonymkode: f6c02...3c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tok det i starten av 20-åra. Da tok jeg cervarix, men nå ville jeg tatt gardasil-9. Er det noe spesielt du lurer på? Det er ingen bakdeler med å ta den, bare fordeler. Anonymkode: 783a5...36e Jeg fikk gardasil 9. Ja, jeg lurte bare på om det var vits å ta den i så høy alder, da jeg har lest at man bør ta den før seksuell debut. Men forstår nå at det er lurt i voksen alder også Anonymkode: c560e...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk gardasil 9. Ja, jeg lurte bare på om det var vits å ta den i så høy alder, da jeg har lest at man bør ta den før seksuell debut. Men forstår nå at det er lurt i voksen alder også Anonymkode: c560e...3bb Det er veldig lurt ja. Myndighetene kan ikke anbefale vaksinen, fordi den er veldig dyr. Anonymkode: c88c1...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars Nei og har heller ikke planer om det. Anonymkode: 341f0...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noen som har tatt det? Er i midten av 30-årene og er nylig blitt singel. Tenker det er bra å få beskyttelse mot hpv som kan gi livmorhalskreft, da det er større sjanse for å få hpv jo flere partnere man har. Noen som har tatt sprøytene i voksen alder? Forsto det slik at jeg kunne ta dem og det kunne være effekt siden jeg ikke har hpv- viruset i kroppen. Anonymkode: c560e...3bb Denne gis til kreftpasienter uavhengig av alder. Både underlivskreft og brystkreftpasienter får tilbud om vaksinen. Har du økonomi til det så be om resept på den dyreste varianten, den beskytter bredere. Anonymkode: d31d3...376 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Denne gis til kreftpasienter uavhengig av alder. Både underlivskreft og brystkreftpasienter får tilbud om vaksinen. Har du økonomi til det så be om resept på den dyreste varianten, den beskytter bredere. Anonymkode: d31d3...376 Ja, kjørte på med den dyrestes, men kostet jo 5000 for alle tre dosene, så ble litt i tvil:) men virker jo som en lur ting å gjøre selv om kroppen selv ordener opp når man er smittet i 90 prosent av tilfellene leste jeg Anonymkode: c560e...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er 40, og har nettopp tatt siste dose. Samme har mannen min. Dyrt, men verdt det for oss. Den beskytter ikke bare mot livmorhalskreft, men beskytter også mot kreft i penis, skjede, kjønslepper, anus og munn/svelg. Anonymkode: c88c1...449 Har jeg forstått det riktig så er det ikke smittefare om man har levd med partneren monogamt i mange år, men hvis man har seg med andre er risikoen der? Anonymkode: c560e...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 25. mars #11 Del Skrevet 25. mars Ja, tok den i midten av 30-årene. Godt gift, men to tilfeller av grove celleforandringer tidlig i 30-årene skremte meg nok. Så tenker det ikke skader å beskytte seg så godt som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #12 Del Skrevet 25. mars Jeg tok den som voksen, fikk anbefalt av en sykepleier. Ta den som beskytter mot flest varianter (gardasil 9 tror jeg er den). Sist jeg var hos en gynekolog så stilte hun en rekke standard-spm i starten, bl a om jeg hadde tatt vaksinen. Hun ble overrasket da jeg sa ja, og sa at det er det ikke så mange på din alder som har, men at det var veldig bra. Så en lege vil anbefale det, selv om man (dersom man har vært seksuelt aktiv i flere år med forskjellige partnere) sannsynligvis allerede har hatt infeksjon av en eller annen type hpv. Den beskytter jo likevel mot fremtidig smitte. Anonymkode: 7c50b...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #13 Del Skrevet 25. mars Har ikke gjort det, men kommer til å ta den hvis det blir aktuelt å bytte partner igjen. Både jeg og partner er hpv-negative. Anonymkode: 7a535...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå