AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Del Skrevet 24. mars Navnene i overskriften, uttaler du dem med K-lyd eller Kj-lyd? Og uttaler du alle navnene med enten den ene eller den andre varianten? Må understreke at jeg tenker helt generelt her: altså hvis du f.eks leser en skjønnlitterær tekst der navnet står skrevet, slik at du ikke kjenner personen eller vet hva vedkommende selv sier. Jeg er inkonsekvent. Jeg sier Kyrre med ren K, men de andre med Kj-. Anonymkode: bd910...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #2 Del Skrevet 24. mars De to første med K, de to siste med Kj. Så vil jeg alltid uttale det slik den det gjelder uttaler det selv, hvis jeg vet. Anonymkode: a0b01...3fb 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 24. mars #3 Del Skrevet 24. mars I utgangspunktet uttaler jeg alle med kj, det er det naturlige for meg, men jeg tilpasser meg naturligvis etter hvordan den enkelte selv uttaler navnet sitt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars De to første med K, med mindre det er en Ketil som vil ha kj-lyd (har møtt utgaver av arten). De to siste med kj. Anonymkode: 9377e...08c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Durex Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars Skyrre, Skjetil, Skjersti, Kishten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars Jeg kjenner både Kyrre med k og Kyrre med kj, begge fra Oslo. Hva kaller de seg selv? Ketil og Kjetil er jo to ulike navn? Normalt ville jeg uttale de 2 siste med kj . Men jeg kjenner en Kirsten fra Stavanger som uttales med kun k. Anonymkode: c6b49...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars Med K på alle... Altså sånn som de skrives, med mindre noen sier at det uttales med Kj.. Anonymkode: d57f5...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars Kyrre og Ketil rett ut Kjirsti som i Kjersti. Kirsten som i Kjerstin. Anonymkode: f85e0...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars Kjyrre, Ketil, Kjirsti og Kjirsten. Aldri hørt annen uttale, bortsett fra hos barn som ikke klarer kj-lyden. Kjetil uttaler jeg selvsagt Kjetil, men det er som en annen skriver et annet navn enn Ketil. Anonymkode: bf42d...ce2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Del Skrevet 24. mars Durex skrev (2 minutter siden): Skyrre, Skjetil, Skjersti, Kishten. Skjersti ? Det står ikke Kjersti, men Kirsti. Og du uttaler vel ikke i som j ? Anonymkode: 69ce7...d34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #11 Del Skrevet 24. mars Kyrre (Kjyrre høres ut som budeien på setra), Ketil/Kjetil alt ettersom hva navneeier sier selv, Kjirsti og Kirsten (kjisten må man være død for å ligge i). Anonymkode: 0098c...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #12 Del Skrevet 24. mars Jeg heter Kirsti. Uttaler med kj-lyd. Men jobbet i Finnmark en gang for hundre år siden. Hadde ei jente i klassen min som het Kirsti. Hun/de uttalte det med ki-lyd. Anonymkode: c212b...aff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva kaller de seg selv? Anonymkode: c6b49...ca3 Som jeg skriver i hovedinnlegget er spørsmålet ment helt generelt, og handler om de tilfellene når man ikke vet hva de kaller seg selv. Dvs, jeg spør om hva du kaller dem når du f.eks leser navnet i en tekst. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ketil og Kjetil er jo to ulike navn? Anonymkode: c6b49...ca3 Det kan være forskjellig, men det må ikke være det. Selv har jeg faktisk ikke møtt en eneste Ketil som uttaler navnet sitt med K. De jeg kjenner til er "Kjetil", alle sammen. Anonymkode: bd910...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Del Skrevet 24. mars Med meget forenklet lydskrift: Kjyrre, Kjetil, Kjisjti, Kjisjtn Tror jeg. Eventuelt Kjesjti/Kjesjtn? Anonymkode: c0b04...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Del Skrevet 24. mars Kyrre og Ketil med K. Kjishti og Kjishtn. Anonymkode: 42941...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #16 Del Skrevet 24. mars Hørt om hun som ble forsinka til shino med skjærstn fordi hun fikk sjitt i skjeden så den falt av? Anonymkode: 66fbb...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Del Skrevet 24. mars Kjyrre, Kjetil (så lenge det ikke er spesifisert og forklart at han heter Ketil), Kirsti og Kirsten. De to sistnevnte har jeg folk i familien som heter, og de navnene deres uttales som de skrives. Anonymkode: f86e7...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #18 Del Skrevet 24. mars Kjyrre, Kjetil med kj. Kjishti, Kjishn. Bor et sted hvor det første navnet er med i ei viktig gate, og tipper 5% sier Kyrre uten j. Tanta mi heter Kirsten og hun selv uttaler det som Kirstønn (med dyp i, nesten u). Men jeg klarer ikke uttale navnet på hennes dialekt uansett. Anonymkode: 47f54...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #19 Del Skrevet 24. mars Kyrre, Ketil, Kirsti og Kirsten. Kjyrre, Ketil, Kirsti og Kjirsten. Dersom den som har navnet selv uttaler det annerledes så retter jeg meg automatisk etter dette. Grunnen til at Ketil uttales uten j er fordi noen heter Ketil og noen heter Kjetil. Jeg har aldri sett noen stave navnet sitt Kjyrre, Kjirsti eller Kjirsten. Anonymkode: ded2e...4da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. mars #20 Del Skrevet 24. mars Kyrre, Kjetil, Kjirsti, Kjirsten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå