Gå til innhold

Hvor bra er frukt når man skal ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

jeg skal ikke slanke meg mye, men prøver å bli kvitt de berømmelige 5 kiloene som ikke vil gi slipp. Problemet er vel rett og slett at jeg har for mye søthunger til å klare å motstå alle fristelser. Før spiste jeg litt for mye sjokolade, men nå har jeg kuttet ut sjokoladen til fordel for masse frukt. Lager fruktsalat som jeg spiser med yoghurt/cultura. Spiser dette nesten hver kveld.

Det positive er altså at jeg har kuttet ut sjokoladen når jeg spiser frukt. Men frukten er jo veldig søt, og det er da unektelig ikke slankemat? Bør jeg etterhvert prøve å kutte ned på all fruktsalaten jeg spiser, tilsvarer vel ca 3 frukter hver kveld (mye av de tropiske fruktene som banan, druer, appelsin, annanas osv)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frukt er jo sunt ... men kanskje i moderate mengder?

Et lite tips som er veldig godt: har du prøvd å lage fruktsalat av ananas og stangselleri? Det anbefales på det varmeste! Stangsellerien har nesten ingen kalorier, og fyller opp. Pluss at det er en grønnsak, sunnere og usøt. Kombinasjonen ananas og stangselleri er bare knallgrod. Søt OG frisk! :)

Gjest camillo
Skrevet
jeg skal ikke slanke meg mye, men prøver å bli kvitt de berømmelige 5 kiloene som ikke vil gi slipp. Problemet er vel rett og slett at jeg har for mye søthunger til å klare å motstå alle fristelser. Før spiste jeg litt for mye sjokolade, men nå har jeg kuttet ut sjokoladen til fordel for masse frukt. Lager fruktsalat som jeg spiser med yoghurt/cultura. Spiser dette nesten hver kveld.

Det positive er altså at jeg har kuttet ut sjokoladen når jeg spiser frukt. Men frukten er jo veldig søt, og det er da unektelig ikke slankemat? Bør jeg etterhvert prøve å kutte ned på all fruktsalaten jeg spiser, tilsvarer vel ca 3 frukter hver kveld (mye av de tropiske fruktene som banan, druer, appelsin, annanas osv)?

Hei.

Jeg har ikke særlig mye detaljkunnskap om kalorier etc., men likevel;

hvordan er kostholdet ditt ellers?

Frukt er jo sunt, men det inneholder som du vet flere kalorier enn grønnsaker, for eksempel. Jeg har likevel ikke tro på at et normalt kosthold som skal gi varig vekttap bør gå ut på å sky frukt... Da tror jeg det er andre ting som heller bør justeres, derfor spurte jeg etter kostholdet ditt forøvrig. Her kommer også trening/aktivitet inn i bildet - samt mengder, selvfølgelig. Mengder av frukt er nok ikke heldig på kvelden, og blant annet banan hører innunder raske karbs.

Jeg ville satset på å være mett når kvelden kommer, ved å spise mest av karbohydratene på formiddagen, og spise mye proteiner. Det gir en utrolig metthetsfølelse - verdt å prøve.

For godterisuget kan du prøve en håndfull nøtter/rosiner.

Skrevet

kan jo bruke matvaretabellen for titte på kcal innholdet

man skal spise masse frukt for å nærme seg sjokolade

melke sjokolade = 536 kcal går ut i fra at de regner pr 100gram

mens banan har kun 92 kcal :)

Gjest Gjest
Skrevet

Unnskyld alltså, men jeg synes det blir for dumt når man ska begynne å snakke om at frukt ev kan va uheldig ved slanking....

Jeg har vært veldig overvektig og har fortsatt litt igen, men frukt og grønt har hjelpt meg. Det er jo sundt!!

Ska man ha dårlig samvittighet fordi man spiser frukt nå også...?

Man må jo faktisk tenke på de vitaminene man får i seg på kjøpet.

Gjest camillo
Skrevet
Unnskyld alltså, men jeg synes det blir for dumt når man ska begynne å snakke om at frukt ev kan va uheldig ved slanking....

Jeg har vært veldig overvektig og har fortsatt litt igen, men frukt og grønt har hjelpt meg. Det er jo sundt!!

Ska man ha dårlig samvittighet fordi man spiser frukt nå også...?

Man må jo faktisk tenke på de vitaminene man får i seg på kjøpet.

Enig der. Men skal man ha av det aller siste er det ofte ganske vanskelig, og da er det unødvendig å ha banan-party rett før man legger seg.

Men - enig.

Gjest Gjesta
Skrevet

Du greier ikke å bli feit av frukt. Stapp innpå :)

Husk at de sier fem om dagen, og der teller frukt like mye som grønnsaker. Men så klart er det fint om du kan spise grønnsaker også.

Visste du forresten at når du spiser kålrot, forbrenner du flere kalorier enn du får i deg? ;)

Skrevet

Hvis du har stor søthunger ville jeg prøvd krom i tillegg til å spise masse frukt.

Jeg hadde samme problemet som deg, men etter at jeg begynte med krom er søthungeren helt borte.

Snakk med de som jobber på helsekosten om hvilket merke du evt skal velge. Det er visst forskjell på de ulike merkene sa damen på helsekosten til meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man f.eks. spiser et par bananer om dagen så har man plutselig 300kcal ekstra. Det er det samme som ganske mange småkjeks, selvfølgelig kan man legge på seg av frukt! Man kan legge på seg av alt som inneholder energi.

Husk at de sier fem om dagen, og der teller frukt like mye som grønnsaker. Men så klart er det fint om du kan spise grønnsaker også.

Visste du forresten at når du spiser kålrot, forbrenner du flere kalorier enn du får i deg? ;)

Tror du virkelig på det? Det er bare tull

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man f.eks. spiser et par bananer om dagen så har man plutselig 300kcal ekstra. Det er det samme som ganske mange småkjeks, selvfølgelig kan man legge på seg av frukt! Man kan legge på seg av alt som inneholder energi.

Gjest Gjesta
Skrevet

Fruktsukker er jo også sukker da. Men sunnere enn fint, raffinert sukker. Men karbohydrater er det like fullt, så skal du slanke deg bør du kanskje ikke overdrive fruktspisingen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er IKKE bare tull ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Det er IKKE bare tull ;)

Har du fakta?I så fall: bevis det!

Gjest Gjesta
Skrevet
Har du fakta?I så fall: bevis det!

Hvordan kan man bevise det?

Gjest Gjesta
Skrevet
Hvordan kan man bevise det?

Når man hevder noe som bortimot er naturstridig, er det greit å ha kilder til å underbygge påstandene sine.

Gjest Gjesta
Skrevet
Når man hevder noe som bortimot er naturstridig, er det greit å ha kilder til å underbygge påstandene sine.

Men det er da ikke så inni hampen rart å tenke at man bruker en del energi på å fordøye kålrot? Så hvis kålroten inneholder lite kalorier?

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Er ikke kålroten 'Nordens appelsin', full av c-vitaminer, og en livredder i tider med matmangel?

En liten sjekk på internett avslører at kålrot har omtrent like mange kalorier som gulrot.

Jeg har hørt den samme påstanden om selleristenger, og der er det kanskje noe mer i det, for 100 gram selleri har noe sånt som 7 kalorier per 100 g, Synd det ikke er noe godt.

Endret av Elfrida
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har ikke noe link desverre, men det har stått både på Grethe Roede sine sider og i diverse slankeblader. Men tro for all del hva du vil, I don`t care.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...