Gå til innhold

Antiinflammatorisk kosthold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antiinflammatorisk kosthold? Eller skal vi kalle det "hvordan leve best mulig uten D-vitamin"?

Det ropes høylytt om gurkemeie, ingefær og blåbær – som om mat alene kan slukke en kropp i kronisk brann. Men få tør å spørre: Hva mangler egentlig? Hva hvis immunkaoset ikke skyldes feil mat, men fravær av en helt sentral regulator?

D-vitamin er ikke bare et supplement – det er immunforsvarets termostat. Uten det prøver kroppen å regulere seg med nødtiltak og krydder. Det hjelper litt. Men det er ikke forebygging. Det er brannslukking uten vann.

Anonymkode: 5cbfc...7d4

Hvor i alle dager kom det her inn i bildet? Har ALDRI i noen sammenheng hørt at vi skal leve uten d- vitaminer på antiiflammatorisk kosthold. Tar tilskudd i vinterhalvåret PÅ antiflammatorisk kosthold, så har bomma kraftig jeg da? 

Anonymkode: aed7f...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antiinflammatorisk kosthold? Eller skal vi kalle det "hvordan leve best mulig uten D-vitamin"?

Det ropes høylytt om gurkemeie, ingefær og blåbær – som om mat alene kan slukke en kropp i kronisk brann. Men få tør å spørre: Hva mangler egentlig? Hva hvis immunkaoset ikke skyldes feil mat, men fravær av en helt sentral regulator?

D-vitamin er ikke bare et supplement – det er immunforsvarets termostat. Uten det prøver kroppen å regulere seg med nødtiltak og krydder. Det hjelper litt. Men det er ikke forebygging. Det er brannslukking uten vann.

Hm, jeg fikk øynene opp for D-vitamin i forfjor og har sørget for at nivået mitt nå er bra. Det jeg ikke har tenkt over i forbindelse med økt D-vitamin i kroppen er at jeg nå har mye mindre smerter i muskler og ledd. Var i perioder omtrent bundet til huset pga smerter i hofter ved bevegelse.  Det var bl.a. uuholdelig vondt å gå i trapper. Jeg har for øvrig ikke endret stort annet enn å sørge for bra D-vitaminnivå. 

Anonymkode: 9a492...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vær så snill, ikke spor av tråden «min» med diskusjon om D-vit. Jeg var ute etter mennesker som selv spiser antiinflammatorisk og deres erfaringer. 

Anonymkode: fc24c...4da

Skjønner deg godt – det var ikke meningen å kuppe tråden! Jeg nevnte D-vitamin fordi det faktisk er en del av min erfaring med antiinflammatorisk livsstil. Jeg oppdaget at kroppen min responderte mye bedre da jeg fikk det på plass sammen med kostholdet.

Men jeg respekterer at du ønsket fokus på mat, ikke tilskudd – så jeg skal holde meg på matsporet videre. Gleder meg til å lese andres erfaringer også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hm, jeg fikk øynene opp for D-vitamin i forfjor og har sørget for at nivået mitt nå er bra. Det jeg ikke har tenkt over i forbindelse med økt D-vitamin i kroppen er at jeg nå har mye mindre smerter i muskler og ledd. Var i perioder omtrent bundet til huset pga smerter i hofter ved bevegelse.  Det var bl.a. uuholdelig vondt å gå i trapper. Jeg har for øvrig ikke endret stort annet enn å sørge for bra D-vitaminnivå. 

Anonymkode: 9a492...997

Det er jo ikke så rart da, for d vitamin er veldig viktig for muskler. Men TS har endometriose og spør om kosthold. D vitamin er generelt viktig for helse, men det alene er ingen kur for endometriose. 

Anonymkode: 579ca...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner deg godt – det var ikke meningen å kuppe tråden! Jeg nevnte D-vitamin fordi det faktisk er en del av min erfaring med antiinflammatorisk livsstil. Jeg oppdaget at kroppen min responderte mye bedre da jeg fikk det på plass sammen med kostholdet.

Men jeg respekterer at du ønsket fokus på mat, ikke tilskudd – så jeg skal holde meg på matsporet videre. Gleder meg til å lese andres erfaringer også!

Du må gjerne fortelle mer om ditt antiinflammatoriske kosthold, og hva som fungerte kombinert med D-vit? 😊

Anonymkode: fc24c...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...