AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Del Skrevet 24. mars Hei, Jeg lurer på om det er flere her som har et anti inflammatorisk kosthold, og hvordan det ser ut for deg? Er det pga en kronisk sykdom, i så fall, hva slags effekt har kostholdet hatt på sykdommen? Jeg har selv endometriose og hørt at et slikt type kosthold kan ha positiv effekt mtp. hvor plaget man er. Anonymkode: fc24c...4da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 24. mars #2 Del Skrevet 24. mars Jeg er på AIP-diett. Autoimmun sykdom. Effekten til nå er at jeg opplever symptombedring. Symptomene er der ennå. Når jeg har holdt på det jeg mener er lenge nok, så vil jeg vurdere om det er verdt det eller om jeg skal prøve en type medisin på neste nivå, som er alternativet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Del Skrevet 24. mars Jeg har hatt veldig god effekt, spist meg fra 100% ufør til og jobbe 60%. Fått et nytt liv. Klarer og være sosial og trene også. Og ta rengjøring selv. Ja, startet for 8 år siden for kronisk sykdom. Ikke samme sykdom som deg. kaffe med mct olje til frokost, elektrolytter og eplecidereddik. egg og avokado gjerne til lunsj. kjøtt ( ikke svin )/ fugle / fisk med grønnsaker ( ikke løk ) og salat til middag. Gjerne nøtter på kvelden litt mørk sjokolade. Anonymkode: aed7f...d55 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars Lava Anne skrev (4 minutter siden): Jeg er på AIP-diett. Autoimmun sykdom. Effekten til nå er at jeg opplever symptombedring. Symptomene er der ennå. Når jeg har holdt på det jeg mener er lenge nok, så vil jeg vurdere om det er verdt det eller om jeg skal prøve en type medisin på neste nivå, som er alternativet. Hvor lang tid tok det, før du kjente symptombedring? Jeg tenker først å prøve meg på middelhavskosthold, og se hvordan det fungerer for meg. Anonymkode: fc24c...4da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har hatt veldig god effekt, spist meg fra 100% ufør til og jobbe 60%. Fått et nytt liv. Klarer og være sosial og trene også. Og ta rengjøring selv. Ja, startet for 8 år siden for kronisk sykdom. Ikke samme sykdom som deg. kaffe med mct olje til frokost, elektrolytter og eplecidereddik. egg og avokado gjerne til lunsj. kjøtt ( ikke svin )/ fugle / fisk med grønnsaker ( ikke løk ) og salat til middag. Gjerne nøtter på kvelden litt mørk sjokolade. Anonymkode: aed7f...d55 Wow, så fantastisk at du har klart å spise deg fra 100% ufør til 60% arbeidsfør, det var motiverende å lese! Jeg er i 100% arbeid selv, men utmattelse er jo et av mange symptomer på endo, i tillegg til mange fysiske smerter og plager, og jeg kjenner at det til tider er utrolig tøft å være i 100% arbeid. Anonymkode: fc24c...4da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lang tid tok det, før du kjente symptombedring? Jeg tenker først å prøve meg på middelhavskosthold, og se hvordan det fungerer for meg. Anonymkode: fc24c...4da 2 måneder. Skiftet var veldig vanskelig fordi dietten er så nazi, så jeg skled ut mye den første måneden. Mulig det ble bedre allerede etter 1 måned, men det kan være litt vanskelig å måle. I dag er jeg i hvert fall helt sikker på at det fungerer til en viss grad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Wow, så fantastisk at du har klart å spise deg fra 100% ufør til 60% arbeidsfør, det var motiverende å lese! Jeg er i 100% arbeid selv, men utmattelse er jo et av mange symptomer på endo, i tillegg til mange fysiske smerter og plager, og jeg kjenner at det til tider er utrolig tøft å være i 100% arbeid. Anonymkode: fc24c...4da Ikke sett deg dette som mål, vi har alle forskjellige greier og helse, gjør så godt du kan ❤️ jeg har en helse som ikke responderer veldig godt på salt, sukker, fett, sterke krydder og løk (problem med lymfødem). Mye ren mat, kylling uten krydder, kjøtt osv. Jeg tåler godt pepperblandinger så bruker en del av det. Jeg, og flere jeg kjenner med inflammasjon, spiser en del selleri av ulike slag, det har en bakteriedrepende, soppdrepende og inflammasjon dempende effekt. Anonymkode: b6a6c...513 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars Lav FODMAP-kosthold er veldig gunstig hvis man sliter med betennelser i kroppen. Jeg har to autoimmune sykdommer og dette kostholdet gjør begge bedre. Anonymkode: c1783...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars Antiinflammatorisk kosthold? Eller skal vi kalle det "hvordan leve best mulig uten D-vitamin"? Det ropes høylytt om gurkemeie, ingefær og blåbær – som om mat alene kan slukke en kropp i kronisk brann. Men få tør å spørre: Hva mangler egentlig? Hva hvis immunkaoset ikke skyldes feil mat, men fravær av en helt sentral regulator? D-vitamin er ikke bare et supplement – det er immunforsvarets termostat. Uten det prøver kroppen å regulere seg med nødtiltak og krydder. Det hjelper litt. Men det er ikke forebygging. Det er brannslukking uten vann. Anonymkode: 5cbfc...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Del Skrevet 24. mars Hva som er anti-inflammatorisk kosthold varierer jo. Jeg spiste plantebasert lenge, og det gjorde vondt verre. Bare "ren" mat, mye grønt. Det som var mer riktig for meg, var å spise animalske kilder til protein, hovedsakelig kjøtt og fisk. Det viktigste som en start er i hvert fall å kutte ut UP mat, sukker, fritert mat, spise balansert. Anonymkode: 579ca...f48 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #11 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Antiinflammatorisk kosthold? Eller skal vi kalle det "hvordan leve best mulig uten D-vitamin"? Det ropes høylytt om gurkemeie, ingefær og blåbær – som om mat alene kan slukke en kropp i kronisk brann. Men få tør å spørre: Hva mangler egentlig? Hva hvis immunkaoset ikke skyldes feil mat, men fravær av en helt sentral regulator? D-vitamin er ikke bare et supplement – det er immunforsvarets termostat. Uten det prøver kroppen å regulere seg med nødtiltak og krydder. Det hjelper litt. Men det er ikke forebygging. Det er brannslukking uten vann. Anonymkode: 5cbfc...7d4 Så du mener altså at nok D-vitamin vil bidra til at min alvorlige endometriose blir litt lettere å leve med? Nivået mitt er for øvrig godt innafor ønsket referanseverdi. Anonymkode: fc24c...4da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #12 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva som er anti-inflammatorisk kosthold varierer jo. Jeg spiste plantebasert lenge, og det gjorde vondt verre. Bare "ren" mat, mye grønt. Det som var mer riktig for meg, var å spise animalske kilder til protein, hovedsakelig kjøtt og fisk. Det viktigste som en start er i hvert fall å kutte ut UP mat, sukker, fritert mat, spise balansert. Anonymkode: 579ca...f48 Når jeg søker rundt omkring på hva som har fungert for andre med endo, så dukker Lav FODMAP, middelhavskosthold og lavt histamindiett opp. Jeg tenker å prøve meg på middelhavskosthold først. Jeg vil forsøke å bruke mer olivenolje, spise mer fisk og mindre rødt kjøtt. Skal også fjerne unødvendig sukker fra livsstilen min, og også kaffe. Var vegetarianer for noen år siden, men det fungerte dårlig for kroppen min. Anonymkode: fc24c...4da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så du mener altså at nok D-vitamin vil bidra til at min alvorlige endometriose blir litt lettere å leve med? Nivået mitt er for øvrig godt innafor ønsket referanseverdi. Anonymkode: fc24c...4da Ikke meg du spør, men jeg er ikke enig i at d vitamin alene er nok. Noen henger seg så opp i bare èn ting, og forstår ikke at det er et større bilde. Hva som er godt innenfor ref.verdi er jo også litt individuelt hva som anses som riktig. Jeg har fått beskjed av spesialist å ligge over 100. Anonymkode: 579ca...f48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg søker rundt omkring på hva som har fungert for andre med endo, så dukker Lav FODMAP, middelhavskosthold og lavt histamindiett opp. Jeg tenker å prøve meg på middelhavskosthold først. Jeg vil forsøke å bruke mer olivenolje, spise mer fisk og mindre rødt kjøtt. Skal også fjerne unødvendig sukker fra livsstilen min, og også kaffe. Var vegetarianer for noen år siden, men det fungerte dårlig for kroppen min. Anonymkode: fc24c...4da Det vil alltid være individuelle forskjeller/erfaringer. Rødt kjøtt er viktig for helsa, så lenge det er rent kjøtt. Viktigste kilden til hem-jern og b12. B12 får du også fra fet fisk da, men det er mye tungmetaller og greit å ikke spise for mye av det. Har du råd til å koste på deg privatlege med skikkelig utredning for matintoleranser og langt bedre info og oppfølging mtp vitaminer og mineraler, så anbefaler jeg det. Anonymkode: 579ca...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 24. mars #15 Del Skrevet 24. mars (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Antiinflammatorisk kosthold? Eller skal vi kalle det "hvordan leve best mulig uten D-vitamin"? Det ropes høylytt om gurkemeie, ingefær og blåbær – som om mat alene kan slukke en kropp i kronisk brann. Men få tør å spørre: Hva mangler egentlig? Hva hvis immunkaoset ikke skyldes feil mat, men fravær av en helt sentral regulator? D-vitamin er ikke bare et supplement – det er immunforsvarets termostat. Uten det prøver kroppen å regulere seg med nødtiltak og krydder. Det hjelper litt. Men det er ikke forebygging. Det er brannslukking uten vann. Anonymkode: 5cbfc...7d4 ? D-vitamin er en sidediskusjon. Det tar jeg nok av, og ja, det hjelper også. Diettene er ikke én-faktors-dietter. De fleste tror da ikke de blir friske av bare kurkumin og ingefær. Målet er å treffe bredt. Endret 24. mars av Lava Anne 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #16 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det vil alltid være individuelle forskjeller/erfaringer. Rødt kjøtt er viktig for helsa, så lenge det er rent kjøtt. Viktigste kilden til hem-jern og b12. B12 får du også fra fet fisk da, men det er mye tungmetaller og greit å ikke spise for mye av det. Har du råd til å koste på deg privatlege med skikkelig utredning for matintoleranser og langt bedre info og oppfølging mtp vitaminer og mineraler, så anbefaler jeg det. Anonymkode: 579ca...f48 Blir nok ikke at jeg koster på meg privat lege nei, dessuten frykter jeg at det uansett ikke vil hjelpe så mye?Endometriose er dessverre en diagnose som er lite forsket på, og som veldig få (om i det hele tatt noen?) kan så veldig mye om. Anonymkode: fc24c...4da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så du mener altså at nok D-vitamin vil bidra til at min alvorlige endometriose blir litt lettere å leve med? Nivået mitt er for øvrig godt innafor ønsket referanseverdi. Anonymkode: fc24c...4da Ja, faktisk. Men ikke fordi D-vitamin er magisk. Fordi det er mangelfullt forstått. Endometriose er et eksempel på en tilstand der immunforsvaret reagerer uhensiktsmessig på vev som befinner seg feil sted – og i stedet for å rydde opp rolig og regulert, fyrer det løs med inflammasjon, fibrose og smerte. D-vitamin er ikke et smertestillende. Det er heller ikke et antiinflammatorisk kosttilskudd. Det er et hormonforløpermolekyl som immuncellene dine bruker for å styre responsen sin lokalt – i det endometriøst vevet, der slaget står. Og nei, det holder ikke nødvendigvis å være "innafor referanseområdet". For det området ble laget med kalk og rakitt i tankene, ikke med tanke på regenerasjon av endometrie-aktig vev på avveie. Det er ingen som har brydd seg om å lage en D-vitaminanbefaling for immunforsvaret. Så ja – du kan gjerne spise antiinflammatorisk, og det hjelper mange. Men spør deg selv: Hvorfor trenger kroppen min hjelp til å dempe en reaksjon som burde vært presist regulert i utgangspunktet? Svaret kan være at den mangler verktøyet. Og D-vitamin – altså 25(OH)D – er verktøyet. Anonymkode: 5cbfc...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #18 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Blir nok ikke at jeg koster på meg privat lege nei, dessuten frykter jeg at det uansett ikke vil hjelpe så mye?Endometriose er dessverre en diagnose som er lite forsket på, og som veldig få (om i det hele tatt noen?) kan så veldig mye om. Anonymkode: fc24c...4da Etter min erfaring er det til stor hjelp, og endometriose er en av tilstandene de jobber med. https://www.drhexeberg.no/hva-vi-kan-hjelpe-deg-med Det ligger en artikkel på FB som du kan lese i helhet, bare google Hexeberg og endometriose https://www.rbnett.no/nyheter/i/8Ja79w/frisk-etter-30-aar-unoedvendig-smertehelvete Anonymkode: 579ca...f48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #19 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, faktisk. Men ikke fordi D-vitamin er magisk. Fordi det er mangelfullt forstått. Endometriose er et eksempel på en tilstand der immunforsvaret reagerer uhensiktsmessig på vev som befinner seg feil sted – og i stedet for å rydde opp rolig og regulert, fyrer det løs med inflammasjon, fibrose og smerte. D-vitamin er ikke et smertestillende. Det er heller ikke et antiinflammatorisk kosttilskudd. Det er et hormonforløpermolekyl som immuncellene dine bruker for å styre responsen sin lokalt – i det endometriøst vevet, der slaget står. Og nei, det holder ikke nødvendigvis å være "innafor referanseområdet". For det området ble laget med kalk og rakitt i tankene, ikke med tanke på regenerasjon av endometrie-aktig vev på avveie. Det er ingen som har brydd seg om å lage en D-vitaminanbefaling for immunforsvaret. Så ja – du kan gjerne spise antiinflammatorisk, og det hjelper mange. Men spør deg selv: Hvorfor trenger kroppen min hjelp til å dempe en reaksjon som burde vært presist regulert i utgangspunktet? Svaret kan være at den mangler verktøyet. Og D-vitamin – altså 25(OH)D – er verktøyet. Anonymkode: 5cbfc...7d4 Tror du for alvor at man kan bare spise hva man vil, så lenge d vitamin er høyt nok? (feil). Anonymkode: 579ca...f48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #20 Del Skrevet 24. mars Vær så snill, ikke spor av tråden «min» med diskusjon om D-vit. Jeg var ute etter mennesker som selv spiser antiinflammatorisk og deres erfaringer. Anonymkode: fc24c...4da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå