Gå til innhold

Kleskode på kontorjobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har fått jobb i et veldig typisk corporate miljø, hvor man må kle seg pent.

Dere damer som har hatt slike jobber lenge, hva er det innafor å variere med fra sorte/marineblå bukser, blazere og skjorter? Føles stivt ut for meg, så kan tenke meg å kjøre litt annet hvis mulig.

Er det ok med farger, mønster, skjørt, kjoler osv? Og hva slags sko er «tillatt»? Ja jeg er usikker på å kle meg 🫣

Hvor mye sprell i klesveien kan vi kvinner tillate oss der menn går i dress og slips på jobb? 

Anonymkode: 45155...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min erfaring er at det meste er lov så lenge klærne er rene og pene og av bra kvalitet, og viser seriøsitet. Jeg bruker selv mye skjørt og bluser, men også kjoler. Har alltid et par blazere hengende på kontoret. Farger er ok, men ofte vanskeligere å matche med tilbehør og sånt da. Alltid tynne strømper til. På denne tiden bruker jeg pene støvletter. Etter hvert veksler nok mellom ankelstøvletter, pumps og kanskje også ballerina. 

Anonymkode: 3ae93...6fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har jo individuell stil også i disse miljøene, det ser bare ikke slik ut utad. 

Jeg bruker gjerne sommerkjoler om sommeren. Kan fint bruke sterke farger. Varierer mellom kjoler, og bukse og bluse. Men standardantrekket er en sort bukse, hvit bluse, og pent skjerf (kan bli iskaldt på møterom). Og har blazer og ulljakke i skapet, slik at jeg kan kle meg etter om jeg skal i finere møte, eller bare skal sitte å skrive en stund. 

Jeg skifter til innesko. Det varierer mellom høye hæler (liker litt høyde når jeg har kjole), og mokasiner og andre flate sko. Men innimellom går jeg bare i skoene jeg bruker ute - hvite fritidssko. 

Tabben jeg gjorde da jeg var ny var å kjøpe klær som ikke var meg. Så ta det litt etterhvert. 

Anonymkode: 7a976...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bruker ikke flagrende blomsterkjoler eller blondekjoler nei. 

Vent med å kjøpe inn noe særlig til du har vært der et par uker.

For min del har jeg strykefrie bluser og mørke dressbukser. En sjelden gang skjørt med noe mønster, eller ensfarget kjole til midt på låret. Hver dag. 

Anonymkode: a39d6...201

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvordan unngår dere å fryse halvt i hjel i tynne bluser og skjørt gjennom vinteren? (Jeg er ikke ts) på jobb hos oss bor vi i jeans og lammeull og noen ganger ekstra ull i tillegg. Helt vanlig kontorjobb 

Anonymkode: 62298...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvordan unngår dere å fryse halvt i hjel i tynne bluser og skjørt gjennom vinteren? (Jeg er ikke ts) på jobb hos oss bor vi i jeans og lammeull og noen ganger ekstra ull i tillegg. Helt vanlig kontorjobb 

Nå har jeg ikke en jobb med veldig streng dresscode men hadde det før (olabukser og sneakers var ikke lov). 

Tynne ullstrømpebukser under dressbukse, eller under kjole/skjørt, Klesbutikker med denne typen formelle dameklær har ofte også tynne strømebukser i ull. 

Ulltrøye under bluse/skjorte, eventuelt pen cardigan eller dressjakke utenpå når det er kaldt. 

TS; var det meg ville jeg kjørt safe de første månedene og sett an de andre litt. Og bli kjent med kulturen der. Og med safe tenker jeg mørke bukser/knelange skjørt, og enten bluse eller skjorte i hvitt/lyseblå/marieblå etc. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Temperaturen på kontoret er ok. Vi har også termostater på alle rom, så hender jeg skrur opp til 23 og sitter i en celle og jobber. 

Men er to situasjoner som kan bli kalde; Om jeg sitter stille i landskapet og jobber. Eller om jeg er i større møter der jeg ikke legger meg bort i hvilken temperatur det er i rommet.

Blazer for møter, og ullcardigan for landskap, og alltid et ullskjerf i veska, er løsningen. 

Anonymkode: 7a976...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...