Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir beskyttelsen bedre av C vitamin? Er det derfor man skal bruke det under solkrem? 😊 Sett tik tok hudleger og "sånt" som alltid sier at det må inn i hudpleierutinen. Jeg bruker solkrem nesten hele året, men jeg føler godt at jeg kan prøve noe mer dersom det forhindrer rynker og solskader mer.

Hører at dette virker litt dårlig formulert, men jeg er ikke så god med hudpleie 😄

Anonymkode: 31eb4...27e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

C vitamin serum/dråper brukes som antioksidant for å bekjempe aldringstegn og frie radikaler. Det skal brukes under dagkrem. Evnt solkrem brukes over dette igjen. 

Anonymkode: 20a0d...ecf

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir beskyttelsen bedre av C vitamin? Er det derfor man skal bruke det under solkrem? 😊 Sett tik tok hudleger og "sånt" som alltid sier at det må inn i hudpleierutinen. Jeg bruker solkrem nesten hele året, men jeg føler godt at jeg kan prøve noe mer dersom det forhindrer rynker og solskader mer.

Hører at dette virker litt dårlig formulert, men jeg er ikke så god med hudpleie 😄

Anonymkode: 31eb4...27e

Det stemmer at noen former for C-vitamin forsterker UV-beskyttelsen i kombinasjon med solkremer med høy faktor. Det er flere former for C-vitamin som benyttes i hudpleieprodukter, og de som heter hhv. Tetrahexyldecyl ascorbate  og magnesium ascorbyl phosphate har ikke denne effekten. Se etter produkter som inneholder ascorbic acid (askorbinsyre) eller l-ascorbic acid - dette er rent c-vitamin, og det mest effektive, men også mest ustabile og potensielt hudirriterende hvis produktformuleringen ikke er god eller hvis man starter med for høy konsentrasjon.  5-10% er tilstrekkelig styrke til å begynne med.

Andre c-vitaminderivater å se etter som er litt mer skånsomme mot huden, er f.eks  3-0  ethyl ascorbic acid, sodium ascorbyl phosphate eller  ascorbyl glucoside, som er de mest vanlige. Hvis du finner ingredienser som heter noe med ascorbyl eller ascorbate, er det c-vitamin. De jeg har nevnt, er de mest kjente og best dokumenterte. Ingrediensen bør også forekomme blant de 5 første på ingredienslista for å sikre at den forekommer i en konsentrasjon som faktisk har effekt.

Ikke alle tåler c-vitamin, så det er viktig å ta en patch-test først for å se om du tåler produktet, og deretter starte å bruke produktet gradvis. Etter hvert kan man øke konsentrasjonen og evt. gå over til rent c-vitamin, hvis man starter med et av derivatene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...